Gå til innhold

Sammenheng mellom lettbrus-drikking og magefett?


Cardiobunny

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/forbruker/helse/kosthold/ny-studie-sammenheng-mellom-lettbrus-drikking-og-magefett/a/23421792/

Er dette sant? Drikker rundt om 1,5 l til dagen (prøver å kutte pga. at det er dyrt, men er så godt!) og er i tillegg storforbruker av natreen strø. Får i meg 20-25 gram natreen til dagen. Det er billig i forhold til stevia/sukrin ;)

Det er jo ikke bevis at det fører til magefett, men hvis en får i seg mye søtstoff (sukkerfri ketchup, syltetøy, tyggis, lettbrus, natreen strøsukker) tror dere at det er sannsynlig? For i så fall vil jeg slutte med det, til og med om det bare er teorier ;) Mitt spørsmål er bare om det er sannsynlig :p

Før hadde jeg 60 cm midje, og etter 1 år er den 65.... Jeg har gått opp noen kilo, men har trent målbevisst styrketrening. Er veldig slank og har tynne ben, men er uproporsjonert og har eplefigur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sakset ut fra artikkelen du linket til:

Lettbrusdrikkere spiser mer

Denne teorien støttes av forskning publisert i American Journal of Public Health.Forskningen viser at de tyngste lettbrus-drikkerne spiser mest. I snitt får de i seg nærmere 200 kcal mer pr. dag enn andre i samme vektgruppe som drikker vanlig, sukkerholdig brus.

Ifølge studien, som er gjort av forskere ved Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health og Columbia Mailman School of Public Health, har en typisk lettbrus-drikker høyere vekt (og BMI), og spiser mer salte snacks og vesentlig mer søte godterier enn folk som drikker sukkerholdig brus.

«Å drikke lettbrus kan føre til et generelt høyere matinntak, kanskje som følge av at det kunstige søtstoffet skaper forstyrrelser i appetitt-kontrollen», skriver lederen av studien, førsteamanuensis Sara Bleich, i American Journal of Public Health.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, at personer som er overvektige har et høyere forbruk av lettbrus enn folk som ikke er overvektige, kan skyldes mange faktorer. Det kan like gjerne være at de kjøper lettbrus for å bøte på den kvintupple baconcheeseburgeren de spiste til frokost. Jeg tror ihvertfall ikke det er noen årsakssammenheng mellom inntak av lettbrus og overvekt bare fordi de to tingene opptrer samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søtstoff som aspartam osv inneholder ikke kalorier og du kan derfor ikke legge på deg av dette. Grunnen til at man går opp i vekt er fordi brusdrikking generelt (også sukkerfri) fører med seg andre uvaner og dårlig mat. For å påpeke poenget; de som drikker vann spiser kyllingfilet og grønnsaker, mens de som drikker lettbrus spiser burger og pommes frites (Ja, ikke ta det bokstavelig, men det er "trenden")

Vil for øvrig ikke anbefale deg å innta store mengder søtstoff. Pass i hvert fall på å ikke gå over maksimal anbefalt daglig inntak. Pepsi max er heller ingen god ting for tennene, just saying....syreskader blir bare mer og mer vanlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtstoff som aspartam osv inneholder ikke kalorier og du kan derfor ikke legge på deg av dette. Grunnen til at man går opp i vekt er fordi brusdrikking generelt (også sukkerfri) fører med seg andre uvaner og dårlig mat. For å påpeke poenget; de som drikker vann spiser kyllingfilet og grønnsaker, mens de som drikker lettbrus spiser burger og pommes frites (Ja, ikke ta det bokstavelig, men det er "trenden")

Vil for øvrig ikke anbefale deg å innta store mengder søtstoff. Pass i hvert fall på å ikke gå over maksimal anbefalt daglig inntak. Pepsi max er heller ingen god ting for tennene, just saying....syreskader blir bare mer og mer vanlig

Nei, sant. Ikke over adi-nivå.

De færreste drikker 20 liter lettbrus om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sant. Ikke over adi-nivå.

De færreste drikker 20 liter lettbrus om dagen.

Okei, greit nok, det skal mye til...(og er nesten umulig) men det kan fort bli mye om man drikker både lettbrus og bruker andre lettprodukter, og selv om det ikke finnes klare beviser, så skader det ikke å være litt føre-var. Og ser det er misvisende å skrive anbefalt inntak, er vel heller snakk om akseptabelt;) (Iiiiikke farlig altså: http://www.vkm.no/eway/default.aspx?pid=277&trg=Content_6498&Main_6177=6498:0:31,2366&Content_6498=6187:2047398::0:6271:1:::0:0 )

Kanskje litt min egen filosofi om at det som vokser og kan plukkes eller skytes (haha, ok kjøtt) er det beste uansett, og at ingrediensene i pepsi max ikke er noe man ville knasket i seg hver for seg...

(må få legge til at jeg lett drikker 1,5liter pepsi max på en dag om det er tilgjengelig, og at jeg tenker mye mer på syreskadene enn søtningsstoffene...)

Men det var vel heller ikke poenget i denne tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epidemiologiske data viser at inntak av lettbrus er assosiert med økt fedme. Kliniske data derimot viser det motsatte. Som andre er innpå her; Det er en revers kausalitet her. Personer som prøver å gå ned i vekt drikker sukkerfri leske.

http://ajcn.nutrition.org/content/100/3/765.long

The current meta-analysis provides a rigorous evaluation of the scientific evidence on LCSs and body weight and composition. Findings from observational studies showed no association between LCS intake and body weight or fat mass and a small positive association with BMI; however, data from RCTs, which provide the highest quality of evidence for examining the potentially causal effects of LCS intake, indicate that substituting LCS options for their regular-calorie versions results in a modest weight loss and may be a useful dietary tool to improve compliance with weight loss or weight maintenance plans.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/forbruker/helse/kosthold/ny-studie-sammenheng-mellom-lettbrus-drikking-og-magefett/a/23421792/

Er dette sant? Drikker rundt om 1,5 l til dagen (prøver å kutte pga. at det er dyrt, men er så godt!) og er i tillegg storforbruker av natreen strø. Får i meg 20-25 gram natreen til dagen. Det er billig i forhold til stevia/sukrin ;)

Det er jo ikke bevis at det fører til magefett, men hvis en får i seg mye søtstoff (sukkerfri ketchup, syltetøy, tyggis, lettbrus, natreen strøsukker) tror dere at det er sannsynlig? For i så fall vil jeg slutte med det, til og med om det bare er teorier ;) Mitt spørsmål er bare om det er sannsynlig :p

Før hadde jeg 60 cm midje, og etter 1 år er den 65.... Jeg har gått opp noen kilo, men har trent målbevisst styrketrening. Er veldig slank og har tynne ben, men er uproporsjonert og har eplefigur...

Prøv å drikke vann fram til sommeren og se hvordan det virker.

Lykke til!

Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje litt min egen filosofi om at det som vokser og kan plukkes eller skytes (haha, ok kjøtt) er det beste uansett, og at ingrediensene i pepsi max ikke er noe man ville knasket i seg hver for seg...

Bare sånn for ordens skyld: om du plukker fra hverandre en ku ned på samme nivå som bestanddelene i Pepsi Max og sammenligner med aspartam, vil du finne at de består av de samme tingene. Aspartam består av fenylalanin og asparaginsyre. Fenylalanin finner du blant annet i kumelk, og asparaginsyre finnes i stort sett alle animalske proteiner. Om du ikke ville knasket ingrediensene i Pepsi Max i deg hver for seg, så kan du egentlig ikke spise kjøtt heller.

Det er ikke det at din filosofi nødvendigvis er en dum filosofi å følge i praksis, for all del. Men det er likevel verdt å ha i bakhodet at premisset om at det er noen slik forskjell på naturlig og kunstig er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, men nå inneholder pepsi max mer enn aspartam også. Og om stoffene finnes andre steder er de likevel mer konsentrert i pepsi max enn i ei ku (y)

Jepp, og det er derfor vi har en ADI på dem. Dermed spiller det egentlig ingen rolle om man ville knasket det hver for seg eller ikke. For øvrig er de andre bestanddelene i Pepsi Max også ting du vil finne i ulike former i naturen og i den egen kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og det er derfor vi har en ADI på dem. Dermed spiller det egentlig ingen rolle om man ville knasket det hver for seg eller ikke. For øvrig er de andre bestanddelene i Pepsi Max også ting du vil finne i ulike former i naturen og i den egen kropp.

Det gjør det selvfølgelig ingen rolle, men nå fokuserer jeg heller på å få i meg nok av for eksempel magnesium og jern enn å tenke på å få i meg karamellE150d. Tror jeg kan leve uten, selv om det skulle finnes naturlig(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det selvfølgelig ingen rolle, men nå fokuserer jeg heller på å få i meg nok av for eksempel magnesium og jern enn å tenke på å få i meg karamellE150d. Tror jeg kan leve uten, selv om det skulle finnes naturlig(y)

Naturlig er et vagt definisjon og misbrukes i hytt og pine. Fordi noe er syntetisk fremstilt så består det fortsatt av de samme naturidentiske komponentene som gir den eksakt samme biologiske effekt. Det finnes gode og det finnes dårlige måter å "koke" sammen forbindelser på. Eks vil responsen påvirkes av isometrien i et molekyl. Transfett er et eksempel her.

Alt bokstavelig talt koker ned til vår forståelse av molekylet, ikke om det er laget av gud himself i en brennende busk eller en smågal kjemiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturlig er et vagt definisjon og misbrukes i hytt og pine. Fordi noe er syntetisk fremstilt så består det fortsatt av de samme naturidentiske komponentene som gir den eksakt samme biologiske effekt. Det finnes gode og det finnes dårlige måter å "koke" sammen forbindelser på. Eks vil responsen påvirkes av isometrien i et molekyl. Transfett er et eksempel her.

Jeg er fullt klar over at molekylene er de samme og at selv om noe er syntetisk framstilt (jada, kjemi har jeg hatt mye av)så kan de være likt det som finnes naturlig, for å bruke det vage uttrykket, hehe. Derfor jeg også sier at syreskadene ved pepsi max er mye verre enn de stoffene som finnes der. Men det er likevel ikke mye i pepsi max man strengt tatt behøver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...