Gå til innhold

Rumpa mi blir ikke større!


StineVes

Anbefalte innlegg

Dette høres sikkert litt rart ut, men rumpa mi blir ikke større! Er 21 år, 166 cm høy og veier 63 kg.

Jeg har trent aktivt i snart 1 1/2 år og ser mange endringer på kroppen. Fått en bedre holding når jeg går, blitt sterkere og mindre fett på kroppen. Omtrent alt er forandret på kroppen, utenom den f%#&"% rumpa mi (n)

Det jeg lurer på er om: Ligger det i genene at jeg, eksempel har større vanskeligheter for å få den typiske ''sprettrumpa'' alle vi jenter drømmer om? Eller spiser jeg ikke nok?

Hilsen en litt frustrert flatrumpet jente :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo an på mange ting! Hvordan er matinntaket ditt? Hvilke treningsprogram har du kjørt? Mange/få reps?

Spise ganske regelmessig. Hver 3-4 time, passer på og få i meg mye proteiner og OK inntak med karbohydrater. Starter alltid dagen med havregrøt (med friske bær til). Når jeg trener med venner/alene gjør vi/jeg 3 serier, 3 rep. (spørs hva vi blir enig om), Noen ganger hender det at jeg kaster meg på timene som heter Bootylicious på SATS.

Jeg har aldri hatt noe fast treningsprogram enda, men tenker å starte med det nå til høsten. Hadde en operasjon for 4 uker siden og måtte stoppe treningen, så føler på en måte kroppen får en ''ny'' start nå og vil derfor prøve å få trent opp den rumpa mi, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spise ganske regelmessig. Hver 3-4 time, passer på og få i meg mye proteiner og OK inntak med karbohydrater. Starter alltid dagen med havregrøt (med friske bær til). Når jeg trener med venner/alene gjør vi/jeg 3 serier, 3 rep. (spørs hva vi blir enig om), Noen ganger hender det at jeg kaster meg på timene som heter Bootylicious på SATS.

Jeg har aldri hatt noe fast treningsprogram enda, men tenker å starte med det nå til høsten. Hadde en operasjon for 4 uker siden og måtte stoppe treningen, så føler på en måte kroppen får en ''ny'' start nå og vil derfor prøve å få trent opp den rumpa mi, hehe :)

Har du oversikt over kcal? Da burde du kikke på noen programmer, det er ganske alfa og omega, et skikkelig kost og treningsopplegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spise ganske regelmessig. Hver 3-4 time, passer på og få i meg mye proteiner og OK inntak med karbohydrater. Starter alltid dagen med havregrøt (med friske bær til). Når jeg trener med venner/alene gjør vi/jeg 3 serier, 3 rep. (spørs hva vi blir enig om), Noen ganger hender det at jeg kaster meg på timene som heter Bootylicious på SATS.

Jeg har aldri hatt noe fast treningsprogram enda, men tenker å starte med det nå til høsten. Hadde en operasjon for 4 uker siden og måtte stoppe treningen, så føler på en måte kroppen får en ''ny'' start nå og vil derfor prøve å få trent opp den rumpa mi, hehe :)

Har du ikke eller aldri har hatt et fast treningsprogram, så ligger nok årsaken der enn andre steder først og fremst.

Hvis en ikke stimulerer til progresjon ved å bruke de øvelsene, repetisjonene, sereiene og belastningen en har kapasitet til, så kommer heller ikke muskelmassen av seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok den blir ikke større. Men blir du støl? Har du kontakt?

En kjapp holdnigns- og teknikksjekk vil i 99% av tilfellene kunne forklare hva problemet er.

De aller fleste med 'flate' rumper, er i posterior bekkentilt. Denne vinklingen av bekkenet vil inhibere (utkoble) gluteus maximus, ettersom korrekt GM aktivering krever stabilt bekken og korrekt stilling mellom bekken og korsrygg.

http://treningogrehab.no/?p=8107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit nok den blir ikke større. Men blir du støl? Har du kontakt?

En kjapp holdnigns- og teknikksjekk vil i 99% av tilfellene kunne forklare hva problemet er.

De aller fleste med 'flate' rumper, er i posterior bekkentilt. Denne vinklingen av bekkenet vil inhibere (utkoble) gluteus maximus, ettersom korrekt GM aktivering krever stabilt bekken og korrekt stilling mellom bekken og korsrygg.

http://treningogrehab.no/?p=8107

Alltid når jeg trener rumpa blir jeg stiv og støl dagen etterpå. Eventuelt 2 dagen hvis jeg trener sent på kvelden.

Men skal prøve tipsene jeg får av dere og se om det endrer på saken etterhvert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid når jeg trener rumpa blir jeg stiv og støl dagen etterpå. Eventuelt 2 dagen hvis jeg trener sent på kvelden.

Men skal prøve tipsene jeg får av dere og se om det endrer på saken etterhvert! :)

Spis mer :) Edit: blir du kun støl i nedre del? hele rumpa skal være øm i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at rompa di skal bli større kan du enten a) legge på deg fett, eller B) legge på deg muskler.

Ulempen med å legge på deg fett er naturligvis at fettet bestemmer selv hvor det ønsker å gå, og du har ingen kontroll over det. Fordelen er at det går ganske fort og for mange er det veldig lett å få til.

Ulempen ved å legge på seg muskler er at det tar mye lengre tid, spesielt for kvinner. Fordelen er at du har kontroll hvor musklene kommer.

Så tatt utgangspunkt i at du ønsker å legge på deg muskler anbefaler jeg deg å gjøre øvelser med progressivt tyngere vekter mens du ligger i et kalorioverskudd. Du vil ha problemer med å legge på deg muskler om du ikke er i et kalorioverskudd, så det er svært viktig.

Et problem som kan oppstå er om du KUN ønsker større rumpe, dvs ikke større lårmuskler, men kun rumpe. Da må du faktisk unngå øvelser som knebøy, markløft osv, fordi de trener hamstrings og quads (bakside og fremside lår) veldig bra, ofte langt bedre enn de trener glutes.

Så, om du KUN vil legge på deg muskler på rumpa, gjør isolasjonsøvelser for ræva mens du ligger i et kalorioverskudd. Dette er jo egentlig et nesten latterlig treningsprogram, så egentlig ønsker jeg ikke å anbefale deg det. Men det er det som vil fungere om du kun vil øke muskelmassen på rumpa.

Om du ikke har noe imot muskelmasse på andre plasser (husk, du blir ikke noe stort beist uansett. Du er en kvinne), så er det ingenting iveien for å bare peise på med et skikkelig styrkeprogram eller kroppsbyggingsprogram der du bare legger ekstra mye i å bygge rumpa di.

Men du er helt nødt til å ligge i kalorioverskudd, ellers kommer du ingen vei. Om du har noe fett du vil bli kvitt først anbefaler jeg deg å kvitte deg med det først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke annet enn avstandskompetent når det kommer til jenterumper, men en skikkelig snasen stump på supertynne bein ser bare teit ut, legger man på litt ekstra lår og hofter, oooh, da blir det langt langt bedre.

Så å droppe knebøy og markløft og bare utelukkende fokusere på rumpespesifikke øvelser? Næææh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen, Kjetil1234?

Mener du seriøst at hu her skal bruke stølhet som et mål på hvorvidt hu trener rumpa effektivt?

Ellers, råd til trådstarter: måler du ræva med målebånd? Hva du ser i speilet er ofte lite representativt for de faktiske forhold. "treningsprogram" som bootylicious er forøvrig generelt ræva og ikke for ræva. Bra som mosjon, dårlig som trening. Ubrukelig for å forme kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva faen, Kjetil1234?

Mener du seriøst at hu her skal bruke stølhet som et mål på hvorvidt hu trener rumpa effektivt?

Ellers, råd til trådstarter: måler du ræva med målebånd? Hva du ser i speilet er ofte lite representativt for de faktiske forhold. "treningsprogram" som bootylicious er forøvrig generelt ræva og ikke for ræva. Bra som mosjon, dårlig som trening. Ubrukelig for å forme kropp.

Det er en indikasjon på kontakt, noe jeg måtte etablere i første omgang.

Mange som har vedvarende flat rumpe, kjenner heller ikke stimulus i området. Årsak kan mange ganger være feilaktig hofteposisjon som inhiberer gluteus maximus. Stølhet over hele rumpa kontra ett område er også en god indikator på hvor god kontakten er. For en godt trent muskel, er ikke stølhet noen god indikasjon. Derimot for en liten muskel, kan det være en god indikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen, Kjetil1234?

Mener du seriøst at hu her skal bruke stølhet som et mål på hvorvidt hu trener rumpa effektivt?

Ellers, råd til trådstarter: måler du ræva med målebånd? Hva du ser i speilet er ofte lite representativt for de faktiske forhold. "treningsprogram" som bootylicious er forøvrig generelt ræva og ikke for ræva. Bra som mosjon, dårlig som trening. Ubrukelig for å forme kropp.

Har egentlig aldri tenkt på det der og måle ræva med målebånd, genialt! (y)

Var senest igår hos en personlig trener og fikk arbeidet ett OK treningsprogram som jeg skal holde på med utover høsten. Merker det kommer til og bli blodslit, men det er ihvertfall verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig aldri tenkt på det der og måle ræva med målebånd, genialt! (y)

Sådan bra du har tatt kontakt med en pt! Så er du i gang! Hvis programmet etter noen uker fortsatt føles som et blodslit er det nok ikke riktig program for deg. Det skal ikke være blodslit å komme i form (nødvendigvis). Det er fullt mulig å få en fantastisk booty (og kropp) med moderat trening og et fornuftig kosthold der du ikke utelukker noen ting. Tenk: kan jeg se for meg å ha dette kostholdet om 1-2 år?

Var senest igår hos en personlig trener og fikk arbeidet ett OK treningsprogram som jeg skal holde på med utover høsten. Merker det kommer til og bli blodslit, men det er ihvertfall verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...