Gå til innhold

SUBWAY - vinn eller forsvinn?


sarkip

Anbefalte innlegg

Jobber på et senter der det i lang tid kun var matbutikk eller McD som var aktuelle hvis man glemte/ikke rakk å lage matpakke til lunsj. Nå har vi fått Subway og da virker en kalkun-sub på grovt brød som det beste alternativet? Ca 300cal for en halv ifølge Subway sine egne næringstabeller. Hva sier folket, kan man spise en kalkun-sub med god samvittighet? Evt. hvilket brød er sunnest hos dem? post-2625-14440986089438_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå spiser jeg bare Oregano-brødet, men det finnes vel en grov type? Hva som er mellom brødet er vel helt opp til deg hvor sunt du vil ha det. Jeg hadde spist det med god samvittighet, ettersom 300kcal ikke er veldig mye i løpet av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at subway har standard mengder på det de tar på (f.eks. alltid 3 skiver kjøtt på en 6") som de har oppgitt næringsinnhold på. Slik kan man faktisk kalkulere seg frem med brød, dressing, ost og kjøtt(y) Regnet fram til at min 6" kalkun sub med 1,5 skive ost (3 trekanter), agurk, salat og dressing ble ca 450cal:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På siden står det nå dressing med på selve subenes forklaring, så regner med de har regnet det inn i næringsinnholdet oppgitt..

Alle dressingene har forskjellige kalori-verdier og man velger selv hvilken man vil ha så jeg tror nok ikke det er regnet inn i næringsinnholdet for en bestemt sub :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vanskelig for å tro at det bare er 300kcal i en sandwitch, ofte adder de som lager suben mye dressing/smør osv. Næringsinnholdet oppgitt for de ulike sausene blir derfor også veldig preget av tilfeldigheter og det summeres overraskende fort opp slike ting! Plutselig er innholdet nesten dobbelt av hva en regnet med.

Men signerer en av kommentarene over her, er det ikke matbutikk på senteret?

Jeg ser jo ikke problem med å "unne seg" en sånn sandwitch nå og da, selvfølgelkg ikke. Men ser for meg at kanskje blir dyrt i lengden også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vanskelig for å tro at det bare er 300kcal i en sandwitch, ofte adder de som lager suben mye dressing/smør osv. Næringsinnholdet oppgitt for de ulike sausene blir derfor også veldig preget av tilfeldigheter og det summeres overraskende fort opp slike ting! Plutselig er innholdet nesten dobbelt av hva en regnet med.

Men signerer en av kommentarene over her, er det ikke matbutikk på senteret?

Jeg ser jo ikke problem med å "unne seg" en sånn sandwitch nå og da, selvfølgelkg ikke. Men ser for meg at kanskje blir dyrt i lengden også?

Joda, dyrt blir det nok men nå var det heldigvis ikke snakk om å spise det hver dag:) Heller et "shit jeg glemte matpakka" eller "jeg rakk ikke lage lunsj fordi jeg forsov meg" problem som gjør at man må ty til kjøpt mat! Matbutikk finnes det selvsagt, en stor ICA - men jeg må ærlig innrømme at jeg sliter med å finne ut hva jeg kan kjøpe til samme pris som metter? Forslag tas gjerne imot altså, jeg er lærevillig:happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, dyrt blir det nok men nå var det heldigvis ikke snakk om å spise det hver dag:) Heller et "shit jeg glemte matpakka" eller "jeg rakk ikke lage lunsj fordi jeg forsov meg" problem som gjør at man må ty til kjøpt mat! Matbutikk finnes det selvsagt, en stor ICA - men jeg må ærlig innrømme at jeg sliter med å finne ut hva jeg kan kjøpe til samme pris som metter? Forslag tas gjerne imot altså, jeg er lærevillig:happy:

kesam/cottage cheese/yoghurt, frukt/bær/grønnsaker, kjøttpålegg/annet pålegg, nøtter, speltlomper/grovbrød +++ masse å velge i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at noen på Subway har på dobbelt så mye pålegg som det man egentlig skal. Om kjøttpålegget og osten er delt i ferdige skiver, så veier de som regel det samme. Salat inneholder nesten ingen kalorier, så der blir det ikke store forskjeller på kaloriene om man tar noen gram mer. Men det kan jo fort bli litt mer kalorier om de bommer på smør/dressing, men hvor mye betyr 50-100 kcal til og fra i kostholdet ditt?

Jeg ville heller vært "bekymret" for proteininnholdet. Om du kan spise sub til lunsj eller ikke avhenger av om det passer til resten av kostholdet ditt.

Der jeg jobbet før pleide jeg å ha brød og pålegg i kjøleskapet. Man må ikke spise ferdigmat til lunsj. Fjordland har visst nok havregrøt til 20 kroner om du ikke rekker å lage dette fra bunnen av. Har hørt at den er veldig god også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over her; fjorlands havregrøt eller byggrynsgrøt er kjempegod og koster kun 20kr :)

Ellers er det faktisk litt dyrt å kjøpe mat på ICA også, en pakke pålegg + skyr feks koster jo oppi 50kr...!!

Salatbar er også svindyrt...

Men feks Tunfisk/makrell i tomat + grovt rundstykker/knekkebrød er jo ikke så ille pris :)

Om ikke liker Tunfisk på boks: en gang kjøpte jeg en pakke hakkede tomater+ Tunfisk+blomkål (elsker rå blomkål :p ) og blandet sammen! Under 30kr, godt på smak + mye mat med høy metningsgrad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kesam/cottage cheese/yoghurt, frukt/bær/grønnsaker, kjøttpålegg/annet pålegg, nøtter, speltlomper/grovbrød +++ masse å velge i :)

Helt enig i den forstand at det er kjempegod og sunn mat! MEN - det blir fort veldig dyrt,,, en boks mager cc feks koster jo oppi 36kr. Når da Sub'en koster 29kr så er det valget vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i den forstand at det er kjempegod og sunn mat! MEN - det blir fort veldig dyrt,,, en boks mager cc feks koster jo oppi 36kr. Når da Sub'en koster 29kr så er det valget vanskelig...

Tips: Kast toppen av brødet i søpla og spør om ekstra kjøttpålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...