Gå til innhold

Oppskrift for slow cooker / crock pot samletråd


Tronaldo

Anbefalte innlegg

har tenkt å ingestere i en crock pot... men hvilke er best?!:) ser at d finnes til 399,- men også helt opp i over tusenlappen... så hva anbefaler du? :)

tenker å bruke dette i fbm at jeg nå tar med meg matpakker på jobb istedetfor å leve på knekkebrød slik jeg har pleid (energismell så det sang...) så da er d geit med ena nnen løsning enn å skulle steke opp kjøtt/fisk nesten daglig, eller bruke halve søndagen på dette.

hva er forresten forskjellen:

http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kjokkenapparater/CROCKP201001/crock-pot-slow-cooker

og

http://www.tretti.no/husholdningsapparater/kjokkenredskaper/slow-cookers/crock-pot-crock-pot-35-manual

teenkte å bestille i DAG så setter stor pris på kjapp tilbakemelding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som Tronaldo sier. Kyllingfilet kommer alltid til å bli tørt.

Jeg skreiv en bitteliten post om det tidligere i tråden.

Magert kjøtt, med lite bindevev, tåler ikke langtidsbehandling. (Joda, man kan flisespikke, men regner med at dere andre matinteresserte skjønner hovedpoenget)

Jeg har begynt å putte kyllingfileten oppi rett-fra-fryseren-frossen, 8 timer på low og den er ikke så tørr :joyful:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kyllingfileter har aldri blitt tørre. Dette her gjorde jeg i går:

  • legg i fem kyllingfileter (ferske eller tinte)
  • ha i ca. 5 del kyllingbuljong\kraft\annen ønskelig væske ;)
  • masse krydder av eget ønske (jeg brukte tacokrydder i går)

Sett slow cookern på LOW i 4 - 6 timer. Ta ut kyllingfiletene, riv i fillebiter med gafler og putt den oppi slowcookern igjen. La kjøttet suge opp krafta. Kjøttet mitt lå i et par timer i krafta i går siden gubben spiste middag mens jeg var borte. Jeg spiste da når jeg kom hjem igjen. SUPERDIGG :D

Du må huske å klemme av væska mens du tar ut kjøttet.

Hvis det her blir tørt så gjør du noe feil :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hovedsaklig så ser det ut til å gå etter merke og størrelse.

Skal du lage lapskaus til ti personer jevnlig er det lurt å investere i en større utgave enn om du bare trenger to porsjoner om gangen. Både crockpot og cuisinart er anerkjente merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Digger shredded chicken. Smakte knallbra når jeg varma det sammen med kokosmelk, karri og ananas, eller sammen med egg. Kommer helt klart til å fortsette å lage det.

http://fitnessbloggen.no/dette-trikset-sparer-tid-og-gjor-det-enklere-oke-proteininntaket/

[ATTACH=full]129328[/ATTACH][ATTACH=full]129329[/ATTACH]

Synes dette så ganske digg ut. Hvor lenge og hva slags temperatur brukte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tried and tested, kjempegode alle sammen:

http://www.foodnetwork.com/recipes/food-network-kitchens/chinese-slow-cooked-pork-shoulder-recipe.html

http://pinchofyum.com/slow-cooker-creole-chicken-sausage

http://www.southernplate.com/2011/09/old-fashioned-slow-cooker-baked-apples.html

http://allrecipes.com/recipe/slow-cooker-guinness-beef-stew/

Forresten ang. tørr kylling, opplever at når jeg kjøper "skikkelig" kylling (Stange f.eks), blir den mye mer saftig enn standard/billigkylling (Solvinge, Prior osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Sous vide er litt mer tricky,men veldig mye mer anvendelig enn crockpot:) jeg venter selv på at sirkulatoren min skal ankomme fra statene(:

Hva er forskjellen på de to, og hvorfor er sistnevnte med anvendelig? :)

Jeg vurderer å enten investere i slow cooker eller trykkoker... Er klar over at jo er to helt ulike maskiner, men klarer ikke bestemme meg for hva som er best...

Er ikke litt av greia med trykkoker også at kjøttet blir kjempemørt, bare på mye kortere tid? Hvorfor er det da bedre med maskiner som forlenger prosessen, fremfor de som korter den ned? Eller blir det ikke like mørt i trykkoker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på de to, og hvorfor er sistnevnte med anvendelig? :)

Jeg vurderer å enten investere i slow cooker eller trykkoker... Er klar over at jo er to helt ulike maskiner, men klarer ikke bestemme meg for hva som er best...

Er ikke litt av greia med trykkoker også at kjøttet blir kjempemørt, bare på mye kortere tid? Hvorfor er det da bedre med maskiner som forlenger prosessen, fremfor de som korter den ned? Eller blir det ikke like mørt i trykkoker?

Omvendt. Sous vide er mer anvendelig enn crockpot.

Sous vide er vakumpakket i et termoregulert vannbad.

Crockpot er basically bare ei gryte med ålreit termoregulering.

Trykkoker øker trykket (duh) og gjør at du kan oppnå høyere temperaturer enn i vanlig gryte (vann får kokepunkt 120 grader), og derav forkorte ventetid... Samt at du beholder alt av smak.

Men, nei. Mye kjøtt vil ha lav temperatur over lang tid. Det blir ikke nødvendigvis resultatet i en trykkoker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på de to, og hvorfor er sistnevnte med anvendelig? :)

Jeg vurderer å enten investere i slow cooker eller trykkoker... Er klar over at jo er to helt ulike maskiner, men klarer ikke bestemme meg for hva som er best...

Er ikke litt av greia med trykkoker også at kjøttet blir kjempemørt, bare på mye kortere tid? Hvorfor er det da bedre med maskiner som forlenger prosessen, fremfor de som korter den ned? Eller blir det ikke like mørt i trykkoker?

Et sous vide-apparat er egentlig bare en avansert akvariepumpe med varmeelement, som kan man stille inn svært presist. Noen apparater bygges inn i en container (som feks sous vide supreme), mens andre er frittstående.

Fordelen her er at du kan stille inn vannet helt presist dit du vil ha den.

Liker du biffen din medium minus på 54,5 *c, så stiller du inn vannbadet på det. Kyllingbryst på 62? Ezpz. Ribbe på 72,4*c i 72t? Barneskirenn.

Karamellisert hvit sjokolade på 84c i 24t? Omnomnom.

Det krever riktignok at man vakumpakker maten man skal varmebehandle i plastposer i forkant, men med pittelitt forarbeide blir det veldig enkelt å lage mat, både store mengder og høy kvalitet.

En crockpot er vel mest en kasserolle med innebygget varmeelement og lokk. Her er varmeelementet grovere, som regel bare mellom low-medium-high. Her har du maten oppi kjelen, noe væske, skrur på temp, drar på jobb, så er maten sønderkokt til gaum når du kommer tilbake.

Både trykkoker og crockpot er gode verktøy:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...