Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Kjørt leangains/periodisk faste (16/8) i ett år, har noen ganger slitt med hodepine etter lunsjen. Nå har det blitt til at det er hodepine etter hvert måltid, virker som om kroppen min ikke helt skjønner hva den skal gjøre når den får mat. Klarer å faste greit, det er etter jeg har spist hodepinen kommer. Sjekket blodsukkert lå på 5 etter matinntak.

Noen som har opplevd det samme? Sluttet med fun light da google scholar søk hinta på at en subgruppe kan få vondt i hodet av aspertam, tenkte siden jeg drakk det hver dag så kunne det ha noe med saken og gjøre. Hodepinen ble litt bedre, men usikker på hvor reel effekt det er.

Hvis noen har noen lignende erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt leangains/periodisk faste (16/8) i ett år, har noen ganger slitt med hodepine etter lunsjen. Nå har det blitt til at det er hodepine etter hvert måltid, virker som om kroppen min ikke helt skjønner hva den skal gjøre når den får mat. Klarer å faste greit, det er etter jeg har spist hodepinen kommer. Sjekket blodsukkert lå på 5 etter matinntak.

Noen som har opplevd det samme? Sluttet med fun light da google scholar søk hinta på at en subgruppe kan få vondt i hodet av aspertam, tenkte siden jeg drakk det hver dag så kunne det ha noe med saken og gjøre. Hodepinen ble litt bedre, men usikker på hvor reel effekt det er.

Hvis noen har noen lignende erfaringer

Spiser du sunt da? Kan godt hende periodisk fasting rett og slett ikke er for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 19 timer for lenge å faste?

Har lest om "Warrior" fastingen som varer i 20 timer, og avsluttes med 1 stort måltid om dagen.

Men dette er visst for å gå ned i vekt, men jeg skal opp i vekt, kan jeg da ikke bare faste i 19 timer og heller spise 2-3 store måltider?

Har tenkt og faste fra 23:00 til 18:00

Slik er planen:

*Faste starter klokken 23:00

*Klokken 16:15 cirka er jeg kommet hjem fra jobb og da tar jeg 10g BCAA og går jeg rett på trening.

*Er fremme på treningssentret rundt 16:45 og da trener jeg i rundt 30-40 minutter

*Jeg er hjemme litt før 18:00 og da har jeg et 5 timers vindu å spise 2 store måltider + proteinshake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig klarer å spise dagsbehovet ditt i løpet av de 5 timene så går det nok bra. Har sett en del som klarer det og har fått bra resultater og andre folk som følte seg for mette og måtte utvide vinduet. Så det virkelig spørsmålet er om du klarer å få i deg alt du skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du virkelig klarer å spise dagsbehovet ditt i løpet av de 5 timene så går det nok bra. Har sett en del som klarer det og har fått bra resultater og andre folk som følte seg for mette og måtte utvide vinduet. Så det virkelig spørsmålet er om du klarer å få i deg alt du skal?

Så lenge jeg får inn dagsbehovet er det altså ikke noe problem?:)

Jeg spiser et huge måltid rett etter trening, og deretter tar jeg pause i 2-3 timer og spiser et litt mindre men allikevel ganske stort måltid. Deretter avslutter jeg med en proteinshake rett før jeg legger meg. Avogtil spiser jeg lite havregryn rett før proteinshaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg får inn dagsbehovet er det altså ikke noe problem?:)

Jeg spiser et huge måltid rett etter trening, og deretter tar jeg pause i 2-3 timer og spiser et litt mindre men allikevel ganske stort måltid. Deretter avslutter jeg med en proteinshake rett før jeg legger meg. Avogtil spiser jeg lite havregryn rett før proteinshaken.

Ingen problem nei (y) Og du justerer da selvfølgelig kcal-inntaket etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg får inn dagsbehovet er det altså ikke noe problem?:)

Jeg spiser et huge måltid rett etter trening, og deretter tar jeg pause i 2-3 timer og spiser et litt mindre men allikevel ganske stort måltid. Deretter avslutter jeg med en proteinshake rett før jeg legger meg. Avogtil spiser jeg lite havregryn rett før proteinshaken.

Det er vel slik Martin B. anbefaler at man gjør det også, men above all er det viktigst at du får i deg det du skal ha i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du sunt da? Kan godt hende periodisk fasting rett og slett ikke er for deg.

Kan hende, jeg har lurt på det. Men det har fungert innmari bra i ett år nå. Klarte meg fint på to måltider om dagen, stabilt blodsukker og høyt energinivå.

I sommerferien skjeia jeg noe ut og når jeg skulle begynne å telle macros så kom rett og slett hodepinen snikende etter hvert måltid.

Spiser ganske variert. Har målt blodsukker, puls og blodtrykk all is good der. Så neste steg blir å sjekke allergier, om jeg plutselig har blitt allergisk mot noe.

Som sagt hvis noen har opplevd noe lignende, så er jeg svært interessert i høre årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er veldig enig med Kjetil angående "Keep it simple, stupid". Jeg er meget interessert i hva diverse matvarer gjør med kroppen vår, men å stresse mye med nøyaktige makroer og "perfekt" måltidstiming vil jeg si er for folk som jobber med meget små marginer f.eks 5% kroppsfett før man skal skal stå på en scene.

Men såklart om man liker og trives veldig godt med å finjustere hva man putter i kroppen hele veien så er jo alt fryd og gammen. Selv-eksperimentering er gull verdt siden det er du som kjenner din egen kropp best.

Det er uansett interessant og spennende å diskutere dette og jeg vil gjerne høre fra personer som har sett/merket forskjeller mtp. mer nøyaktig timing av måltid/kost-tilskudd.

Jeg selv vil ha det enklest og praktisk mulig uten stress. "Work smart, not hard".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Digger PF, men sliter med å få i meg nok kcal. Er maten på skolen som er hovedproblemet. Noen tips?

Du har et spisevindu på 8 timer, nå vet ikke jeg hvor ofte du spiser osv, men du kan jo legge til et måltid til for å få i deg de siste kcal'ene? Hvis ikke kan du jo bytte ut matvarene du spiser med noe annet som inneholder flere kcal (om det er mengden mat som er problemet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det, har alltid med meg kylling og ris, men blir så ensforming. Føler ikke at det er nok heller.

Det er jo strengt talt mulig å lage alt det man vil så fremt du klarer å få tak i det på en eller annen måte. Jakter du, så lag rype på høsten. Liker du ikke det, kjøp kjøttdeig/karbonadedeig og lag hamburgere, pasta bolognese, karbonader. Svinefilet innsurret i bacon med søtpotetmos og noen grønnsaker som du liker. Valgene er uendelige, og hvis du ikke føler det er nok; lag mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...