Gå til innhold

Diskriminering på treningssenter - The Daily Show


David

Anbefalte innlegg

Bare får å hive bensin på bålet

Jobber selv I Elixia, og har sett med egne øyne hva singlettforbud har gjort. Nei jeg snakker ikke om doping, eller om bedre hygiene. Begge delene er - mitt synspukt - tøv. Jeg var veldig skeptisk mot dette singletforbudet da det dukket opp, var det en god stund, intil jeg skjønte noe, intill jeg så hva det gjorde med senteret jeg jobber på.

  • For det første har har unggutta slutta og flexe speielt i stykker med muskler de ikke har, og samme gruppe (les: 16 til 18) sluttet å ha testosteronrop i løveskalaen for hver eneste rep de kjører i bicepscurl og benkpress

Bare overnevte i seg selv er en drøm, og om jeg må trene uten singlet pga det så gjør jeg gjørne det.

  • For det andre så har andelen kvinnelige (om du ser bort fra byggere og seriøse treningsglade kvinner) økt, jeg har sett gamle damer og unge jenter tasse rundt i styrkerommet. Noe jeg aldri har sett før. Dette er et biprodukt av singletregelen. Om jeg setter meg i Tora på 16 år så er det ganske lite tiltrekkende og tasse inn en plass der det står gutter gjennomsvett i singlet, brøling eller ei. Samme gjelder Gudrun på 60.

Jeg har jobbet på det senteret i to år, jeg er der til alle døgnets tider. Dette er basert på mine observasoner, flere jeg har snakket med deler synet. Tro det eller ei, så ser jeg nytten i et singletforbud, men ikke måten det blir lansert på - som dopforebyggende etc.

Men nå skal det sies at det finnes en mellomting, tshirts uten armer er ikke singletter, så det finnes alternativer for dere som har lyst. Der skal vel strengt tatt ingen si noe. Om du kommer på senteret mitt med en t-shirt eller hood uten armer så er det ingen som kaster deg ut. Derimot kommer du med en singlet av noen slag får du nok advarsel og beskjed om å skifte etc.

Når det gjelder Elixia's besluttning om å fjærne alt over 40kg på hantler så er det å skyte seg selv i foten.. Det er omtrent like smart som å sperre personer med spiseforstyrrelser ute av senteret slik at de ikke trener. Vil man noe så vil man det, og da finner man alternativer.

At jenter tasser rundt i singlet lovlig kan jeg skjønne, jeg har aldri sett en fleksende jente som brøler til den store gullmedaljen, derimot vet jeg at jenter har liknende forbud mot trening i undertøy (å jada, de finnes) og bare sports-bh'er, men jeg hører lite klaging om det der i gården. Selv om prinsippet er det samme.

(forresten, alt overnevnte er ting hentet fra Elixia sentere jeg trener på, hva anngår effekten på andre senteret ogeventuelt demmes regler ska jeg ikke legge meg opp i)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er glad jeg slipper den plakaten i herregarderoben i allefall, er det ingenting som er privat for folk lengre?

Men det med at jenter får bruke singlet og gutter ikke tror jeg til syvende og sist har rot i at en gymeier ønsker mest mulig kunder, da ønsker han ikke å støte fra seg hobbymosjonister, førstegangstrimmere og jenter ved at guttaboys sprader rundt i singlet. Ja, for noen er dette litt "skummelt" og føler seg utilpass. Men personlig så synes jeg at enten må alle eller ingen.

Nå skal det også sies at dette med singlet er en ting, men noen tror jo bare for de har singlet så er hele studioet deres personlige posing-room. Er litt slitsomt når han på 16 år og 60 kilo står å drar opp singletten mellom hvert sett for å sjekke magerutene når man sitter på benken sin å samler seg imellom settene. Men da er vi tilbake med dette at noen få ødelegger for veldig mange andre ;)

He,he!! Det er nok av de som for hver sit-ups tror de har fått fram en nagerute til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planet fitness har ikke knebøystativ. Som en policy.

:D

Alt med planet fitness er feil, fra holding, til utstyr til treningsfilosofi ;)

Er nok derfor det er så mange som blir fristet til å bytte i med a og referere til planet fatness :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at klausulen om maks 40 kg er latterlig. Greit nok at Ola Dunk ikke får så tunge hantler opp, men det er 100% oppnåelig å klare så mye rimelig kjapt om man virkelig går inn for det.

Vil folk bruke steroider, må de få lov til det. Tror enkelte trenger å informeres om at anabole steroider ikke er noen mirakelkur som kan gjøre Justin Bieber om til Hulk Hogan over natta og at det faktisk krever sinnsykt mye arbeid om middelet skal gi de resultatene man vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare si at klausulen om maks 40 kg er latterlig. Greit nok at Ola Dunk ikke får så tunge hantler opp, men det er 100% oppnåelig å klare så mye rimelig kjapt om man virkelig går inn for det.

Vil folk bruke steroider, må de få lov til det. Tror enkelte trenger å informeres om at anabole steroider ikke er noen mirakelkur som kan gjøre Justin Bieber om til Hulk Hogan over natta og at det faktisk krever sinnsykt mye arbeid om middelet skal gi de resultatene man vil ha.

Riktig, se plyos alternativer på 40+ hantler når det kommer til Elixia ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er på andre senter men på friskhuset har vi uregelmessig antidoping kontrol. Det er vel en del bedre til forebygging av doping isteden for å fjerne 40+ kgs manualer?

Vi har tidligere vært innom dette på bloggen, og det blir garantert mer av det.

http://fitnessbloggen.no/nye-regler-for-dopingkontroll-pa-treningssentre/

Selv er jeg ikke noe fan av at private har den typen kontroll, men på den annen side så tar jeg gladelig i mot et gratis papir på at jeg er ren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jenter tasser rundt i singlet lovlig kan jeg skjønne, jeg har aldri sett en fleksende jente som brøler til den store gullmedaljen,

Snu det på hodet 'Gutter skal få trene i singlet, men jenter må ha t-shirts' ...virker det feil? Nei, akkurat like diskriminerende som å ikke gi gutta 'lov' til å ha samme rettigheter som jentene.

Forstår at det lønner seg økonomisk og satse på å ikke støte noen ved å forsøke å dekke til de med store muskler, eller helst få de fjernet....noen kan jo føle seg mislykket...og det kan vi jo ikke ha noe av...hvorfor ikke fjerne speilene også, eller kiloangivelsen på vektene?

Nå er det ingen hemmelighet at jeg ikke liker den stereotype utviklingen de store kjedene har hvor man helst ser at medlemmene er mest mulig like og jeg forstår at jeg ikke passer inn i konseptet da jeg blir motivert av store muskler, svette (dog med håndkle på apparatene), hud og lyd...;) og av å se mine egne muskler når jeg trener....og jeg har fått med meg her på forumet at det er fler enn meg som liker 'å vise frem det man har trent for'

Fortsetter denne 'religiøse' utviklingen hos de store treningskjedene - ja da tror jeg jammen det snart vil være marked for å åpne litt mer hardcore gym igjen......eller skal man også her satse på den androgyne utviklingen man begynner å se ellers i samfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snu det på hodet 'Gutter skal få trene i singlet, men jenter må ha t-shirts' ...virker det feil? Nei, akkurat like diskriminerende som å ikke gi gutta 'lov' til å ha samme rettigheter som jentene.

Forstår at det lønner seg økonomisk og satse på å ikke støte noen ved å forsøke å dekke til de med store muskler, eller helst få de fjernet....noen kan jo føle seg mislykket...og det kan vi jo ikke ha noe av...hvorfor ikke fjerne speilene også, eller kiloangivelsen på vektene?

Nå er det ingen hemmelighet at jeg ikke liker den stereotype utviklingen de store kjedene har hvor man helst ser at medlemmene er mest mulig like og jeg forstår at jeg ikke passer inn i konseptet da jeg blir motivert av store muskler, svette (dog med håndkle på apparatene), hud og lyd...;) og av å se mine egne muskler når jeg trener....og jeg har fått med meg her på forumet at det er fler enn meg som liker 'å vise frem det man har trent for'

Fortsetter denne 'religiøse' utviklingen hos de store treningskjedene - ja da tror jeg jammen det snart vil være marked for å åpne litt mer hardcore gym igjen......eller skal man også her satse på den androgyne utviklingen man begynner å se ellers i samfunnet?

Som du selv påpeke så lønner det seg nok for de større kjedene. Men om du leser begrunnelsen for hvorfor jeg mener at denne regelen har god effekt så er budskapet mer utfyllende enn hva du har sitert. At det er forskjellsbehandlig må vi bare leve med da det i bunn og grunn er et mindre tall av gutta som øddelegger for resten, og som vi alle vet så straffes alle for det. Min mening er at å skrike forskjellsbehandling her på tynn is da det er mening og grunnlag bak det. Dog skal det nevnes at det de begrunner med er verdt å stille spørsmål med, men ikke skrik forskjelsbehandling. Problemet er der hos gutta, ikke hos jentene og da er det naturlig med slikt.

(igjenn vil jeg påpeke at overnevnte meninger er basert på erfaringer fra senteret jeg jobber på. Jeg kan ikke kommentere det generelle, men mener at dette er en god pekepinne på hvorfor reglene eksisterer der)

Så er det en ting jeg er enig med deg i, det trengs hardcore gyms etter min mening. Mye fordi de store treingskjeden appelerer til mannen i gata og da syns jeg gymm'er spesialisert på nisjer etc er noe vi trenger. Allerede eksisterer det egne gymmer for nisjer der ute, men jeg syns det trengs flere. Dette innkludert hardcore gymmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg at jeg setter ting litt på spissen for å provosere frem en diskusjon ;)

da det i bunn og grunn er et mindre tall av gutta som øddelegger for resten, og som vi alle vet så straffes alle for det.
men det er dette jeg ikke er tilhenger av. At man skal straffe alle fordi et mindretall ikke vet hvordan man oppfører seg. Det blir som å forby alle å drikke alkohol fordi noen ikke takler å drikke.

Jeg er også av samme grunn uenig av forfølgelsen av de som bruker steroider (litt ot)

Misforstå meg rett - jeg er for et lovforslag om å forby anabole steroider, så lenge det ikke er en medisinsk grunn til at man bør få det. Jeg kan ikke se noen grunn til at dette skal være lovlig å bruke, uten i samråd med lege, ikke fordi jeg bryr meg hva en voksen mann/kvinne tilfører kroppen sin, men pga en større andel av ungdom som har begynt å ta det :(

Men så lenge det er lovlig å bruke, så ser jeg ingen grunn til at treningssentre skal kunne sette seg over loven. Med steroider som med alkohol - det er ikke alle som vet å bruke/nyte dette med måte og ikke alle blir 'morsomme' på roids, ....eller i fylla. Men det er ikke værre enn at medlemmene signerer en avtale at de kan bli utestengt etter å ha fått en advarsel etc.

Jeg setter også spørsmålstegn ved manges sterotype holdning vedr. steroider; at man automatisk blir aggressiv, forandrer personlighet etc. Igjen, dette varierer fra person til person, om de har bl.a. anlegg for å utvikle bl.a. en aggressiv personlighet, type steroider og ikke minst mengden og evt. miks de tar (og ikke alle går med gullkjeder). Hvordan skal man forholde seg til f.eks. menn i overgangsalderen (ja de gjør det de også...)som produserer mindre testosteron, skal de kunne bli utestengt fra studio fordi de får testosteron fra legen?

Man kan jo ikke frata blondiner med silikonpupper stemmerett heller 'fordi de ikke ser ut som de er smarte nok'. Jepp...føler meg truffet :wub:

Så er det en ting jeg er enig med deg i, det trengs hardcore gyms etter min mening. Mye fordi de store treingskjeden appelerer til mannen i gata og da syns jeg gymm'er spesialisert på nisjer etc er noe vi trenger. Allerede eksisterer det egne gymmer for nisjer der ute, men jeg syns det trengs flere. Dette innkludert hardcore gymmer.

Godt å høre at man ikke er alene om å være litt 'freak' på det området. Du får argumentere for en egen liten 'hardcore-avd' under Elixia paraplyen:)

Ble litt rotete dette her, men måtte forte meg....skal trene hos de grønnkledde :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg at jeg setter ting litt på spissen for å provosere frem en diskusjon ;)

men det er dette jeg ikke er tilhenger av. At man skal straffe alle fordi et mindretall ikke vet hvordan man oppfører seg. Det blir som å forby alle å drikke alkohol fordi noen ikke takler å drikke.

Desverre er det slik at dette er en godt brukt metode i samfunnet vårt da det viser resultater (se bare på den nye alkohol greia staten infører. drikkestopp kl 2 fordi en del av oss ikke klarer unngå slossing).

Misforstå meg rett - jeg er for et lovforslag om å forby anabole steroider, så lenge det ikke er en medisinsk grunn til at man bør få det. Jeg kan ikke se noen grunn til at dette skal være lovlig å bruke, uten i samråd med lege, ikke fordi jeg bryr meg hva en voksen mann/kvinne tilfører kroppen sin, men pga en større andel av ungdom som har begynt å ta det :(

Men så lenge det er lovlig å bruke, så ser jeg ingen grunn til at treningssentre skal kunne sette seg over loven. Med steroider som med alkohol - det er ikke alle som vet å bruke/nyte dette med måte og ikke alle blir 'morsomme' på roids, ....eller i fylla. Men det er ikke værre enn at medlemmene signerer en avtale at de kan bli utestengt etter å ha fått en advarsel etc.

Jeg skjønner poenget ditt, men sett fra et konsersn perspektiv er det mye mer hensiktsmessig å gjøre det slikt. Jeg syns ikke de setter seg over loven, de bare sier at de ikke godtar slikt og om du har lyst til å bli medlem må du følge dems regler. For å sette det på spissen, jeg kan opprette et treningssenter og si at ingen under 1.40 kan trene her og ingen har så mye de skulle ha sagt. Jeg syns det er fint med prevantiv jobbing overfor dette akkurat slikt de gjør med alkohol. Selv om til tider måten det blir gjort på er diskutabel.

Problemet med å bare signere en kontrakt er at skaden allerede har skjedd da, vedkommende finner seg bare et nytt treningssenter og guffer videre. Nesten som jeg tør å påstå at dette er å dytte problemet videre (likt spiseforstyrrelse problemet som noen i toppetasjen endelig har skjønt at man ikke bare kan dytte videre). Ikke bare vil selskapene ikke ha steroider på senterene sine, men jeg tør å påstå at de heller ikke liker å se det ellers i samfunnet. Mye stygt kan sies om de, men akkurat her tror jeg ikek vi kan klandre de.

Jeg er også av samme grunn uenig av forfølgelsen av de som bruker steroider (litt ot)

Jeg setter også spørsmålstegn ved manges sterotype holdning vedr. steroider; at man automatisk blir aggressiv, forandrer personlighet etc. Igjen, dette varierer fra person til person, om de har bl.a. anlegg for å utvikle bl.a. en aggressiv personlighet, type steroider og ikke minst mengden og evt. miks de tar (og ikke alle går med gullkjeder). Hvordan skal man forholde seg til f.eks. menn i overgangsalderen (ja de gjør det de også...)som produserer mindre testosteron, skal de kunne bli utestengt fra studio fordi de får testosteron fra legen?

Man kan jo ikke frata blondiner med silikonpupper stemmerett heller 'fordi de ikke ser ut som de er smarte nok'. Jepp...føler meg truffet :wub:

Dette er nok et holdningsproblem relatert til samfunnet generelt. Og siden de største kjeden appellerer til størst mulig del av dem så er selvfølgelig dette synet dems og, om ikke blir det tap av medlemsmasse osv? Må nok et par generasjonsskifter til før at det blir endringer der i gården tror jeg.

Jeg ser og skjønner problemet ditt, men jeg syns dette generelt er et større samfunnsproblem en hva det er et problem på treningssentere. Og forvente eller anta at disse skal gå imot hva befolkningen synes er jo å skyte seg selv i foten.

Testosteron som legemiddel virker undervurdert. Jeg tenker mest på personer som har over lengre tid har ligget i sykeleie eller andre omstendightere som fører til drastisk tap av muskelmasse. Her tror jeg testosteron kunne ha fungert. Men skyt meg gjærne, jeg er ingen ekspert og baserer dette ene og alene på hva jeg selv har lest om saken.

Godt å høre at man ikke er alene om å være litt 'freak' på det området. Du får argumentere for en egen liten 'hardcore-avd' under Elixia paraplyen:)

Ble litt rotete dette her, men måtte forte meg....skal trene hos de grønnkledde :cool:

Egen hardcoreavdeling? Høres fristende ut men jeg tviler sterkt på at de grønnkledde går med på noe slikt. Blir litt slik som å få fossen til å renne oppover fjellet fordi du har lyst til å bygge hytte under fossefallet. Det lar seg bare ikke gjøre.

Derfor er jeg fan av nisjer og alternative treningslokaler. Nettop til personer som har andre mål,ønsker og behov, jeg har tro på en oppblomstring av hardcore gymmer ettervært. Dette tror jeg ikek de store selskapene taper nevneværdig på, så da blir det en win-win situasjon ;) Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Viktig å følge anbefalingen fra produktsjef for personlig trening. Det er som commander in chief of the us army å regne :)

Men å sette en kilosgrense for "doping" blir bare latterlig, spesielt mht at 40kg er ikke spesielt mye for noen som har trent aktivt over lengre tid. Men men, de blir i allefall kvitt de dedikerte så det er mer plass til støttemedlemmer ;)

Pentagon..

:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi singletforbud hos oss også, det blir bare ikke håndhevet:p

Forbudet gjelder for begge kjønn og har sitt utspring i to ting; det ene er hygiene, det andre er at det kan støte folk (mtp. muslimske menn f.eks)

Flexxe muskler eller pupp kan du gjøre hjemme.

Hos oss har vi sånn fin lapp ved "apevektene", som de sier. "RYDD OPP ETTER DEG ELLERS BLIR ALLE VEKTER FRA 40KG OG OPPOVER FJERNA!"

Grunn? Det er fryktelig tungt for småpikene som stenger å rydde opp disse vektene.

...Og den som måtte føle seg truffet; Selv om mange jenter trener styrke så er det vanskelig for oss å løfte 25kgs og 30kgs vektskiver av stanga du brukte i stad for å makse i ett eller annet. Spesielt om den står høyt oppe, eller ligger plan på gulvet lasta med 200 kg. Hilsen ei på 1.60ogikkenoenkjempesterkfitnesswoman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PLYO er mer enn sterk nok til å trene med myyyyye tyngre hantler enn 40 kg, men han støtter veldig å ha en maksgrense på 40 kgs hantler. Etter hans mening er dette et av de mest effektive middlene for å unngå for mange bolere på senteret uten å måtte sette fokus på dopingproblematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette en maksgrense på 40kg blir som å si "ingen får løpe fortere en 12 km/t på mølla!"

Stoppe bolingen vil aldri kunne skje 100% men å straffe vanlige dedikerte er værre en å la noen bolere slippe unna. En kollektiv avstraffelse rett og slett. Det sentret helt enkelt kan gjøre er å slutte å være så konfliktsky å rett og slett si til folk om de bråker for mye, roper for mye, kler av seg for mye, går i for små singletter eller hva problemet må være. Til og med om de mistenker dop, så om betjeninga ikke der og da vil ta den støyten så får ledelsen/sjefen gro et par å ringe medlemmet det gjelder å rett og slett si:

"Det har ved flere anledninger blitt reagert på ditt noe høye støynivå og avkledning forran speilet, vi ser helst at du toner dette ned da det er et gym og ikke en scene for deg å showe på. Håper du respekterer dette ellers ser vi oss nødt til å si opp kundeforholdet"

Enkelt og greit. Samme gjelder doping og alt annet, så lenge du skriver under på kontrakten så har du forpliktet deg til å innfinne deg eller takke for deg. Ofte løses 9/10 slike saker med en voksen tone og et handtrykk. Trenger ikke lage så stor greie av alt så lenge man er i forkant å tar situasjonene som oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...