Gå til innhold

Bli nektet eksamen med gyldig fravær?


bs3412

Anbefalte innlegg

Kan man bli nektet å ta eksamen pga. man går glipp av en obligatorisk praksis, dersom fraværet er gyldig (dvs legeerklæring) ? Det er 2 dager det er snakk om, praksisen er et foredrag (får vært med på forberedelser og gruppearbeid, bare ikke selve foredraget).

Læreren slår seg helt vrang og sier at selv gyldig fravær fører til stryk (det er et årstudie med kun én karakter, med andre ord er hele året bortkastet...)

Synes det høres veldig drastisk ut? Hvilke rettigheter har man som student, hvem kan man evt. henvendelse seg til for hjelp?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Les eksamensreglementet

2. Snakk med studiekonsulent

Det er en misforståelse at en gyldig legeerklæring nødvendigvis må godtas i en slik sammenheng. Det er nok en grunn for at aktiviteten netopp er o b l i g a t o r i s k . Men hvordan kan du ha legeerklæring for noe f r e m i tid? Er det en operasjon eller noe slikt? I så fall virker det litt firkanta av høyskolen eller universitetet, men du bør absolutt være på tilbudssiden med noe slikt som at du kan holde foredrag på en annen måte. Skulle nesten bare mangle, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Les eksamensreglementet

2. Snakk med studiekonsulent

Det er en misforståelse at en gyldig legeerklæring nødvendigvis må godtas i en slik sammenheng. Det er nok en grunn for at aktiviteten netopp er o b l i g a t o r i s k . Men hvordan kan du ha legeerklæring for noe f r e m i tid? Er det en operasjon eller noe slikt? I så fall virker det litt firkanta av høyskolen eller universitetet, men du bør absolutt være på tilbudssiden med noe slikt som at du kan holde foredrag på en annen måte. Skulle nesten bare mangle, synes jeg.

For å være ærlig så har jeg bestilt en ferie i veldig god tid, og takler bare ikke tanken på å miste den :( Derfor er jeg villig til å få en legeerklæring fordi jeg ser ingen annen utvei - fordi jeg mener det må være en teoretisk mulighet for å ikke miste hele året ved sykdom.

Poenget er at læreren nekter uansett om det en operasjon, akutt sykdom, eller noe annet... høres veldig firkanta ut!

Når det skal sies er jeg villig til å gjøre hva som helst! Gjøre ekstra arbeid til forberedelser til foredraget, finne en ny tid å holde foredraget på, etc. Problemet er at lærer kontant avslår og nekter å finne en løsningen dersom jeg ikke møter opp disse 2 dagene...

Har lest gjennom reglement og lover, men de er for omfattende - jeg finner mye om det jeg ikke trenger svar på... derfor håper jeg noen kanskje kan peke ut noe jeg har oversett eller finne en tolkning jeg kan støtte meg på.

Basically sier skolen at hvis jeg er syk på 2 bestemte dager over ett helt år, mister jeg all rett til å fullføre et studie jeg har jobbet jevnt og hardt med over lang tid. Var ikke klar over at det var ok å straffe noen så hardt for noe man ikke rår over... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

basicly er du ikke syk, men har planlagt ferie. skolen har ikke noe plikt å tilrettelegge for deg,fordi DU skal på ferie. dårlig planlegging fra din side. du bør nok tenke litt og ta et valg- enten ferie- eller fullføre arbeidet du har brukt 1 år av ditt liv på, og fullføre mens du er "at the finishline"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

basicly er du ikke syk, men har planlagt ferie. skolen har ikke noe plikt å tilrettelegge for deg,fordi DU skal på ferie. dårlig planlegging fra din side. du bør nok tenke litt og ta et valg- enten ferie- eller fullføre arbeidet du har brukt 1 år av ditt liv på, og fullføre mens du er "at the finishline"

Tror ikke du forstår problemstillingen i tråden - rent hypotetisk kan det være sykdom som fører til fraværet. Derfor er det interessant om skolen har rett til å straffe en elev såpass grundig for forhold eleven ikke rår over? Skolen skal ikke tilrettelegge seg ferieplaner, men vil du ikke si det er viktig at de tilrettelegger seg uforutsette forhold som sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal ikke jeg si noe sikkert, men har man en legeerlæring så mener jeg å huske at læreren skal finne et annet opplegg som gjør at du får fulført det "kravet".

Syns iaffal det høres rimelig ut! :) så nå leter jeg bare etter en paragraf el til å backe det opp med... burde da være noe i favør student i blant (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så har jeg bestilt en ferie i veldig god tid, og takler bare ikke tanken på å miste den :( Derfor er jeg villig til å få en legeerklæring fordi jeg ser ingen annen utvei - fordi jeg mener det må være en teoretisk mulighet for å ikke miste hele året ved sykdom.

Poenget er at læreren nekter uansett om det en operasjon, akutt sykdom, eller noe annet... høres veldig firkanta ut!

Når det skal sies er jeg villig til å gjøre hva som helst! Gjøre ekstra arbeid til forberedelser til foredraget, finne en ny tid å holde foredraget på, etc. Problemet er at lærer kontant avslår og nekter å finne en løsningen dersom jeg ikke møter opp disse 2 dagene...

Har lest gjennom reglement og lover, men de er for omfattende - jeg finner mye om det jeg ikke trenger svar på... derfor håper jeg noen kanskje kan peke ut noe jeg har oversett eller finne en tolkning jeg kan støtte meg på.

Basically sier skolen at hvis jeg er syk på 2 bestemte dager over ett helt år, mister jeg all rett til å fullføre et studie jeg har jobbet jevnt og hardt med over lang tid. Var ikke klar over at det var ok å straffe noen så hardt for noe man ikke rår over... :/

Ok, jeg forstår hva du mener, som et tankeeksperiment. Og ja, jeg kan forståvidt være enig i at det er litt firkanta dersom man ligger der med sprukket blintarm eller noe slikt. Og dersom blindtarmen din faktisk hadde sprukket og du kunne vise til sykehusinnleggelse og livsviktig operasjon så tror jeg saken hadde stilt seg annerledes enn om du kommer og sier at du ikke kan være med på slik og sånn opplegg pga dette og dette. Ved en faktisk, alvorlig hendelse ville nok både læreren og høgskolen eller universitetet utvist skjønn. En mulig forklaring på at denne læreren er så vrang er fordi han eller hun lukter lusa på gangen. Noe jeg håper.

Når det er sagt så blir jeg ille berørt på dine vegne. Dersom du har klart å komme seg inn på en høgskole eller et universitet burde du være oppegående nok til å klare å finne ut av hvor du skal henvende seg. Jeg vedder minst en hundrelapp på at læringsinstitusjonen din har både studiekonsulenter og et servicesenter hvor man kan gå og spørre om alt man lurer på og så peker de i den retningen du skal gå. Lykke til med å grine deg til en legeerklæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får definitivt legeeklæring, ifg lærer er det gyldig fravær - men det vil kun gi permisjon så jeg kan ta alt på nytt neste år (dvs ta hele året om igjen). Skolen mener altså at de har rett til å nekte meg å fullføre studie ved uforutsett sykdomsfravær på 2 (!) bestemte dager. Så da hadde det vært greit å finne ut om jeg evt. har noe rett på min side, til å f.eks kreve nytt tilbud på praksis, eller fullføre alt det andre uten praksis - for så kun å ta praksisen, eller noe helt annet!

Ikke kult å bli så brutalt straffet for sykdom, det er første gang jeg har opplevd lignende. På samtlige skoler jeg har gått på tidligere har planleggingen vært god nok til å gjennomføre studiet tross uforutsette hendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er litt rart at du er så moralsk indignert for noe som i k k e angår deg - du blir ikke brutalt straffet, du er ikke syk, du vil reise på ferie.

Du la kanskje merke til at jeg ikke svarte på forrige innlegget ditt, jeg er ikke interessert i off topic krangel... tråden handler et hypotetisk spørsmål om sykdom, svar on topic eller la vær. :) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når du forteller i et åpent forum om noe som kan oppfattes som en uærlig og kritikkverdig handling, bør du regne med noen kommentarer. Synes ikke jeg er off topic i det hele tatt, jeg. :) Jeg synes faktisk det er på sin plass at noen sier ifra om at det ikke er okei å lyve til og lure legen sin for en legeerklæring for å dra på ferie og dermed bøye og tøye eksamensreglement.Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg unner selvsagt ikke folk det, men dersom man tar på seg en forpliktelse, som det å studere er, så mener jeg at det ikke er okei å lyve til legen sin, for medstudenter (som må gjøre ekstraarbeid), lærer, administrasjonen osv. ene og alene fordi man selv vil reise på ferie. Tough luck, bs3412.

Jeg kan opplyse om at jeg ikke jobber i undervisingssektoren, og jeg synes likevel du er på jordet. Det gjør meg heller ikke til et troll, simpelthen bare en person på dette forumet som ikke synes noe om det du planlegger å foreta deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok de fleste forelesere/lærere vil være villige til å gi deg en ny sjanse til praksisen ved sykdom.

MEN når du sier: "Ikke kult å bli så brutalt straffet for sykdom, det er første gang jeg har opplevd lignende. På samtlige skoler jeg har gått på tidligere har planleggingen vært god nok til å gjennomføre studiet tross uforutsette hendelser." samtidig som du sier at "helt ærlig har jeg bestilt en ferie som jeg ikke vil avlyse/utsette, og vil heller gå til anskaffelse av legeerklæring" så mister jeg all sympati. Sorry, men du har ansvar for egen læring -om ferien er viktigere for deg akkurat nå, så okå...da kan du ta opp igjen året neste år, da er tydeligvis ikke utdannelsen så veldig viktig nå.

Hvilken lege gir legeerklæring når du ikke er syk forresten? Høres suspekt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unner du virkelig folk å miste ferien sin fordi den tilfeldigvis kolliderer med obligatorisk skole (når en hvilken som helst annen dato ville vært ok) ?

Tipper lolte enten jobber i skolesystemet eller som troll

Aller først, ferier kolliderer aldri med obligatorisk skole. Ferier avvikles før/etter obligatorisk skole. Det samme er tilfelle når det gjelder fast arbeid. Der må ferien i tillegg innvilges før du kan ta den...

Skolen din har ganske sikkert en forskrift om studier og eksamen ved institusjonen. Der kan det for eksempel stå noe sånt som:

"For studenter med gyldig fravær eller som stryker ved ordinær eksamen, arrangeres det en ny/utsatt eksamen relativt kort tid etter (vanligvis tidlig i påfølgende semester).

Studenter som ikke møter, som leverer blank besvarelse eller som trekker seg fra ordinær eksamen, og studenter som ønsker å forbedre en karakter, må vente til neste gang eksamenen arrangeres ordinært."

Til slutt, jeg jobber i universitet- og høgskolesektoren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en anelse om at læreren kanskje kan ha luktet lunten her.

Tror de fleste lærere etter X antall år i skolen har kommer over flere "falske" sykemeldinger, og har en viss peiling på å plukke ut disse. Samtidig virker det som om du ikke har bestemt deg for grunn til legeerklæringen, og går litt rundt grøten, noe som ikke akkurat skaper troverdighet mellom deg og lærer.

Jeg unner folk å miste ferien sin om det kolliderer med skole. Prioriteringer. Hva er viktigst for en? og hvorfor planlegge ferie før timeplanen ligger klar? Virker som du hele løpet her har forventet å få et positivt svar fra lærer, og nå må ta valget. Forstår at en ferie frister, og hvor kjedelig det er når denne allerede er bestilt og betalt for, men slik er livet i maange år fremover. En kan ikke droppe jobb pga ferie, se på dette som en tankevekker til fremtiden.

On topic: skolen har veiledere, servicetorg osv som kan gi deg konkret svar på alt du lurer på. En to-tre setninger lang e-post er som regel nok til å få svar på det en lurer på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...