Gå til innhold

Kampen om treningstid for folk i tidsklemma


Tore

Anbefalte innlegg

Mer enn mindre absolutte krav for å få lov til å svare på spørsmålet:

- Du har egen familie og er en flink partner som tar din del av pliktene i hjemmet og med barna.

- Du har fulltidsjobb eller studier som legger beslag på 8 timer av hverdagen din.

Spørsmålet: Hvilke slu knep bruker DU for å få tid til å reise ut fra heimen for å trene.

Selv pleier jeg å tilby meg å kombinere turene på gymet med å handle dagligvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber 8-16 hver dag, har samboer og to unger. Trener på kvelden (vanligvis etter kl 19) 3-4 dager i uka, når minste er i seng og mannen kan bedrive sin hobby i garasjen med babycall :) Kombinerer ofte turen til treningssenteret med matvarehandling eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så heldig at jeg kan komme meg litt tidligere på jobb tre dager i uka. Da kan jeg slutte en halvtime tidligere, gå og trene og nesten være hjemme på normal tid.

Kardio tar jeg når det passer. Enten etter middagen eller på kvelden. Har begynt å ta med meg yngstemann på 8 år på løpeturer, men det er litt for kjedelig for ham å måtte vente på en treig pappa, så det ender stort sett med at han løper fra meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler de eldste for å passe den yngste. Er alenemor annenhver uke, og har en 3-åring som må passes. Både 9- og 11-åringen klarer dette fint i 1,5 time, enten det er rett etter middag (tv-tid), eller minste har lagt seg.

Har uansett telefonen med, så de ringer hvis det skulle være noe.

Jeg må bare berømme deg, jeg kjenner foreldre som mener 11åringen må ha barnevakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Senteret mitt har barnepass på ettermiddagen. Ungene mine ble gjerne med dit en tur innimellom. Og hjalp til med handleturen mot vederlag i form av 1 stk rislunsj hver dersom de oppførte seg skikkelig. Og da fikk mor noen sårt tiltrengte kosestunder med minstemor på 0-2 også. Men lekser på ettermiddagen har begynt å fucke opp det opplegget ganske mye, så nå trenger jeg en ny løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare berømme deg, jeg kjenner foreldre som mener 11åringen må ha barnevakt...

Dessverre er det faktisk sånn at det klassifiseres under "ulovlig/forsømmelse" å la barn av den alder (uavhengig av modenhet for alderen) være uten tilsyn. Dersom offentlige myndigheter/barnevern etc får vite om det risikerer en inngripen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet til et treningssenter like i nærheten av arbeidsplassen så da kan jeg trene på vei til eller fra jobb. Funker! Det vil si, hittil har jeg trent før jobb. Neste skritt er å trene før jobb noen dager. Det blir vel tøft nok i starten men det frigjør ettermiddagen helt så jeg skal i alle fall prøve!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det faktisk sånn at det klassifiseres under "ulovlig/forsømmelse" å la barn av den alder (uavhengig av modenhet for alderen) være uten tilsyn. Dersom offentlige myndigheter/barnevern etc får vite om det risikerer en inngripen..

Referanse, takk? Jeg googlet i full fart her, og kom frem til denne som nærmeste: Sakset fra Aftenposten, uten tittel på skribent, så den er vel like mye verd som din påstand, kanskje.

"Det er ingen lov som regulerer om umyndige barn kan være alene hjemme. Dette er avgjørelser som foreldrene må ta ut fra en helhetsvurdering. Barnevernloven kan komme til anvendelse dersom det forekommer omsorgssvikt overfor barna. Det å la barn være alene slik at grunnleggende fysiske eller psykiske behov ikke blir tilfredsstilt eller barna på annen måte lider, kan selvfølgelig rammes av barnevernloven."

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Kan-barna-vare-alene-5353238.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referanse, takk? Jeg googlet i full fart her, og kom frem til denne som nærmeste: Sakset fra Aftenposten, uten tittel på skribent, så den er vel like mye verd som din påstand, kanskje.

"Det er ingen lov som regulerer om umyndige barn kan være alene hjemme. Dette er avgjørelser som foreldrene må ta ut fra en helhetsvurdering. Barnevernloven kan komme til anvendelse dersom det forekommer omsorgssvikt overfor barna. Det å la barn være alene slik at grunnleggende fysiske eller psykiske behov ikke blir tilfredsstilt eller barna på annen måte lider, kan selvfølgelig rammes av barnevernloven."

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Kan-barna-vare-alene-5353238.html

Har dessverre ikke annen referanse enn at jeg gjennom mitt politiske virke har vært i kontakt i svært mange organisasjoner og enkeltmennesker på begge siden av konfliktene. Altså både barnevernet/rettssystemet på den ene siden, og støtte- og hjelpeorganisasjoner for foreldre som hwr opplevd å både rettmessig og urettmessig mistet omsorg for sine barn. Er svært mange historier som er fryktelig vonde og vanskelige, og jeg synes det er utrolig vanskelig med sånne saker. Det er alltid så ufattelig mange sider av en sak, og som du også viser til er loven temmelig ullen og åpen for skjønnsmessig og subjektiv vurdering i hvert enkelt tilfelle.

Jeg mente på INGEN måte å påstå at det du gjør er omsorgssvikt!! Herregud, jeg hqr ingen erfaring, innsikt i din situasjon eller kompetanse på dette område for å dømme slik. Det jeg mente er at jeg har sett eksempler på flere som hwr blitt dømt/mistet barna pga at de i ung alder har vært forsømmet ved å bli overlatt til seg selv når de ikke har vært i stand til det. Har vært vitne til mange frustrerte, ødelagte og i mine øyne fantastisk gode foreldre som hwr fått trøbbel med barnevernet i slike tilfeller, selv om barna (i mine subjektive, uerfarne øyne) ikke later til å ha tatt skade av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...