Jump to content

bs3412

Members
  • Content Count

    57
  • Joined

  • Last visited

About bs3412

  • Rank
    Member

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jeg har fettprosent på ca 15% og målet er sixpack til sommeren (rundt 10%). Har tenkt å kutte kalorier nå i feb, mars og april. Er dette et realistisk mål? Jeg har kjørt bulk på 5x5 til nå og er fornøyd med det. Kan jeg forvente resultater ved å fortsette dette programmet med kaloriunderskudd/kardio? Hvordan skal jeg kjøre 5x5 opplegget, fortsette å prøve å øke hver uke, eller løfte det samme, evt gå ned til 3x5?
  2. Ingen kommentarer? ps: jeg begynte å få smerter i håndledd/underarm av bicepscurls så nå gjør jeg chins i stedet.
  3. Hei! Beklager at jeg var litt uklar på det: SL 5x5 uten de ekstra øvelsene (kun knebøy, press, mark f.eks) tar ca 30 min. Det fulle opplegget jeg la ut bruker jeg ca en time på. Jeg hviler vanligvis ca 1 min mellom hvert sett.
  4. Hei! Jeg trener 5x5 med noen små variasjoner, og er interessert i feedback hvis noen har det. Jeg har hatt mye gains med 5x5 og er veldig nærme målene mine styrkemessig. Jeg kjører 2 bicepsøkter i uken siden jeg mener jeg har forbedringspotensiale på det området, de 2 andre dagene kjører jeg triceps og mage. Jeg har trent 5x5 lenge og synes øktene blir litt for korte (ofte i underkant av en halvtime) og jeg trives med litt ekstra volum. Ellers kjører jeg programmet 4 ganger i uken i stedet for 3 (men alltid med 1 dag hvile mellom hver økt). Programmet: Dag 1: Knebøy 5x5 Benkpress 5x5 Roing 5x5 (denne varianten: http://stronglifts.com/wp-content/uploads/barbell-row.jpg) Smal benkpress 3x10 Hengende benhev 3x10 Overhead rope press 3x10 Planken Dag 2: Knebøy 5x5 Militæpress 5x5 Markløft 1x5 Pullups 2x failure Stangcurl 3x8 One arm preacher curl 3x8 Hammercurls 3x8 Crunches Planken Dag 3: Knebøy 5x5 Benkpress 5x5 Roing 5x5 Dips 2x failure Leg tucks 3x20 Stick twist 3x20 (gikk over til maskin med belastning istedet da jeg kjente mye mer spnn) Planken Dag 4: Knebøy 5x5 Militæpress 5x5 Markløft 1x5 Incline curls 3x8 Hammercurls 3x8 Stangcurls 3x8 Planken
  5. Jeg bor i Bergen. Har legetime i morgen så håper jeg får vite litt mer da. Jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive smertene, vil ikke si stråling eller lyning, men ubehag når jeg gjør bestemte bevegelser (som om noe blir klemt bak der). Kjenner det mest hvis jeg gjør knebøy og jeg har dårlig spenn eller hvis jeg er uheldig og kommer frempå i stedet for å ha all vekt på hælene. Når jeg gjør den stretchen her: http://www.tallguytraining.com/wp-content/uploads/2013/11/8-Back-Stretch.jpg kjenner jeg det ekstra mye på den ene siden. Siden sist jeg postet har jeg prøvd å trene forsiktig igjen med lettere vekter. Nå er jeg ekstremt fokusert på teknikk og selvom jeg kjenner ubehaget fortsatt er der, klarte jeg å gjennomføre økten uten å bli verre. Knebøy er jeg forsiktig med, men løfter fortsatt ganske nærme maxvekt, og på mark og roing løfter jeg max (merket ingen forskjell på mark, siden smertene sitter mer i øvre del av ryggen). Tøyer mye før og etter også, så om ikke annet synes jeg at jeg har blitt litt bedre etter at jeg begynte å trene igjen. Skal jeg bare fortsette med dette?
  6. Her omtrent: Jeg prøvde å trene forsiktig i går. Roing og knebøy gikk fint, siden jeg trente med lettere vekter og var veldig fokusert på teknikk. Men på de 2 siste rep'ene når jeg begynte å bli sliten merket jeg at det var på tide å gi seg for da kjente jeg smertene gradvis komme tilbake. Det kjennes uhbehagelig og stølt ut i dag.
  7. Sist gang jeg trente knebøy følte jeg at jeg var sliten og hadde litt dårlig spenn. Ble støl i øvre delen av ryggen (aldri skjedd før) og følte meg ikke så bra etter trening. Kjørte på som vanlig neste gang selvom jeg kjente at ubehaget/stølheten kom tilbake med en gang jeg begynte å ta knebøy. Etterhvert som jeg begynte å nærme meg arbeidssettet fikk jeg så vondt at jeg bare måtte avlyse hele økten. Prøvde å tøye godt men klarte så vidt å komme meg opp og ned fra gulvet, fikk helt krampe i ryggen liksom. Jeg har trent tung styrke i 8 år, med knebøy 3-4 ganger i uken + alle baseøvelsene, så selvom teknikken min kanskje ikke er strøken er den i hvert fall ikke så håpløs og jeg er ikke nybegynner. Jeg har hvilt i over en uke nå og smertene er borte, men jeg kjenner det fortsatt i ryggen og vet at det kommer tilbake med en gang jeg begynner å trene igjen. For å beskrive smertene så sitter det omtrent midt på ryggen ut mot venstre, og gjør bare vondt akkurat der. Kjenner det mest når jeg vrir ut mot sidene, og knebøy er umulig. Jeg er nesten ferdig med bulk og hatt enormt mye framgang i det siste. Så dritkjedelig å stoppe opp nå. Hva kan jeg gjøre for å komme fortere tilbake? Er det noen øvelser e.l. jeg kan prøve? Skal selvfølgelig til lege så fort som mulig, men kan ta en stund til jeg får time, og min lege virker dessuten ikke være helt spesialisert på treningsskader...bør kanskje henvises til en kiropraktor e.l.? Håper på tips
  8. Enkelte dietter oppfordrer til en prosentfordeling av makroer - f.eks 25% protein, 50% karbo, 25% fett. Så lenge jeg holder meg til riktig mengde kalorier, og riktig mengde proteiner og fett for optimal muskelvekst, er ikke prosentfordelingen helt irrelevant? Jeg spiser ca 2g protein per kg kroppsvekt, ca 1g fett, og resten blir karbo (selvom det enkelte dager blir mer protein og fett). Skal jeg fortsette å kjøre dette opplegget og drite i prosent?
  9. Hørt 5x5 er for heavy på underskudd, men du mener jeg bare skal kjøre på? Leser også om 5/3/1 og PHAT, siden det hadde vært kult å prøve noe nytt (trent 5x5 i flere år og er litt usikker på hvor mye gains jeg kan få). Nå er jeg jo veldig vant til lange økter med mange øvelser og sett, kanskje en fordel å holde det gående? Eller vil kroppen svare bedre på sjokkovergang til få reps og øvelser og mye tyngre vekter?
  10. Skjønner poenget ditt, men bryr meg om fettprosent allerede nå, under/etter bulk også. Så jeg vil prøve lean bulk denne gangen selvom fremgangen blir mer moderat. Målet mitt med bulken er kun å løfte like tungt som jeg gjorde før jeg begynte med cut, så det vil ikke ta så lang tid uansett. 20% underskudd er regnet fra dagsbehov med aktivitetsnivå inkludert. Likte programmet, men dietten var nok mest reklame ja Arnold supplements i hvert måltid... Skal kjøre bulk nå i noen mnd for å komme tilbake til dit jeg var før jeg begynte å cutte. Vurderer 5x5 igjen siden jeg har god erfaring med det. Hvordan pleier dere å variere program fra bulk til cut? Samme program bare justere diett, eller kjører dere flere reps og mer intensitet?
  11. Hvorfor lage eget? Finnes jo et godt utvalg av ferdige programmer, spesielt for nybegynnere Selv anbefaler jeg 5x5. Det kan du følge lenge, iaffal til du er klar for noe mer avansert. Å jogge foran økten i 15 min er helt ok hvis du synes det er en bra oppvarming. Anbefaler dog å varme opp med vekter (5x5 programmet har info om det også). Kom tilbake hvis du har spørmsål om et spesifikt program eller dietten.
  12. Med dirty bulk mener jeg stort kalorioverskudd (og stort sett spise det man vil) for å få raske gains (og da legge på mer fett), kutte kardio, etc. Kanskje ikke riktig begrep men sånn mente jeg det. Dette gjorde jeg når jeg trente 5x5. Musklene kom veldig fort, men det gjorde magen også... Med clean bulk mener jeg ha et veldig moderat overskudd, bygge muskler saktere (gå opp max 1/4-1/2 kg i uken),velge de sunneste alternativene til dietten, riktig fordeling av makroer, moderat mengde med kardio på siden, etc. Altså mest mulig "lean bulk". Jeg vet at selvom jeg gjør sistnevnte kommer fettprosenten til å gå opp og ikke ned, men vil jeg se strammere ut hvis jeg klarer å bygge med lean bulk og legge på muskler samtidig som jeg legger på minimalt med fett? Trenger mer muskler for å se bra ut når jeg er ferdig med cut, men redd for å se enda feitere ut etter ny bulk. Håper spm mitt gir mer mening nå
  13. Syns mye av det du sa virker uklart, spes med tanke på det Arnold skriver i programmet. Men du har nok rett i at dette programmet er overkill for meg, og setter pris på feedbacken - prøver bare å få mest mulig utfyllende svar så jeg ikke bare baserer treningen min på forumposter liksom. Jeg skal nå bruke noen dager på deloading og hvile meg skikkelig så jeg kan starte opp på nytt - var sinnsykt motivert til å fullføre de siste 3 ukene, men gidder ikke gjøre det bare pga stahet, hvis det ikke er optimalt for fremgang. Og ser nå at jeg bare er sliten og programmet har blitt et ork (dritlei av 5x20 knebøy :P) Heller mot å prøve Body Beast eller noe tilsvarende. 90 dagers opplegg med først bulk (jeg trenger mer muskler for optimale resultater etter cut) og så 1mnd med cut. Hvis jeg "clean bulker", kan jeg forvente å se mer fit ut selvom fettprosenten ikke går ned? Er først og fremst magefett som er problemet mitt.
  14. Hvis du leser programmet så er det laget for cutting. Supersettene og høye antall reps er for høyere intensitet og mindre hvile, for å få opp fettforbrenningen. Noe som går igjen i de fleste cut programmene jeg har sett i hvert fall. Jeg gjennomfører øktene, men må som regel innom treningssenteret 2 ganger om dagen (står i programmet at dette er ok hvis man ikke klarer alt volumet på en økt). Jeg gjør framgang styrkemessig, men vært sulten og sliten i det siste. Motivasjonen er ikke helt på topp lenger heller siden jeg ikke vet om opplegget er optimalt for meg (vet bare at enkelte er skeptiske, uten å konkret vite hvorfor). Det er kun utseendemessig jeg mener resultatene ikke svarer til forventningene, men vet ikke om forventningene mine er realistiske. Programmet lover hvert fall å bli shredded på 8 uker, og etter 5 er jeg ikke i nærheten...
×
×
  • Create New...