Gå til innhold

Oppskrift for slow cooker / crock pot samletråd


Tronaldo

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å tilberede fisk med slow cooker?

Kan ikke huske å ha lest noen oppskrifter med dette?

Jeg ville vært forsiktig. Fisk har ikke det samme behovet for sener og brusk som landdyr har, så det er veldig lite å tjene på å slenge fisk i langtidsgryte,da fisk i utgangspunktet er mørt og lækkert.

Men det skulle derimot være fullstendig mulig å lage bacalao i crock pot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville vært forsiktig. Fisk har ikke det samme behovet for sener og brusk som landdyr har, så det er veldig lite å tjene på å slenge fisk i langtidsgryte,da fisk i utgangspunktet er mørt og lækkert.

Men det skulle derimot være fullstendig mulig å lage bacalao i crock pot.

Ja var det jeg egentlig tenkte og. Fisk i seg selv er jo mørt og deilig og en ønsker vel heller oftest "for lite stekt/kokt" ennormal annet. Men er jo evnt noe annet, mer tøffere kjøtt og da, som for eksempel hvalkjøtt! Jeg synes hvalkjøtt er fantastisk godt, men er svært lett å drite seg ut under tilberedingen! Kan fort både bli seigt, trælete, smake tran osv om gjøres feil..

Ah... Bacalao... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også leke med forskjellige typer chili, som røkt meksikansk adobo eller havner eller kinesisk blomsterpepper /sichuan-chili. Sistnevnte er det jo litt krutt i og, så da går jo mengdene ned^^

En annen mulighet er jo innkjøp av andre typer kjøtt, selv har jeg stor suksess med kjøttgryte på høyrygg. Masse smak, selv om jævelskapen måtte koke lææææng.

Chili-eksperimentering høres bra ut, det er jo godt at det river litt. :p

Kylling er nok ikke dumt nei! Slo til på 3 kg lår her om dagen, de skal visst fungere greit i gryta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

magert kjøtt kan nok funke, men det er lett at det kan bli litt tørr om det står lenge. Dog tror jeg en fem seks timer går bra

Reinsdyrsteken ble kjempegod! Bestemte meg for sikte inn på 60 grader kjernetemperatur. Satt på 2 timer på "lav" (da var jeg oppe i 44 grader) og lot den stå 4 timer på "holde varm". Nådde 60 grader etter 2,5 timer på "holde varm". Den ble rosa, ikke tørr, og smøremyk. Gikk an (så vidt) å skjære den i skiver, litt tykke riktignok. Greit å vite at "holde varm"-funksjonen på Crock Pot er stilt inn på 60 grader, så jeg ville ikke gjort det samme med en stek av oksekjøtt (maks 55 grader synes jeg). To timer på "lav" ble for lite for hel sjalottløk, så den fisket jeg opp og brunet litt i panne til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinsdyrsteken ble kjempegod! Bestemte meg for sikte inn på 60 grader kjernetemperatur. Satt på 2 timer på "lav" (da var jeg oppe i 44 grader) og lot den stå 4 timer på "holde varm". Nådde 60 grader etter 2,5 timer på "holde varm". Den ble rosa, ikke tørr, og smøremyk. Gikk an (så vidt) å skjære den i skiver, litt tykke riktignok. Greit å vite at "holde varm"-funksjonen på Crock Pot er stilt inn på 60 grader, så jeg ville ikke gjort det samme med en stek av oksekjøtt (maks 55 grader synes jeg). To timer på "lav" ble for lite for hel sjalottløk, så den fisket jeg opp og brunet litt i panne til slutt.

Høyrygg på 60*c fungerer også kanonbra til gryteretter. RIktignok tar det litt lengre tid (48t),men resultatet blir helt supert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dette fortsatt flittig brukt av forumbrukerne? :)

Jeg har om dagen et kjøkken uten stekeovn og det ser ut til at det kommer til å vedvare en stund til.

Ser for meg at dette må være midt i blinken for meg? Blir det mye lukt av en slik kontra vanlig matlaging på stekepanne og panner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette fortsatt flittig brukt av forumbrukerne? :)

Jeg har om dagen et kjøkken uten stekeovn og det ser ut til at det kommer til å vedvare en stund til.

Ser for meg at dette må være midt i blinken for meg? Blir det mye lukt av en slik kontra vanlig matlaging på stekepanne og panner?

Etter at magen min bestemte seg for ikke lenger å akseptere chili som mat (o_O) så brukes slowcookern min først og fremst til å samle støv. Det er den veldig bra til. Støvet blir delikat etter 10 timer på Low.

SamGold: Det lukter mat etter en stund, men det blir jo ikke noe stekeos som med stekepanner. Du trenger ikke ha kjøkkenvifte. En slowcooker er dog ingen erstating for en ovn. Jeg ser mer på den som en gryterettdings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at magen min bestemte seg for ikke lenger å akseptere chili som mat :)() så brukes slowcookern min først og fremst til å samle støv. Det er den veldig bra til. Støvet blir delikat etter 10 timer på Low.

SamGold: Det lukter mat etter en stund, men det blir jo ikke noe stekeos som med stekepanner. Du trenger ikke ha kjøkkenvifte. En slowcooker er dog ingen erstating for en ovn. Jeg ser mer på den som en gryterettdings.

Jepp, den passer no best til gryte-baserte retter og til braisering av feite kjøttsykker.

Men Tronaldo du kan jo lage så mye mer enn bare chili i den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, den passer no best til gryte-baserte retter og til braisering av feite kjøttsykker.

Men Tronaldo du kan jo lage så mye mer enn bare chili i den da.

Jo, jeg vet for så vidt det. Jeg har laga masse mislykka greier, haha. Gryter med høyrygg osv. har alle blitt bedre tilberedt på tradisjonelt vis i en kasserolle enn tilsvarende gryter i slowcookern. Jeg tror det har noe med at i vanlige gryter så kokes veske ned og det blir digg konsentrert smak. Det funker ikke i slow cooker, der forsvinner ikke noe væske så man kanskje ha konsentrert kraft og ferdignedkokt vin osv. for at det skal bli like bra. Og siden det er plass til en del mat oppi gryta så ble jeg lei av å kaste masse halvmushy mat.

Pulled pork med svinebog og chipotle i adobosaus er digg da, men så var det denna chili'n. Det gikk for det meste i ymse chiligryter for meg, siden det var så lettvint og greit å hive oppi alle ingredienser om mårran og spise når jeg kom hjem fra jobb. Mer avansert bruk har jeg ikke begitt meg ut på. For min del var det set-it-and-forget-it-aspektet ved slow cooker som fristet. Jeg bruker den fortsatt sånn, jeg har satt den bort i et hjørne og glemt den :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter at magen min bestemte seg for ikke lenger å akseptere chili som mat (o_O) så brukes slowcookern min først og fremst til å samle støv. Det er den veldig bra til. Støvet blir delikat etter 10 timer på Low.

Haha.

SamGold: Det lukter mat etter en stund, men det blir jo ikke noe stekeos som med stekepanner. Du trenger ikke ha kjøkkenvifte. En slowcooker er dog ingen erstating for en ovn. Jeg ser mer på den som en gryterettdings.

Thanks, bro.

Men hva tenker du for en som er i min posisjon og ikke har stekeovn og kun to stekeplater?

Har ikke sett mer på det siden sist, men så jo på en del oppskrifter og fikk inntrykk av at det var svært mye interessant man kan lage. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.

Thanks, bro.

Men hva tenker du for en som er i min posisjon og ikke har stekeovn og kun to stekeplater?

Har ikke sett mer på det siden sist, men så jo på en del oppskrifter og fikk inntrykk av at det var svært mye interessant man kan lage. :)

Kanskje evnt trykkoker er mer anvendelig da om du ikke har stekeovn? At siden ikke hqr ovn-alternativet så er kanskje et apparat som forkorter matlagingsprosessen mer "lettvint" i hverdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Det er crockpot-onsdag!

Kaillen og jeg skal prøve oss på én crockpot i uka. Vi liker å lage schvære middager som vi fryser ned og har til lunsj. Denne uka har jeg spist chili, i dag lagde vi... trommevirvel

Kylling Tikka Masala

Oppskriften er amerikansk og måtte tilpasses litt, jeg forsto heldigvis akkurat i tide at "tomato puree" IKKE er det samme som tomatpuré... ellers hadde det blitt MYE tomatpuré.

Oppskrift kommer her. Følgende ble gjort kvelden i forveien (av praktiske årsaker):

- 1 stor løk, hakket

- 4 fedd hvitløk, hakket

- 2 ss fersk ingefær, hakket

- akkurat så mange chilier du vil

- 3x140 g tomatpuré

- 400 g yoghurt naturell

- 2 ss olivenolje

- saften av en halv sitron

- 2,5 ss garam masala

- 1 ss spisskummin

- 0,5 ss paprika

- 1 ts gurkemeie

- 1 ts kanel

- 1 ts kajennepepper (eller mer)

- 2 ts chilipulver (eller mer)

- 2 ts salt

- 1 ts sort pepper

Alt dette ble blandet i en bolle med lokk og sto i kjøleskapet over natta. Mmmm, det luktet godt.

Ellers trengs:

- 1-1,5 kg kylling, vi brukte kyllinglår som vi tok av skinnet på og en kyllingfilet

- ca 2 dL vann

- 2,5 dL fløte

- 3 ss maizena/potetmel

- en god slump med fersk koriander, hakket

I crockpoten har du smørja fra øverst, kyllingen og ca 2 dL vann eller etter smak. Bland godt og pass på at kyllingen er godt dekket. Sett på low i 8,5 t.

Etter 8t, ta ut kyllingen (samboeren måtte gjøre dette steget, og han kunne informere om at kyllingen hadde falt av beina og han måtte fiske ut bein fra gryta) og riv den i stykker hvis ønskelig. Ha kyllingen tilbake.

I en bolle rør sammen tre ss maizena/potetmel og fløte til alt er løst. Hell oppi gryta og rør godt. La stå i 20 min til imens du f.eks koker ris og steiker nanbrød.

Ha oppi korianderen rett før servering.

Kommentar: dette ble kjempegodt, men igjen var jeg for gnien med chilien. Den kunne nok fått litt mer. Det er nok greit å få vekk beina i kyllingen før man slenger i gryta, men vi gjorde det på morgenen og hadde ikke så god tid. Jeg anbefaler denne retten!

post-1672-14440995370814_thumb.jpg

Dessverre ingen speilrefleksbilder i dag, og dobbeltdessverre ble maten servert i den stygge grønne IKEA-skålen. Håper det ser litt appetittlig ut læll!

Gleder meg til neste crockpot-rett, lurer på hva det skal bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Det er crockpot-onsdag!

Kaillen og jeg skal prøve oss på én crockpot i uka. Vi liker å lage schvære middager som vi fryser ned og har til lunsj. Denne uka har jeg spist chili, i dag lagde vi... trommevirvel

Kylling Tikka Masala

Oppskriften er amerikansk og måtte tilpasses litt, jeg forsto heldigvis akkurat i tide at "tomato puree" IKKE er det samme som tomatpuré... ellers hadde det blitt MYE tomatpuré.

Oppskrift kommer her. Følgende ble gjort kvelden i forveien (av praktiske årsaker):

- 1 stor løk, hakket

- 4 fedd hvitløk, hakket

- 2 ss fersk ingefær, hakket

- akkurat så mange chilier du vil

- 3x140 g tomatpuré

- 400 g yoghurt naturell

- 2 ss olivenolje

- saften av en halv sitron

- 2,5 ss garam masala

- 1 ss spisskummin

- 0,5 ss paprika

- 1 ts gurkemeie

- 1 ts kanel

- 1 ts kajennepepper (eller mer)

- 2 ts chilipulver (eller mer)

- 2 ts salt

- 1 ts sort pepper

Alt dette ble blandet i en bolle med lokk og sto i kjøleskapet over natta. Mmmm, det luktet godt.

Ellers trengs:

- 1-1,5 kg kylling, vi brukte kyllinglår som vi tok av skinnet på og en kyllingfilet

- ca 2 dL vann

- 2,5 dL fløte

- 3 ss maizena/potetmel

- en god slump med fersk koriander, hakket

I crockpoten har du smørja fra øverst, kyllingen og ca 2 dL vann eller etter smak. Bland godt og pass på at kyllingen er godt dekket. Sett på low i 8,5 t.

Etter 8t, ta ut kyllingen (samboeren måtte gjøre dette steget, og han kunne informere om at kyllingen hadde falt av beina og han måtte fiske ut bein fra gryta) og riv den i stykker hvis ønskelig. Ha kyllingen tilbake.

I en bolle rør sammen tre ss maizena/potetmel og fløte til alt er løst. Hell oppi gryta og rør godt. La stå i 20 min til imens du f.eks koker ris og steiker nanbrød.

Ha oppi korianderen rett før servering.

Kommentar: dette ble kjempegodt, men igjen var jeg for gnien med chilien. Den kunne nok fått litt mer. Det er nok greit å få vekk beina i kyllingen før man slenger i gryta, men vi gjorde det på morgenen og hadde ikke så god tid. Jeg anbefaler denne retten!

[ATTACH=full]156508[/ATTACH]

Dessverre ingen speilrefleksbilder i dag, og dobbeltdessverre ble maten servert i den stygge grønne IKEA-skålen. Håper det ser litt appetittlig ut læll!

Gleder meg til neste crockpot-rett, lurer på hva det skal bli.

Det der så digg ut!:) Men 400g tomatpure... det er mye!:p

Hva med hjemmelaget ertesuppe eller lapskaus eller gryterett ala noesomdetteher? Det meste som involverer langtidskokt svineknoke er SJUKT digg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der så digg ut!:) Men 400g tomatpure... det er mye!:p

Hva med hjemmelaget ertesuppe eller lapskaus eller gryterett ala noesomdetteher? Det meste som involverer langtidskokt svineknoke er SJUKT digg.

Jepp... du skjønner oppskriften ville ha nesten 800 g "tomato puree", som jeg naturligvis trodde var tomatpuré (men også en ganske heftig mengde, nok til at jeg stussa på det) det ble ikke for mye tomat, ikke med 400 g yoghurt, fløten og vannet. Jeg pleier ikke å bruke så mye tomatpuré, det beste hadde kanskje vært en blanding av hermetiske tomater og tomatpuré.

Den retten så digg ut, jeg har sett litt på svineknoke i butokken. Jeg er en kjøttnewbie, delvis pga fattig student og delvis pga #fitness, nå bryr jeg meg ikke så mye. :p Og svineknoke er jo billig. Men jeg lurer på om jeg kanskje må prøve meg på en vegetarrett, tenker på en linsegryte e.l. Tips mottas i hvert fall med takk, og ertegryta er lagret. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Altså, denne tråden kan vel ikke døøø? Jeg har crockpottet to ganger siden sist (inkludert dagens pot) men begge rettene ser omtrent like ut, så jeg nøyer meg med bilder av den ene.

Før trodde jeg min Hellige Treenighet i matlaging var løk, hvitløk og chili, men nå er jeg i tvil. Hva med tomater? Man (jeg) kommer sjelden noen vei uten tomater. Også koriander, da... "Et måltid uten koriander, er som krim uten Wallander" (sitat samboer)

Vi lagde en gigantisk linsegryte

Ca 1 L med tørkede linser (det ble 900 g-ish)

2 løk

2 kinesisk hvitløk

4 ss ekstra jomfru kokosolje

5 ss rød karripasta

1 ss garam masala

1 1/2 ts gurkemeie

2 ts sukker

Kajennepepper

3 bokser hakkede tomater

Vann (linser tar til seg MASSE VANN)

1 boks kokosmelk (til slutt)

Koriander

[ATTACH]157800[/ATTACH]

Dette ga ca 15 porsjoner med gryte. Den ble dessverre kokt litt for lenge, og linsene endte opp med å bli litt..disintegrerte.

Dagens bærer litt preg av "vi må bruke opp disse grønnsakene før de blir dårlige"

Chili con mye rart

200 g sorte bønner (tørkede, lagt i bløt kvelden i forveien)

200 g hvite bønner (samme som over)

Ca 600 g søtpotet

2 rødbeter

2 løk

2 kinesiske hvitløk

2 chili

4 bokser hermetiske tomater

Krydder: spisskummen, chili, paprika, korianderfrø

Saften av en lime

Koriander ;)

Bommer litt på bønnene. De trenger ganske lang tid.

Det ble smakfullt! Jeg skal straks til å pakke i lunsjbokser.

Lurer på om jeg ikke skal prøve meg på ei lita jalfrezi neste gang. :)

post-1672-14440996890695_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...