Gå til innhold

Fem øvelser som kan bidra til å avhjelpe skulderplager


kl99

Anbefalte innlegg

La oss si at Knut på 22år har trent styrketrening i tre år, ved en "screening" ser du at han har foroverrotert scapula på begge sider og elevert scapula på venstre side slik at humerus også er innoverrotert på begge sidene.

Han har ingen problemer eller smerter ved benkpress, dips eller andre pressøvelser - noe mobilitetsissues i vertikalt press og føler han henger noe etter i vertikalt drag.

For 1.5år siden fikk han en "smell" i ryggen ved tung markløft som ble diagnostisert som en prolaps i L5-s1. Han har ikke daglige smerter, heller ikke når han trener tunge baseløft - men tung markløft holder han seg unna da han føler teknikken ikke sitter skikkelig etter "smellet", så dette trener han kun lett. Du sjekker teknikken/mobiliteten og ser at ingenting er galt, heller ikke svak stabiliseringsmuskulatur i hofte/kjerne.

Han vil veldig gjerne komme tilbake dit han var, men markløft er virkelig milepælen for progresjon - hvordan går du frem?

Prolaps mellom S og L er veldig vanlig, ville sjekket bekkenbalansen til vedkommende først.

Avhengig av hvor prolapsen (side av ryggraden - regner med at den er på baksiden) og hvordan den har bedret seg, ville jeg vurdert hvilke øvelser klienten kan kjøre smertefritt og ikke. At skaden skjedde under markløft får meg til å regne med at vedkommende har stram hamstring og ikke får posisjonert seg riktig i markløft, som også er et veeeldig vanlig problem.

Om klienten har særdeles fremoverroterte scapula så kommer smertene, det er bare et spørsmål om tid.

Og det er også derfor det blir vanskelig for vedkommende å presse vertikalt, for det kreves god stabilitet i scapula og forøvrig kjernemuskelatur.

Ville rettet opp i holdningen til vedkommende og satt ham på pull og pushup-kur samt trene på mobilitet i brystryggen og evt aktivering av den muskelgruppen som er svak/inaktiv som fører til at bekkenet er ute av balanse. Ville sett på nakken, om den er slump eller alt for stram.

Needless to say - jobbet med mobilitet av subscapularis og pec minor.

Du skriver at man ser at stabiliseringen er OK og moblitet er OK, men dette tviler jeg på ift scenario. "Øyet som ser " ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prolaps mellom S og L er veldig vanlig, ville sjekket bekkenbalansen til vedkommende først.

Avhengig av hvor prolapsen (side av ryggraden - regner med at den er på baksiden) og hvordan den har bedret seg, ville jeg vurdert hvilke øvelser klienten kan kjøre smertefritt og ikke. At skaden skjedde under markløft får meg til å regne med at vedkommende har stram hamstring og ikke får posisjonert seg riktig i markløft, som også er et veeeldig vanlig problem.

Om klienten har særdeles fremoverroterte scapula så kommer smertene, det er bare et spørsmål om tid.

Og det er også derfor det blir vanskelig for vedkommende å presse vertikalt, for det kreves god stabilitet i scapula og forøvrig kjernemuskelatur.

Ville rettet opp i holdningen til vedkommende og satt ham på pull og pushup-kur samt trene på mobilitet i brystryggen og evt aktivering av den muskelgruppen som er svak/inaktiv som fører til at bekkenet er ute av balanse. Ville sett på nakken, om den er slump eller alt for stram.

Du skriver at man ser at stabiliseringen er OK og moblitet er OK, men dette tviler jeg på ift scenario. "Øyet som ser " ;)

Funksjon over struktur - punktum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funksjon og struktur går hånd i hånd.

Nei det gjør det faktisk ikke, alltid :)

I en perfekt verden der alle er likt bygd - inni som utenpå, har lik hverdag, har like holdninger og meninger, like jobber, like hobbyer - så ja - da går det hånd i hånd.

Men det er ikke realiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det gjør det faktisk ikke, alltid :)

I en perfekt verden der alle er likt bygd - inni som utenpå, har lik hverdag, har like holdninger og meninger, like jobber, like hobbyer - så ja - da går det hånd i hånd.

Men det er ikke realiteten.

Tror du skal ta deg en leserunde ;) Dårlig struktur bidrar til dårlig funksjon. Grunnen er åpenbar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[ATTACH=full]138275[/ATTACH]

Dette er IKKE meg altså, er jente ;) I skulderpress gjør det vondt på vei opp. Pullups, litt usikker, men tror det er mest på vei opp. Og når jeg holder statisk når jeg trener negativer.

Er det en 'strålende' smerte?

Aldri vært borte i akkurat det tilfellet du beskriver før men vi kan prøve å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en 'strålende' smerte?

Aldri vært borte i akkurat det tilfellet du beskriver før men vi kan prøve å finne ut av det.

Ja, det er ganske beskrivende, vanskelig å lokalisere den nøyaktig. Har begynt med mer dynamisk oppvarming ala det du la ut i første innlegg. Tøying av bryst og denne:

13846256%28300x300%29.jpg

Har merket en del bedring, men blir ikke kvitt det, da skulderpress og også type skulderhev er vondt. Pullups utfører jeg likevel, da det går greit å gjennomføre, men kjenner det i armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ganske beskrivende, vanskelig å lokalisere den nøyaktig. Har begynt med mer dynamisk oppvarming ala det du la ut i første innlegg. Tøying av bryst og denne:

Har merket en del bedring, men blir ikke kvitt det, da skulderpress og også type skulderhev er vondt. Pullups utfører jeg likevel, da det går greit å gjennomføre, men kjenner det i armen.

Ok, jeg er ganske sikker på at jeg vet hva som er problemet.

Det går en nerve der, "radial nerve", denne kan i sjeldne tilfeller bli fanget under stramme muskler, og da er det bare å telle ned før den blir betent.

Du sier at du får vondt rundt triceps, så jeg tror at det er det laterale tricepshodet som ligger og presser på nerven. Strekk denne. Ser forøvrig at de fleste tilfellene av denne smerten er pga beinbrudd... Men du får prøve å strekke først og se om det avhjelper.

Assisted_Triceps.29225412_std.jpg

lateralarm1.jpg

"Entrapment Neuropathies of Radial Nerve

Starting proximally, triangular region of the axilla, spiral groove in the arm and lateral intermuscular septum in the elbow are among the spots that the radial nerve may get compressed. More distally, posterior interosseous nerve, which is the main motor branch of the radial nerve, can get compressed at the annular ligament level or in the supinator muscle.

This causes paralysis of the muscles that the radial nerve innervates in differing degrees and pain in the dorsal of the forearm. Initial treatment is splinting of the arm. If this is unsuccessful, the nerve is decompressed surgically. Compression of the radial nerve at the elbow level is handled as two clinical exceptions, known as radial tunnel syndrome and isolated posterior interosseous nerve compression."

ss5.gif

image8.png

"Radial nerve compression or injury may occur at any point along the anatomic course of the nerve and may have varied etiologies. The most frequent site of compression is in the proximal forearm in the area of the supinator muscle and involves the posterior interosseous branch. However, problems can occur proximally in relation to fractures of the humerus at the junction of the middle and proximal thirds, as well as distally on the radial aspect of the wrist."

radtun2.jpg

Når du strekker ut armen og supinerer håndleddet, får du vondt?

8176-0550x0475.jpg

Ville tatt røntgen for å sjekke at du ikke har en brist i skjelettet som ligger og presser på denne nerven om intet annet hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal ta deg en leserunde ;) Dårlig struktur bidrar til dårlig funksjon. Grunnen er åpenbar...

Selv om en person har avvikende bevegelse eller biomekanisk faktor(der og da ved en screening feks) ift "malen" trenger det ikke bety at dette er forbundet med smerter eller feil i noen som helst grad

Funksjon over struktur - det lærer du hvis du investerer i litt utdannelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en person har avvikende bevegelse eller biomekanisk faktor(der og da ved en screening feks) ift "malen" trenger det ikke bety at dette er forbundet med smerter eller feil i noen som helst grad

Funksjon over struktur - det lærer du hvis du investerer i litt utdannelse :)

Enige om uenig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brotip fra en ikke-PT

Denne reddet skulderen min etter å ha hatt fucka skulder i tre måneder i fjor.

Forøvrig fin tråd Kjetil(y)

Jepp! Han styrker posterior chain og strekker subscapularis. Litt fokus på styrke av serratus anterior i tillegg, også er man på G! Takk for bidrag og kompliment :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, jeg er ganske sikker på at jeg vet hva som er problemet.

Det går en nerve der, "radial nerve", denne kan i sjeldne tilfeller bli fanget under stramme muskler, og da er det bare å telle ned før den blir betent.

lateralarm1.jpg

"Entrapment Neuropathies of Radial Nerve

Starting proximally, triangular region of the axilla, spiral groove in the arm and lateral intermuscular septum in the elbow are among the spots that the radial nerve may get compressed. More distally, posterior interosseous nerve, which is the main motor branch of the radial nerve, can get compressed at the annular ligament level or in the supinator muscle.

This causes paralysis of the muscles that the radial nerve innervates in differing degrees and pain in the dorsal of the forearm. Initial treatment is splinting of the arm. If this is unsuccessful, the nerve is decompressed surgically. Compression of the radial nerve at the elbow level is handled as two clinical exceptions, known as radial tunnel syndrome and isolated posterior interosseous nerve compression."

ss5.gif

image8.png

"Radial nerve compression or injury may occur at any point along the anatomic course of the nerve and may have varied etiologies. The most frequent site of compression is in the proximal forearm in the area of the supinator muscle and involves the posterior interosseous branch. However, problems can occur proximally in relation to fractures of the humerus at the junction of the middle and proximal thirds, as well as distally on the radial aspect of the wrist."

radtun2.jpg

Når du strekker ut armen og supinerer håndleddet, får du vondt?

8176-0550x0475.jpg

Ville tatt røntgen for å sjekke at du ikke har en brist i skjelettet som ligger og presser på denne nerven om intet annet hjelper.

Takk for svar! Kjenner ingenting i håndleddet nei. Har imidlertid merket at jeg har svakere grep i denne hånden. Smerten er også kun ved trening/aktivering, ikke ellers om det har noe si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Kjenner ingenting i håndleddet nei. Har imidlertid merket at jeg har svakere grep i denne hånden. Smerten er også kun ved trening/aktivering, ikke ellers om det har noe si.

Ok men da er det altså lite tvil om at du har radial nerve entrapment.

Den kan fanges flere steder, de vanligste er under lateral triceps og supinatoren av underarmen. Jeg oppdaterte det første innlegget, prøv den øvelsen og se om det vil avhjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan da?

Er forsåvidt nerve-dysfunksjon pga friksjon i dette tilfellet.

Prøv å utfør alle første sett med et meget slapt grep for deretter å utføre et sett der du klemmer stanga alt du makter. Du vil merke at du både blir mer stabil og ikke minst sterkere når du utfører øvelser med et hardt grep.

Årsaken til dette er dels fenomenet “irradiation” som enkelt sagt betyr at jo hardere du klemmer rundt stanga, desto mer muskler vil akriveres oppover i kjeden. Dette inkluderer underarm, overarm og skulderkomplekset for øvrig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å utfør alle første sett med et meget slapt grep for deretter å utføre et sett der du klemmer stanga alt du makter. Du vil merke at du både blir mer stabil og ikke minst sterkere når du utfører øvelser med et hardt grep.

Årsaken til dette er dels fenomenet “irradiation” som enkelt sagt betyr at jo hardere du klemmer rundt stanga, desto mer muskler vil akriveres oppover i kjeden. Dette inkluderer underarm, overarm og skulderkomplekset for øvrig. :)

Enig i at mange ikke har stabile skuldre, men å si at dårlig grep kan være årsaken er vel å dra det noe langt.

Uansett er jeg helt enig i at man skal klemme dritten ut av stanga for å få mest mulig trøkk i løftet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok men da er det altså ingen tvil om at du har radial nerve entrapment.

Er vel på sin plass å påpeke at det altså er finger- og håndleddsstrekkerne som er innervert av radialis, ikke bøyerne. Svakt grep er således ikke det vi venter å finne ved en radialisentrapment.

Sitter på mobil her nå, men kan komme tilbake til denne i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...