Gå til innhold

5:2 diett/lav kalori kosthold - Nrk doku.


Aldara

Anbefalte innlegg

Det største problemet med faste-dietter som markedsføres som denne er at folk har en tendens til å fråtse i etterkant. Til nå er det kun "Eat. Stop. Eat." som jeg har sett faktisk advarer mot å fråtse, og sier at man bare skal sette en eller to dager i uken "på pause" og så fortsette som normalt - uten å "belønne" seg selv neste måltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

men er det ikke f.eks slik at bein som knekkes og får vokse sammen igjen, er sterkere i bruddstedet i etterkant?

Jepp. Skal vistnok være tilfelle. Kampsport utøvere får ofte mye mindre brister i beina, noe som igjen gjør at beina tåler mer pryl enn normal. Tror jeg har det fra et discovery program så må vell tas med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentene mot diett hvor en faster:

- Fokus havner fort på kun å kutte kalorier

- Å spise sunt under dietten krever en del kunnskap

- Underskuddet kan føre til at en fråtser på drittmat, som en prøver å kompansere for i ettertid

- Muskelsvinn

- Helseeffektene må sammenlignes med noen som allerede har et sunt kosthold, ikke folk som lever på junk

En kan bruke de samme argumentene mot en vær annen diett, om personen som utfører den ikke har oppfølgning eller sitter inne med korrekte kunnskaper. :) Jeg prøver ikke å forsvare 5:2 dietten her, men jeg er en tilhenger av å faste opp mot 24 timer :)

Ser dietten nå blir hausset opp i vg o.l. søpple media som the next big thing. ... og fokuset er jo ikke overraskende på spis all dritten du orker og gidder, fast i to dager og alt er greit.

Uansett, tolker det som at du har erfaring med å faste opp mot 24t? Hvordan oppleves det i forhold til trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dietten nå blir hausset opp i vg o.l. søpple media som the next big thing. ... og fokuset er jo ikke overraskende på spis all dritten du orker og gidder, fast i to dager og alt er greit.

Uansett, tolker det som at du har erfaring med å faste opp mot 24t? Hvordan oppleves det i forhold til trening?

For meg har det gått helt fint, men med tanke på å bygge muskler ville jeg hørt med noen andre. Fokuset mitt ligger litt andre plasser for tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det gått helt fint, men med tanke på å bygge muskler ville jeg hørt med noen andre. Fokuset mitt ligger litt andre plasser for tiden :)

Det var jo egentlig tanken med tråden, men den har kommet litt skeivt ut o_O

Ingen av leserene som har faktiske erfaringer å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jo egentlig tanken med tråden, men den har kommet litt skeivt ut o_O

Ingen av leserene som har faktiske erfaringer å komme med?

Faste er ikke veien å gå for å få maks masse. Enkelt og greit.

Og skal man først faste bør treningen være veeeeldig lavintensiv for ikke å bli over-katabol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tanken om at musklene blir spist opp hvis man trener på tom mage er vel litt 2006, er den kke? Og på denne dietten skal man vel ikke trene på fastedagene heller?

Jeg kan uansett ikke se for meg at jeg hadde klart å trene på fastedagene, da jeg ikke en gang klarer å yte på trening dersom jeg ikke har fått i meg et passe stort måltid (helst middag) to timer før trening. Personlig syns jeg dietten virker som en åpen oppskrift til spiseforstyrrelser, enten ene eller andre veien. Noe jeg egentlig syns om alle dietter :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan uansett ikke se for meg at jeg hadde klart å trene på fastedagene, da jeg ikke en gang klarer å yte på trening dersom jeg ikke har fått i meg et passe stort måltid (helst middag) to timer før trening. Personlig syns jeg dietten virker som en åpen oppskrift til spiseforstyrrelser, enten ene eller andre veien. Noe jeg egentlig syns om alle dietter :unsure:

For min del har det gått fint å trene på slutten av (24 timers ) fasten for å så spise etterpå. For min del har faste gitt meg et bedre forhold til mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...