Gå til innhold

Oppskrift for slow cooker / crock pot samletråd


Tronaldo

Anbefalte innlegg

Jeg tror faktisk du har rett.... Men står de alle nedstøvet i fitnessskapene om 2 år?

Min titt inn i krystallkulen er at de kommer til å bli like fast inventar som matbokser i plast. Å effektivisere bort matlaging har alltid vært høyt prioritert i fitnessland, og så fort man slutter å spise tørr og ihjelstekt kylling uten noen særlig ekstrainnsats går man ikke frivillig tilbake til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som har noen magisk løsning på hvordan unngå tørr pulled chicken? 6 timer istedenfor 8?
Er ikke minste settingen 93 grader eller noe? Vil tro det uansett er noe for varmt for å få saftig kylling. Men du kan jo prøve å redusere vannet som er igjen og tilsette tilbake i bollen med kjøttet?

Mitt best tips (da jeg selv ikke har slow cooker enda) er å tagge inn en rutinert ringrev i slow cookingkretsen på Vestlandet. ubertass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingfilet er jo ikke akkurat noe som egner seg til langtidssvarming om saftighet er det man er ute etter da det er så magert. Det er en grunn til at "pork butts, Briskets, ribs og lignende feite kjøttstykker brukes til "low and slow", mens kyllingbryst og ytre/indrefileter etc gjerne er "hot and fast".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viste seg at familien hadde hatt slow cooker i mange år. Men omtrent aldri blitt brukt.

Så da var det jo bare å "stjele" den med seg, og sette igang.

Gårsdagens rett ble kylling, sammen med alt mulig som var i skapet.

1535024_10153806573170455_1644941148_n.jpg

1510610_10153806730730455_1761710627_n.jpg

Dagens rett er da Ytrefilet, som bare ble brunet i steikepanna og lagt oppi sammen med brun saus. Så dette blir jo Sosekjøtt. Så får det bare ligge å kose seg de neste 6-7 timene.

D:1606398_10153809325065455_248952012_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lagde en kjøttsaus forrige uke:

  • 2 pk (1400 gram ) karbonadedeig brukes i steikepanna
  • 3 løk finhakkes
  • masse sopp
  • masse cherrytomat delt i to
  • stangselleri
  • hvitløk
  • et par bokser med hakka tomater
  • grønnsaksbuljong til det blei nok væske
  • masse forskjellig krydder som timian, salt, pepper, cayenne osv. Ta det du liker jeg husker ikke hva jeg hadde oppi

Enkelt og godt.

Dette putra i 6 timer på low. Den siste halvtimen skrudde jeg opp på high og hadde i pasta. DIGG :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lagde en kjøttsaus forrige uke:

  • 2 pk (1400 gram ) karbonadedeig brukes i steikepanna
  • 3 løk finhakkes
  • masse sopp
  • masse cherrytomat delt i to
  • stangselleri
  • hvitløk
  • et par bokser med hakka tomater
  • grønnsaksbuljong til det blei nok væske
  • masse forskjellig krydder som timian, salt, pepper, cayenne osv. Ta det du liker jeg husker ikke hva jeg hadde oppi

Enkelt og godt.

Dette putra i 6 timer på low. Den siste halvtimen skrudde jeg opp på high og hadde i pasta. DIGG :D

Kjøttsausen skal jeg ikke klage på, den hørtes riktig så ut den(:

men er det ikke litt lenge å koke pasta i en halv time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttsausen skal jeg ikke klage på, den hørtes riktig så ut den:)

men er det ikke litt lenge å koke pasta i en halv time?

Nei, jeg smakte på den underveis, og siden en del av varmen slipper ut når man åpner lokket så måtte den være nedi såpass lenge. Normalt ville jeg ikke kokt den så lenge haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi har kjøpt oss en Slow Cooker. Vi hadde 1,2 kilos oksestek, som vi gledet os til å prøve. Den sto i 6 timer på den laveste temp. Men det ble tørt..det samme gjorde vi med kyllingfilet ..Tørt!

Vi hadde i væske og vi løftet ikke på lokket...iallefall ikke da vi prøvde med kyllinfilet.

Hva kan vi ha gjort galt?..Noen tips? :) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende dere brukte feil del av kua,prøv svineknoke eller høyrygg eller bog;spesifiser til butikkfolket at du skal ha noe du skal koke livskiten ut av,og trenger noe med masse sener og fett. Da burde det bli bra

Åja..det kan hende :) takk skal du ha :)

...men feil del av kyllingfileten..det skal vel godt gjøres :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har fått med meg så er det et poeng å fylle opp slow cookeren ca. 3/4 for at resulatet skal bli bra. Hvis det blir for lite mat oppi så blir det fort tørt. Hvis kjernetemperaturen blir for høy så blir kjøttet tørt uansett hvor sakte det tilberedes. Det finnes fancy slow cookere med integrert steketermometer, sikkert pjaktisk.

Kyllingfilét blir jo dødstørt bare du steker den litt for lenge, så det er ikke rart at det blir tørt i slow cooker. Magert kjøtt tåler ikke mye oversteking. Jeg har aldri fått bra resultat med kyllingfilét i slow cooker. Kyllinglår er bedre pga. høyere fettinnhold.

Jeg får meg uansett ikke til å kjøpe vanlig kyllingfilét lenger, da 99% av kyllingproduksjon er nasty shit. Nå går det i kyllingbryst fra Stange som stekes i panne og etterstekes i ovn med steketermometer, evt. med noe oste/urtefyll og skinke/bacon rundt.

-edit-

Svinebog funker bra i slow cooker (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja..det kan hende :) takk skal du ha :)

...men feil del av kyllingfileten..det skal vel godt gjøres :-D

Som Tronaldo sier. Kyllingfilet kommer alltid til å bli tørt.

Jeg skreiv en bitteliten post om det tidligere i tråden.

Magert kjøtt, med lite bindevev, tåler ikke langtidsbehandling. (Joda, man kan flisespikke, men regner med at dere andre matinteresserte skjønner hovedpoenget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...