Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Har fått litt ulike forklaringer på teknikk i frontbøy. En forklaring hvor du nærmest setter deg rett ned ved å bøye knærne veldig mye så dem stikker fram foran tærne, og en forklaring hvor knær skal holde samme posisjon gjennom hele løftet og kun rumpa skal bak og ned som om jeg skal sette meg ned på en stol. Hvilken av disse teknikkene er korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akslerasjonen min på løping vil jeg forbedre? Hva er best og gjøre da?

Jeg hadde dette som en målsetning selv jeg syntes det funket å løpe bakkeintervaller. Altså jeg løp hardt i oppoverbakke, slik jeg fikk skikkelig pump - for så å "slippe" meg utfor i nedover, og øke hastigheten på vei nedover. Jeg gjør det samme på 3D mølle (men best ute) . Men intervaller med høyt tempo på mølle funker også for meg. Og spinning på sykkel med lavt gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått litt ulike forklaringer på teknikk i frontbøy. En forklaring hvor du nærmest setter deg rett ned ved å bøye knærne veldig mye så dem stikker fram foran tærne, og en forklaring hvor knær skal holde samme posisjon gjennom hele løftet og kun rumpa skal bak og ned som om jeg skal sette meg ned på en stol. Hvilken av disse teknikkene er korrekt?

Korrekt med tanke på hvilket formål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontbøy er jo i utgangspunktet en støtteøvelse for vektløftere for å bli sterkere i vendingen. Med det i bakhodet vil metoden hvor man har ryggen så oppreist som mulig være korrekt.

I nyere tid brukes øvelsen av andre enn vektløftere og da vil det generelt være litt større aksept for hva som er "korrekt" og ikke. En ting som kanskje er verdt å nevne er at dersom man utfører frontbøy som en knebøy bak med stangen på forsiden av hodet kan man kanskje like greit bare gjøre knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontbøy er jo i utgangspunktet en støtteøvelse for vektløftere for å bli sterkere i vendingen. Med det i bakhodet vil metoden hvor man har ryggen så oppreist som mulig være korrekt.

I nyere tid brukes øvelsen av andre enn vektløftere og da vil det generelt være litt større aksept for hva som er "korrekt" og ikke. En ting som kanskje er verdt å nevne er at dersom man utfører frontbøy som en knebøy bak med stangen på forsiden av hodet kan man kanskje like greit bare gjøre knebøy.

Er en av metodene korrekt og ikke korrekt i vanlig knebøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde dette som en målsetning selv jeg syntes det funket å løpe bakkeintervaller. Altså jeg løp hardt i oppoverbakke, slik jeg fikk skikkelig pump - for så å "slippe" meg utfor i nedover, og øke hastigheten på vei nedover. Jeg gjør det samme på 3D mølle (men best ute) . Men intervaller med høyt tempo på mølle funker også for meg. Og spinning på sykkel med lavt gir.

Har du merket noe forbedring? Håper og løpe fortere dei første meterene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har skikkelig dårlig mobolitet i hamstrings, mangler 10-15 cm på å kunne ta i bakken. Dette hemmer meg litt på enkelte øvelser. Hva er den mest effektive metoden for å øke mobiliteten her?

(Kan forøvrig nevnes at det er en familiesvakhet, begge brødrene mine sliter med det samme, mens alle andre ledd fungerer fint)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...