Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Prosentfordeling til hvert måltid? Hvor har du hørt dette tullet? Har ingenting å si i det hele tatt, enten du kjører PF eller ikke. Det som er viktig er hva du får i deg i løpet av en dag. Sørg bare for at det første måltidet, det som bryter fasten, er det største. Er ikke mer komplisert enn det :)

Det står om det i veiledingen inne på forumet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for at du gjør meg oppmerksom på diskusjonen, StiligeCecilie :)

Det Hobbito skriver her, er bare tull. Artikkelen er i sin helhet basert på artikler og foruminnlegg fra Martin Berkhan.

For øvrig er ikke periodisk faste så ridig at man ikke kan kjøre sin egen variant. Jeg har i hovedsak valgt å holde meg til den mest kjente tilnærmingen til periodisk faste – leangains-metoden.

Det er derfor en grunnløs påstand du kommer med (jf. " tatt seg litt frihet ser du ut som til å putte inn sine egne ting. Det spiller ingen rolle.").

Jeg er også uenig i at det bare handler om hva du ender opp med av PKF i løpet av en hel dag – sammensetningen av måltidene, antall måltid og hvilke kilder de kommer fra, er utvilsomt av betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Periodisk faste for dummies - Fitnessbloggen

Periodisk faste er et spisemønster som forteller deg hvordan du skal spise måltidene dine fra et tidsmessig perspektiv. Det har ingenting med proteiner, karbohydrater og fett å gjøre og forteller deg bare når og hvordan du skal spise måltidene dine i forhold til hverandre.

Leangains er et kosthold som legger føringer for inntak av proteiner, karbohydrater, fett og kalorier mtp. å bygge muskler og styrke med minimal økning eller reduksjon i kroppsfett, og som samtidig benytter periodisk faste som spisemønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk faste for dummies - Fitnessbloggen

Periodisk faste er et spisemønster som forteller deg hvordan du skal spise måltidene dine fra et tidsmessig perspektiv. Det har ingenting med proteiner, karbohydrater og fett å gjøre og forteller deg bare når og hvordan du skal spise måltidene dine i forhold til hverandre.

Leangains er et kosthold som legger føringer for inntak av proteiner, karbohydrater, fett og kalorier mtp. å bygge muskler og styrke med minimal økning eller reduksjon i kroppsfett, og som samtidig benytter periodisk faste som spisemønster.

Takk ! Da var det oppklart ! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du gjør meg oppmerksom på diskusjonen, StiligeCecilie :)

Det Hobbito skriver her, er bare tull. Artikkelen er i sin helhet basert på artikler og foruminnlegg fra Martin Berkhan.

For øvrig er ikke periodisk faste så ridig at man ikke kan kjøre sin egen variant. Jeg har i hovedsak valgt å holde meg til den mest kjente tilnærmingen til periodisk faste – leangains-metoden.

Det er derfor en grunnløs påstand du kommer med (jf. " tatt seg litt frihet ser du ut som til å putte inn sine egne ting. Det spiller ingen rolle.").

Jeg er også uenig i at det bare handler om hva du ender opp med av PKF i løpet av en hel dag – sammensetningen av måltidene, antall måltid og hvilke kilder de kommer fra, er utvilsomt av betydning.

Kan du begrunne hvordan sammensetningen av måltidene kan utvilsomt ha en betydning? Er enig med alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler blant annet om metthetsfølelse og energinivåer.

Joda, men tenkte på kroppskompisisjon. Man vil ikke ende opp med dårligere/bedre resultater mtp på sammensetningen av måltider, så lenge du ender opp med de samme macroene til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men tenkte på kroppskompisisjon. Man vil ikke ende opp med dårligere/bedre resultater mtp på sammensetningen av måltider, så lenge du ender opp med de samme macroene til slutt.

Som en iherdig forkjemper for "Keep It Simple, Stupid" sitter det langt inne for meg å si det her, men det er mye som tyder på at timing, proteinkilder og sammensetning av måltider har betydning hvis man ønsker å optimalisere så mye som mulig. For en person som i utgangspunktet er ute etter å se relativt fit ut og være i god form, samt ikke har noe umiddelbart hastverk, er disse faktorene kanskje ikke så utrolig viktige, men hvis du vil ha de aller siste prosentene er det definitivt noe å ha i bakhodet.

Les denne: Dette er siste nytt om forskning på protein - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det eksempelvis gjelder protein, så ser man at den intramuskulære proteinsyntesen reagerer sterkere om man deler inntaket opp, og har 3-5 timer mellom hvert inntak, alternativt supplerer med BCAA mellom måltidene.

Det er derimot vanskelig å vite betydningen av dette i det lange løp. Det blir kun spekulasjoner fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det eksempelvis gjelder protein, så ser man at den intramuskulære proteinsyntesen reagerer sterkere om man deler inntaket opp, og har 3-5 timer mellom hvert inntak, alternativt supplerer med BCAA mellom måltidene.

Det er derimot vanskelig å vite betydningen av dette i det lange løp. Det blir kun spekulasjoner fra min side.

Passe forvirrende da at det er motsatt for gamlinger eller?

Protein pulse feeding improves protein retent... [Am J Clin Nutr. 1999] - PubMed - NCBI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oppføgingsstudie av din (denne er gjort på yngre damer):

Protein Feeding Pattern Does Not Affect Protein Retention in Young Women

Man skal ikke overvurdere betydningen av såkalte akutte studier – da resultatene nødvendigvis ikke trenger å bety noe i det lange løp.

Det som er viktig når man bruker nitrogenbalansen som en verdi, er at man kontrollerer energiinntaket og passer på at deltagerne er vektstabile. Er de ikke det, vil nitrogenbalanse som mål, være verdiløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første inlegg her på bloggen!

Skal begynne på en leanbulk den 17september. Den skal gå ca til slutten av oktober. Har FRI hele denne perioden(heia offshore!), og skal derfor gjennomføre dette sjeldent grundig. Går for 3000kcal pr dag med 300prottis, 300karbs og en slant fett fra dressing, omega3, cla, kjøtt, MELK og evt andre matoljer.

Tenker og gå en liten tur i 10-11tiden>spise litt kl 12>trene>spise resten av kaloriene mine.

Burde jeg kjøre mye karbs i første måltid, for og så roe det litt ned i andre måltid?

Veier forøvrig 90-100kg, og har en fettprosent på 18-19.

Og dere får har unnskyldt språket mitt, men har kun vært med utlendinger de siste 2mndene så er kommet litt utav det :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første inlegg her på bloggen!

Har drevet med PF ganske lenge nå. Hele begynte med at jeg leste det var bra og spise stort måltid på begynnelsen av dagen, startet da med massiv frokost etterfulgt av shake og litt kjøtt etter trening. Men siden jeg lenge har HATET frokost så fant jeg fort ut at dette ikke holdt i lengden. Så var jeg så heldig og snuble over leangains, og senere fitnessbloggen. Har siden dette forgudet PF.

Men over til den egentlig problemstillingen.

Skal begynne på en leanbulk den 17september. Den skal gå ca til slutten av oktober. Har FRI hele denne perioden(heia offshore!), og skal derfor gjennomføre dette sjeldent grundig. Går for 3000kcal pr dag med 300prottis, 300karbs og en slant fett fra dressing, omega3, cla, kjøtt, MELK og evt andre matoljer.

Tenker og gå en liten tur i 10-11tiden>spise litt kl 12>trene>spise resten av kaloriene mine.

Burde jeg kjøre mye karbs i første måltid, for og så roe det litt ned i andre måltid?

Veier forøvrig 90-100kg, og har en fettprosent på 18-19.

Og dere får har unnskyldt språket mitt, men har kun vært med utlendinger de siste 2mndene så er kommet litt utav det :p

Wut? :p Antar du ikke er jente da?

Mener at Martin anbefaler at meste parten av karbs skal være i dagens første måltid, men at det største fremdeles skal være etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...