Gå til innhold

Gourmettråden


Myr

Anbefalte innlegg

Hakke no fancy bilde, men en drittgod oppskrift:

Peruiansk kyllinggryte med kremet chilisaus for fire personer

INGREDIENSER:

En pakke frossen kyllingfilet ca 2 kg (Firstprice frossen kyllingfilet er ypperlig), eller 7 stk kyllinglår ca 2 kg

1 ss olivenolje

2 bokser hermetisk hakkede tomater

2 glass tomatpurre

1 ts honning

1 stk vårløk, finsnittet

MARINADE:

2 ss cherryeddik eller rødvinseddik

2 ss soyasaus

1 ss olivenolje

4 fedd hvitløk, finhakket

1/2 lime, saft og raspet skall

1,5 ss spiskumin, malt

1/2 ss korianderpulver

1 ts paprikapulver

1 ts gurkemeie

1 ts tørket oregano

1 ts løkpulver

1 ts salt

1/2 ts cayennepepper

1/2 ts pepper

KREMET GRØNN CHILLISAUS

4 grønne chilli

1 jalapeno chilli

60 g frisk koriander

2 fedd hvitløk

1 boks creme fraiche

1 dl melk

1 stk lime saft

1 ts honning

1/2 ts salt

1/2 ts pepper

TILBEHØR:

Quinoa eller ris

Grønn salat

SLIK GJØR DU:

1: Marinaden blandes sammen med ingrediensene. Kyllingen legges i en pose sammen med marinaden og gnies godt inn. Legges i kjøleskap over natten.

2: Brun kyllingen med olje i en panne på middels varme. Spar på marinaden som er til overs.

3: legg kyllingen på en tallerken og ha i hermetiske hakkede tomatene, tomat purren, honning, og marinaden i samme panne og la sausen få et lite oppkok.

4: legg kylling i ei ildfast form og tøm sausen over. Sett formen i forvarmet oven på 200 grader i ca 45 minutter.

5: lag kremet grønn chilisaus mens du venter på kyllingen. Fjern frøene fra chillien og jalapenoen. Kjør alle ingrediensene i en blender til det blir en fin og jevn saus.

6: kutt vårløken i små biter og strø over kyllinggryten ved servering.

7: server maten med quinoaen/risen og frisk salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Viltburger, holder til en og en halv person om man spiser like mye som meg.

600g reinsdyrbiff

300g skogsbacon

Ønsket mengde sjampinjong.

Ønsket mengde løk

Tyttebærsyltetøy, helst hjemmelaga

Creme fraiche

Pitabrød

1 egg

salt og pepper

Kjør reinsdyrkjøttet og baconet igjennom kjøttkverna ett par ganger, hiv i en bolle og bland i litt salt, pepper og egget.

Lag ca 4 like store burgere.

Kutt opp sjampinjong og løk.

Ta masse smør i panna, stek sjampinjongen med salt og pepper til den blir ganske gyllen til nesten brent

Tøm sjampinjongen i en skål eller noe som holder på varmen

Ta enda mer smør i panna, og oppi med løken, når løken begynner å bli gjennomsiktig så strø sukker over, slik at løken karameliseres. Legg i en skål eller noe som holder varmen.

Bland tyttebærsyltetøy og creme fraiche til en tyttebærdressing, her må du bare smake deg frem med hvor mye tyttebær du vil ha.

Mer smør i panna og burgerne oppi, holder å steke de ca 2,5 - 3 min på hver side, avhenger litt av hvor tjukke de er.

Pitabrød i ovnen.

Del pitabrødet i to, og legg på alt av tilbehør. Beste burgern jeg har spist.

Vil du ha enda litt mer snadder til så kan du koke opp viltsaus med rosenkål, så heller du ut sausen og bruker rosenkålen som tilbehør, da må nok sausen koke litt lenger enn normalt for att smaken skal feste seg skikkelig i rosenkålen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speaking of øl - noen som har erfaring med øl til matlaging ?

Vet jo at det er svært mange som bruker det, men selv har jeg aldri prøvd. Hørte en gang noe om å koke kylling i øl/øl i form med hel kylling oppi og inn i ovnen?

Har aldri lagd det selv, men har smakt det, og det er ganske godt. Forskjellig øl til forskjellig typer mat, tror det meste av det har lang tilbredningstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så jævelig fornøyd med å ha kjøpt flere magnumflasker med Imperial Gran Reserva 1999! Ifølge Vinmonopolet var bare 2007-årgangen inne, men på Polet sto det jammen 1999 til samme pris. Sattan, som jeg gleder meg til lammelårsesongen :D

Har lyst til å prøve meg på langtidsstekt lammelår i år. Noen tips til tilbehør, Aurelius? Jeg pleier vanligvis ovnssteke pottis sammen med lammelåret, men ser for meg at det ikke funker med langtidssteking. Kanskje holde låret varmt med alu.folie og smekke inn pottis på full guffe rett etter låret er ferdig? Uansett: Det skal spises og det skal drikkes :happy:

De andre vinene av nyere årgang fra samme produsent passer dødsbra til lammelår. Veldig bra kjøp til prisen.

Cune Gran Reserva 2007 (200kr)

Imperial Gran Reserva 2007 (360kr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynner å bli en stund siden jeg har brukt en hel dag på kjøkkenet, så når jeg våknet litt sånn småforkjølet og bittelitt fyllesjuk så var det lett å tenke "mat"!

I går lagde jeg One Pot Chili med utgangspunkt i Jamie Oliver sin oppskrift. Video under:

Brukte en hel høne, kjøpte bare frossen på rema og stekte i ovnen, pluss kjøttet fra et par nakkekoteletter.

Før jeg startet selve chilien penslet jeg også paprikaen med olivenolje og kjørte den en runde i stekeovnen for å få litt svidd overflate.

Sammen med evig mengder chili ble dette en knall opplevelse, både i går og i dag.

Frokost ble nachos med rester av gårdagens chili, revet ost, ekstra jalapeños (kan aldri få for mye sånt), og en dæsj creme fraishe (y)

Men; over til dagens hovedsatsning!

Har gått og tenkt på det lenge at jeg skulle ta en runde og lage skikkelig bra kraft/stock, og nå tok det helt av.

Startet med å ta opp kraftben samt diverse småpakker med suppebase og reduksjoner jeg hadde laget tidligere fra frysen.

1) Skroget fra fuglen, ben fra kotelettene pluss det jeg hadde liggende i frysen, samt gulrot, stangselleri, hvitløk og persillerot inn i ovnen på max grader i 30-40 min

2) Alt av tidligere slanter pluss bein og grønnsaker i stor gryte. Fyll på med vann. På dette stadiet hadde jeg nesten full en 25 liters gryte

3) Kok opp, og la putre i 3-4-5 timer. Ha i salt, pepper, paprika, lauvbærblader, timian, persille, og annet krydder underveis. Pass på å rør fra tid til annen, og bruk skje eller sil for å ta av skum på toppen. Jeg endte med i overkant av 6 liter kraft.

4) Ta ut alt, sil kraften, og sett i kopper til det stivner. Pga gelatinet vil det bli nesten som gummi.

5) Når det har stivnet, bruk kniv/skje til å ta av det øverste fettlaget.

Hvis du vil, så kan du fordele kraften over i mindre kopper og sette ting i frysen på dette stadiet. Lover at det kommer til å gi mye mer smak enn en teit buljongterning :cool:

Men, jeg var ikke helt ferdig.

6) Mens kraften kjølner, finn frem en stekepanne. I pannen stek bacon (jeg brukte skogsbacon som har tykkere skiver og mer fett), og etter du har tatt baconet ut av pannen, stek en hakket gulrot til den blir gyllen. Ta ut gulroten, tilsett smør hvis nødvendig, og spe med mel for å lage roux.

7) Tilsett tomatpuré til rouxen, finhakk bacon og gulrot som du tidligere har stekt, og sleng det oppi også.

8) Varm sakte opp igjen kraften fra starten av prosjektet i en separat gryte, og når begge blandingene er flytende og er ved ca romtemperatur, bland den ene oppi den andre mens du rører sakte.

9) Varm opp, og la putre minimum 1 time, helst mer.

(frivillig steg: sil sausen for å få mer restaurant-følelse, jeg gadd ikke. bacon :love: )

[ATTACH]166282[/ATTACH]

10) Server glovarm til god biff :D:D

post-22450-14441006747817_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så jævelig fornøyd med å ha kjøpt flere magnumflasker med Imperial Gran Reserva 1999! Ifølge Vinmonopolet var bare 2007-årgangen inne, men på Polet sto det jammen 1999 til samme pris. Sattan, som jeg gleder meg til lammelårsesongen :D

Har lyst til å prøve meg på langtidsstekt lammelår i år. Noen tips til tilbehør, Aurelius? Jeg pleier vanligvis ovnssteke pottis sammen med lammelåret, men ser for meg at det ikke funker med langtidssteking. Kanskje holde låret varmt med alu.folie og smekke inn pottis på full guffe rett etter låret er ferdig? Uansett: Det skal spises og det skal drikkes :happy:

De andre vinene av nyere årgang fra samme produsent passer dødsbra til lammelår. Veldig bra kjøp til prisen.

Cune Gran Reserva 2007 (200kr)

Imperial Gran Reserva 2007 (360kr)

Når det kommer til garnityr til store kjøttstykker, så pleier det veeeldig skjeldent å slå feil med ovnsstekte rotgrønnsaker og eller fløtegratinerte poteter. Skjær rot.gr i staver og gi rask bruning i stekepanne før de enten legges i ildfast form i ovnen den siste timen før middag, eller så steker du de ferdig på formiddagen og lunker i 10 min før service.

Fløtegratinerte poteter ; kok potetene på forhånd, legg de i form, kok inn fløte til den blir gul og tykk, slå over, salte og pepre godt, ha over ost, og sleng heila driden i ovn til osten er gyllenbrun og alt er varmt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til garnityr til store kjøttstykker, så pleier det veeeldig skjeldent å slå feil med ovnsstekte rotgrønnsaker og eller fløtegratinerte poteter. Skjær rot.gr i staver og gi rask bruning i stekepanne før de enten legges i ildfast form i ovnen den siste timen før middag, eller så steker du de ferdig på formiddagen og lunker i 10 min før service.

Fløtegratinerte poteter ; kok potetene på forhånd, legg de i form, kok inn fløte til den blir gul og tykk, slå over, salte og pepre godt, ha over ost, og sleng heila driden i ovn til osten er gyllenbrun og alt er varmt

Takk for tips! Dis gon' be good :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whiskeymarinert flintstek

Alt du trenger er en stor flintstek, whiskey og brunt sukker

La flintsteken i en ildfastform(legg den i hva som helst den får plass til, med litt høye kanter)

Kutta ett par snitt i over toppen.

Tok 3dl Jim Beam Bourbon og helte det over flintsteken.

Gnidde inn masse brunt sukker på toppen av flintsteken. Satt den i kjøleskapet i en time.

Tok smør i panna, la den i panna, med sukker-siden ned. Stekte i full guffe i ca 4-5 min før jeg snudde den, skrudde ned varmen til laveste hakk og lot den ligge i ca 15 min.

Tok den ut av panna og lot den hvile i ca 10 min.

Hadde påmfri og ett glass whiskey ved siden av. Nydelig!

Tror det blir enda bedre om man lar den stå litt lenger i kjøleskapet(3 timer i steden for 1), og om man legger den på grillen. Det funker også med all whiskey eller bourbon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde endelig tid til å stikke innom slakter på veien hjem fra Aberdeen. Gabbas i Stavanger og fikk tak i ett godt stykke kjøtt. 11988298_10156121408580455_2875026350102717077_n.jpg?oh=bf49f17c5f1dfe928791d56c1b72b01d&oe=56A159FD

Etter at den ble brunet i pannen, og satt inn i ovnen på 105 grader i noen timer, og så ned til 85 noen timer til, så ble resultatet en kjernetemp på 58grader og så slik ut 11990416_10156122832370455_1660074135282120726_n.jpg?oh=e100a95ba3a0475c06fbf16ccbca6f0e&oe=56A77D6F

Ble servert sammen med en hjemmelaget Blond ale, fløtegratinerte poteter, og Béarnaise sauce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Min onkel og tante er begge kokker (møttes når de var 15 år gamle, har bursdag med en dags mellomrom, er nå 73 år, reiser jorden rundt og nyter livet *drømmen* ) og inviterte meg og mitt søskenbarn på middag i dag...

Til forrett hadde vi noe typ laksetartar/mousse på en seng av ruccola og finhakket liknende syltet sølvløk med en syrlig hjemmelaget vinagrette. Eksploderte av smak i munnen!

Hovedrett var det marinert lammestek, stekt i panne og fullført i ovnen, en nydelig marinade på kjøttet, kokt rosenkål som så var stekt sammen med små biter av bacon, lagt i ildfast form hvor de hadde strødt en litt skarp, revet geitost over og fullført i ovnen og herlige, bakte jordskokk sammen med litt fennikel ved siden av. Høres ut som en rar kombinasjon (synes jeg i alle fall), men passet merkelig bra sammen!

Til dessert var det hjemmelaget mangosorbet, hjemmelaget vaniljeis og både blåbær, bjørnebær, ananas og mango ved siden av!

For et måltid...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Utstyrsmanien i matlaging er vel ikke noe forskjellig fra utstyrsmanien i alle andre hobbyer, vi har fryktelig mye penger å bruke på "gøy" og da bruker vi det på unødvendig dyre matlagingsgadgets, eller andre gadgets. I tillegg tror jeg at en del menn tror at det er feigt å lage mat med mindre de har den største grillen i nabolaget. Demomdet.jpg :D

Jeg synes at det er morsomt hvordan sousvide-entusiastene understreker hvor utrolig enkelt det er, når de kan lage mat som smaker godt og kun bruke fem timer til tilberedningen, for deretter å benytte seg av omtrent alle teknikkene som de som ikke bruker sousvide uansett gjør etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...