Gå til innhold

Kan man kalle seg "fitnessutøver" når man ikke stiller i konkurranser?


MrColourmaker

Anbefalte innlegg

Hei, nå er vel ikke ordet "fitnessutøver" en beskyttet tittel forsåvidt.

Men hva mener dere.....hva skal til for å kalle seg "fitnessutøver"?

Er det nok at man trener som man ville gjort hvis man skulle delta i athletic fitness/bikini fitness.....men IKKE STILLER i konkurransene?

Jeg legger merke til at FitnessNora Nora S. Mathisen fortsatt kaller seg fitnessutøver.

(Hun gjør ihverftfall det når hun delte treningstips på www.adressa.no forleden, muligens ikke på bloggen lenger...)

Meg bekjent så har hun valgt å slutte å stille i konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir nesten litt som at alle som har trykket på "play" på en fest en gang kaller seg for DJer. Sånt overrasker meg ikke lenger :)

Alle vil ha en bit av fame-kaka. Hvor mange ganger har ikke du hørt folk ri andres suksess ved å nevne "jeg kjenner X som driver med Y" eller "X har verdens beste/fineste/whatever Y". Gjerne sammen.

inb4 janteloven osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

A. Hadde ikke giddet å bry meg, hun kunne kalt seg astronaut uten at det hadde plaget meg.

B. Hun skal så vidt jeg vet konkurrere i år.

Du hadde brydd deg om du hadde prestert godt og oppnådd noe du hadde vært stolt av innen (i dette tilfellet) Fitness, og så hadde en "random" kommet frem, kuka rundt med noen manualer og tatt noen hip thrusts, sultet seg på torsk og brokkoli i et halvt år og så hadde kalt seg en fitnessutøver (ikke at jeg mener at Nora gjør det).

De som bryr seg om det er de som enten har eller vil prestere og oppnå noe innen <whatever>.

De som ikke bryr seg er gjerne de som ikke har det og har heller ingen planer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde brydd deg om du hadde prestert godt og oppnådd noe du hadde vært stolt av innen (i dette tilfellet) Fitness, og så hadde en "random" kommet frem, kuka rundt med noen manualer og tatt noen hip thrusts, sultet seg på torsk og brokkoli i et halvt år og så hadde kalt seg en fitnessutøver (ikke at jeg mener at Nora gjør det).

De som bryr seg om det er de som enten har eller vil prestere og oppnå noe innen <whatever>.

De som ikke bryr seg er gjerne de som ikke har det og har heller ingen planer om det.

Er det tilfellet i denne tråden her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bottom line, if you have a day-job but go to CrossFit, powerlifting or Olympic lifting meets on weekends and don't make a significant portion of your income from it, you have no business calling yourself an athlete.

Ser det er ganske mange norske "atleter" som smykker seg med denne "tittelen", basert på relativt lite annet enn at de liker sporten ;)

(eller har deltatt i noen konkurranser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å utøve er jo det samme som å bedrive.

Så du kan jo bedrive fitness selv om du ikke konkurrerer.

Fitnesskonkurranseutøver.... høres ikke helt riktig ut :p

Men jeg personlig ville aldri kalt meg utøver dersom jeg ikke bedrev en idrett i konkurranseform. Da ville jeg heller sett på meg som en mosjonist. Fitnessmosjonisten!

Eller kanskje fitnessinterressert-ikke-konkurrerende-"utøver".

Jeg vet ikke, men hvis du kaller deg en fitnessutøver vil nok flere lure på hvilke stevner du har vært på og hvor bra du gjør det.

Men kan man kalle seg styrkeløfter dersom man bedriver styrkeløft utenfor konkurranse? Det tror jeg man kan,,, så er et vanskelig tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er ganske mange norske "atleter" som smykker seg med denne "tittelen", basert på relativt lite annet enn at de liker sporten ;)

(eller har deltatt i noen konkurranser)

Så med mindre man ikke tjener penger på sporten skal man ikke kunne være tittelert atlet? Det står nevnt Powerlifting, morsomt. Verdensmester Styrkeløft (powerlifting) er Carl Yngvar C. Han tjener så og si ingenting på sporten sin her i Norge, men er verdensmester. Atpåtill har en faktisk en 9 til 5 jobb.

Synd at han ikke er en atlet da, kjipt å bare like sporten. Tydeligvis hjelper det lite å ha VM medalje, fremdeles ingen atlet.

Og for ikke å snakke om kampsporter her i Norge som ikke akkurat gir ut flust av penger til sine medaljekanditater, de vinner internasjonale medaljer, men ei om de får lov til å være atleter.

Dummeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kan kalle seg hva en vil, men for de aller fleste så er det nok slik at en forstår begrepene slik at en styrkeløfter konkurerer, en bordtennisspiller konkurerer og en fitnessutøver konkurerer. Så kan en være fremgangsrik eller listefyll eller hva som helst egentlig - men det er deltagelse i konkuranse som blir bestemmende for hvorvidt en velger å kalle seg fitnessutøver, bordtennisspiller eller styrkeløfter.

Slik tenker jeg at det er naturlig å resonnere.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med mindre man ikke tjener penger på sporten skal man ikke kunne være tittelert atlet? Det står nevnt Powerlifting, morsomt. Verdensmester Styrkeløft (powerlifting) er Carl Yngvar C. Han tjener så og si ingenting på sporten sin her i Norge, men er verdensmester. Atpåtill har en faktisk en 9 til 5 jobb.

Synd at han ikke er en atlet da, kjipt å bare like sporten. Tydeligvis hjelper det lite å ha VM medalje, fremdeles ingen atlet.

Og for ikke å snakke om kampsporter her i Norge som ikke akkurat gir ut flust av penger til sine medaljekanditater, de vinner internasjonale medaljer, men ei om de får lov til å være atleter.

Dummeste.

Jeg påpekte bare hva som blei listet som kriterier i artikkelen :p

Og det var å leve av å konkurrere.

(sa ingenting om at jeg var enig ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Given :p

Var ute etter sitatet, ikke deg. Jeg tok påstanden, og rev den i fillebiter.

(sa ingenting om at du var enig ;))

Forsåvidt enig i mye av det du sier ang artikkelens påstander om grad av økonomisk dekning, da dette jo varierer veldig fra idrett til idrett, men utover det så synes jeg artikkelen hadde et godt kjernepoeng mtp at man burde konkurrere i en gitt sport for å kunne kalle seg "utøver" eller "atlet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Given :p

Var ute etter sitatet, ikke deg. Jeg tok påstanden, og rev den i fillebiter.

(sa ingenting om at du var enig ;))

Ellers kan vi jo se i ordboka :p

Kanskje diskriminerende, men jaja. Det gjør det bare morsomt for de jentene som kaller seg atleter.

" muskelsterk mann; ofte: bryter, vektløfter"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig i mye av det du sier ang artikkelens påstander om grad av økonomisk dekning, da dette jo varierer veldig fra idrett til idrett, men utover det så synes jeg artikkelen hadde et godt kjernepoeng mtp at man burde konkurrere i en gitt sport for å kunne kalle seg "utøver" eller "atlet".

Helt enig:)

Jeg kaller meg ikke for syklist heller - selv om jeg i løpet av 2014 sykla over 8000 km. Jeg sykler ikke ritt, jeg sykler for transport og på gøy. Nordsjørittet er det eneste jeg deltar på - fordi der er sosialt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...