Gå til innhold

Hvordan pushe grenser?


Kame

Anbefalte innlegg

Vanskelig å finne rette kategori å sette dette under, men jeg prøver her.

Jeg har et vrak av en kropp. Det er prolapser og modic i rygg, problemer med skuldre og slarkete knær, og jeg kan aldri bli en maratonløper.

- jeg kan ikke trene styrke med det mål å hele tiden løfte tyngre. (Sier manuellterapeuten min)

- jeg er ikke en kardiohest, mølla skuler jeg som regel på.

- prowler finnes ikke i mitt lille gym. Eller tau. Eller steder å gå et stykke.

- "hopp og sprett" er det ikke plass til på mitt gym (ergo burpees og slikt utgår. (heldigvis!))

Men - jeg skjønner at jeg bør komme meg ut av komfortsonen min innimellom/ofte. Det er greit nok å løfte halvtungt, og fokusere på teknikk, men faen så kjedelig!?

Jeg har lest litt om HIIT, men finner ikke helt ut hvordan jeg skal løse det på et lite gym med tildels mye folk og kø.

Skal jeg kjøre på med 20 reps på 40 kg i bøy for å trene mot failure, siden jeg ikke kan ta 3 på 80 kg?

Skal jeg finne meg en motbakke og spurte til jeg spyr?

Både rygg og skuldre er til oppfølging hos manuellterapeut, så målet er jo å bli frisk og rask sterk og deilig, men frem til da må jeg klare å gjøre noe heftigere uten å risikere sykemelding etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det enkleste i mine øyne må kanskje være å finne en lystbetont aktivitet som også inneholder trening, ihvertfall som en start inntil kroppen fungerer bedre :)

HIIT pleier generelt ikke å være en slager hvis du har dårlige knær, men det kan hende det finnes varianter du kan leve med. Jeg kan ikke nok om den typen trening.

Hvis du ønsker å trene på en gym, ville jeg sett på treningsopplegg med lengre tidsplan og som stort sett konsentrerer seg om sett og repetisjoner under 80% av maksløft slik at du har litt bedre kontroll på kroppen og alltid kan gå derifra uten å være heeeeeelt kake og lure på om du kommer opp av senga dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig! Jeg må kanskje putte noen penger i en PT som kan sette opp et slikt program til meg. Det er først og fremst antall reps og sett jeg sliter litt med. Og øvelser. Og gjennomføre dem. :whistle:

Jeg er i utgangspunktet en latsabb, men skjønner jo at jeg må komme meg bort fra 3 sett a 8 reps på 50 kilo i knebøy, at jeg må pushe meg litt mer. Er bare opptatt av at jeg ikke skal ramle i ei skadefelle samtidig.

Må kanskje mest av alt droppe den siste setninga som unnskyldning for å ikke presse meg mer.

(Bakgrunnen til tråden var den finfine artikkelen til Plyo på forsiden nå. Og at jeg har blitt tjukkere de siste månedene. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest forskning som sier at ja, du øker muskelmasse også med lette (lettere) vekter så lenge du tar så mange reps du bare klarer. du burde ikke gi opp styrketreningen, å tror ingen ligger å pusher maxen sin hver gang. derfor en skal finne sin max å så ligge å trene på kansje 70 prosent av det eller mindre. på treningsfrekvensen. Har lest ferdige oppsatt programm her på bloggen som går på dette.

Ta deg helt ut på lettere vekter og kjør korte pauser, typ 45 sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv et sheiko program kanskje? Jævla mye volum med lav intensitet :) Men hvis ryggen din ikke tåler et syrehøyt treningsvolum på knebøy benkpress og markløft er det nok en dårlig ide.

Må bare presisere at dette er det villeste forslaget jeg har sett til en person som har trøbbel med rygg, skuldre og knær. Sheiko er ikke en "lek".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare presisere at dette er det villeste forslaget jeg har sett til en person som har trøbbel med rygg, skuldre og knær. Sheiko er ikke en "lek".

Støttes helhjertet!

Man kan dog benytte seg av enkelte av prinsippene Sheiko er bygget opp rundt, men minske volumet på baseløft og legge inn mer mobilisering og støtteøvelser i høyrep.

Noen småting jeg kommer på i tillegg til de "tre store" (lav vekt, 10-12 rep):

Bryst: Liggende Flyes og Benkpress med manualer

Skuldre: Rear Delt Raise med manualer og Side Lateral Raise med kabel (spesielt den siste har hjulpet skuldrene mine)

Armer: Overhead Triceps Extension med kabel

Rygg: Nedtrekk og Sittende roing

Bein: Hack Squat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det okveine skriver

Ville trent baseøvelsene så godt du kan, med mye fokus på teknikk og god utførelse. Kjedelig i know.

Også trene øvelser som du kan gjøre og som er relativt "harmløse" for skuldre, knær og rygg og trene de høy intensitet. Eksempel på øvelser; Push ups, facepulls, slyngeøvelser, nedtrekk, leg curls, benpress, roøvelser, tricepsøvelser, mage øvelser

Finn måter å utfordre deg selv på med øvelser du kan gjøre. Sett deg et mål for hvor mye du skal curle, leg curle, eller hvor mange pushups du skal klare i løpet av 2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=

Du har et godt utgangspunkt. Bak ironien og uviljen leser ej en selverkjennelse av at noe må gjøres. Og det må det. Hadde samme utgangspunkt selv. Var veltrent i mine yngre dager føkka rygg med ørten prolapser, føkka nakke og knær som i beste fall bare sviktet når jeg tok to løpesteg.

Ikke gap for over for mye i begynnelsen er mitt råd. Start med turer som du lar bli lengre, deretter lette korte joggeturer. Fokuser på å få opp oksygentilførslen til muskulaturen og det å tåle å bli sliten. Så tar du turen på treninsstudio. Få hjelp av en PT, fokuser på riktig teknikk. Pælm ut alt av hurtigmat, ferdigmat og snop fra huset. Sett deg et mål, gi faen inne opp. Tren forsiktig, ta noen dokumentasjonsbilder, målebånd rundt midja, vei deg hver 14 dag. Gi faen ikke opp! Drit i å kjøpe deg en burger, dropp pilsen og brusen. Gi ikke opp! Når du begynner å se forskjell på vekta og målebåndet blir du bare mer og mer motivert. Legg på 1-2 kilo på vektene hver 14 dag. Du får fremgang! Gi faen ikke opp! Kjør på videre, men vær tålmodig. Er du sliten/har vondt en dag, dropp treningen. Har du vondt i tre dager, tren! Ikke gi opp! Fokuser på målet ditt. Om ett år legger du inn før/etter bilde her.

Jeg starta på 60-70 kilo i beinpress i fjor, da med isjias og ryggsmerter så jeg måtte ta heisen ned i garderoben. I går tok jeg 3x8 200 kilo og veit jeg klarer 250 nå, men tar det rolig. Det nytter. Og husk en ting, bortsett fra å ikke gi opp. Her er det mange som har slitt seg frem til det nivået de er på i dag. De ga ikke opp. Det geniale at alle her har råd å komme med, så bare spør. MEN IKKE GI OPP! Opp av stolen;) hepp, hepp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så masse bra forslag! You gays! :love:

Har vært på ferie (Hvor jeg faktisk stalket Therese Bittelitt - hehe, sorry, men kjekt å se på noe kjekt på stranda, både du og typen. Glis), og i dag er det første treningsdag på aldri så lenge.

Jeg tror kanskje at jeg begynner med å pushe på "ufarlige støtteøvelser", sånn på tampen av øktene. På de tre store er jeg for opptatt av teknikk og form til at jeg tør pushe så veldig. Jeg kan godt ta et langt sett med maks antall reps, men jeg er utrolig dårlig på mer enn to sett, huff.

Og Therese, han har vel ikke sagt det - eller dvs han har moderert seg. I utgangspunktet ville han ikke at jeg skulle ta mark og bøy overhodet, så fikk jeg lov til å ta 50 % av maks og jeg måtte klare 10 reps på øvelsen. Nå kan jeg trene opp styrken, men "bare til det gjør vondt". Jeg har jo litt vondt hele tiden, så jeg blir fort feig (også er det jo behagelig, må jeg innrømme), og velger lettere belastninger.

Ellers har han vært dårlig på å gi meg gode opptreningsøvelser, så de finner jeg jo her inne (og fikk av Blåbjørnen når jeg hadde program og oppfølging av han).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så masse bra forslag! You gays! :love:

Har vært på ferie (Hvor jeg faktisk stalket Therese Bittelitt - hehe, sorry, men kjekt å se på noe kjekt på stranda, både du og typen. Glis), og i dag er det første treningsdag på aldri så lenge.

Jeg tror kanskje at jeg begynner med å pushe på "ufarlige støtteøvelser", sånn på tampen av øktene. På de tre store er jeg for opptatt av teknikk og form til at jeg tør pushe så veldig. Jeg kan godt ta et langt sett med maks antall reps, men jeg er utrolig dårlig på mer enn to sett, huff.

Og Therese, han har vel ikke sagt det - eller dvs han har moderert seg. I utgangspunktet ville han ikke at jeg skulle ta mark og bøy overhodet, så fikk jeg lov til å ta 50 % av maks og jeg måtte klare 10 reps på øvelsen. Nå kan jeg trene opp styrken, men "bare til det gjør vondt". Jeg har jo litt vondt hele tiden, så jeg blir fort feig (også er det jo behagelig, må jeg innrømme), og velger lettere belastninger.

Ellers har han vært dårlig på å gi meg gode opptreningsøvelser, så de finner jeg jo her inne (og fikk av Blåbjørnen når jeg hadde program og oppfølging av han).

Haha alle drar jo til Tyrkia - stalker :D Bodde vi på samme hotell og?

Neste gang får du komme bort og hilse på! :)

En er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd, og presser en utover sin toleranse ender det i en eller annen form for kompensasjon som kan føre til smerter.

Hvis dette er en terapaut som har "magiske hender" og får deg til å stadig komme tilbake og ikke gir noen konkrete råd og selvhjelp så bytt terapaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha alle drar jo til Tyrkia - stalker :D Bodde vi på samme hotell og?

Neste gang får du komme bort og hilse på! :)

En er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd, og presser en utover sin toleranse ender det i en eller annen form for kompensasjon som kan føre til smerter.

Hvis dette er en terapaut som har "magiske hender" og får deg til å stadig komme tilbake og ikke gir noen konkrete råd og selvhjelp så bytt terapaut.

Hehe, ja, faktisk. Vi ble litt nysgjerrig på dietten til kjæresten din, han spiste kun på lørdag? (Som vi så, så jo ikke dere hele tiden). Jeg vurderte å hilse på, men du ser skikkelig streng ut! :D Men, greit - neste gang!

Manuellterapeuten min er flink, og han liker å krangle med meg. Han jobber med alpintlandslaget, men liker ikke markløft, det er kanskje det mest negative jeg har å si om han. Han innser dog sine begrensninger på konkrete styrkeøvelser, og gir meg mest støtteøvelser for rygg og skuldre, av typen "dødskjedelig og egnet for 70-åringer med nyopererte skuldre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, ja, faktisk. Vi ble litt nysgjerrig på dietten til kjæresten din, han spiste kun på lørdag? (Som vi så, så jo ikke dere hele tiden). Jeg vurderte å hilse på, men du ser skikkelig streng ut! :D Men, greit - neste gang!

Manuellterapeuten min er flink, og han liker å krangle med meg. Han jobber med alpintlandslaget, men liker ikke markløft, det er kanskje det mest negative jeg har å si om han. Han innser dog sine begrensninger på konkrete styrkeøvelser, og gir meg mest støtteøvelser for rygg og skuldre, av typen "dødskjedelig og egnet for 70-åringer med nyopererte skuldre".

Haha åååååååå så moro!

Ingen av oss var på diett da - vi spiste det som "hadde funksjon" :D var der fra søndag(natt)8juni til mandag15juni (formiddag).

Ånei - ser jeg streng ut? haff, ikke meningen - mye mulig jeg var sulten hvis du så meg ofte i matsalen :p Jeg blir veldig glad når noen kommer bort å hilser! :)

Åh, personlige meningen bør man ikke blande sammen med hensyn til pasieter, men greit - han om det :p

Synd han da formidler seg på en sånn måte - når "dødskjedelig øvelser for nyopererte 70åringer" er øvelser som alle kan bruke, spesielt i en rehabsituasjon. På samme måte som "sunt" kan en ikke svartmale en øvelse som bra eller dårlig, da det kun er en bevegelse (som en evt legger på ekstern belastning) for å oppnå ønsker effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tips over her, fra folk som kan en del mer om styrketrening og bygging av muskelmasse/minske fettprosent enn hva jeg gjør, så ta til deg og bruk de tipsene!(y)

Forsto jeg deg rett, så er målet ditt (evt. problemet) hvordan du skal kunne forbedre deg, bli sterkere og få en bedre kropp, uten at "vrakhaugen" din kollapser av ulike skader? All forbedring krever jo at man stadig må utfordre kroppen gjennom annen eller mer utfordrende belastning. Styrkemessig hvordan det bør gjøres har de andre over her som sagt mye mer peiling på en meg, men dersom du også ønsker å forbedre den utholdende biten/kondisjonsmessig, så kan jeg kanskje komme med noen tips. En ting er ihvertfall sikkert, om man virkelig bestemmer seg og går inn for det, så er det lett å komme seg ut av komfortsonen gjennom utholdenhetstrening! Om du er ute etter å pushe grenser så er det supert å gjøre det gjennom styrketrening, men enda bedre om du gjør det på begge områdene. Ihvertfall om du ikke er en "kardiohest" som du sier. Da får du testet og pushet det mentale litt også;)

Dersom du sliter veldig med ryggprolapser og slarkete knær, så bør du nok ikke satse på å bli en maratonløper nei, da løping er fryktelig belastende både muskulært og på skjelett, samtidig som det er veldig monotont.. Isåfall må det bygges opp gradvis! I din nåværende situasjon ville jeg nok heller anbefale deg å prøve svømming eller f.eks sykling(litt obs. på knærne ved sykling). Svømming kan faktisk være ganske morsomt og det trenger heller ikke være laaange økter frem og tilbake i bassenget.. Intervaller funker faktisk kanonbra! Bakkeintervall på sykkel? Ellers vil jeg tro gåturer kanskje vil gå bra? Om du ikke er av den typen som liker lange "kjedelige" økter, så kan du jo f.eks kjøre bakkeintervall ved gange? Evt. ha ekstra belastning. Gående utfall i motbakke, gå baklengs, gå i myr/marka. Bare fantasien som setter grenser! Sirkeltrening med øvelser du vet kroppen tåler? Med mange repetisjoner og kort pause, slik at du virkelig får opp pulsen og kommer deg ut av komfortsonen? Kajakkpadling? Romaskin dersom ryggen og skuldrene dine tillater det? Rulleski? Morsomt og kanontrening i samme slengen!

Alt dette utgår jo, om du kun kan trene på treningssenteret. Men kanskje er det å komme seg ut av det senteret også en fin måte å pushe grenser på? Kanskje vil det gagne kroppen din godt med litt annen trening og andre bevegelsesformer, samt belastning, enn bare styrketreningen?

Bare fantasien som setter grenser(og viljen til å prøve/se muligheter), og det er alltid noe som kan gjøres. Grenser er til for å pushes og du klarer det du vil! Du må bare bestemme deg og ikke gi deg! Start gradvis, kom igang, så skal du se at det blir lettere og lettere for hver gang! Finn noe du trives med å trene, men ikke vær redd for å gjøre ting du kanskje ikke er så fan av, eller føler du må litt ut av komfortsonen for å gjøre. Det gjør deg bare sterkere!(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har fått mange fine råd her! Jeg vil bare legge til at jeg håper du snakker med manuellterapeuten din om eventuelle planer og endringer du har tenkt å gjøre, ettersom han tross alt har undersøkt deg og kjenner godt til situasjonen din. På generell basis bør alltid kyndig face-to-face veiledning fra riktig fagpersonell gå foran konsultasjon på et internettforum, spesielt når du har et såpass komplekst "skadebilde" som du legger frem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...