Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Det ligger nok mer psykisk en fysisk. Etter hva jeg kan lese og skjønne av metabolismen, så blir det feil å legge det frem slik. Kroppen din tar av "insert energilager" når du trener, hva du putter i magen er likegyldig sånsett og den vil ikke hente energien derifra til selve økten.

1) fettet forbrennes i tiden etter trening

2) maten du spiser ila trening tas opp til senere bruk

disclaimer: raske karbohydrater og veske er unntak, uten at det hindrer forbrenningen noen som helst vei. Så om enerigen kom fra et fettlager, ville det fortsatt det.

Forøvrig; siden dette er styrketrening vil det være svært lav sannsynlighet for at energien kommer fra fettlageret under trening uansett. Så der og da stopper ikke kroppen opp, den gjør akkurat som før.

Til sist. Grovt forklart så vil mosjon / trening i Sone 1 / 2 hente energi i større grad fra fettlagre, men da er det snakk om et vist antall timer trening. Trening i sone 3 + vil hente mer direkte energi hvorpå sprint vil ta av lageret i muskelen. Sprint / Eksplosivitet / Styrketrening med færre antall reps havner under siste kategori og henter ikke nevneverdig energi fra fettlagrer.

Da jeg tok utdannelsen - en evighet siden i treingsverden - var det en studie som påviste at intervalltrening (sone 5 til 6) forbrant mer fett enn Lavterskeltrening (sone 1 / 2). Grunnen var etterforbrenningen opp mot antall timer du faktisk måtte løpe i sone 1/2 for å oppnå samme resultat.

Det lyktes ikke å finne den studien så ta den siste med en klype salt.

Forbehold om grov forenkling, håper ikke det ble forenklet såpass at noe er blitt faktafeil.

Ok.. Da har jeg misforstått litt når det gjelder det med mat under trening, ellers forklarte du på en mye bedre måte det jeg prøvde å få frem med sonene og etterforbenning osv...

Takk for oppklaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fantastisk forklaring Tor! ;)

Det ligger mest i det psykiske at jeg tar en tine iskaffe under treningen. Jeg vet at klarer alle øvelsene mine i løpet av treningen, men det så digg å føle seg ekstra pumpet og klar igjen etter et lite måltid. Gir meg motivasjon til å fullføre alle øvelsene.

takker for bra svar alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jeg med et sykt kleint og dust spm, men vi kjører på;

hvor lang tid tar det å gå opp i vekt?

overalt jeg regner ut, omtrent, får jeg beskjed om at 1900kcal er velikehold ved mitt aktivitetsnivå. nå har jeg ligget 300-500kcal i overskudd i 2uker ca, og vekten har ikke endret seg en dritt.

165, ca 50kg, 6økter i uker hvor 4 er kettlebell og 2 er løping - kettlebell er ganske intensive greier, ofte med gj. puls rundt 170 +++ gjennom øktene, om det gjør noe forskjell.

Det ditt aktivitetsnivå så har du et vedlikeholdsbehov på 2300 kcal... så om du har spist rundt 2300 kcal så er det ikke rart vekta ikke har endret seg. Øk til 2600 og se om det løsner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
Det ditt aktivitetsnivå så har du et vedlikeholdsbehov på 2300 kcal... så om du har spist rundt 2300 kcal så er det ikke rart vekta ikke har endret seg. Øk til 2600 og se om det løsner.

Will do! Takk (-:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis vi tar utgangspunkt i en og samme person (meg feks) nå og i en vesentlig bedre form kondisjonsmessig..

Vil jeg forbrenne like mye om jeg løper feks 10 km på 60 minutter når jeg har god kondis og dårlig?

Gitt at jeg veier det samme, vind osv er det samme?

Tenker jo at når jeg er i dårligere form er det mer slitsomt å holde en fart på 10km/t i en time (i prosent av HF-max), enn hvis jeg blir skikkelig godt trent. Men når jeg er godt trent vil jo også blodet pumpe mye mer mengde per slag.. Har det noe å si? Heheh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handleddbånd - skal handle. Er det omkretsen på handleddet? Hva er standard?

30cm

50cm

60cm

90cm

Lengden på båndene blir jo avgjørende for hvor mange ganger du får surret de rundt håndleddene, og jo mer avstivning du får. Jeg har seksti cm, og de fungerer riktig fint for meg, men så har jeg baby wrists og:p

poyekhali

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...