Gå til innhold

Diskriminering på treningssenter - The Daily Show


David

Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke argumenter som at bolere bare ødelegger for seg selv. Det er desverre ikke sant. Bolerne ødelegger så mye for alle de unge, motiverte småguttene og jentene som begynner på gymmene. Smågutta ser etter idoler. Dette finner de, og under hvilepausene på treninga drister de seg til å spørre sine forbilder: "hvor lenge har du trent?" "hvordan trener og spiser du for å få slike resultater?" Og svarene de får er: "har trent i 3 år" og "spiser masse kylling og havregryn" Disse små øyeblikkene skaper en forventning hos smågutta om hvilke resultater de kan forvente i løpet av de neste årene.

Poenget er at forventningene er urealistiske. På grunn av dop har disse forbildene oppnådd mye større resultater enn resten av gymmet kan forvente seg, og etter to år med trening innser smågutta at de er milevis unna resultatene til sine idoler. Dette medfører frustrasjon, motivasjonssvikt, skuffelse og forvirring. Så istedet for å få realistiske forventninger og oppleve mestringsfølelse og treningsglede, må de leve med skuffelsen om ikke å lykkes.

Så nei, bolerne ødelegger ikke bare for seg selv. De ødelegger for veldig mange andre også. Det å stjele mestringsfølelsen og treningsgleden fra et annet menneske er en veldig egoistisk handling.

Om vi kan ha bolefrie treningssenter gjør det meg glad. Om 40 kg hantelgrense kan hjelpe på dette blir jeg glad. Om jeg må leve med å finne alternative treningsøvelser for å bidra til at smågutten kan oppleve treningsglede, så er det et offer jeg gjerne kan leve med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ikke argumenter som at bolere bare ødelegger for seg selv. Det er desverre ikke sant. Bolerne ødelegger så mye for alle de unge, motiverte småguttene og jentene som begynner på gymmene. Smågutta ser etter idoler. Dette finner de, og under hvilepausene på treninga drister de seg til å spørre sine forbilder: "hvor lenge har du trent?" "hvordan trener og spiser du for å få slike resultater?" Og svarene de får er: "har trent i 3 år" og "spiser masse kylling og havregryn" Disse små øyeblikkene skaper en forventning hos smågutta om hvilke resultater de kan forvente i løpet av de neste årene.

Poenget er at forventningene er urealistiske. På grunn av dop har disse forbildene oppnådd mye større resultater enn resten av gymmet kan forvente seg, og etter to år med trening innser smågutta at de er milevis unna resultatene til sine idoler. Dette medfører frustrasjon, motivasjonssvikt, skuffelse og forvirring. Så istedet for å få realistiske forventninger og oppleve mestringsfølelse og treningsglede, må de leve med skuffelsen om ikke å lykkes.

Så nei, bolerne ødelegger ikke bare for seg selv. De ødelegger for veldig mange andre også. Det å stjele mestringsfølelsen og treningsgleden fra et annet menneske er en veldig egoistisk handling.

Om vi kan ha bolefrie treningssenter gjør det meg glad. Om 40 kg hantelgrense kan hjelpe på dette blir jeg glad. Om jeg må leve med å finne alternative treningsøvelser for å bidra til at smågutten kan oppleve treningsglede, så er det et offer jeg gjerne kan leve med...

Jeg er helt enig i alt dette, men jeg tror det finnes måter å stoppe dette før man må gå til det skrittet å fjerne 40kgs hantler. Men ok, om det er det som må til. Men er det slik at "bolere" er avhengig av tyngere hantler?, hva hindrer de i også å bare finne andre øvelser og fortsatt være der? Akkurat som vanlige folk som benyttet seg av de tyngste manualene

Sier ikke jeg har fasiten, men tror et aktivt senter med våkne folk som har fokus og kjentskap til hva som foregår utenfor resepsjonen er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette en maksgrense på 40kg blir som å si "ingen får løpe fortere en 12 km/t på mølla!"

Det sentret helt enkelt kan gjøre er å slutte å være så konfliktsky å rett og slett si til folk om de bråker for mye, roper for mye, kler av seg for mye, går i for små singletter eller hva problemet må være. Til og med om de mistenker dop, så om betjeninga ikke der og da vil ta den støyten så får ledelsen/sjefen gro et par å ringe medlemmet det gjelder å rett og slett si:

"Det har ved flere anledninger blitt reagert på ditt noe høye støynivå og avkledning forran speilet, vi ser helst at du toner dette ned da det er et gym og ikke en scene for deg å showe på. Håper du respekterer dette ellers ser vi oss nødt til å si opp kundeforholdet"

hørhør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke argumenter som at bolere bare ødelegger for seg selv. Det er desverre ikke sant. Bolerne ødelegger så mye for alle de unge, motiverte småguttene og jentene som begynner på gymmene. Smågutta ser etter idoler. Dette finner de, og under hvilepausene på treninga drister de seg til å spørre sine forbilder: "hvor lenge har du trent?" "hvordan trener og spiser du for å få slike resultater?" Og svarene de får er: "har trent i 3 år" og "spiser masse kylling og havregryn" Disse små øyeblikkene skaper en forventning hos smågutta om hvilke resultater de kan forvente i løpet av de neste årene.

Poenget er at forventningene er urealistiske. På grunn av dop har disse forbildene oppnådd mye større resultater enn resten av gymmet kan forvente seg, og etter to år med trening innser smågutta at de er milevis unna resultatene til sine idoler. Dette medfører frustrasjon, motivasjonssvikt, skuffelse og forvirring. Så istedet for å få realistiske forventninger og oppleve mestringsfølelse og treningsglede, må de leve med skuffelsen om ikke å lykkes.

Så nei, bolerne ødelegger ikke bare for seg selv. De ødelegger for veldig mange andre også. Det å stjele mestringsfølelsen og treningsgleden fra et annet menneske er en veldig egoistisk handling.

Om vi kan ha bolefrie treningssenter gjør det meg glad. Om 40 kg hantelgrense kan hjelpe på dette blir jeg glad. Om jeg må leve med å finne alternative treningsøvelser for å bidra til at smågutten kan oppleve treningsglede, så er det et offer jeg gjerne kan leve med...

Er helt enig at bolere ikke bare ødelegger for seg selv, men heller for de fleste som har over snitt med kjøtt på kroppen. Men det å sette maks begrensning på 40kg har etter min mening ingenting eller lite å si. Etter mitt inntrykk etter å ha trent rundt på hele østlandet i ca 10 år. Er at de fleste yngre som boler seg, gjør dette på et tidspunkt der de er langt unna å løfte en 40kg hantel. Det er disse som er vanslinge å fange opp. Det er disse guttene man må prøve å forhindre å begynne med bol. Og fjerne 40 kg hantlene har ingenting å si for disse.

Nå har jeg ikke noe tall å vise til. Eller noe anna håndfast bevis for at det er slik. Dette er bare mine egne observasjoner over en del år i div gym og sentre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Gjest Brukernavn

Jeg finner en stor motivasjon i å speile meg selv når jeg trener, det å se de ny-definerte musklene i aksjon er halve gleden av å ha dem, og det tror jeg de aller fleste gutter vil være enig om. Har vært medlem på to treningssenter, ingen har singlet forbud, byttet nylig til et senter med mye mindre aktivitet og mennesker - til tider har jeg hele stedet for meg selv, og da kan jeg flexe og studere musklene i aksjon så mye jeg orker.

Man har en viss innbilt idealkropp, når man trener får man gjerne litt mer volum også (the pump) - også wops kan man se en fremtidig versjon av seg selv. Det er synd at mennesker generelt er så følsomme, men sånn er det og kommer nok alltid til å være, noen finner en motivasjonskilde av å se noen som har på seg singlet og har litt muskler, andre får egoet sitt såret, andre blir fornærmet da kulturen eller troen dems er imot dette.

Når det gjelder singlet er det noe jeg bruker en sjelden gang, til og med noen av de personlige trenerne på studioet går i singlet. Hadde det vært akseptert hadde jeg trent i bar overkropp, idealt sett hadde jeg hatt et treningssenter hjemme med 4 vegger speil hvor jeg kunne trent naken.

Det å fjerne speil vil ikke være så smart, man korrigerer gjerne holdningen sin og teknikken på forskjellige øvelser i speilet, slik at man trener riktig.

Anabole steroider er en trist greie, de som har trent naturlig i noen år kan fort bli uglesett fordi de har fått litt muskler, mens dem ikke aner hvor mye hardt arbeid som ligger bak musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å fjerne speil vil ikke være så smart, man korrigerer gjerne holdningen sin og teknikken på forskjellige øvelser i speilet, slik at man trener riktig.

Det skulle vært obligatorisk å snu rumpen til speilet når man trener knebøy og markløft. Speilet er utelukkende en distraksjon. Spesielt dør jeg litt av dem som vrir(!!) hodet til høyre og venstre mens de løfter og sjekker teknikken. Et mindre skadeforebyggende tiltak skal man se lenge etter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er et veldig dumt spørsmål, men hva legger dere i begrepet "å bole seg" og "bolere"?

En boler: En som er bedre trent enn meg

Bolere: Flere som er bedre trent enn meg

:rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provoserer meg noe helt jævlig hvis det er noen som virkelig er så dumme å tror at det å fjerne vekter vil gjøre "kampen mot doping" bedre, så mangler det virkelig noen kg med hjerne oppi der.

La oss se. De fjerner de tyngste manualene slik at vi faktisk må dope oss for å tåle et høyt nok volum til å få effekt av de små vektene? Uhm... :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg virkelig må tenke meg om før jeg går for firmamedlemskapet på Elixia i hvert fall. Hos oss skal de bytte ut alle de "ergonomiske" benkene med gode, gamle flate benker. Sist jeg sjekket hadde vi også litt over et tonn med plater og om det skulle bli for lite kommer jeg til å snakke med eieren - som trener der sammen med oss. Eneste ulempen er at vi ikke kan trene andre steder i landet, men...who cares?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...