Gå til innhold

Oppskrift for slow cooker / crock pot samletråd


Tronaldo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lager noen langsom mat lenger, eller..?

I dag lager jeg pulled pork med øl. :hungry: RIMI hadde svinesteik som snart gikk ut på dato, så da blei det 4 kg svin på halv pris...

Dagens steik er bare på én kg, da. Og den dufta som brer seg over leiligheten er sååå digg.. Bare synd at jeg er forkjøla. :cry:

Jeg laget noe forrige helg. Bigringe, massevis av rotgrønnsaker, hvitvin, laubærblad og litt slikt. Det smakte greit og luktet veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Annonse

Har laget myyye mat i crock potten min, og har laget en samleside på FB for oppskrifter. Oversatt mye fra engelske og amerikanske oppskrifter også. Har ikke laget alt jeg har lagt inn enda, men ganske så mye - favoritten til nå er Lasagne med spinat og feta, kylling karri, pulled pork og pulled chicken. Og pinne kjøtt og ribbe, hehe. Søk opp Crock-pot oppskrifter - del og bruk på FB, så kanskje finner du litt inspirasjon. https://www.facebook.com/groups/496747007133627/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget myyye mat i crock potten min, og har laget en samleside på FB for oppskrifter. Oversatt mye fra engelske og amerikanske oppskrifter også. Har ikke laget alt jeg har lagt inn enda, men ganske så mye - favoritten til nå er Lasagne med spinat og feta, kylling karri, pulled pork og pulled chicken. Og pinne kjøtt og ribbe, hehe. Søk opp Crock-pot oppskrifter - del og bruk på FB, så kanskje finner du litt inspirasjon. https://www.facebook.com/groups/496747007133627/

Har laget myyye mat i crock potten min, og har laget en samleside på FB for oppskrifter. Oversatt mye fra engelske og amerikanske oppskrifter også. Har ikke laget alt jeg har lagt inn enda, men ganske så mye - favoritten til nå er Lasagne med spinat og feta, kylling karri, pulled pork og pulled chicken. Og pinne kjøtt og ribbe, hehe. Søk opp Crock-pot oppskrifter - del og bruk på FB, så kanskje finner du litt inspirasjon. https://www.facebook.com/groups/496747007133627/

Da har jeg meldt meg inn i gruppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg meldt meg inn i gruppa.

Jeg også!

I går lagde jeg forresten linsegryte på nytt, og denne gangen ble den myyye bedre enn forrige gang! Her er oppskriften ca

- 1 kg røde linser (tørre)

- 3 mellomstore løk

- 3 gulrøtter

- 1 enorm søtpotet, eller 2 "vanlige" (gjetter ca 500 gram?)

- 5 kinesiske hvitløk

- 2,5 chili (tok det jeg hadde, 2 grønne og en halv rød)

- 2 stk grønnsaksbuljong

- 4 bokser hermetiske tomater

- noen ts currypaste (kan justeres opp, eller sløyfes, alt ettersom...)

- noen ss ekstra jomfru kokosolje

- 2 grønnsaksbuljongterninger

- saften av en halv lime

- 1 boks kokosmelk

- ekstra vann. Linser trekker til seg MYE vann. Min 5,7 L crockpot ble fylt til randen

- krydder: karri, spisskummen, malte korianderfrø, gurkemeie, salt, pepper. Vær raus

Den blir sikkert enda bedre med litt fersk koriander på toppen!

Skyld linsene. Sleng alt bortsett fra kokosmelk i gryta, sett på low i 8 timer eller mer.

Tilsett kokosmelka til slutt.

Det ble kjempegodt. Og veldig rimelig, hvis man bryr seg om denslags. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crock-pot så jo mega interessant ut! Jeg spiser jo kylling og grønnsaker hver dag, så begynte å bli litt varm i trøyen når jeg så denne! :nailbiting: Noen som har laget wok i den før? Eller blir det tørrere enn moren til Birgitte?

Tror ikke wok er en veldig god idé. Du kan ikke steike ting i crockpoten, bare koke.

Det mest wok-aktige jeg har lagd var en slags thaigryte med kylling, kokosmelk, karripasta, hermetiske tomater, vannkastanjer, minimais, rødløk, paprika, vårløk... osv. Det er bare fantasien som setter grenser. Men det blir ikke akkurat crunchy i crockpoten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crock-pot så jo mega interessant ut! Jeg spiser jo kylling og grønnsaker hver dag, så begynte å bli litt varm i trøyen når jeg så denne! :nailbiting: Noen som har laget wok i den før? Eller blir det tørrere enn moren til Birgitte?

Du kan ikke wokke i crockpotten.... Men langtidskoking er gull, sett på kyllingfilleter før du drar på jobb, og så er de ferdige når du kommer hjem eller lag kyllinggryte av ett eller anna slag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine kyllingfileter har aldri blitt tørre. Dette her gjorde jeg i går:

  • legg i fem kyllingfileter (ferske eller tinte)
  • ha i ca. 5 del kyllingbuljong\kraft\annen ønskelig væske ;)
  • masse krydder av eget ønske (jeg brukte tacokrydder i går)

Sett slow cookern på LOW i 4 - 6 timer. Ta ut kyllingfiletene, riv i fillebiter med gafler og putt den oppi slowcookern igjen. La kjøttet suge opp krafta. Kjøttet mitt lå i et par timer i krafta i går siden gubben spiste middag mens jeg var borte. Jeg spiste da når jeg kom hjem igjen. SUPERDIGG :D

Du må huske å klemme av væska mens du tar ut kjøttet.

Hvis det her blir tørt så gjør du noe feil :p

Lot du kyllingen stå noen timer etterpå du hadde tatt det ut og inn igjen på low :-)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...