Gå til innhold

Oppskrift for slow cooker / crock pot samletråd


Tronaldo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg bruker sous vide mye. Noen som har erfaring med begge som vil anbefale crockpot vs sous vide?

Sous vide krever litt mer forarbeide siden du må vakumpakke kjøttet, ha vann i sirkulatoren, men til gjengjeld har du mye bedre kontroll på tempetaturen, så sousvide er brukandes til fler forskjellige ting, fra grønnsaker til eggerøre til andebryst og indrefilet til spareribs og bibringe.

slow cookers er nok igjen hakket enklere; legg maten oppi, tilsett væske, skru på ønsket innstilling, på med lokket og gå:p men temperaturene er forhåndsinnstillt, og satt ganske høyt i forhold til sous vide, så den egner seg bra til gryteretter og stuinger og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer her.... 2 pakker solvinge kyllingbrøst i cookern, med en skvett vann og krydder.. 600g per pakke. = 1200 g..

4-5 timer etterpå tar jeg ut sakene, river det opp og har...............760gram.. WTF ... 0o

tenkte og fordele dette i poser på 200gram "tørr" kylling i hver..... WTF .. wtf..what da fok.. ?

kan ikke være 500gram vann liksom tenker jeg.. o0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du oppskrift på den? :D

Ja.. men dessverre ikke nøyaktige mål på alt ;)

Jeg skar opp kål, gulrøtter, løk, purre, stangselleri, blomkål, brokkoli og kålrabi og la oppi, det dekket vel opp til 1/3 av formen. Strødde over 1 dl jasminris (sørg for at risen ikke kommer på toppen for da koker den ikke skikkelig), buljong, ingefærpulver, hakket hvitløk, soyasaus, et ørlite dryss sukker, salt og pepper. Så helte jeg over 4 dl vann og blandet litt. 4 krydrete kyllingfileter på toppen av grønnsakene (har lurt på om jeg bør legge dem oppi frosne når jeg skal koke på 8 timer så de ikke blir tørre). Rett før servering kan du røre inn etpar spiseskjeer brun Maizena - ikke gjør dette før koking, da går det i bunnen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer her.... 2 pakker solvinge kyllingbrøst i cookern, med en skvett vann og krydder.. 600g per pakke. = 1200 g..

4-5 timer etterpå tar jeg ut sakene, river det opp og har...............760gram.. WTF ... 0o

tenkte og fordele dette i poser på 200gram "tørr" kylling i hver..... WTF .. wtf..what da fok.. ?

kan ikke være 500gram vann liksom tenker jeg.. o0

JO.... dessverre... %&#¤%& irriterende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. men dessverre ikke nøyaktige mål på alt ;)

Jeg skar opp kål, gulrøtter, løk, purre, stangselleri, blomkål, brokkoli og kålrabi og la oppi, det dekket vel opp til 1/3 av formen. Strødde over 1 dl jasminris (sørg for at risen ikke kommer på toppen for da koker den ikke skikkelig), buljong, ingefærpulver, hakket hvitløk, soyasaus, et ørlite dryss sukker, salt og pepper. Så helte jeg over 4 dl vann og blandet litt. 4 krydrete kyllingfileter på toppen av grønnsakene (har lurt på om jeg bør legge dem oppi frosne når jeg skal koke på 8 timer så de ikke blir tørre). Rett før servering kan du røre inn etpar spiseskjeer brun Maizena - ikke gjør dette før koking, da går det i bunnen..

Kyllingen skal jo i utgangspunktet ikke bli tørr når den tilberedes i slowcooker :) Trur det ikke er anbefalt å bruke frosne varer, pga keramikken ikke tåler kjappe temperatur forandringer.

Hvordan vasker dere keramikk bollen? Står at man ikke skal bruke skuremiddel eller skurekost. Har brukt myke siden på svampen og varmt vann, men føler at det ikke tar bort lukta av kyllingen.

Har allerede laget to batcher med strimlet kylling, skal ha det til lunsj fremover, namnam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå laget to batches med pulled chicken. Første var drittørr, men god, andre ble laget med en paste som jeg hadde kjøpt feil, og denne var forholdsvis fuktig, men smakte jævlig. Dersom jeg skal holde meg på 0karb, hva kan jeg gjøre for å få en fuktigere pulled chicken? Må jeg til med fett og karbs, eller er det håp for at dagene med psmf skal bli lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ooops... mente seff 6% saltlake, bra noen er våkne her (y)

Blir ikke markant salt synes jeg, det jeg er usikker på er om slow cook prosessen vil fjerne saftene igjen, må vel handle en slow cooker og teste he he.

Nå i etterdønningene etter jul så er det jo mye billig kalkunbryst og halve fugl å få kjøpt, er perfekt å brine disse, blir myye saftigere.

Se ellers her for eks, Heston B: http://www.youtube.com/watch?v=EgU-WycA54I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingen skal jo i utgangspunktet ikke bli tørr når den tilberedes i slowcooker :) Trur det ikke er anbefalt å bruke frosne varer, pga keramikken ikke tåler kjappe temperatur forandringer.

Hvordan vasker dere keramikk bollen? Står at man ikke skal bruke skuremiddel eller skurekost. Har brukt myke siden på svampen og varmt vann, men føler at det ikke tar bort lukta av kyllingen.

Har allerede laget to batcher med strimlet kylling, skal ha det til lunsj fremover, namnam!

Det er ikke et problem at kyllingen er frossen, alt er jo kaldt når kokeren settes på :) Den ble faktisk litt for tørr (etter min smak). Jeg kommer ikke til å dele opp filetene heller, jeg er jo fremdeles i testfasen så det blir nok litt prøving og feiling ;)

Jeg har vasket den med Zalo. Men jeg er allergisk mot å finlese bruksanvisninger da. Tror ikke jeg vil føle meg komfortabel med å vaske uten såpe; kanskje jeg skal unngå å bruke mye såpe og bruker ikke hard skrubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...