Gå til innhold

Jenter, hvilke vekter bruker dere i baseøvelser til vanlig, ikke max-løft-bragging;)


ooo

Anbefalte innlegg

du vet ikke hvor sterk du er før du har prøvd! :) ser du bruker samme vektene på biceps og triceps, d kan ikke stemme helt, for triceps er vanligvis mye sterkere enn biceps, du kan nok trygt øke raskere i vekt her, og heller beholde vektene på biceps en stund og kjøre bare pent og strikt der for å skåne skulderene...videre er du nok også mye sterkere i knebøy enn 20kg, men et sted er fint å starte inntil en er trygg på teknikken..ofte kan du lettere få til god teknikk om du øker bare litt, til 30-40kg i bøy for da å kjenne vekten bedre og lettere presisere teknikken :) masse lykke til:)

Jeg har alltid vært sykt mye svakere i triceps enn biceps. :p Men satser på å bli sterkere, såklart. Jeg bare tror jeg er et unntak til "triceps er sterkere enn biceps", ettersom jeg har trent begge ca like mye. (biceps 5-7 kg, triceps 4kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hiver meg utpå jeg også selv om jeg er novise i dette. Jeg har trent styrke siden slutten av november, og har egentlig ikke trent noe annet heller de siste 4 årene... Nå er jeg oppe i 3 styrkeøkter i uken + 2-3 kardioøkter. Litt skummelt å slenge ut tallene her, jeg er ikke så sterk, men det kommer seg stadig;) Og jeg trøster meg med at alle har vært nybegynnere ja:)

Høyde: 172 cm

Vekt: 105 kg (gått ned fra 112 siden november)

Knebøy: 40 kg

Markløft: 40 kg (burde kanskje klare mer i markløft enn i knebøy? Ser at de fleste gjør det. Men skjønner ikke hvordan jeg skal klare å holde fast stanga hvis jeg legger på mer...)

Benkpress: 22,5 kg

Lårpress: 80-90 kg

Skulderpress hantler: 7,5 kg

Foroverbøyd roing (hantler, en arm av gangen): 10 kg

Biceps og triceps har jeg ikke trent spesifikt, men burde kanskje?

Chins har jeg ikke sjangs til å klare... Litt for mye kroppsvekt å løfte på ennå:blush:

Alle tallene er kun vektskivene, jeg vet ikke hva stanga veier (men det er garantert ikke en 20 kgs stang) Alt er med 10-12 reps. Burde jeg gå ned på antall reps for å øke kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg utpå jeg også selv om jeg er novise i dette. Jeg har trent styrke siden slutten av november, og har egentlig ikke trent noe annet heller de siste 4 årene... Nå er jeg oppe i 3 styrkeøkter i uken + 2-3 kardioøkter. Litt skummelt å slenge ut tallene her, jeg er ikke så sterk, men det kommer seg stadig;) Og jeg trøster meg med at alle har vært nybegynnere ja:)

Høyde: 172 cm

Vekt: 105 kg (gått ned fra 112 siden november)

Knebøy: 40 kg

Markløft: 40 kg (burde kanskje klare mer i markløft enn i knebøy? Ser at de fleste gjør det. Men skjønner ikke hvordan jeg skal klare å holde fast stanga hvis jeg legger på mer...)

Benkpress: 22,5 kg

Lårpress: 80-90 kg

Skulderpress hantler: 7,5 kg

Foroverbøyd roing (hantler, en arm av gangen): 10 kg

Biceps og triceps har jeg ikke trent spesifikt, men burde kanskje?

Chins har jeg ikke sjangs til å klare... Litt for mye kroppsvekt å løfte på ennå:blush:

Alle tallene er kun vektskivene, jeg vet ikke hva stanga veier (men det er garantert ikke en 20 kgs stang) Alt er med 10-12 reps. Burde jeg gå ned på antall reps for å øke kg?

Grepet på marken kommer etterhvert, regner med at du allerede bruker over og underhåndsgrep?

Triceps er den største muskelen på overarmen, kan ikke se noen god grunn til å utelate den...

Når teknikken sitter inne på 10-12 reps, er det ingenting i veien for å øke noen kg og se hvor mange reps du klarer på neste trinn, uten at det går på bekostning av god teknikk. så kan målet være å klare 2-3 sett med de nye vektene opptil 10-12 reps, før neste økning. Håper du finner en god PT som kan guide deg inntil du har god nok muscel-mind-connection til å finne mer ut av ting selv :) lykke til :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg bor svært "grisgrendt", vi er i det hele tatt heldige som har et OK styrketreningsrom her som alle kan benytte seg av (til den nette sum av 800 kr i året:p) , men det finnes ingen PT i nærheten som jeg vet om iallfall. Men vurderer å ta meg en tur til Kristiansand (2,5 timers kjøring) en gang eller to for å få litt hjelp til øvelser og teknikk. Alt jeg gjør har jeg jo bare lest om her inne og sett på Youtube.

Over-og underhåndsgrep, mener du en hånd hver vei da? Det må jeg kanskje prøve, har overhåndsgrep på begge nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg bor svært "grisgrendt", vi er i det hele tatt heldige som har et OK styrketreningsrom her som alle kan benytte seg av (til den nette sum av 800 kr i året:p) , men det finnes ingen PT i nærheten som jeg vet om iallfall. Men vurderer å ta meg en tur til Kristiansand (2,5 timers kjøring) en gang eller to for å få litt hjelp til øvelser og teknikk. Alt jeg gjør har jeg jo bare lest om her inne og sett på Youtube.

Over-og underhåndsgrep, mener du en hånd hver vei da? Det må jeg kanskje prøve, har overhåndsgrep på begge nå...

jup, en hånd hver vei gjør at stanga ikke faller ut så lett. det høres ut som du har en plan, stå på! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

168 høy, 65 kg tung, har trent styrke i litt under et år.

Jeg trener annenhver økt 8-12 reps, og annenhver 5-8 reps.

Frontbøy: 37-41

Rumensk markløft: 60

Bulgarske utfall: 14-15 kg hantler

Chins: 2 kroppsvekt, 4-5 med vristene hvilende på en benk

Pullups: 4-5 med vristene på benk

Benkpress med hantler: 17-19 kg

Ettarms foroverbøyd roing: 16-18 kg

Bicepscurl m hantler: 11-13 kg

Skulderpress m hantler: 11-13 kg

Ettarms tricepsext: 8.5 - 9.5 kg (jeg er tydeligvis også et unntak på at tri er sterkere enn bi..)

Sidehev: 7-8 kg

Alle de 4 siste øvelsene er stående.

Jeg fokuserer en del på å få til flere chins/pullups, så jeg sliter meg ut på disse såpass at jeg sliter med å øke i de andre øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trener veldig variert, men trener bein/ overkropp i en slags 2 split.

Benkpress 45-50-55

Knebøy 80

markløft 85

biceps 12

Pullups 10 , 3 sett

Kabelroing 45

Ulike apparater utenom i tilegg til en god del hoppetau.

Jobber med å få in hviledager, da eg har lett for å ville trene hver dag..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sterke jenter her! :)

Jeg har befunnet meg i styrkerommet siden November, er 165cm/54kg.

Bulgarsk utfall - 16kg hantler

Strakmark - 50-60kg

Nedtrekk bredt - 35kg

Pullups/chins -20kg

Dips - kroppsvekt

Arnoldpress - 8kg hantler

Stangroing - 30kg

For bryst trener jeg pushups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyde: 170 cm. Vekt: 60 kg

Har trent styrke i ca to år og trener 2-3 ganger i uken, + kardio 1-2 ganger. Fokuserer mest på markløft og pull-ups for tiden, derfor domineres øktene mine av disse øvelsene.

Knebøy: 40-50 kg (hater knebøy, sliter med å bli sterkere!)

Markløft: 90-95 kg (elsker markløft;)

Bulgarsk utfall: 10-13,5 kg

Skulderpress med manualer på 10 kg

Skulderhev: 5-7,5 kg

Armhevinger

Pull-ups (følger programmet til fitnessbloggen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente, 182 cm høy og veier 72 kg.

Trener to ganger daglig 5 dager i uken pga. idretten, én gang daglig 1 dag og 1 fridag. Ca. 22 treningstimer i uken.

Trener da utholdenhet 3 ganger, og styrke 5 ganger - i tillegg til et par spontante kardioøkter om jeg har overskudd :)

Knebøy: 3x5 (100 kg)

Markløft: 3x6 (80 kg)

Skulderpress med manualer: 3x12 (12 kg)

Triceps press: 3x10 (13kg)

Nedtrekk mot bryst: 3x8 (45 kg)

Benkpress: 8x8x7 (50 kg)

Biceps curl med manualer: 3x10 (11 kg)

Sittende roing: 3x10 (50 kg)

Benpress: 3x8 (270 kg)

De store baseøvelsene har jeg trent 2-6 reps en periode for maks- og eksplosiv styrke, men merker jeg kunne fokusere på litt færre reps på de mer generelle styrkeøvelsene også :) Forbedringspotensiale på spesielt markløft, fortsatt uerfaren på den øvelsen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trent styrke siden mai-juni 2011, med litt pause pga sykdom like før jul.

Knebøy:

50-60 kg

Markløft:

50-55 kg (jeg sliter litt med at jeg blir sliten inni handa før jeg blir sliten i armene:meh:...og på markløft er det mye fokus på teknikk, jeg synes nemlig markløft er pittelitt vanskelig, så unngikk den lenge:whistling:)

Nedtrekk:34-43 kg. (Det hopper fra 34 til 43 kg. Så 34 kg er lekende lett, 43 kg får jeg til 4*4....så prøver å få til mere repetisjoner for hver gang!)

Sittende roing(samme greia som nedtrekk, i kabelmaskin får jeg til mere..):34-43 kg (Samme som over..)

Benkpress med manualer:10 kg i hver hand. (Treningsfyren på studioet sier at jeg vil klare 12,5 kg..jeg er bare pinglete i hodet mitt, så neste gang skal han være med meg og pushe meg her)

Skulderpress med manualer:9-10 kg i hver hand

Benpress:130 kg (jeg bruker ikke å trene dette til normalt..men har testet litt av og til..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål som helt sikkert kunne lagt under en tråd "styrkeløft for dummies".

Jeg har googlet og søkt uten å finne noe om det:

- Når en logger og/eller forteller om hvor mye en løfter/har på stangen - er det inkludert vekten av stangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trener hovedsakelig utho. trening - løping & sykling. Men mer styrke på vinterhalvåret :)

Jeg er 171cm

ca 50 kg

har trent stryrke jevnt i 2 år (men hovedsaklig høst/vinter/litt vår)

trener 1 økt med 1-6 reps x 6 serier, og en økt med ca 15 reps x 3 serier

Tallene under - 15 reps-øktetene

Triceps: dips med egen kroppsvekt x 15-20 reps

biceps: handlter - 8 kg

Bryst: pushups - begynner med ca 20 reps, maks 10 siste sett

skuldre: sidehev 6-8 kg

Knebøy: rundt 45-50 kg (tung-økt 65kg)

strak mark: rundt 50kg

Markløft: 55 kg (tungøkt- 75 kg)

Handtelroing: 12 kg

kanskje ikke så sterk - men jeg kan jo sykle fort.... =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg startet med styrke i november-11 og bytter på kondisjon og styrkeøkter. Jeg syns det er kjempeartig med styrke, men det er løping som er mitt hjerte nærmest <3

Jeg har aldri testa ut max, men jeg legger jo på ekstra for nesten hver økt;) Så det er jo en god motivasjon. Det jeg har skrevet under, er det jeg til nå har pleid å trene med. Jeg ser at flere av dere bytter på tunge og lettere økter, lurer på om jeg skal prøve det. Jeg bruker i hvertfall å ta 3 serierx12 rep

knebøy: 35-40 kg

utfall:45 kg

Markløft:50 kg

Benkpress: 30kg

Beinpress: 100kg

Roing: 55 kg

Triceps(dips): +10 kg

Biceps:20 kg

Nedtrekk 40 kg

Jeg er forresten 162 cm høy og veier 52 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på jeg også :)

Veier ca 57 kg, er 165 cm høy og 21 år. Ikke trent mye styrke egentlig, men fikk litt sansen for det i desember. Turte ikke melde meg inn i ett senter før i januar. Det var da jeg bare slengte meg med en kamerat. Så har ikke vært seriøst lenge akkurat. :p

Varierer hvor mange reps og sett jeg tar, føler meg litt frem, men alt fra 5 x 5 til 3 x 10-12

Markløft: 50-60 kg

Knebøy: 50-55

Benk: 30-35 kg

Bulgarske utfall: 10-15 kg hantel i hver hånd

Strakmark: 30-40 kg

Nedrekk: 40-50 kg

Militærpress: 20-25

Hantelroing: 15 kg, rundt om..

Har ikke testa maks i noe, annet enn at jeg tok 65x2 på knebøy før helga, etter å ha kjørt flere sett.

Nå elsker jeg forresten å trene styrke, og skjønner ikke hvorfor jeg ikke har begynt før:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm har nettopp startet opp igjen med styrken, så jeg ligger sånn ca på dette akkurat nå

Triceps: sånn drar ned tau 13kg

biceps: når jeg tenker meg om så trener jeg ikke biceps alene, den får så mye fra det andre, hitill

Bryst: skråbenk med manualer 8-9kg (benkpressen min før sykdom så trente jeg med 30-40kg)

skuldre: sidehev med handtler 4 kg sammen med fronthev 6 kg, skulderpress er 6-7kg

Knebøy: 60kg i smith

strak mark: 50-55kg

Markløft: Har ikke prøvd ennå

Handtelroing: om det er det jeg tror det er(sittende roing) så 32kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål som helt sikkert kunne lagt under en tråd "styrkeløft for dummies".

Jeg har googlet og søkt uten å finne noe om det:

- Når en logger og/eller forteller om hvor mye en løfter/har på stangen - er det inkludert vekten av stangen?

Ja, du løfter jo stangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske ny til skikkelig styrketrening. Jobber 5x6 sett og tar følgende i arbeidssett:

Knebøy: 50 kg

Markløft: 50 kg

Bulgarsk utfall: 12 kg i hver hånd

Skulderpress: 22.5 kg

Chin up: eksentriske hold på ca 10-20 sekunder gjennom settene

Dips: to med kroppsvekt, resten med strikk

Er for øvrig 165 cm høy og ca 67 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du løfter jo stangen også.

Logisk nok, og da har jeg logget feil hele tiden for jeg var sikker på at jeg hadde lest et sted at stangen ikke skulle være med i det totale regnskapet. Så da jeg syntes jeg var sterk som løftet 44 kilo i markløft i dag, har jeg egentlig løftet mer i og med at jeg ikke har regnet med stangen? :D Og hva veier så en stang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logisk nok, og da har jeg logget feil hele tiden for jeg var sikker på at jeg hadde lest et sted at stangen ikke skulle være med i det totale regnskapet. Så da jeg syntes jeg var sterk som løftet 44 kilo i markløft i dag, har jeg egentlig løftet mer i og med at jeg ikke har regnet med stangen? :D Og hva veier så en stang?

Normalt veier stangen du bruker i markløft 20 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...