Gå til innhold

Bli nektet eksamen med gyldig fravær?


bs3412

Anbefalte innlegg

Har vært ute for det samme selv, på en måte. Gikk glipp av et par obligatoriske dager (tur) og fikk derfor ikke gå opp til eksamen. Lærer kan tilrettelegge for deg så du får tatt igjen det forsømte, men du har ingen større rett til det med legeerklæring. Legeerklæringen er derfor irrelevant, men det høres udiskutabelt bedre ut med sykdom vs. ferie. I mitt tilfelle var det umulig og ta opp igjen turen, jeg skal derfor dra på den turen med årets kull istedet og ta eksamen i år. Fulgte forresten studiet ut i fjor. Av mine erfaringer vil læreren ofte strekke seg ganske langt for å få en ordning på det, men ikke bestandig.

Grunnen til at jeg mistet de oblig. dagene var pga. backpacking i Sør-Amerika. Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke satsa på legeerklæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til dere som er hyklerske nok til å snakke om prioriteringer : ferien ble bestilt før jeg i det hele tatt hadde fått skoleplass og visste jeg skulle studere. Den ble bestilt i forbindelse med et spesielt arrangement jeg ville dra på som det var for vanskelig å si nei til. Da jeg ikke har vært borti undervisningsplaner før som ikke tillater et par dager fri, kom det som en uhyggelig overraskelse.

Digger at folk kommer med moralprekener, som om dere selv hadde fulgt deres egne råd. :p Men sikkert kos å få være litt overlegen iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obligatoriske krav er der for en grunn, dette er noe som MÅ fullføres og bli godkjent før man får gå opp til eksamen, går du glipp av en av disse kravene så har du dermed ikke lov til å ta eksamen uansett om det er gyldig fravær eller ikke. Du går på videre utdanning nå og ikke vgs, disse er ABSOLUTTE krav som MÅ fullføres for å komme videre i utdanningen.

Som regel får du en ny sjanse til å fullføre obligatoriske kravene, og når de er godtkjent får du lov å ta eksamen.

Dersom det er snakk om gyldig fravær under selve eksamen så blir ikke det sett på som et forsøk, og du får lov til å ta det på nytt. Dersom fraværet ditt ikke er gyldig og du er borte under eksamen så vil det sett på som forsøk og dermed får du stryk for å ikke ha møtt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! :p Vet det er obligatorisk og MÅ fullføres...

Det jeg vil er jo selvfølgelig å gjøre hva som helst for å få en ny sjanse til å ta den obligatoriske praksisen, men som sagt virker det å være så firkantet at selv med dokumentert sykefravær er det "too bad"... det er passe nazi!

Litt spesielt at skolen ikke har noen backup-plan for de som blir syke. Vet jeg ikke burde vært i denne situasjonen til å begynne med, men nå er det sånn - så jeg prøver kun å finne evt. punkter i loven eller nøytrale institusjoner jeg kan snakke med.

Dessverre er det ikke eksamen :/ da hadde jeg fått lov til å få flere forsøk. Derfor hadde det nesten vært bedre om ferien krasjet med eksamen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kalle folk overlegne og hyklerske er jo alltid lett. Det er også en godkjent metode for å avfeie andres meninger og rasjonalisere på en enkel måte.

Du tar utgangspunkt i et hypotetisk spørsmål om gyldig fravær, men i realiteten skal du bare på ferie.

Fra min side av jordkloden virker det som du ikke ser lengre enn din egen nesetipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jeg ikke burde vært i denne situasjonen til å begynne med, men nå er det sånn - så jeg prøver kun å finne evt. punkter i loven eller nøytrale institusjoner jeg kan snakke med.

Skolen motarbeider deg ikke, så bare å snakke med skolen vedrørende det du lurer på. Trengs ingen nøytral institusjon her. Skolen har sikkert en kopi av regelverket sitt på nettet, eller som noen kan hente frem for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Mali-H.

Her er det bare til å spille med åpne kort, si at du ønsker å prioritere ferie, men selvsagt ønsker å få få gå opp til eksamen ved første og beste anledning. Om det først blir til neste år, så er det nok bare slik reglene er. Om de kan tilrettelegge noe som gjør at du får forsøke deg før den tid, så er det en bonus - men sikkert ikke noe å håpe for mye på.

Punkter i loven og nøytrale institusjoner?

ehh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! :p Vet det er obligatorisk og MÅ fullføres...

Det jeg vil er jo selvfølgelig å gjøre hva som helst for å få en ny sjanse til å ta den obligatoriske praksisen, men som sagt virker det å være så firkantet at selv med dokumentert sykefravær er det "too bad"... det er passe nazi!

Litt spesielt at skolen ikke har noen backup-plan for de som blir syke. Vet jeg ikke burde vært i denne situasjonen til å begynne med, men nå er det sånn - så jeg prøver kun å finne evt. punkter i loven eller nøytrale institusjoner jeg kan snakke med.

Dessverre er det ikke eksamen :/ da hadde jeg fått lov til å få flere forsøk. Derfor hadde det nesten vært bedre om ferien krasjet med eksamen...

Poenget er at undervisningsinstitusjonene grunnleggende ønsker å strekke seg langt for å kunne sende studentene igjennom eksamensslusa. Studenter med bestått eksamen = penger i kassa for undervisningsinstitusjonen. Samt er folka på disse stedene ikke ute etter å gjøre livet surt for noen. Høgskolene eller universitetet har selvfølgelig tenkt på uforusette hendelser og de er selvsagt ute etter å finne løsninger for folk som er kommet i uheldige situasjoner. Dette vet jeg av erfaring (skulle ikke på ferie).

"Punkter i loven eller nøytrale institusjoner å snakke med"? De du kaller hyklere her har flere ganger klokt poengtert at STUDIEKONSULENT og SERVICETORG er steder du bør gå. De sitter på informasjonen du er ute etter. Igjen, jeg synes det er litt rart at du er så moralsk indignert over noe som 1. du ikke har alle fakta om og 2. ikke angår deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...