Gå til innhold

Hva spiste du til middag idag-tråden


Millasob

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Fantastisk! Kjøpte du de feridgsaltede og evt. røykte i butikken eller kjøpte du en fersk fra slakter? Og hvordan får du svoren så bra? Fortell gjerne om fremgangsmåte :) 

dette var fersk knoke, usalta og urørt. Skar svoren i går kveld og gned inn med salt og pepper.  I dag helte jeg kokende vann over og tørka godt Før det bar inn i ovnen på ca 100 grader i fem timer  (kunne nok stått et par timer til). Mot slutten var det opp til 250 grader og på med grillen.fulgte nøye med og snudde etter hvert som svoren ble klar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette var fersk knoke, usalta og urørt. Skar svoren i går kveld og gned inn med salt og pepper.  I dag helte jeg kokende vann over og tørka godt Før det bar inn i ovnen på ca 100 grader i fem timer  (kunne nok stått et par timer til). Mot slutten var det opp til 250 grader og på med grillen.fulgte nøye med og snudde etter hvert som svoren ble klar

Enkelt og greit! Du helte rett og slett bare kokende vann over hele knoken og tørka det av igjen før den gikk i ovnen? Hva er grunnen til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit! Du helte rett og slett bare kokende vann over hele knoken og tørka det av igjen før den gikk i ovnen? Hva er grunnen til dette?

jepp. Burd nok ha salta mer etter å ha tørka av vannet, men man lærer.

Grunnen er rett og slett at jeg ble tipsa om det av en kompis som er kokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dt noen som har nen gode tips for hvordan jeg får til sprø potetchips i oven?
Ønsker ikke å bruke smør/olje - kan en få til potetchips likvel? Har prøvd så utrolig mange ganger, med alle mulige tykkelser på poteten, ulike type poteter og ulik temperatur. Ender bare med svidd og ikke sprø =/

Prøvd å vende de i eggehvite - og steke på varmluft? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Er dt noen som har nen gode tips for hvordan jeg får til sprø potetchips i oven?
Ønsker ikke å bruke smør/olje - kan en få til potetchips likvel? Har prøvd så utrolig mange ganger, med alle mulige tykkelser på poteten, ulike type poteter og ulik temperatur. Ender bare med svidd og ikke sprø =/

Jeg pleier å få de ganske sprø, kutter skivene i typisk ostehøvel-tykkelse, legger de i kaldt vann en timestid for å trekke ut stivelse, bytt gjerne vann etter 10-15 minutter... Deretter legger jeg skivene ut på ett kjøkkenhhånkle og tørker bort overflødig vann og krydrer... Om du benytter salt, eller krydder som inneholder salt så vil dette trekke ut ekstra fuktighet fra skivene, så du bør tørke over igjen for fjerne denne fuktn før de går i ovnen. Jo mindre stivelse det er i skivene samt at de er så tørre som mulig før de går i ovnen er det som har gitt meg best resultat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...