Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Pinnekjøtt, kålrotstappe, mandelpotet, sjysaus. Yuuum!! -men tar vekk det værste fettet, rett og slett fordi syns konsistensen er ekkel.

Desserten blir i år hjemmelaget karamellpudding, som smaker digg med en kopp sterk kaffe. Ellers er kakefavorittene kokosmakroner og kransekake.

Begrenser man seg på julemiddagen burde man ta seg en kikk i speilet og vurdere om ting har gått for langt..!

Julemiddag = FRÅTSING og spise til man fysisk ikke er i stand til å spise mer, så spiser man litt til.

Hvordan noen kan komme i julestemning uten pinnekjøtt lukt i heimen fatter ikke jeg :p

Så må det tilberedes ordentlig! Lag hakk med kniv 1-2 cm mellomrom, damp LENGE, ca. 3.5 timer og 20-30 min i steikovnen til slutt. Jeg mistenker mange som ikke liker pinnekjøtt bare ikke har smakt ordentlig pinnekjøtt. Har kommet over ymse hos div restauranter o.l. som rett og slett var uspiselig. Bare det å skippe grilling i ovnen ødelegger alt for min del.

Så her er det pinnekjøtt på julaften med kålerabistappe, surkål, dampepølse (ganske lik vossakorv, selges på rema1000) osv.., med rester hele romjula (true story) og kalkun på nyttårsaften. Det gledes!!

PS: Å lage hakk er EKSTREMT viktig, hvis du ikke gjør dette vanligvis, prøv det i det minste på 3-4 biter, gjerne de lange med bein, da kutter du ned til beinet ca., spesielt de som har litt fett på toppen gir noen smaksbomber av en annen verden!

Annonse

Liker denne her litt jeg :p:

1.) Dersom du spiser noe og ingen ser det, har det ingen kalorier.

2.) Dersom du drikker en lettbrus sammen med en sjokoladeplate, vil kaloriene i sjokoladeplaten bli nullet ut av lettbrusen.

3.) Dersom du spiser sammen med andre, teller bare de kaloriene som du spiser mer enn dem.

4.) Mat som inntas for medisinske formål (som f.eks. karsk, solbærtoddy, varm sjokolade, rødvin, cognac etc) teller ALDRI.

5.) Jo mer du feter opp de som til daglig er rundt deg, desto tynnere virker du selv..

6.) Mat (f.eks. popkorn, peanøtter, brus, sjokolade og drops) som inntas som en del av underholdningen ved å se på film eller video eller høre på musikk, inneholder ikke kalorier fordi de ikke inntas som mat eller føde, men som en del av en underholdning.

7.) Kakestykker og småkaker inneholder ikke noe fett dersom de brytes opp og spises bit for bit, fordi fettet fordamper når de brytes opp.

8.) Alt som slikkes fra kniver, slikkepotter eller skjeer mens du lager mat, inneholder ikke kalorier fordi det er et ledd i mattilberedelsen.

9.) Mat med samme farge har samme kaloriinnhold (f. eks. tomater og jordbærsyltetøy, sopp og hvit sjokolade).

10.) Mat som er frosset inneholder ikke kalorier, fordi kalorier er en varmeenhet.

Vi spiser kalkun, det er tradisjon hos oss. Til mitt forsvar serveres den med brun saus og waldorfsalat. Riskrem til dessert(Ikke av cottage cheese og funlight, men den originale versjonen :p) I romjula blir det somregel pinnekjøtt og skinkesteik.

Alltid helstekt kalkun på julaften med stuffing, rosenkål, maiskolber og fløtesaus. Dessert er riskrem med rørte jordbær. Ellers blir det både pinnekjøtt og ribbe i løpet av romjulen. Spiser ofte ikke så mye som jeg planlegger, blir litt metta av å stå over grytene i timevis ;)

Annonse

Vi spiser også pinnekjøtt på juleaften, og riskrem til dessert, men siden jeg ikke liker pinnekjøtt eller riskrem så godt, så spiser jeg "færskfeskbaill", som vi trønderne sier, morrpølse, saltkjøtt og is til dessert :-) Blir også ribbe (NAM), koldtbord og kalkun i løpet av jula! For ikke å snakke om alle bakeverkene og snopet som er tilgjengelig 24/7 :-D :-D :-D

Selvfølgelig må det også noen festligheter til, med vin, øl og vodka!

Jula blir helt magisk, gleder meg!

Har resten av 2014 til å tenke trening og kosthold på :-)

Julaften: Ribbe, julepølser, medisterkaker, hjemmelaget surkål, hjemmelaget karamellpudding, sjokoladekake, julekake og mer

1. juledag: Mer ribbe

2. juledag: Koldtbord for alle penga.

senere i jula: Pinnekjøtt, kålrotstappe, poteter, mer surkål og masse, masse créme brûlée

Det er bare jul en gang i året! *sukk*

Jeg aner ikke hvor sunn eller hvor usunn min julemiddag er, men det gir jeg blanke i for å være ærlig :p Så lite julemiddag jeg spiser er det ikke noe fare for at jeg det kan gå under noen av kategoriene. Blir vel verre med alle hvite kakemenn og pepperkaker jeg stapper i meg. Og julebrus kanskje. Haha

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...