Gå til innhold

Kritikk av dagens treningskultur


Cazorla

Anbefalte innlegg

Jeg gjentar det jeg har sagt tidligere: Den eneste egentlige grunnen til at det har blitt baluba av det her, er at det har blitt brukt en uheldig spissformulering og at det handler om den kjære treningen. Retorikken til Cazorla hadde aldri blitt noe tema hvis det hadde handlet om modellflybygging eller vinsmaking. Kjernen er og blir uenighet med budskapet, og alt annet som har kommet frem er bare distraksjoner.

This. Vi føler oss støtt fordi noen tramper på noe vi til tider legger veldig mye tid og arbeid i, og trening er tross alt sunt.

Jeg syns det er ironisk at vi tillter og selv og til tider trampe vår vei med meninger, tips og absolutte sannheter når folk som ikke trener stiller spørsmål, men selv ikke evner til å ta et steg tilbake å spørre oss selv hvor sunt og fantastisk all denne treningen er. Bare fordi det er vår hobby, vil det ikke si at alle andre må følge den, og hvertfall ikke at noen kan stille kritiske spørsmål rundt tidsbruken på den kjære hobbyen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er egentlig problemet med at man får en dominant aktivitet i livet, dersom denne aktiviteten er i tråd med egne verdier og mål? Hvis denne aktiviteten gir en følelse av sammenheng i tilværelsen (ref. Antonovsky, siden du er helsepersonell), gir mening og mestring (ref. Travelbee), eller at disse aktivitetene tilfredsstiller de kravene som stilles for at en selv skal føle velvære (ref. Orems egenomsorgsteori)? Jeg føler i høyeste grad at jeg utvikler meg som menneske, både på trening og ellers. Jeg er i alle fall ikke et meathead (ref. meg selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor

At noen føler seg støtt er fullt mulig, dog gjelder ikke det alle. Jeg har ingen problemer med å se at det kan være negative konsekvenser dagens treningstrend kan ha, og jeg har heller ingen problemer med å se at mange stiller seg kritiske, ikke bare til tidsbruken, men til flere aspekter ved denne trenden. Å mene at bare fordi en trener, så klarer en ikke å reflektere over de eventuelle negative sidene, er veldig langt unna det bilde jeg har av folk flest;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig problemet med at man får en dominant aktivitet i livet, dersom denne aktiviteten er i tråd med egne verdier og mål? Hvis denne aktiviteten gir en følelse av sammenheng i tilværelsen, gir mening og mestring?

Her er jeg enig - det bør da være noe som i første rekke betraktes som utviklende og livsbejaende - det være seg om det skulle være hobbyer som pølsemaking, ølbrygging, låtskriving, frimerkesamling, eller whatever. Det er ikke antall timer en legger ned som definerer en eventuell sykelighet.

Jeg var rock'n roll artist i noen år og brukte uhorvelig mye tid på det, men ingen mente jeg var sykelig av den grunn. Jeg skjøttet jobb, tok vare på barna mine, elsket min kone, tok turer på fjellet, dro på ferie. Nå trener jeg mye og spiller lite gitar - men ellers er livet mye som før.

Jeg har ingen problemer med å se at noen synes min treningsiver er spesiell eller at min forhenværende rock'n roll-karriere ikke gjorde stort annet enn å gI meg utløp og sånn bidra til å gjøre meg kreativ, happy og til et engasjert menneske. Det er en god ting - selv om jeg aldri toppet Billboard-listene eller noensinne kommer til å vinne noe VM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor

At noen føler seg støtt er fullt mulig, dog gjelder ikke det alle. Jeg har ingen problemer med å se at det kan være negative konsekvenser dagens treningstrend kan ha, og jeg har heller ingen problemer med å se at mange stiller seg kritiske, ikke bare til tidsbruken, men til flere aspekter ved denne trenden. Å mene at bare fordi en trener, så klarer en ikke å reflektere over de eventuelle negative sidene, er veldig langt unna det bilde jeg har av folk flest;)

Vi er nok ikke så ueniger der nei. Men, det er et stort men her, jeg tror mange ikke kan relfektere over de negative aspektene ved trening. uten at det er noe en anektodiske bevis så kan du ta forumets nyoprette tråder og innlegg i kosthold og treningsdelen. For meg virker det som om vi til tider forhelliger trening i større grad enn hva det er. En ting er at vi som har det som hobby kan rettferdigjøre mange timer med trening i uken, men hva med de som ikke har det som hobby?

Sett fra et annet perspektiv. Snakker jeg med en økonom får jeg tips om ditt og datt, helst vil de at vi m åsette oss inn i lovgivningen, bruken av skatt, loggføre kvitteringer, følge med på pensjonen, følge med på lønnen, delta ditt, delta datt - og alle tipsene er mer eller mindre veldig fornuftig.Skulle vi ha brukt alle tipsene hele tiden slik de har kunnsakpen til å gjøre, ville en del av oss ha brukt alt for mange timer, og skapt alt form ye hodebry for oss selv i lengden.

Samme føler jeg det er tipsene vi gir om treningen til andre. Er det kanskje fordi vi bruker så uhorvelig mye tid på det, og kan rettferdiggjøre det, men glemmer at ikke alle andre har ebhov for det samme?

Dette er nok litt på grensen av hva det handler om opprinnelig. Jeg er delvis enig med Cazorla i mange ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skriver at jeg kan mer om emnet enn flesteparten, så er det fordi jeg rett før å ha skrevet innlegget, har vært igjennom en prosess der jeg har endevendt meg selv for tanker angående temaet.

Unnskyld meg, jeg håper ikke du oppfatter dette som mobbing, men det der er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Introspeksjon for å tilegne seg kunnskap om hvordan mennesker fungerer? Det er bare SÅ Freud anno 1910 dah. Kvalifiserer ikke til status som "vet mer enn de fleste".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor er trening og fritidsaktiviteter delt opp? trening ER jo en fritidsaktivitet. hvis en trener daglig UTEN å like det slik at d føles som en plikt så er det sykelig, ja. men for de av oss som LIKER trening finnes d ikke sykelig. jeg GLEDER meg til løpeturene mine, hadde jeg ikke gjort d så hadde jeg heller ikke løpt

Er det sykelig å jobbe selv om man ikke liker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker stort sett å si det jeg mener uavhengig av om mine vante meningsfeller er enige med meg eller ikke, men jeg vil alltid ende opp med å tenke mye grundigere over mitt standpunkt når jeg opplever at folk jeg respekterer er helhjertet uenige med meg. Samtidig er det ingen som forteller meg hvorfor de mener resonnementet mitt er feil og hvor de mener jeg bommer, og da synes jeg det er litt vanskelig. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker stort sett å si det jeg mener uavhengig av om mine vante meningsfeller er enige med meg eller ikke, men jeg vil alltid ende opp med å tenke mye grundigere over mitt standpunkt når jeg opplever at folk jeg respekterer er helhjertet uenige med meg. Samtidig er det ingen som forteller meg hvorfor de mener resonnementet mitt er feil og hvor de mener jeg bommer, og da synes jeg det er litt vanskelig. :p

Kan gjøre et forsøk! :)

Slik jeg forstår det mener du at (1) TS setter et viktig tema på dagsordenen, og (2) derfor bør det være greit å formulere seg litt uheldig. Du velger å legge godvilja til for å forstå hvor TS vil, fremfor å henge deg opp i små detaljer.

Jeg er uenig med deg fordi (1) temaet er tatt opp og diskutert mange ganger. Alle er enige om at trening i overdrevne mengder og av feil grunner er uheldig. Er ikke så mye å diskutere der. Og (2) jeg orker ikke å legge godvilja til, da jeg ikke har fått noe særlig godt inntrykk av TS generelt. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..jeg vil alltid ende opp med å tenke mye grundigere over mitt standpunkt når jeg opplever at folk jeg respekterer er helhjertet uenige med meg.

En styrke og en svakhet, det der. Som et tveegget sverd, kan man si.

Uansett et sverd Cazorla måtte klare seg uten i denne tråden, all den tid han/hun er helt ny på forumet og om noe fikk oppbakking av dem som muligens kjenner ham/henne fra før. Ellers er det jo selvfølgelig veldig greit å kjenne sitt publikum før en gir seg i kast med tryllekunstnerier og forestillinger og om Cazorla i større grad hadde gjort det, så er det meget mulig at forestillingen hadde blitt langt bedre tatt i mot. For som flere har vært inne på, om en ser bort i fra sykelighets-begrepet og et tilsynelatende noe grandiost selvbilde - så er det fullt mulig å se at det finnes gode poenger å diskutere videre på i åpningen av tråden.

Jeg tror det kommer mer raffinerte tråder fra Cazorla etterhvert.

Og dem gleder jeg meg til!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er her også for å bygge relasjoner. Om noen ikke liker meg, så håper jeg at de endrer meninger på sikt, når de blir bedre kjent med meg, ser hva jeg står for og hvilken vilje jeg har til å bidra til forumet. Jeg kommer nok til å fortsette med å være kontroversiell i den grad at jeg sjeldent tilknytter meg noen grupperinger, men står for egne unike meninger. Sånn sett synes jeg av og til det kan være rart å høre om politikere som må endre egne uttalelser for å komme overens med partiet som helhet. Jeg er en uavhengig person, og tåler uenighet så frem diskusjonen er basert på respekt. Eneste personen jeg er villig til å legge litt ekstra godvilje til for, er dama. :p

Jeg følte kanskje at Linjemannen og jeg hadde noe uoppgjort i sted, fordi det ble 2 mot 1 en stund der det ble utlevert en del syrlige stikk fra motparten, men sånn som det formuleres nå, er jeg mer med på at det finnes en gjensidig respekt til stede til tross for at det er standpunkter en er uenig i. Jeg er ikke verre enn at jeg kan innrømme å ha gjort feil i åpningen av tråden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan gjøre et forsøk! :)

Slik jeg forstår det mener du at (1) TS setter et viktig tema på dagsordenen, og (2) derfor bør det være greit å formulere seg litt uheldig. Du velger å legge godvilja til for å forstå hvor TS vil, fremfor å henge deg opp i små detaljer.

Jeg er uenig med deg fordi (1) temaet er tatt opp og diskutert mange ganger. Alle er enige om at trening i overdrevne mengder og av feil grunner er uheldig. Er ikke så mye å diskutere der. Og (2) jeg orker ikke å legge godvilja til, da jeg ikke har fått noe særlig godt inntrykk av TS generelt. :p

Det er vel kanskje heller det at jeg ikke synes formuleringen er så uheldig som mange andre gjør, og at den negative effekten av en uheldig formulering forsterkes hos mange fordi man er såpass uenig, eller fordi man ikke orker å legge godvilja til. Men tatt i betraktning at det har kommet frem en del interessante poster her, så synes jeg ikke temaet later til å være helt ferdigdiskutert ennå!

Keegil

Du sier ingen sier hvorfor de er uenige i det du sier. Jeg skrev jo i stad at jeg hadde reagert likedans om temaet hadde vært et annet. Du skriver at grunnen til at jeg(og andre) reagerer på grunn av at teamet er trening. Og der er vi uenige;)

Men jeg legger samtidig frem en argumentasjonsrekke hvor jeg forsøker å urimeliggjøre at Cazorla skal få såpass sterke reaksjoner på det han sier, på det grunnlaget han blir kritisert på. På denne måten forsøker jeg å få frem at det er mer sannsynlig at det først og fremst er andre ting enn retorikken som har ført til at diskusjonen har sklidd ut, og da spesielt at mange gjerne er mye mer tilbøyelig til å forsvare den kjære treningen fremfor andre ting.

Samtidig kan jeg ikke gjøre annet enn å tro deg når du sier at dette ikke har med treningen å gjøre, men jeg tror du reagerer slik du gjør fordi noen andre i forkant har forsøkt å grave i retorikken til Cazorla (basert på det jeg mener er et urimelig grunnlag, jamfør min tidligere argumentasjonsrekke) og stilt han i et betrakelig mer usympatisk lys enn nødvendig (nok en gang på et urimelig grunnlag), basert på responser som slettes ikke er hårreisende i det hele tatt (jamfør argumentasjonsrekken igjen) hvis man faktisk tenker grundig over det – med mindre man da heller fokuserer på å påpeke gode grunner til at trådstarter egentlig ikke vet hva han prater om, slik Andrea gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keegil

Jeg håper du tar meg på mitt ord når jeg sier at det ikke er temaet trening som får meg til å reagere;). TS har også i andre tråder hatt en likende holdning og retorikk som i denne tråden, derfor trengte ikke jeg å bli påvirket av at andre i forkant hadde gravet i retorikken til TS, da denne retorikken er noe jeg ble OBS på hos den første tråden til TS og også da reagerte. Merk at det ikke er retorikken jeg henger meg mest opp i, men holdningen.

EDIT;

Og at jeg er uenig med TS(og i forlengelsen av det mener at han egentlig ikke veit hva han prater som, som Andrea nevner) har jeg allerede redegjort for tidligere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keegil

Jeg håper du tar meg på mitt ord når jeg sier at det ikke er temaet trening som får meg til å reagere;). TS har også i andre tråder hatt en likende holdning og retorikk som i denne tråden, derfor trengte ikke jeg å bli påvirket av at andre i forkant hadde gravet i retorikken til TS, da denne retorikken er noe jeg ble OBS på hos den første tråden til TS og også da reagerte. Merk at det ikke er retorikken jeg henger meg mest opp i, men holdningen.

Selvfølgelig tror jeg på deg! Det er bare ekstremt vanskelig å argumentere mot folk uten å tråkke dem på tærne når mitt argument baserer seg på hva som foregår inni hodene deres... nå blir jeg vel snart kalt for mastermind, puppet master, wannabe-Gud eller 1910-Freud jeg også, muligens fortjentsfullt sågar. :p

Anyway, jeg har ikke fulgt særlig nøye med på Cazorla sine poster på resten av forumet (utenom den forrige tråden om jentetrening som jeg ikke syntes var så ille heller) og leser derfor denne tråden uten å være særlig forutinntatt når det gjelder hans retorikk og holdninger. Mon tro om det ikke gjorde det lettere for meg å ta poenget med denne posten. Det synes jeg i hvert fall er et bedre utgangspunkt hvis man skal diskutere sak og ikke person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare disse to trådene. Resten har vært faktaorientert hjelp og besvarelse av spørsmål i andre sine tråder, uten noen negativ tilbakemelding overhodet. Så er ikke særlig oppgitt av forumet på generell basis egentlig. Kan være enig i at jeg har måttet tåle vel mye navnkalling og ublu sammenligninger i de trådene jeg har opprettet, men sånn er det når en utfordrer det veletablerte og gjør det på noe kantete vis. :)

Andre innlegg jeg har skrevet av betydning, har vært f. eks:

- Svar på teknikkanalyse av low-bar knebøy

- Dynamisk utgave av rygghev for rehabilitering og forsterkning av spinae erectors

- Gjennomgang av forutsetninger for å ha god teknikk i knebøy

- Alternativt fullkroppsprogram til Starting Strength, Stronglifts 5x5, RYP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At trening, på lik linje med annen aktivitet, kan være et onde dersom en ikke er bevisst på eget tidsbruk i henhold til ambisjon og potensiale til egenutvikling utenfor treningsaktiviteten. Det veletablerte er "hobby"-grensen, som jeg har satt veldig lavt i forhold til hva de fleste her har gitt uttrykk for at er naturlig når tema er trening. Som Keegil sa, så ville trolig folk reagert annerledes om jeg sa at det var nok med 7 timer PC-spilling i uka. Det er fordi trening er et nærtliggende område for medlemmer av Fitnessbloggen, som de bruker mye tid på, og desto viktigere å opplyse om at det finnes en slik grense for hva som på generell basis (ikke bare trening) blir ansett som gunstig og ugunstig - uten å diktere at folk MÅ holde seg under den grensen. Det jeg egentlig prøver å komme fram til, er at jeg vil at folk skal ta et opplyst valg når de bestemmer seg for treningsmengde til syvende og sist. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...