Gå til innhold

Hva kan jeg bruke til steking?


E

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Noen som har god erfaring med bruning av kjøtt i kokosolje? Funker helt rævva for meg. Småfunky lukt/smak, pluss at kjøttet svir seg mye lettere av en eller annen grunn. Fuckdatshit, jeg steker for det meste i olivenolje og evt. smør i tillegg. Klarnet smør for #fancyladcooking.

 

http://www.seriouseats.com/2015/03/cooking-with-olive-oil-faq-safety-flavor.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke rapsolje være et godt alternativ til steking? Ellers selges jo PamFry på proteinfabrikken om du tenker å kutte ned på kaloriene.

Ellers er jo smør nevnt... Maten smaker jo mye bedre av det, men syns det er lettere å bruke olje når jeg steker mat fordi de tåler som regel høyere temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, vi har olje i stekepannen fordi vi vil få en så jevn og fin overføring av varme fra komfyr->stekepanne->kjøtt som mulig. Dette gjelder også i nonstickpanner,så bare selv fordi kjøttet ikke sitter fast, så er det alltids greit å ha en dæsj olje oppi læll.

Dropper du olje, blir det vanskeligere å få jevn og fin varmeoverføring,da det du steker vil vri seg pga proteinkoagulering. Da vil du ende opp med enkelte områder som får pannekontakt,og en masse områder som ikke får kontakt. Dvs: enkelte områder av biffen blir svidd, og enkelte som blir grå og smakløse.

Olje trekker ike inn i kjøttet(molekylene er for store til å diffundere igjennom - unntaket her er hvis du steker ting som er panert, som schnitzel, eller porøst, som sopp - dat shit drinks buttah), så ikke vær redd for å ha olje i panna.Passer du på kaloriene - la kjøttet få hvile noen minutter på et kjøkkenhåndklede,så får du vekk det lille som er av overflateolje.

Ulempen med smør er at det svir seg fort,da det inneholder mye melkeprotein(det hvite). Svidd smør smaker RÆV. Bittert og jævlig. Stek derfor ikke utelukkende i smør,med mindre du skal bruke svært lav varme.
Start med olje(veg, raps, solsikke, spiller ingen rolle), brun skiten skikkelig, ha oppi uforsvarlige mengder smør mot slutten av steketid for dat dere butter flavor. Hvil. Hell ut stekeoljen i vasken eller oljedunk eller whatever.


Nyt.

Endret av Aurelius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, vi har olje i stekepannen fordi vi vil få en så jevn og fin overføring av varme fra komfyr->stekepanne->kjøtt som mulig. Dette gjelder også i nonstickpanner,så bare selv fordi kjøttet ikke sitter fast, så er det alltids greit å ha en dæsj olje oppi læll.

Dropper du olje, blir det vanskeligere å få jevn og fin varmeoverføring,da det du steker vil vri seg pga proteinkoagulering. Da vil du ende opp med enkelte områder som får pannekontakt,og en masse områder som ikke får kontakt. Dvs: enkelte områder av biffen blir svidd, og enkelte som blir grå og smakløse.

Olje trekker  kke inn i kjøttet(molekylene er for store til å diffundere igjennom), så ikke vær redd for å ha olje i panna.Passer du på kaloriene - la kjøttet få hvile noen minutter på et kjøkkenhåndklede,så får du vekk det lille som er av overflateolje.

Ulempen med smør er at det svir seg fort,da det inneholder mye melkeprotein(det hvite). Svidd smør smaker RÆV. Bittert og jævlig. Stek derfor ikke utelukkende i smør,med mindre du skal bruke svært lav varme.
Start med olje(veg, raps, solsikke, spiller ingen rolle), brun skiten skikkelig, ha oppi uforsvarlige mengder smør mot slutten av steketid for dat dere butter flavor. Hvil. Hell ut stekeoljen i vasken eller oljedunk eller whatever.


Nyt.

Gjelder dette også for den perfekte biff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aurelius : det med at oljen ikke trekker inn i kjøttet, er det tilfelle? Jeg er livredd (ja angst, ja vet det er teit, but still) for å ikke ha "kontroll" på alt jeg får i meg og har litt fettfobi. Jeg tørrsteiker alt av mat da jeg ikke ønsker å få det ekstra fettet oljen eller smøret gir. Men stemmer det altså at dersom jeg steker kjøtt/fisk/kylling i olje blir nesten ingenting av det med på maten? Gjelder der for smør og, eller trekker det inn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Aurelius : det med at oljen ikke trekker inn i kjøttet, er det tilfelle? Jeg er livredd (ja angst, ja vet det er teit, but still) for å ikke ha "kontroll" på alt jeg får i meg og har litt fettfobi. Jeg tørrsteiker alt av mat da jeg ikke ønsker å få det ekstra fettet oljen eller smøret gir. Men stemmer det altså at dersom jeg steker kjøtt/fisk/kylling i olje blir nesten ingenting av det med på maten? Gjelder der for smør og, eller trekker det inn? 

Olje er (rent molekylært- kjeminerdesnakk dette altså)laget av veldig store molekyler. De er så store at de ikke klarer å trekke inn i kjøttet, porene i kjøttet er for små, og særlig siden kjøttet er i panna såpass kort,er det ingen risiko for at kjøttet trekker til seg hverken olje eller smør. Unntaket er ting som er panert, typ, svineschnitzel eller ting som er dyppet i frityrrøre,sopp(porøse grønnsaker), og brød/toast. Det eneste fettet du får med deg,er det som ikke renner av biffen når du løfter den ut av panna, og dette kan du fint tørke av ved å la kjøttet ligge og hvile et minutt eller to på en kjøkkenklut etter steking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje er (rent molekylært- kjeminerdesnakk dette altså)laget av veldig store molekyler. De er så store at de ikke klarer å trekke inn i kjøttet, porene i kjøttet er for små, og særlig siden kjøttet er i panna såpass kort,er det ingen risiko for at kjøttet trekker til seg hverken olje eller smør. Unntaket er ting som er panert, typ, svineschnitzel eller ting som er dyppet i frityrrøre,sopp(porøse grønnsaker), og brød/toast. Det eneste fettet du får med deg,er det som ikke renner av biffen når du løfter den ut av panna, og dette kan du fint tørke av ved å la kjøttet ligge og hvile et minutt eller to på en kjøkkenklut etter steking.

Takk for svar!! :) gjelder dette smør også? Og hva er dine tanker/kunnskap om den "Fry light"-sprayen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!! :) gjelder dette smør også? Og hva er dine tanker/kunnskap om den "Fry light"-sprayen?

Dette gjelder smør også,det trekker ikke inn.Men det er verdt å huske på at melkeproteinene i smøret (de hvite greiene) karamelliseres av høy varme og gir kjempegod smørsmak til biffen.Gitt at du ikke brenner den.

Frylight, er bare helt vanlig olje(enten olivenolje eller vegetabilsk olje) som er lagt i beholder på gass, det er like mye kalorier i denne oljen som i vanlig,men de kaller det "only 1 kcal" fordi "porsjonene" er så sinnsvakt små,typ to mikrosekunder med sprut. Greit å bruke til typ.. lapper eller pannekaker, eller når man skal bake cupcakes/muffins men jeg synes det blir for lite futt til å steke større kjøttstykker , men jeg er ingen personlig fan av måtehold. såeh. your mileage may vary.

Enn så lenge kjøper ihvertfall jeg heller billig rapsolje på bunnpris enn å betale 530kr kiloen for en boks med PAM fra proteinfrabrikken.
Evt så er god gammeldags formfett et helt prima alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...