Gå til innhold

5:2 diett/lav kalori kosthold - Nrk doku.


Aldara

Anbefalte innlegg

ER ikke dette ganske likt det du Tiwas har snakket om tidligere? En syklus der du varier mellom høye og lave dager for å få gjennomsnittet av kaloriintaket til å se bra ut, slik at du øker i styrke og kan trene tungt, samtidig som du går ned i vekt?

Og jeg veit at tidligere så har flere kjørt 1 til 2 dager i uken der de har kjørt PMS for å gå ned i vekt.

Tja...egentlig ikke. I 5:2-dietten har de en såkalt "fastedag" som hverken er fugl eller fisk. For det første synes jeg det er idiotisk å skulle spise et måltid på 600kcal etter 12 timer når forskning visstnok viser at de helsebringende og muskelsparende adapsjonene skjer rundt ca time 12-14 (når magesekken er tom, gastrisk tømming). I tillegg er det ikke noe fokus på protein i det ene måltidet, noe som gjør at (slik jeg ser det) man setter kroppen i sultmodus med forhøyet forbrenning av aminosyrer som drivstoff.

Så...om man først skal ha et døgn med faste, så synes jeg man skal ha et døgn med *faste*. Om man ikke klarer det får man heller kjøre en IF-variant der man i det minste får i seg nok protein.

Men sykliske dietter er jeg helt for. Jeg har selv to dager i uken med PSMF-nivåer på kaloriene mine. Da er det protein i høysetet, minst mulig karbo og fett og INGEN trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet med denne dietten er jo fortsatt at folk kan "spise det de vil" de dagene de ikke faster, som rettferdiggjør fråtsing på mcDonalds etc.

Så for meg ser det slik ut i værste fall: sulte seg 2 dager, binge i drittmat de andre dagene, noe som gjerne kan resultere i dårlig samvittighet og dermed begynner folk å legge inn kanskje en fastedag til, også blir det bare kaos...

Folk som vet hva de driver med har nok ingen problemer med å få til dette på en fornuftig måte, men de færreste vanlige folk har vel kunnskap og innsikt nok til å klare det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to på jobben som har hoppet på denne.

Jeg ønsker dem all lykke til med prosjektet, men ser at det krever en del kunnskap å gjennomføre.

F eks stusser jeg på at de velger "rett i koppen" og ramennudler på fastedagene. Greit nok å ligge under 500 kcal, men hva med proteiner? Kjøre på med noe fisk eller kyllingfilet og masse grønnsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man lar disse fastedagene være PSMF-dager så mister man hvertfall hovedpoenget med dietten, som er å redusere nivåene av IGF-1. Da kan man like gjerne velge en annen dag, eller hvertfall være klar over at man bare bruker strategien for å redusere det totale energiinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med denne dietten er jo fortsatt at folk kan "spise det de vil" de dagene de ikke faster, som rettferdiggjør fråtsing på mcDonalds etc.

Så for meg ser det slik ut i værste fall: sulte seg 2 dager, binge i drittmat de andre dagene, noe som gjerne kan resultere i dårlig samvittighet og dermed begynner folk å legge inn kanskje en fastedag til, også blir det bare kaos...

Folk som vet hva de driver med har nok ingen problemer med å få til dette på en fornuftig måte, men de færreste vanlige folk har vel kunnskap og innsikt nok til å klare det..

Nå er det ikke to dager i strekke, men ja...det du sier er jo hele problemet med dietter som "Eat. Stop. Eat." som egentlig er en fantastisk diett for folk flest - dersom man ikke trener og klarer å unngå grisematen "som belønning". Det er så fantastisk lett:

Q: "Hva kan jeg spise på fastedagene mine?"

A: "Ingen ting. Og du kan spise det så mange ganger du vil i løpet av dagen"

Q: "Kan jeg spise x?"

A: "Inneholder det kalorier? Blir du sulten av det? Svaret er sannsynlig vis 'NEI'"

:D

Det er to på jobben som har hoppet på denne.

Jeg ønsker dem all lykke til med prosjektet, men ser at det krever en del kunnskap å gjennomføre.

F eks stusser jeg på at de velger "rett i koppen" og ramennudler på fastedagene. Greit nok å ligge under 500 kcal, men hva med proteiner? Kjøre på med noe fisk eller kyllingfilet og masse grønnsaker?

Det var jo poenget mitt over. Skal man først ha i seg noe mat som gjør at kroppen ikke går over på proteinbesparende, så bør man i det minste fokusere på proteiner. Selv hadde jeg glatt laget en eggehviteomelett med masse grønnsaker og deilig krydder.

Men om man bruker logikk er det bedre å bare drite i å spise og heller vente noen timer ekstra. Den verste tiden er jo som regel rundt 10-timersmerket ut fra de jeg har lest om og snakket med. Og plutselig forsvinner sulten og man kan glatt gå mange timer til uten å kjenne noe til den. Det måltidet er kun lagt inn for at folk skal slippe å prøve seg på "selvdisiplin".

Om man lar disse fastedagene være PSMF-dager så mister man hvertfall hovedpoenget med dietten, som er å redusere nivåene av IGF-1. Da kan man like gjerne velge en annen dag, eller hvertfall være klar over at man bare bruker strategien for å redusere det totale energiinntaket.

Ja, det er jo det jeg sier. Hele prinsippet med å "spise på faste" er jo selvmotsigende og helt tilbakestående. Jeg sa at *jeg* har to lavkaloridager i uken og da spiser *jeg* PSMF-lignende. Jeg skriver jo også at skal man faste, så skal man faste - og det er ikke faste før man har tømt magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det sammenligner med en person som i utgangspunktet har levd usunt så vil all endring til det sunnere ha en positiv effekt. I dette tilfellet kuttet han ut drittmat med grønnsaker.. Voila positiv effekt! Skal de sammenligne helsemessige fordeler med en slik diett må de sammenligne med folk som allerede har en aktiv og sunn livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på i forhold til det som sies at for mye protein får kroppen til å ha "gassen nedtrøkt heletiden", vil ikke dette (vis det stemmer) tilsi at de fleste som spiser veldig mye proteinpulver ved siden av en normal kost, få for mye og dermed eldre kroppens indre raskere, og utsette seg mer for sykdom?

Vis det er tilfellet, så er det skremmende med tanke på hvor mange unge som stapper i seg protein pulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentene mot diett hvor en faster:

- Fokus havner fort på kun å kutte kalorier

- Å spise sunt under dietten krever en del kunnskap

- Underskuddet kan føre til at en fråtser på drittmat, som en prøver å kompansere for i ettertid

- Muskelsvinn

- Helseeffektene må sammenlignes med noen som allerede har et sunt kosthold, ikke folk som lever på junk

En kan bruke de samme argumentene mot en vær annen diett, om personen som utfører den ikke har oppfølgning eller sitter inne med korrekte kunnskaper. :) Jeg prøver ikke å forsvare 5:2 dietten her, men jeg er en tilhenger av å faste opp mot 24 timer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på i forhold til det som sies at for mye protein får kroppen til å ha "gassen nedtrøkt heletiden", vil ikke dette (vis det stemmer) tilsi at de fleste som spiser veldig mye proteinpulver ved siden av en normal kost, få for mye og dermed eldre kroppens indre raskere, og utsette seg mer for sykdom?

Vis det er tilfellet, så er det skremmende med tanke på hvor mange unge som stapper i seg protein pulver.

Tja...så vidt jeg vet er det ikke snakk om inntak av proteiner, men av mat generelt og overspising spesielt. Det er visstnok på grunn av kronisk høye IGF-1-verdier, om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Argumentene mot diett hvor en faster:

- Fokus havner fort på kun å kutte kalorier

- Å spise sunt under dietten krever en del kunnskap

- Underskuddet kan føre til at en fråtser på drittmat, som en prøver å kompansere for i ettertid

- Muskelsvinn

- Helseeffektene må sammenlignes med noen som allerede har et sunt kosthold, ikke folk som lever på junk

En kan bruke de samme argumentene mot en vær annen diett, om personen som utfører den ikke har oppfølgning eller sitter inne med korrekte kunnskaper. :) Jeg prøver ikke å forsvare 5:2 dietten her, men jeg er en tilhenger av å faste opp mot 24 timer :)

Jeg synes det blir feil i en diskusjon om hvorvidt en diett er bra eller ikke (gitt at man klarer å følge den) å argumentere mot en den ved å si at den er vanskelig å holde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det sammenligner med en person som i utgangspunktet har levd usunt så vil all endring til det sunnere ha en positiv effekt. I dette tilfellet kuttet han ut drittmat med grønnsaker.. Voila positiv effekt! Skal de sammenligne helsemessige fordeler med en slik diett må de sammenligne med folk som allerede har en aktiv og sunn livsstil.

Enig. Det interessante her er jo om spiserytmen i 5:2 gir en bedre helseeffekt (eller utgjør en forskjell på noe som helst i det hele tatt) enn en hvilken som helst annen spiserytme med samme antall kalorier og samme mikro-/makrofordeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det ikke f.eks slik at bein som knekkes og får vokse sammen igjen, er sterkere i bruddstedet i etterkant?

Joda :p

Jeg bare siterte legen. Angående forfrysninger og den slags tull.

Ganske vanlig oppfatning at det som ikke dreper deg gjør deg sterkere. Det kan jo forsåvidt være sant rent psykologisk, men det er jaggu my teit som bare gjør deg svak :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir feil i en diskusjon om hvorvidt en diett er bra eller ikke (gitt at man klarer å følge den) å argumentere mot en den ved å si at den er vanskelig å holde seg til.

Jeg argumenterer ikke mot dietten vi snakker om her? Jeg oppsumerte argumentene mot dietten, og påpekte at de samme argumentene ofte brukes mot dietter generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...