Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere det med trening? Trening før Spisevindu eller varierer? Noen ganger når jeg kjører intervaller, kondisjon + styrke . Liker jeg å få i meg et par bananer før økta, altså i spisevinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trener etter jobb (og etter Home&Away pga at dama "må se det"..) Så tar en shake før trening, trener, og tar middag etterpå. Allt sammen innenfor spisevinduet.

Ettersom spisevinduet mitt er fra 1130-1930ish så trener jeg "aldri" utenfor dette, eneste er evt en kveldstur i måneskinnet *insert random tøffel-smilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg praktiserer faktisk PF uten å prøve på det, og har gjort dette i lang tid. Årsaken er at grunnet litt stress så spiser jeg alltid på jobb, og aldri hjemme. Jeg trener før jeg drar på jobb og/eller etter jeg har vært på jobb.

Var faktisk litt morsomt å se at spisemønsteret mitt har et navn :p

En vanlig dag ser omtrent slik ut:

07.00 - Stå opp og jobbe. Drikker mengder kaffe.

10:30 - Trene

12:00 - Spise dagens første måltid + jobbing.

18:00 - dagens andre og siste måltid + jobbing.

19:00 - Ferdig jobb. av og til tar jeg meg en løpetur på kvelden, varierer litt.

24:00 - Dag slutt.

Har altså 18 timers faste hver dag og spiser innenfor 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet med PF i to uker nå og har så langt klart å legge første måltid rett etter trening. Av diverse grunner må jeg nå omstrukturere dagen litt og første måltid havner som regel et par timer etter trening. Ser da at det er anbefalt å ta 10mg BCAA før og etter trening, men lurer litt påhvordan dette fungerer (merk: har aldri tatt noe kosttilskudd eller lignende før, er helt "noob" på dette).

Så spørsmål er, om jeg f. eks kjøper denne, må jeg ta 10 kapsler før trening og så 10 hver andre time etter opp til første måltid? Virker jo litt i overkant. Eller er kanskje pulver å foretrekke? Som sagt, ingen erfaring med kosttilskudd. :) Opplys meg!

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet med PF i to uker nå og har så langt klart å legge første måltid rett etter trening. Av diverse grunner må jeg nå omstrukturere dagen litt og første måltid havner som regel et par timer etter trening. Ser da at det er anbefalt å ta 10mg BCAA før og etter trening, men lurer litt påhvordan dette fungerer (merk: har aldri tatt noe kosttilskudd eller lignende før, er helt "noob" på dette).

Så spørsmål er, om jeg f. eks kjøper denne, må jeg ta 10 kapsler før trening og så 10 hver andre time etter opp til første måltid? Virker jo litt i overkant. Eller er kanskje pulver å foretrekke? Som sagt, ingen erfaring med kosttilskudd. :) Opplys meg!

På forhånd takk.

Eller du kan ta en proteinshake før trening. Eller spise et vanlig måltid etter trening. Spørs hva som er enklest for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt spisevindu varierer litt, men ligger på rundt 5-7 timer. Blir vanligvis en liten shake før trening rundt kl. 15-17 og en etter med litt karbs i og et digert måltid på kvelden. Jeg stresser ikke så mye når jeg eter så lenge jeg får i meg det jeg vil ha i løpet av de 5-7 timene.

PF passer perfekt for meg siden jeg vil ha minst mulig stress rundt maten og gir meg mer friheter mtp valg av mat.

Men såklart det blir mye gjengang med biffkjøtt, kylling, egg og forhåpentligvis litt fisk med salat og diverse karbohydrat-kilder, men om vi stikker ut og eter om kvelden så er det fritt frem for burgers og fries eller lignende og ikke bare biff og potet og brokkoli.

Og angående BCAA så er jeg ikke så veldig opplyst, men det kan virke som det ikke har så mye å si med mindre man allerede har en god del muskelmasse og da tenker jeg rundt 90kg og slank. Man kommer veldig langt med mengder med mat og proteinpulver om man løfter tungt. Et godt råd er å holde det enklest mulig. Tren hardt og ha et matinntak etter behov og ikke stresse med de små detaljene. Det beste er egentlig å eksperimentere selv i løpet av en periode og se om man merker forskjeller.

Jeg har en bekjent som er litt over 50kg og vil opp i vekt og han snakker stadig om hvilke kosttilskudd han tar for gå opp i vekt og han er ikke så interessert i høre at han burde spise mer skikkelig mat. Er ikke alle som er like matvrak som meg antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, ønsker å komme i gang med PF for å kvitte meg med overflødig fett og se bedre ut naken. Jeg er en mann på 180, veier 88 kg, har rundt 18-20% kroppsfett(målt med Inbody), og flere års erfaring med styrke.

Jeg jobber fulltid på dagen, trener fotball 2-3 ganger i uken, og styrke 3-4 ganger. Fotballtreningen er ofte sent på dagen, kl 20 og utover, mens jeg liker å trene styrke like etter jobb, slik at jeg får en hvileperiode mellom øktene de dagene jeg har 2. Har dere et forslag på når jeg bør spise og når jeg bør faste? Jeg tenker at første moderate måltid er ved lunsj på jobben ca 1130. Deretter et lite måltid ca 1630, før jeg trener styrke kl 17. Og deretter inntar mitt største måltid etter denne styrkeøkten ca kl 1830. Så til slutt trener jeg fotball på kvelden og spiser ingenting før jeg legger meg. Kan dette være en ide? Evt er det en fordel å få med noe kosttilskudd utenom proteinpulver?

Setter utrolig pris på svar!

Er det noen som har råd eller tips? Leser mange steder at man går fortest ned i fett ved å trene på tom mage, men det ser vanskelig ut for meg ift jobb. Hva vil dere råde til å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har råd eller tips? Leser mange steder at man går fortest ned i fett ved å trene på tom mage, men det ser vanskelig ut for meg ift jobb. Hva vil dere råde til å gjøre?

Det står mye på internett, deriblant detaljer som betyr lite i den store sammenhengen, som ofte forvirrer mer enn de informerer.

Hold det enkelt, styrketrening+kaloriunderskudd+proteiner må i hvert fall være i bunn før du tenker på andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har råd eller tips? Leser mange steder at man går fortest ned i fett ved å trene på tom mage, men det ser vanskelig ut for meg ift jobb. Hva vil dere råde til å gjøre?

Sixpacks lages i kjøkkenet. Du må finne ut hva du spiser nå. Dvs hvor mange gram protein, karbohydrater og fett.

http://Www.næringsinnhold.no

Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold

Så kan du poste det og få målrettet hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kombinert PF med PSMF gått ned 11,5 kilo på 3 mndr. ( Ikke PMSF hele tiden ). Formen og energien har aldri vært bedre ! Jeg står opp ganske tidlig pga jobb (kl 5.15.) og da blir det for tidlig med frokost. Er sulten en stund men så går det over. Første måltid er derfor kl. 11.00 og det passer meg utmerket. Å trene om morgenen passer ikke for meg (bortsett fra i helgene), så treningsøktene legges gjerne til kl. 19.00. Da spiser jeg før trening og etter trening. PF passer meg perfekt også pga lang dag (pendler), og derfor liten tid til å lage mat. Er SÅ fornøyd med å ha funnet dette spisemønsteret :p. Bare gode erfaringer, og ned to str i klær.:). Proteinpulver klarer jeg ikke (liker ikke milk-shake og andre tykke drikker heller), så for meg er det kun vanlig mat. Love cottage cheese ! Spiser ikke annet kosttilskudd enn Omega 3 og d-vitamin. For meg funker det utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kombinert PF med PSMF gått ned 11,5 kilo på 3 mndr. ( Ikke PMSF hele tiden ). Formen og energien har aldri vært bedre ! Jeg står opp ganske tidlig pga jobb (kl 5.15.) og da blir det for tidlig med frokost. Er sulten en stund men så går det over. Første måltid er derfor kl. 11.00 og det passer meg utmerket. Å trene om morgenen passer ikke for meg (bortsett fra i helgene), så treningsøktene legges gjerne til kl. 19.00. Da spiser jeg før trening og etter trening. PF passer meg perfekt også pga lang dag (pendler), og derfor liten tid til å lage mat. Er SÅ fornøyd med å ha funnet dette spisemønsteret :p. Bare gode erfaringer, og ned to str i klær.:). Proteinpulver klarer jeg ikke (liker ikke milk-shake og andre tykke drikker heller), så for meg er det kun vanlig mat. Love cottage cheese ! Spiser ikke annet kosttilskudd enn Omega 3 og d-vitamin. For meg funker det utmerket.

Nice! Gratulerer med vektnedgang og økt energi-nivå!

PF fungerer som bare juling om man vil ned i vekt, føler at man kan ete litt skikkelig i stedet for puslete små måltid.

Jeg har gått gjennom sidene her en del ganger (begynner å bli en stund siden dog så jeg husker ikke alle), men jeg lurer på hvor mange som kjører PF og vil opp i vekt/muskler. Jeg vet at Kjetil gjorde det i alle fall og var fornøyd. Men er det faktisk flere av oss her som synes det fungerer bra ift ordinært spisemønster med frokost og full pakke?

Jeg har googlet mye om dette temaet og utenom selve Intermittent fasting diet for fat loss, muscle gain and health og noen få andre PF-sider (som selfølgelig ofte bare skriver om det positive) så står det omtrent bare negative ting. "Du skyter deg selv i foten ved å ha mindre tid i løpet av dagen for å få i deg nok næring." "Hvorfor forandre på noe som har fungert for bodybuildere i mange mange tiår." er det som går igjen. Siste slik artikkel jeg leste var vel:

T NATION | Your Diet Isn't Building Any Muscle

Jeg skjønner at om du trenger 5000+ kalorier for å vokse at det kan bli hardt å skvise det inn i løpet av 8 eller færre timer, spesielt om man sverger til "clean" food hele veien. Men for en mer vanlig kar som vokser på mindre enn det og trives med PF så skulle det vel gå greit.

Så det jeg egentlig spør om her er om det faktisk er noen av oss her som er meget fornøyd med PF og gaining?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nice! Gratulerer med vektnedgang og økt energi-nivå!

PF fungerer som bare juling om man vil ned i vekt, føler at man kan ete litt skikkelig i stedet for puslete små måltid.

Jeg har gått gjennom sidene her en del ganger (begynner å bli en stund siden dog så jeg husker ikke alle), men jeg lurer på hvor mange som kjører PF og vil opp i vekt/muskler. Jeg vet at Kjetil gjorde det i alle fall og var fornøyd. Men er det faktisk flere av oss her som synes det fungerer bra ift ordinært spisemønster med frokost og full pakke?

Jeg har googlet mye om dette temaet og utenom selve Intermittent fasting diet for fat loss, muscle gain and health og noen få andre PF-sider (som selfølgelig ofte bare skriver om det positive) så står det omtrent bare negative ting. "Du skyter deg selv i foten ved å ha mindre tid i løpet av dagen for å få i deg nok næring." "Hvorfor forandre på noe som har fungert for bodybuildere i mange mange tiår." er det som går igjen. Siste slik artikkel jeg leste var vel:

T NATION | Your Diet Isn't Building Any Muscle

Jeg skjønner at om du trenger 5000+ kalorier for å vokse at det kan bli hardt å skvise det inn i løpet av 8 eller færre timer, spesielt om man sverger til "clean" food hele veien. Men for en mer vanlig kar som vokser på mindre enn det og trives med PF så skulle det vel gå greit.

Så det jeg egentlig spør om her er om det faktisk er noen av oss her som er meget fornøyd med PF og gaining?

Ut ifra det jeg har lest og hørt fra troverdige kilder så er måltidstiming fullstendig irrelevant for gains så lenge du ikke gjør noe helt sprøtt som å ha to måltider i uka. Proteinsyntesen er en langsom prosess, fettmetabolismen ennå langsommere, og til og med karbohydrattiming stemples som broscience av Alan Aragon. Jada, man kan sikkert få 1 % bedre gains ved å time alt korrekt, men det er så utrolig mye mer å hente på å optimalisere treningen at dette er helt feil ende å begynne i for ei gymrotte. "Keep it simple, stupid", Occam's barberkniv og alt det der.

"Du skyter deg selv i foten ved å ha mindre tid i løpet av dagen for å få i deg nok næring."

Bare hvis man har et Ronnie Coleman -inntak av mat som gjør det umulig å i praksis få i seg alle kaloriene på begrenset tid. Dessuten er det ikke slik at størst mulig kalorioverskudd er best. Med mindre målet er å bli feitest mulig på kort tid.

"Hvorfor forandre på noe som har fungert for bodybuildere i mange mange tiår."

Dette er ikke noe argument i det hele tatt. Før trodde de at jorda var flat også.

Så om du trives best med to måltider om dagen så gjør du det, vil du spise ti ganger så gjør du det...

Og denne er jo passende:

129126342324388080.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyRevolution – Børge Fagerli | Is there an optimal ratio of carbs to protein?

I kommentar feltet snakker Børge om at han ikke tror IF er optimalt for muskelbygging, mens det mest sannsynlig er bedre for vektnedgang og ivareta muskler på diet. Layne har jo også vidoer hvor han sier at IF ikke er optimalt ift muskle protein syntese.

Men om flere aktiveringer av muskel protein syntese har stor effekt på bodycomp over tid vet jeg ikke om de har noe definetivt svar på. Men Børge henviser til studie som viser at 4 måltider var 30% bedre enn 2 og 8.

Vanskelig å vite hva man skal tro egentlig, smarte folk de to. Jeg trives ihvertfall best på IF iforhold til energi nivå, pluss at det er mye mindre stress med matlaging, pluss at man kan spise swole måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra det jeg har lest og hørt fra troverdige kilder så er måltidstiming fullstendig irrelevant for gains så lenge du ikke gjør noe helt sprøtt som å ha to måltider i uka. Proteinsyntesen er en langsom prosess, fettmetabolismen ennå langsommere, og til og med karbohydrattiming stemples som broscience av Alan Aragon. Jada, man kan sikkert få 1 % bedre gains ved å time alt korrekt, men det er så utrolig mye mer å hente på å optimalisere treningen at dette er helt feil ende å begynne i for ei gymrotte. "Keep it simple, stupid", Occam's barberkniv og alt det der.

"Du skyter deg selv i foten ved å ha mindre tid i løpet av dagen for å få i deg nok næring."

Bare hvis man har et Ronnie Coleman -inntak av mat som gjør det umulig å i praksis få i seg alle kaloriene på begrenset tid. Dessuten er det ikke slik at størst mulig kalorioverskudd er best. Med mindre målet er å bli feitest mulig på kort tid.

"Hvorfor forandre på noe som har fungert for bodybuildere i mange mange tiår."

Dette er ikke noe argument i det hele tatt. Før trodde de at jorda var flat også.

Så om du trives best med to måltider om dagen så gjør du det, vil du spise ti ganger så gjør du det...

Og denne er jo passende:

129126342324388080.jpg

Jeg er 100% enig med deg, Konstantinovs!

Av alt det jeg har lest gjennom årene så skulle det ikke være noe grunn for at man kan vokse og fungere utmerket så lenge man får i seg nok næring og passende makroer (+ hard trening og hvile) selv om dette skjer med 2 måltid og ikke 6.

Problemet er vel at PF er såpass nytt for folk som er interessert i trening/kosthold at vi ikke har sett effekten av det over lengre tid. Jeg selv oppdaget ikke leangains og the warrior diet før i 2010, tror jeg det var.

Det er alltid noe nytt og spennende innenfor kosthold som visstnok skal være "det beste". Nå og de siste årene er det PF som herjer og selfølgelig får man høre mye positivt og mye drittslenging om det, som alltid skjer når man diskuterer kosthold siden man ofte har veldig sterke meninger om hva som er riktig og hva som er galt.

Før PF var det vel the Paleo Diet som skulle være det ultimate og kurere deg for alle mulige potensielle sykdommer,

og før der igjen var det Low Carb som herjet vilt.

Og som mange har nevnt på disse sidene, det er ikke noe magisk med PF, men det er en veldig komfortabel måte å kontrollere mat-inntaket på og man slipper unødvendig stress med å konstant bekymre deg over å spise noe.

De positive faktorene ved å faste som at kroppen blir mer "primet" for å ta opp energi, overlater jeg til de som faktisk har studert dette, men jeg stoler på de og i mitt hodet høres det logisk ut da vi en gang for mange år siden ikke visste når neste måltid var tilgjengelig og vi åt når det var mat foran oss.

Jeg må innrømme at jeg er fan av "feast when there is food" og nyt sult-følelsen siden jeg da kjenner at jeg lever og er i kontroll over min egen kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyRevolution – Børge Fagerli | Is there an optimal ratio of carbs to protein?

I kommentar feltet snakker Børge om at han ikke tror IF er optimalt for muskelbygging, mens det mest sannsynlig er bedre for vektnedgang og ivareta muskler på diet. Layne har jo også vidoer hvor han sier at IF ikke er optimalt ift muskle protein syntese.

Men om flere aktiveringer av muskel protein syntese har stor effekt på bodycomp over tid vet jeg ikke om de har noe definetivt svar på. Men Børge henviser til studie som viser at 4 måltider var 30% bedre enn 2 og 8.

Vanskelig å vite hva man skal tro egentlig, smarte folk de to. Jeg trives ihvertfall best på IF iforhold til energi nivå, pluss at det er mye mindre stress med matlaging, pluss at man kan spise swole måltider.

Rotter er ikke mennesker, ingen spiser utelukkende hurtigopptagelig protein som i studiene, og Layne jobber for Scivation og er interessert i å markedsføre BCAA.

Hvor er bevisene for at antall måltider er av betydning for mennesker? Jeg har ikke sett det i hvert fall.

Jeg vet at Børge har snakket om at PF/IF-folk ser "flatere" ut enn de som spiser oftere, men dette tror jeg skyldes at periodisk faste gjøres mest av folk som vil ned i vekt, og at hyppige måltider er vanligst for folk som vil opp i vekt. Da sammenligner man ikke to homogene grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyRevolution – Børge Fagerli | Is there an optimal ratio of carbs to protein?

I kommentar feltet snakker Børge om at han ikke tror IF er optimalt for muskelbygging, mens det mest sannsynlig er bedre for vektnedgang og ivareta muskler på diet. Layne har jo også vidoer hvor han sier at IF ikke er optimalt ift muskle protein syntese.

Men om flere aktiveringer av muskel protein syntese har stor effekt på bodycomp over tid vet jeg ikke om de har noe definetivt svar på. Men Børge henviser til studie som viser at 4 måltider var 30% bedre enn 2 og 8.

Vanskelig å vite hva man skal tro egentlig, smarte folk de to. Jeg trives ihvertfall best på IF iforhold til energi nivå, pluss at det er mye mindre stress med matlaging, pluss at man kan spise swole måltider.

Ja, det er akkurat det. Hvor langt er man villig til å gå for å oppnå det maksimale og hvor mange % vil en forandring føre til.

For meg handler alt om jeg vil ha det enklest mulig og fortsatt ha god fremgang. Ikke stresse over at jeg fikk i meg 190 gr protein i går og ikke 200 gr eller at det ble for seint å lage en skikkelig stor middag. Akkurat slik at jeg heller vil bruke min tid på benkpress, squats og deads i stedet for å trene triceps fra 3 forskjellige vinkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotter er ikke mennesker, ingen spiser utelukkende hurtigopptagelig protein som i studiene, og Layne jobber for Scivation og er interessert i å markedsføre BCAA.

Hvor er bevisene for at antall måltider er av betydning for mennesker? Jeg har ikke sett det i hvert fall.

Jeg vet at Børge har snakket om at PF/IF-folk ser "flatere" ut enn de som spiser oftere, men dette tror jeg skyldes at periodisk faste gjøres mest av folk som vil ned i vekt, og at hyppige måltider er vanligst for folk som vil opp i vekt. Da sammenligner man ikke to homogene grupper.

Vil tro at Børge har flere grunner til å tro at IF ikke er optimalt enn at de "ser flatere ut"

Protein - Ny og spennende forskning du bør vite om - Fitnessbloggen

Sier han ihvertfall noe om både måltids frekvens og om mengde proteiner som blir brukt til protein syntese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at Børge har flere grunner til å tro at IF ikke er optimalt enn at de "ser flatere ut"

Protein - Ny og spennende forskning du bør vite om - Fitnessbloggen

Sier han ihvertfall noe om både måltids frekvens og om mengde proteiner som blir brukt til protein syntese.

"Upublisert forskning fra Phillips og hans medarbeidere viser blant annet at 4 måltider er 30 % bedre enn 8 og 2 måltider."

Kjenner jeg blir meget skeptisk når jeg leser slikt :p

"Det skal nevnes at i den først nevnte studien hadde personene som inntok 4 måltider et optimalt inntak av protein på 20 gram (noe som gir 2,5g leucine), mens personene som inntok 8 bare fikk 10 gram. Gruppen som fikk 2 måltid per dag fikk 40 gram pr. måltid, og selv et høyere proteininntak klarte altså ikke å kompensere for en (alt for) lav måltidsfrekvens."

80 gram proteiner er da alt for lavt? Kan ikke se at studien er relevant for oss med høyt proteininntak.

"Studiene fra de kanadiske proteinforskerne viser at 20-25 gram protein er det optimale inntaket av protein i et måltid. I hvert fall om du er ung og frisk."

Så da må jeg spise 8-10 måltider til dagen for å nå mine 200 gram? Mulig jeg hadde klart meg med mindre siden jeg er i kalorioverskudd for øyeblikket, men det blir uansett litt i overkant å skulle spise noe hver gang klokka er der.

"Etter trening anbefaler jeg en 50/50 eller 60/40 blanding av myse og kasein"

Hvorfor det egentlig? Sikkert pga. "Men selv om myse har sine klare fordeler, er det andre studier (2) som viser at en kombinasjon av melkeproteinene myse OG kasein er bedre utover akuttfasen på 2-3 timer, fordi det langsomme opptaket av kasein overtar der mysen slutter.", men i hvilken sammenheng? Hva om jeg har spist kjøtt (langsomt protein) før trening?

Eller hva mener du, Asle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...