Gå til innhold

Kritikk av dagens treningskultur


Cazorla

Anbefalte innlegg

Av sarkasmen hentyder du at jeg bare er en besserwisser. Med samme svart-hvitt maling, kunne jeg nå stått og preiket om janteloven. Det er lov å føle seg kvalifisert. Tror du at Stoltenberg eller Erna ikke føler at de har mer de skulle ha sagt innenfor politikken, enn publikum i et debattpanel, uten at de lukker seg helt for gode innspill? Er de arrogante og kvalme mennesker av den grunn? Jeg er blant de som ikke føler et Jens-hat, selv om jeg ikke alltid er enig med alt av politikken.

Jeg har ikke noe mål om å utnevne meg selv som vinneren av en debatt, ei heller å poste et argument som jeg skal forsvare med nebb og klør samme hva. Total mangel på ego gjør at jeg ikke bruker hersketeknikker. Jeg bruker tid på å resonnere meg fram til hva jeg synes er et godt syn ut i fra mine øyne, med solide argumenter som støtter bak, og så forventer jeg respons fra allslags type mennesker. Noen flinkere, mer kunnskapsrike enn meg selv på emnet jeg nettopp har brukt masse tid på å tenke over, mens de fleste gjerne ikke har like god innsikt på akkurat det feltet - uten å snakke om kunnskapsnivået generelt. Det er gjerne førstnevnte som føler seg såpass trygg at de kommer med de beste innleggene, og sistnevnte som lærer mest både av åpningsinnlegget og debatten underveis. Derav nyanser.

Jeg er leder av diskusjonen i den grad at jeg er den som har tatt initiativet til å ta opp temaet, og styrer derfor noenlunde diskusjonen dit jeg vil ha den hen, men å utpeke meg som noen klar besserwisser, synes jeg blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville bare ha frem poenget om at du - ut i fra trådens resultat - kanskje bør finslipe dine retoriske evner. Du har jo sagt deg enig i at den ikke utviklet seg helt slik som du håpte. Men - om du ved neste korsvei velger en mer ydmyk og mindre kalkulerende form, så skal du se at de innsiktsfulle gidder å svare utfyllende på det du ønsker svar på.

Da kan det kan bli bra, serru...!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er trening og fritidsaktiviteter delt opp? trening ER jo en fritidsaktivitet. hvis en trener daglig UTEN å like det slik at d føles som en plikt så er det sykelig, ja. men for de av oss som LIKER trening finnes d ikke sykelig. jeg GLEDER meg til løpeturene mine, hadde jeg ikke gjort d så hadde jeg heller ikke løpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare ha frem poenget om at du - ut i fra trådens resultat - kanskje bør finslipe dine retoriske evner. Du har jo sagt deg enig i at den ikke utviklet seg helt slik som du håpte. Men - om du ved neste korsvei velger en mer ydmyk og mindre kalkulerende form, så skal du se at de innsiktsfulle gidder å svare utfyllende på det du ønsker svar på.

Da kan det kan bli bra, serru...!

:)

Vi får se. Kan godt henne jeg kommer til å lage helt nøytrale, politisk korrekte tråder i fremtiden. Om du som har vært på dette forumet atskillig lengre enn meg, lover meg at jeg vil få dype innsiktsfulle svar annet enn "Bra innlegg, er enig!" og masse likes, at tenningsnivået blir likt, så skal jeg faktisk ikke stå imot. Jeg må likevel få poengtere at jeg har vært innom den metoden før, og at jeg føler den hører mest hjemme i en artikkel framfor et diskusjonsforum der hensikten er å få fram ulike synsvinkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må likevel få poengtere at jeg har vært innom den metoden før, og at jeg føler den hører mest hjemme i en artikkel framfor et diskusjonsforum der hensikten er å få fram ulike synsvinkler.

Det spørs igjen hva du ønsker å få belyst.

Denne gangen bommet du - og det gjorde du såpass heftig og åpenbart - at tross din korte tid på forumet, så kan du allerede ha brukt opp en god del av den goodwill-kapital som ethvert blodferskt og skriveført medlem kan påregne. Å lure folk utpå enda engang, kan vise seg å bli krevende. Ihvertfall vil kanskje de mest innsiktsfulle og kunnskapsrike skribentene tenke seg om før de gir seg i kast med en ny runde. Men for all del, behold den litt provoserende formen - det engasjerer - bare ikke ta for mye Møllers tran før du kaster deg over tastaturet igjen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart, derfor jeg med glimt i øyet sa at tryllekustneren egentlig aldri burde avsløre triksene sine. Da hadde teknikken fungert mye bedre uten mistanke, og resultatet hadde vært fyldige innlegg fra de mest innsiktsfulle, med unntak av de gangene der en overskyter spissformuleringen og får en stor motbør imot seg. De 10% gode saklige motinnleggene er fremdeles av egen klasse i forhold til helt nøytrale, politisk korrekte tråder, slik jeg har erfart det. Med en balansert spissformulering, er en gjerne opp i halvparten med slike argumenter, og halvparten som føler seg for truffet til å argumentere ordentlig - men som følger spent med videre og deler ut likes her og der når de mener at noen representerte deres syn bra. Det er den stilen jeg prøver å perfeksjonere og hva jeg anser som en god, interessant åpen debatt. :)

Nå har jeg ikke noe umiddelbart syn jeg ønsker å dokumentere, så planlegger å gå under jorda en tid og dyrke andre interesser, og forhåpentligvis håpe at det er nye deltakere i neste trylleshow!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moralen er tilsynelatende at hvis man ønsker å formidle et budskap, så er man nødt til å være proaktiv og løpende påpeke alle retoriske virkemidler og teknikker man eventuelt skulle benytte seg av i formidlingen. Jeg ser for meg hvordan poster vil se ut i fremtiden:

Folk som bare spiser fiberhusk er kjedelige mennesker fordi de bare snakker om fiberhusk hele tiden (bastant formulering, generalisering, overdrivelse). Det er jo omtrent som å bare snakke om modellflysamlingen sin i lunsjen (sammenligning). Tror dere at dere er bedre enn meg, liksom? (provoserende spørsmålsformulering) Dere har hakk i plata (metafor).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke lese igjennom alt her, men skjønner ikke hvorfor folk alltid skal være så opptatte av hva andre folk driver med isteden for og tenke på hva faen de driver med selv - så lenge det ikke går ut over dem selv på noen som helst måte ser jeg ingen problem i hva de bruker dagene på. Det finnes ingen fasit på alt man skal gjøre her i livet - ta det heller som det faller seg (til rimelighetens grenser). Noen bruker f.eks mange timer på trening i uka fordi det er det som gjør de glad, noen gjør ikke en dritt, og noen kommenterer det andre gjør hele tiden (på en provoserende måte) - ingen som trenger og fortelle hva andre skal gjøre med mindre de spør om det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du egentlig sier er at helsedirektoratet oppfordrer til sykelige mengder trening? Kreativt gjort.

Jeg mener ganske fast og bestemt at helsedirektoratet ikke anbefaler over en time styrketrening daglig.

Jeg velger å ikke besvare flere innlegg av sjikaniserende karakter, da det er de samme medlemmene som er ferdig med å diskutere, som returnerer for å servere hånlige stikk. Det er en oppførsel jeg ikke ønsker å identifisere meg med, mobbing om det fortsetter, og noe jeg vil ta avstand fra. Respekter andres meninger, om det så gjelder trening eller argumentasjonsteknikk, og ikke forsøk å drite ut noen. Ha en fin dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg definerer som sykelig, er at en tar bort i fra andre aspekter av utviklingen av seg selv som menneske, ved å bruke overflødig tid på en ting. I dette tilfellet, trening. :)

Etter hva jeg kan forstå er dette kjernen av diskusjonen? I så fall hviler den på premisset av at disse nødvendigvis er gjensidig utelukkende. Hvorfor er de det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å engasjere meg i den tråden her, mest på grunn av at åpningsinnlegget hadde mye av samme stilen som "hvordan bygge den perfekte jentekropp-tråden", som jeg heller ikke var spesielt stor fan av.

Først og fremst, trådens egentlige tema;

Jeg anser det ikke som problematisk at enkelte ønsker å bruke stor del av sin egen fritid på trening, enten den er på treningssenter, ute, i svømmebasseng etc. På samfunnsnivå er det heller ikke slik at Norges befolkning trener for mye og spiser for mye grønnsaker. Heller tvert i mot. Samtidig er det ikke å benekte at for enkelte tar treningen overhånd. Jeg tenker ikke da i hovedsak på tiden en bruker hver uke, men at treningen blir altoppslukende og at det ikke er glede og mestringsfølelse som driver en på trening, men målet om "den perfekte kropp". For disse individene er det klart at treningen ikke har noen helsemessig gevinst, da tvangstanker rundt trening og kosthold selvfølgelig ikke har noen positive helsemessige gevinster.

Over til trådens nye tema, TS sin måte å starte tråder/formulere innlegg;

Som nevnt innledningsvis er jeg ikke fan. '

Jeg siterer:

Noen flinkere, mer kunnskapsrike enn meg selv på emnet jeg nettopp har brukt masse tid på å tenke over, mens de fleste gjerne ikke har like god innsikt på akkurat det feltet - uten å snakke om kunnskapsnivået generelt. Det

En slik holdning, at en selv vet bedre enn de fleste andre, er ikke noe jeg har særlig til overs for. I det siterte innlegget sier du det direkte selv, du mener du vet bedre enn de fleste andre. I mange av de andre av innleggende dine, kan man lese det samme indirekte. Og det er nettopp det som provoserer meg i trådene dine, ikke meningene dine. At folk er uenig og vil debattere er flott, men å starte tråder med det utgangspunktet at man uansett vet bedre enn folk flest, og samtidig faktisk gir utrykk for den holdningen, er for meg direkte usmakelig.

Håper dog du ikke oppfatter dette som mobbing av noe slag, det er ikke min intensjon.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstått riktig hva du spør om. Kan du forsøke å omformulere?

Hvorfor er utviklingen som menneske du nevner ikke mulig å få igjennom trening?

Et annet underliggende spørsmål: De menneskene som lar trening ta overhånd, kan det tenkes at de har en viss tendens til å la en vilkårlig aktivitet ta over? Er det nødvendigvis treningen og treningskulturen i seg selv som er problemet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumposter kan ha flere formål. Poster som har som formål å formidle informasjon, på samme måte som innlegg på forsiden av Fitnessbloggen for eksempel, vil nødvendigvis alltid ha som utgangspunkt en implikasjon om at den som skriver dem på et eller annet vis vet bedre enn leserne og/eller har tenkt over noe de ikke har, og at ens mening derfor har verdi for andre. Hvis dette ikke er tilfelle, har innlegget svært liten verdi utover det å samle likes, creds og bekreftelse fra likesinnede.

I åpningsposten har Cazorla ikke gitt uttrykk for å heve seg over noen i det hele tatt. "Jeg mener" og "jeg vil påstå" brukes i stedet for bastante formuleringer, som er mye mer enn det man kan si om de aller fleste som forsøker å formidle noe som helst. Og når det gjelder etterspillet, så synes jeg det er merkverdig at man skal bli arrestert for å være ærlig om at man i sin informasjonformidling opererer med en forutsetning om at man vet mer om det man formidler enn leserne – som faktisk er en nødvendig og implisitt forutsetning for at å formidle informasjon i det hele tatt skal være noen vits. Eventuell meningsutveksling som kommer etterpå står fint på sine egne ben. Om fokuset rettes over på hvorvidt trådstarter mener han vet bedre enn andre, så kan han enten være ærlig og ydmykt si at "ja, jeg synes kanskje jeg har godt grunnlag for å uttale meg om det her og vet bedre enn mange" og bli lynsjet for det, eller lyve om det og dermed invalidere hele poenget med informasjonsformidlingen i åpningsposten – hvor det står klart og tydelig at dette bare er Cazorla sin mening.

Jeg gjentar det jeg har sagt tidligere: Den eneste egentlige grunnen til at det har blitt baluba av det her, er at det har blitt brukt en uheldig spissformulering og at det handler om den kjære treningen. Retorikken til Cazorla hadde aldri blitt noe tema hvis det hadde handlet om modellflybygging eller vinsmaking. Kjernen er og blir uenighet med budskapet, og alt annet som har kommet frem er bare distraksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å engasjere meg i den tråden her, mest på grunn av at åpningsinnlegget hadde mye av samme stilen som "hvordan bygge den perfekte jentekropp-tråden", som jeg heller ikke var spesielt stor fan av.

Først og fremst, trådens egentlige tema;

Jeg anser det ikke som problematisk at enkelte ønsker å bruke stor del av sin egen fritid på trening, enten den er på treningssenter, ute, i svømmebasseng etc. På samfunnsnivå er det heller ikke slik at Norges befolkning trener for mye og spiser for mye grønnsaker. Heller tvert i mot. Samtidig er det ikke å benekte at for enkelte tar treningen overhånd. Jeg tenker ikke da i hovedsak på tiden en bruker hver uke, men at treningen blir altoppslukende og at det ikke er glede og mestringsfølelse som driver en på trening, men målet om "den perfekte kropp". For disse individene er det klart at treningen ikke har noen helsemessig gevinst, da tvangstanker rundt trening og kosthold selvfølgelig ikke har noen positive helsemessige gevinster.

Over til trådens nye tema, TS sin måte å starte tråder/formulere innlegg;

Som nevnt innledningsvis er jeg ikke fan. '

Jeg siterer:

Noen flinkere, mer kunnskapsrike enn meg selv på emnet jeg nettopp har brukt masse tid på å tenke over, mens de fleste gjerne ikke har like god innsikt på akkurat det feltet - uten å snakke om kunnskapsnivået generelt. Det

En slik holdning, at en selv vet bedre enn de fleste andre, er ikke noe jeg har særlig til overs for. I det siterte innlegget sier du det direkte selv, du mener du vet bedre enn de fleste andre. I mange av de andre av innleggende dine, kan man lese det samme indirekte. Og det er nettopp det som provoserer meg i trådene dine, ikke meningene dine. At folk er uenig og vil debattere er flott, men å starte tråder med det utgangspunktet at man uansett vet bedre enn folk flest, og samtidig faktisk gir utrykk for den holdningen, er for meg direkte usmakelig.

Håper dog du ikke oppfatter dette som mobbing av noe slag, det er ikke min intensjon.

:)

Nei, det gjør jeg overhodet ikke. Jeg følte meg respektert, samtidig som du var uenig, og det er alt jeg kan be om. :)

Jeg vil henvise til Keegil sitt innlegg, fordi han er mye flinkere enn meg å sette ord på konseptene. Det er nesten som om han har tatt et dypdykk i bevisstheten min, og formulert innholdet på en nøyaktig, beundringsverdig og behagelig måte. Har ikke vært innom artiklene til Kjetil som skribent, men det gir veldig mersmak iallefall og enorm respekt for mannens intellekt.

Når jeg skriver at jeg kan mer om emnet enn flesteparten, så er det fordi jeg rett før å ha skrevet innlegget, har vært igjennom en prosess der jeg har endevendt meg selv for tanker angående temaet. Jeg forventer ikke at alle som er innom tråden, har vært innom samme tankeprosess angående nettopp dette. Samtidig tenker jeg at selvstendige folk som leser hva jeg har skrevet, får umiddelbare tanker som kan veie imot mine egne argumenter, og som jeg selv ikke har vært inne på. De har spontant hevet seg over mitt kunnskapsnivå, ettersom de i tillegg til det de har lest, supplerer sine egne synspunkter på toppen av det hele. Atpåtil er det de som rett og slett bare har mye mer livserfaring, og har vært inne på tema inngående såpass mange ganger tidligere, at de har sett alle argumentene før og mere til. Da blir det de som er i førersetet, og ikke meg. Jeg har stemplet at jeg tror det omhandler en minoritet, men det er bare noe jeg har en vag oppfatning av.

wingeer: Jeg tror trening hjelper på en del områder, også psykisk. Det kan hjelpe med å tøye smertegrensene dine, gi deg mestringsfølelse, stolthet over å ha fått en sunn rutine i hverdagen, gi deg inntrykk av modighet ved at du løfter tungt, og i tillegg være en sosial arena om en trener i lag med andre. Utvikling skjer i høyeste grad. Poenget mitt var snarere at for å utvikle seg som menneske, så må en trå ut av komfortsonen. Den beste måten å gjøre det på, er ved å mestre nye aktiviteter. Jeg som har trent i mange år, føler at etter hvert har trening blitt noe mer rutinepreget. Jeg har glede av tiden jeg er på treningsstudio, og bruker det som en sosial arena da jeg som oftest trener i lag med andre. Men dersom jeg bestemmer meg for å plutselig slutte med trening, så føler jeg ikke at det siste halve året med trening har utviklet meg særlig som menneske. Det jeg i praksis har gjort, er å progressivt øke en vekt som jeg kan løfte og sette på plass igjen. Rett og slett føler jeg at resultatet i stor grad er en midlertidig effekt og dermed ikke noe som definerer meg i nye friske åndedrag. Om jeg skulle hatt trening som eneste hobby her i livet, så tror jeg at jeg etter hvert hadde blitt ganske ensrettet og kjedelig. Et meathead, som noen kaller det.

Til det underliggende spørsmålet ditt, vil jeg tro at du er inne på noe lurt. For å bruke så mange timer på en enkelt aktivitet, ligger det ofte en mentalitet bak som stimulerer dette. Paul Miller forsøkte for eksempel å koble seg av nettet i et helt år, da han følte seg nettavhengig, og så de negative effektene av det. I starten var han veldig positivt innstilt, fordi han oppdaget at han fikk et større perspektiv på ting når han tok avstand fra aktiviteten han var blendet av i utgangspunktet. Han ble mer fokusert, konsekvent og bevisst på omverdenen og sine egne handlinger. Etter hvert oppdaget han til gjengjeld at han falt tilbake på andre aktiviteter som han bedrev i like stor grad som nettbruken sin. Det var vanskeligere å endre seg som person og menneske, enn det var å bare kutte ut en aktivitet som hadde fått en for dominant plass i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...