Gå til innhold

Kostholdseksperter og brukere på Fitnessbloggen


nyttliv89

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde en veldig generell utregning, så det stemmer nok ikke helt i ditt tilfelle. Men jeg tror faktisk du kunne gått ned rimelig mye på et noe større kcal-inntak og.

Med mindre du har en akutt medisinsk årsak til at du må ned veldig mye på kort tid så kan det være greit å prøve seg på litt mindre kaloriunderskudd. :) Prøv 2000 kcal og se hva som skjer. Om det ikke skjer noe på 1 uke så kan du redusere litt til f.eks 1900-1800 osv.

Ja, det skader vel ikke å prøve. Er bare redd for å miste motivasjonen. Men jeg må vel bare holde ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har snakket med legen min, men virket ikke som hun har mye peiling for å være ærlig. Hun sa bare "Ja, det er bare å spise sunt og gå ned sakte i vekt". Også anbefalte hun meg Frisklivssentral, men henviste meg ikke dit... Jeg har lyst å øke til 2000 kcal, men er så usikker når fagfolk jeg snakker med sier jeg må ligge på 1500 kcal. Kanskje jeg skal prøve å øke, og se hva som skjer med vekten.

Stå på krava dine og KREV henvisning! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal tilbake dit denne måneden, skal ta med henvisningsark da og kreve at hun sender meg videre.

Gjør det! Det er ditt liv det handler om, og da får du bare blåse i hva hun måtte mene. Det er utrolig kompetente folk på frisklivssentralene, og de hjelper deg både med det fysiske og det psykiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første som slår meg er at 1500 kcal er for lite fordi du er såpass stor. At du på et viss punkt skal ligge på 1500 kcal er greit nok, men med tanke på der du er nå så høres det alt for lite ut. En stor kropp krever mer energi. Jeg synes du burde ta utgangspunkt i hvor mange kalorier du inntar per idag og så justere ned 500 kcal.

Når du da har mistet vekt og vekta stagnerer så justerer du ned med 500 kcal til osv. Å plutselig gå ned fra et stort overskudd til 1500 kcal høres ekstremt ut og jeg tenker at det er større sjanse for at overskuddet blir så stort i forhold til hva du er vant med at det er større sjanse for at du sprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første som slår meg er at 1500 kcal er for lite fordi du er såpass stor. At du på et viss punkt skal ligge på 1500 kcal er greit nok, men med tanke på der du er nå så høres det alt for lite ut. En stor kropp krever mer energi. Jeg synes du burde ta utgangspunkt i hvor mange kalorier du inntar per idag og så justere ned 500 kcal.

Når du da har mistet vekt og vekta stagnerer så justerer du ned med 500 kcal til osv. Å plutselig gå ned fra et stort overskudd til 1500 kcal høres ekstremt ut og jeg tenker at det er større sjanse for at overskuddet blir så stort i forhold til hva du er vant med at det er større sjanse for at du sprekker.

Å sprekke er aldri et alternativ. Jeg har aldri hatt lyst til å sprekke.

Jeg tror, som andre skriver her, at jeg har mye energi i reserver og derfor klarer meg fint så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde blitt veldig takknemlig om noen kunne skrive det dere skriver litt mindre ukomplisert, så jeg kan forstå. For mye av det dere skriver nå forstår jeg ingenting av, selvom jeg ønsker å forstå.

Jeg blir bekymret og redd. Jeg ønsker ikke å gjøre dette feil. For meg kan det ta 5 år om så å gå ned til jeg vil, bare jeg gjør det riktig.

Skjønner godt om du blir forvirret, men bare ignorer de postene. De er ikke særlig relevante.

Om du har et 5-årig perspektiv, så hvorfor ikke prøve 2000 kalorier noen uker og se hva som skjer? :)

Du skal ikke være redd eller bekymre deg for noe som helst, men enig med de som sier at du bør be om oppfølging. Av egen erfaring er det utrolig mange sløve og uopplyste fastleger, så av og til må en rett og slett stå på litt selv og slå med neven i bordet. Rett og slett lage litt helvete om nødvendig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sprekke er aldri et alternativ. Jeg har aldri hatt lyst til å sprekke.

Jeg tror, som andre skriver her, at jeg har mye energi i reserver og derfor klarer meg fint så langt.

Energien din som er lagret i form av fett er ingen garanti for at et 1500kcal inntak ikke vil dempe din basale forbrenning. Det er enkelt å gå ned i vekt, men ønsker du varig vektnedgang anbefaler jeg at du tar det på lang sikt - dvs et høyere kcal inntak som igjen vil være mer behagelig og du minsker risikoen for sulteperioder gjennom dagen. 1500 kcal er lite, når jeg var på mitt største hadde jeg et inntak på rundt 4400kcal daglig for å ikke føle meg sulten.

Tålmodigheten lenge leve, dessuten slipper du hengslete hud jo lenger tid du bruker på å gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg på det sterkeste å ta kontakt med legen din, han/hun kan henvise deg til noen som kan dette med overvekt. I mens råder jeg deg til ikke å ligge for lavt, og heller kutte enda mer når du har kommet inn i et oppfølgingsprogram med ernæringsfysiolog/overveksteam som kan følge deg opp underveis. Jeg ville holdt meg på 2000-2500, i alle fall om du er usikker på fremgangsmåten :)

Hvorfor skal en person med ekstrem fedme spise 25-30% MER enn veiledende daglig inntak (2000 kcal) for en frisk normalvektig kvinne? Som jeg nevnte tidligere har en ekstremt overvektig kvinne på 120 kg trolig lagret omtrent 500 000 kcal på kroppen bare i form av fett. Hun har nok energi å ta av, selv på 1500 kcal per dag. Spiser hun næringstette matvarer, vil ikke mangel på vitaminer og mineraler heller være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal en person med ekstrem fedme spise 25-30% MER enn veiledende daglig inntak (2000 kcal) for en frisk normalvektig kvinne? Som jeg nevnte tidligere har en ekstremt overvektig kvinne på 120 kg trolig lagret omtrent 500 000 kcal på kroppen bare i form av fett. Hun har nok energi å ta av, selv på 1500 kcal per dag. Spiser hun næringstette matvarer, vil ikke mangel på vitaminer og mineraler heller være noe problem.

Det handler om mer enn kalorier. Disse tingene blir ikke sagt for moro skyld. Det omhandler om en enorm endring som går ut på mer enn å ligge så lavt som mulig fordi "man kan". Fysiologien bak overvekt er ekstremt sammensatt og komplisert. Etter 3 års utdanning og flere års erfaring med livstilsendring er det en ting som går igjen: hva man selv mener er riktig er komplett feil om ikke du får vedkommende til å trå innenfor sine egne grenser gradvis med det denne personen elsker å gjøre.

Suksess hos overvektige måles, for de fleste, over lang tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg liker å svømme, mest under vann. Også liker jeg volleyball, badmington, bordtennis og billjard. Haha. Men jeg liker også greit å gå på tredemølle og trene styrke, det går helt fint.

2. Det verste er når jeg må trene med andre, f. eks konkurrere. Eller løpe. Eller gå på fjell eller tur. Sammen med andre.

3. Indrefilet av svin, karbonadedeig, omelett, pasta, taco, potetmos og også dessverre potetgull og sjokolade.

4. Vet ikke helt hva du mener her?

5. Jeg mener det er riktig å drikke mye vann, spise mye grønnsaker og også mye frukt. Også at man kan kose seg på lørdagskvelder uten å telle kalorier.

1. Da hadde jeg basert aktivitet min på svømming og styrketrening. Jeg hadde ikke gjort aktivitet som ikke gir glede da det , basert på min erfaring, gjør mye mer vondt enn godt.

2. Dette blir et emne for noen andre enn et nettforum og er trolig et mer tverrfaglig emne.

3. Om du vet hva du liker, vet du hva som er "go to mat" når du føler deg lite kreativ. En liten liste med oversikt over mat du kan spise når du føler deg "lite kreativ" kan hjelpe deg å ta riktig valg når du er sliten etter en lang dag. Sjokolade og potetgull trenger ikke kuttes helt ut nødvendigvis, men det må begrenses både frekvens og mengde.

- Hvorfor mener du at man bør/ikke bør innta potetgull?

- Hva er det du spesifikt liker med sjokolade/potetgull?

- Har du klare mål for vektnedgangen din?

- Hva er det målet og hvorfor det målet?

- Har du noen oversikt eller idé om hvorfor du ikke har nådd dette målet før?

- Hvor viktig er målet om vektnedgang for deg på en skala fra 1-10?

- Hvordan hadde du følt deg om du nådde målet ditt ifh til vektnedgang?

- Føler du at de personene som er rundt deg hadde støttet ditt valg og delt følelsen du hadde fått om du nådde ditt mål?

- Hvem er i såfall den personen som skiller mest ut som støttespiller - Har du snakket med den personen om valget du ønsker å ta?

Du kan gjerne sende meg en innboks om du vil ha det mer privat.

Jeg går ned ca. 1 kg i uken på 1500 kcal, så tviler på at jeg ville gjort det også på 2600 kcal? Tror kanskje ikke de utregningene stemmer helt, og at ting er individuelt?

Jeg har høyt blodtrykk, og har hatt det i flere år. Stoffskiftet mitt har også vært ustabilt. Og jeg har hjerte- og karsykdommer i familien, pluss diabetes type 2 i familien. Går ennå ikke på noen medisiner, men ønsker heller ikke gjøre dette i fremtiden. Kanskje derfor de vil jeg skal gå ned raskt?

Huff, nå ble jeg livredd kjenner jeg. De sa ingenting om at jeg måtte gå ned fort. Han sa bare at det er ingen grunn til og ikke gå ned fort.

Shit, høres kjempeskummelt ut. Vil selvfølgelig ikke det skal hende med meg.

Hvorfor er det fælt at jeg ikke liker å gå tur? Jeg kan jo trene på så utrolig mange andre måter. Og jeg er ikke lat, sjekk loggboken min for opplysninger om min trening :)

Det er ikke felt at du "ikke vil gå tur" og personer som sier du "bare må gjøre det" har tydeligvis liten erfaring.

Ifh til kalorier. Dette er komplisert og må sees i lys av hverdagen din som en helhet og krever mer dyptgående samtaler enn det som kan forekomme på et forum. Likevel er det viktig å huske på at du legger terskelen veldig lavt og at det fort ender i at du ribber hønen mer enn nødvendig per dags dato og at du derfor fort kan møte veggen om du ikke har oppfølging.

Jeg har ingenting i mot lave kalorier om man har oppfølging, men på et mer individuelt nivå bør du legge deg høyere og fokusere vektnedgangen over perioder med delmål over måneder og år. Ikke uker og dager. På denne måten vil du ha større suksessrate langsiktig (selvsagt ingen regel uten unntak, mange som har sjokkslanket seg og holdt vekten).

Om du ønsker kan jeg legge deg inn kundegruppen til Fast Form på facebook hvor du kan få en gruppe med mange personer som går igjennom det samme som deg. Selvsagt gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal en person med ekstrem fedme spise 25-30% MER enn veiledende daglig inntak (2000 kcal) for en frisk normalvektig kvinne? Som jeg nevnte tidligere har en ekstremt overvektig kvinne på 120 kg trolig lagret omtrent 500 000 kcal på kroppen bare i form av fett. Hun har nok energi å ta av, selv på 1500 kcal per dag. Spiser hun næringstette matvarer, vil ikke mangel på vitaminer og mineraler heller være noe problem.

Dine antagelser angående fettreservenes energiegenskap begrunnes i forskning fra hvor?

Dersom vedlikeholdskcalmengden er 3600, og den kuttes med 1000kcal vil det over tid gi stabil vektnedgang. Kutter du nærmere 40-50%, vil det kanskje gå fortere i begynnelsen, men etterhvert stagnere. Har du erfaring med høyt vekttap, eller baserer du din kunnskap på artikler fra dagbladet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge har du hold på?

Har holdt på nesten fem uker.

Om du har et 5-årig perspektiv, så hvorfor ikke prøve 2000 kalorier noen uker og se hva som skjer? :)

Jeg kan jo prøve, håper bare ikke jeg kommer til å gå alt opp igjen...

- Hvorfor mener du at man bør/ikke bør innta potetgull?

- Hva er det du spesifikt liker med sjokolade/potetgull?

- Har du klare mål for vektnedgangen din?

- Hva er det målet og hvorfor det målet?

- Har du noen oversikt eller idé om hvorfor du ikke har nådd dette målet før?

- Hvor viktig er målet om vektnedgang for deg på en skala fra 1-10?

- Hvordan hadde du følt deg om du nådde målet ditt ifh til vektnedgang?

- Føler du at de personene som er rundt deg hadde støttet ditt valg og delt følelsen du hadde fått om du nådde ditt mål?

- Hvem er i såfall den personen som skiller mest ut som støttespiller - Har du snakket med den personen om valget du ønsker å ta?

Jeg liker ikke all slags potetgull og sjokolade. Men Sørlandschips med paprika, Superchips, tortilla med ost, ostepop og sour cream er vanvittig godt. Og ren melkesjokolade. Jeg pleier å kose meg med dette på lørdagskvelder, og da kan jeg ligge på litt over 2000 kcal den dagen, men spiser det aldri ellers i uken. Fordi det er mye fett, sukker og karbohydrater i det.

Jeg har målt fettprosenten min på kroppsanalyse, og jeg vil komme innenfor et normalt nivå. Og innenfor en normal BMI. Og når/hvis jeg kommer så langt vil jeg fokusere mer på styrketrening, og bygge muskler. Jeg vil bare være normal og føle meg frisk.

Jeg tror jeg ikke har klart å nå dette før fordi 1) jeg ikke var motivert. 2) jeg hadde det ikke bra psykisk og trøstespiste mye. 3) familie maste på meg om at jeg måtte ned i vekt, og det gjorde at jeg spiste mer. 4) jeg hadde dårlig selvbilde og så ikke vitsen. 5) jeg var alene, nå har jeg en kjæreste som støtter meg. 6) jeg hadde ingen kunnskap om noe av ernæring, vektnedgang osv.

Det å gå ned i vekt er for meg viktig, så jeg vil si at det ligger på 9-10 på en skala. Jeg vil ikke få livsstilssykdommer osv. Det ville betydd veldig mye for min selvfølelse og hverdag og klare det.

Tror nok alle hadde blitt glad om jeg hadde klart det. Føler et visst press nå fra familien. Kjæresten er min viktigste støttespiller.

Det er ikke felt at du "ikke vil gå tur" og personer som sier du "bare må gjøre det" har tydeligvis liten erfaring.

Ifh til kalorier. Dette er komplisert og må sees i lys av hverdagen din som en helhet og krever mer dyptgående samtaler enn det som kan forekomme på et forum. Likevel er det viktig å huske på at du legger terskelen veldig lavt og at det fort ender i at du ribber hønen mer enn nødvendig per dags dato og at du derfor fort kan møte veggen om du ikke har oppfølging.

Jeg har ingenting i mot lave kalorier om man har oppfølging, men på et mer individuelt nivå bør du legge deg høyere og fokusere vektnedgangen over perioder med delmål over måneder og år. Ikke uker og dager. På denne måten vil du ha større suksessrate langsiktig (selvsagt ingen regel uten unntak, mange som har sjokkslanket seg og holdt vekten).

Om du ønsker kan jeg legge deg inn kundegruppen til Fast Form på facebook hvor du kan få en gruppe med mange personer som går igjennom det samme som deg. Selvsagt gratis!

Hadde vært fint å være med i Fast Form, men kan jeg være anonym der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine antagelser angående fettreservenes energiegenskap begrunnes i forskning fra hvor?

Dersom vedlikeholdskcalmengden er 3600, og den kuttes med 1000kcal vil det over tid gi stabil vektnedgang. Kutter du nærmere 40-50%, vil det kanskje gå fortere i begynnelsen, men etterhvert stagnere. Har du erfaring med høyt vekttap, eller baserer du din kunnskap på artikler fra dagbladet?

At det er energi i fett, lærte jeg på barneskolen.

Jeg argumenterer ikke mot at en liten tilpasning utover det som er å forvente fra tapt kroppsmasse finner sted hos mennesker som går ned mye i vekt, men jeg argumenterer mot at denne "ødelegger forbrenningen" og at det er dette angivelige spareblusset som gjør at overvektige ikke kommer seg under en BMI på 30 (som det er snakk om her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la meg på 1200-1300 kcal i begynnelsen..tok av 30kg kjapt. Og døde ikke, men det var ikke behagelig..trente mye kardio og kjørte meg selv hardt. Men det var det jeg fikk beskjed om å legge meg på av "ekspertene",Dvs lege og ernæringsfysiolog. Jeg sov dårlig og fungerte knapt i hverdagen. Men samtidig tok jeg jo av vekt og da fortsetter en jo. Så jeg er glad for all vekt jeg har gått ned, men skulle gjerne visst det jeg vet i dag. nemlig at jeg kunne ligget høyere på kcal og ikke slitt meg helt ut..de neste 40kg tok jeg av med mere moderat kost, men trente mere. Så jeg tror fint du kan ligge på 1500kcal pr dag, men det kommer helt av på om du føler deg ok.Jeg ble svimmel og dårlig, men menneskekroppen tror jeg responderer forskjellig. Så kjenn på hva du klarer med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la meg på 1200-1300 kcal i begynnelsen..tok av 30kg kjapt. Og døde ikke, men det var ikke behagelig..trente mye kardio og kjørte meg selv hardt. Men det var det jeg fikk beskjed om å legge meg på av "ekspertene",Dvs lege og ernæringsfysiolog. Jeg sov dårlig og fungerte knapt i hverdagen. Men samtidig tok jeg jo av vekt og da fortsetter en jo. Så jeg er glad for all vekt jeg har gått ned, men skulle gjerne visst det jeg vet i dag. nemlig at jeg kunne ligget høyere på kcal og ikke slitt meg helt ut..de neste 40kg tok jeg av med mere moderat kost, men trente mere. Så jeg tror fint du kan ligge på 1500kcal pr dag, men det kommer helt av på om du føler deg ok.Jeg ble svimmel og dårlig, men menneskekroppen tror jeg responderer forskjellig. Så kjenn på hva du klarer med:)

Takk for fin respons. Jeg har bestemt meg nå for å øke forsiktig til 2000 kcal, og se hva som skjer da. Jeg sover også veldig dårlig, og er mye slapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin respons. Jeg har bestemt meg nå for å øke forsiktig til 2000 kcal, og se hva som skjer da. Jeg sover også veldig dårlig, og er mye slapp.

Bra valg for deg, er jo tross alt snakk om en livsstilsendring :) Du skal jo kose deg og leve imens du går ned i vekt også, det er en langvarig prosess så! Du må jo bare prøve deg litt fram, hold den på 2000 ei stund, også ser du etterhvert, synes du at du går svært lite ned pr. uke så senker du jo bare til 1800-1900, og motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er energi i fett, lærte jeg på barneskolen.

Jeg argumenterer ikke mot at en liten tilpasning utover det som er å forvente fra tapt kroppsmasse finner sted hos mennesker som går ned mye i vekt, men jeg argumenterer mot at denne "ødelegger forbrenningen" og at det er dette angivelige spareblusset som gjør at overvektige ikke kommer seg under en BMI på 30 (som det er snakk om her).

Fett i mat og fett som er lagret på kroppen innebærer to forskjellige forbrenningsprosesser. Det lærte jeg på skolen.

som Layne Norton forklarer http://www.youtube.com/watch?v=b5C3uqA1yRI, så blir den ikke ødelagt. men du havner på et unødvendig lavt nivå, noe som gjør at du må øke aktivitetsnivået betraktelig for å opprettholde samme progresjon. Videre bruker kroppen laaang tid på å tilpasse seg et slikt fall i kcal inntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt veldig takknemlig om noen kunne skrive det dere skriver litt mindre ukomplisert, så jeg kan forstå. For mye av det dere skriver nå forstår jeg ingenting av, selvom jeg ønsker å forstå.

Jeg blir bekymret og redd. Jeg ønsker ikke å gjøre dette feil. For meg kan det ta 5 år om så å gå ned til jeg vil, bare jeg gjør det riktig.

Mitt råd: slutt å lese denne tråden og forhold deg til de menneskene rundt deg som tross alt er fagfolk og som har mulighet til å følge deg opp. Du har fått råd om å oppsøke Frisklivssentralen. Gjør det. Føler du deg slapp og energiløs? Si det til ham som ga deg kostholdsplanen, så kan han hjelpe til å justere den.

Jeg sier ikke at folk her på forumet ikke har peiling, men diskusjonen som foregår i denne tråden er på et så høyt nivå at det ikke kan forventes at oss vanlige dødelige skal kunne fatte informerte beslutninger på bakgrunn av den.

Bestem deg for en plan du skal følge, og følg den - fortrinnsvis i samråd med profesjonelle rundt deg. Ikke følg det siste og til enhver tid best presenterte rådet fra fremmede på forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...