Gå til innhold

vondt i skulder av brystøvelser


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Populære innlegg

Jeg vil si det sånn: Reis til en styreløftklubb om du er interessert i å begynne med styrkeløft/benkpress. Blir for dumt å bruke det som "gratis Pt" og kun det.

De fleste som får vondt i skuldrene av pressøvelser får det fordi teknikken er veldig dårlig.

For mye pressøvelser + for lite draøvelser er veien å gå for skulderproblemer. Noen tips: -Tøy bryst, skuldre(shoulder dislocations) -Legg til facepulls, samme til deg dragedama. -Legg ut

Har samme problem. Naprapaten jeg går til mener at langvarig betennelse i begge skuldrene er problemet og at jeg har en eller annen nerveskade (?). Fikk ikke med meg om det var pga betennelsen eller en skade, men kanskje verdt å ta turen til en naprapat? Det har ihvertfall hjulpet meg, selvom det fortsatt er et problem.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

SSamme som jeg!! Har forover-rorerte skuldre som i tillegg er betydelig svakere enn resten av kroppen. Jobber med å trene opp skuldrene nå. Husk også å varme ekstea godt opp i skulderen.. feks ced å gjøre noen skulderøvelser med lette vekter før du går løs på bryst

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for svar folkens!

Noe du i stor grad kan prøve er å dra skuldrene bakover for å "fjerne" skuldrene fra løftet (det er bryst du er ute etter å trene nå). Så i benk eller dips så skal du trekke skuldrene bak og late som de samles :) tenk aktivt på det hvert sett før du setter igang

Det har jeg alldrig helt skjønt med og dra skuldrene bak i benk, dette på grunn av av er vanskelig og stramme latsen da... Skal sies at jeg får vondt uansett :S

Har samme problem. Naprapaten jeg går til mener at langvarig betennelse i begge skuldrene er problemet og at jeg har en eller annen nerveskade (?). Fikk ikke med meg om det var pga betennelsen eller en skade, men kanskje verdt å ta turen til en naprapat? Det har ihvertfall hjulpet meg, selvom det fortsatt er et problem.

hmm, vet jeg har hatt en petent nerve eller sen inni skuldrene, men dette er leenge siden. Har ikke trent benk de siste måndene. Hvilke hjelp fikk du av de?

SSamme som jeg!! Har forover-rorerte skuldre som i tillegg er betydelig svakere enn resten av kroppen. Jobber med å trene opp skuldrene nå. Husk også å varme ekstea godt opp i skulderen.. feks ced å gjøre noen skulderøvelser med lette vekter før du går løs på bryst

tror jeg også har dette, siden hjelper med en gang jeg drar inn litt facepulls...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

takk for svar folkens!

hmm, vet jeg har hatt en petent nerve eller sen inni skuldrene, men dette er leenge siden. Har ikke trent benk de siste måndene. Hvilke hjelp fikk du av de?

Naprapaten gjør masse forskjellige. "Knekker" opp ting, masserer og styrer. Det hjelper :)

Har også fått kortisonsprøyte i skulderen en gang, og det var hvertfall DEILIG!! Derimot sykt vondt når den sluttet å funke fordi jeg hadde durt på med skuldertrening..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har selv problemer med skuldrene under brystøvelser. Problemet mitt er crappy teknikk kombinert med veldig svake rotator cuffs=dårlig stabilitet. Heldigvis ble aldri skulderleddet skadet av den dårlige stabiliteten! Teknikken har jeg rettet mye på og har nettopp startet med styrkeøvelser. For se hvordan det går videre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cluet er å holde skuldrene i mest mulig gunstig posisjonen som det nevnes over her. Veldig mange gjør pressøvelser ved å skyte fram skuldrene, noe som resulterer i mye slitasje på musklene som skal holde skuldrene i naturlig og nøytral posisjon, og spesielt rotatorkuffen får lide mye for dette. Skuldrene er et ekstremt bevegelig ledd, og derfor er det lett å drite seg ut med akkurat dette å holde skuldrene der det er meningen at de skal være.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg alldrig helt skjønt med og dra skuldrene bak i benk, dette på grunn av av er vanskelig og stramme latsen da... Skal sies at jeg får vondt uansett :S

Vet ikke om dette kan hjelpe: (spol frem til 1:43)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vet ikke om dette kan hjelpe: (spol frem til 1:43)

hmmm takk for den. Noe jeg skal prøve imorra. Jeg tyr til cable flys nettopp fordi feil benk teknikk og svake stabiliseringsmuskler har semi-fucka mitt venstre skulder (bra nå, takk Sigg1). Jeg tror at noe Sigg1 nevnte har mye av skylda for min fuckup. Stiv brystrygg og rygg generelt skaper jo ikke ordentlig svai i ryggen. Stiv og kort brystmuskulatur vil også skyve skuldre fram og du kommer til å slite med å samle de bak deg slik du egentlig skal. Dette er noe jeg jobber med for tiden bl.a. Det har skjedd en del endringer siden sist, så jeg er faktisk spent på hvordan det kommer til å bli imorra :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Feil teknikk eller feil skulderholdning er kanskje noe av samme sak? Det er ikke så lett å se feil teknikk selv.Jeg vil anbefale å få en terapeut av noe slag til å vurdere overkroppen din.

Selv har jeg fått betennelse i skulder og oppsøkte til slutt en manuellterapeut. Nå vet jeg at jeg foroverroterte skuldre, som forårsaker betennelse når jeg f.eks trener. Jeg har trodd at jeg har løftet med grei teknikk, men fordi skuldrene mine "er feil" blir det feil. Nå skal jeg få øvelser for øvre del av rygg for å "få skuldrene på plass", og ser fram til å kunne trene bryst, skuldre og armer igjen uten vondt.

Kanskje det er noe sånt som gjelder trådstarter også ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Feil teknikk eller feil skulderholdning er kanskje noe av samme sak? Det er ikke så lett å se feil teknikk selv.Jeg vil anbefale å få en terapeut av noe slag til å vurdere overkroppen din.

Selv har jeg fått betennelse i skulder og oppsøkte til slutt en manuellterapeut. Nå vet jeg at jeg foroverroterte skuldre, som forårsaker betennelse når jeg f.eks trener. Jeg har trodd at jeg har løftet med grei teknikk, men fordi skuldrene mine "er feil" blir det feil. Nå skal jeg få øvelser for øvre del av rygg for å "få skuldrene på plass", og ser fram til å kunne trene bryst, skuldre og armer igjen uten vondt.

Kanskje det er noe sånt som gjelder trådstarter også ?

skal jeg være erlig tror jeg det kan være dette.. Litt rart siden jeg ikke har trent benkpress på en stund... Har trent mye skulderpress kanskje dette har vært med på dette? Har også trent lite ro øvelser..

Lenke til innlegg
Del på andre sider
skal jeg være erlig tror jeg det kan være dette.. Litt rart siden jeg ikke har trent benkpress på en stund... Har trent mye skulderpress kanskje dette har vært med på dette? Har også trent lite ro øvelser..

Fun fact: jeg føkka mitt skulder mest med skulderpress (mest fordi det var helt feil vinkel på det, så det ble mest....incline benk stående med manualer i praksis heh).

Lenke til innlegg
Del på andre sider
skal jeg være erlig tror jeg det kan være dette.. Litt rart siden jeg ikke har trent benkpress på en stund... Har trent mye skulderpress kanskje dette har vært med på dette? Har også trent lite ro øvelser..

For mye pressøvelser + for lite draøvelser er veien å gå for skulderproblemer.

Noen tips:

-Tøy bryst, skuldre(shoulder dislocations)

-Legg til facepulls, samme til deg dragedama.

-Legg ut teknikkvideoer for vurdering, eller dra til din nærmeste styrkeløftklubb for hjelp med teknikken.

-Du burde iallefall ha 1 dra øvelse for hver pressøvelse du har.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
For mye pressøvelser + for lite draøvelser er veien å gå for skulderproblemer.

Noen tips:

-Tøy bryst, skuldre(shoulder dislocations)

-Legg til facepulls, samme til deg dragedama.

-Legg ut teknikkvideoer for vurdering, eller dra til din nærmeste styrkeløftklubb for hjelp med teknikken.

-Du burde iallefall ha 1 dra øvelse for hver pressøvelse du har.

Benk vs kabel roing?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er overrasket over at mange ikke klarer å kjenne om smertene/betennelsene sitter i leddene eller sene/muskulært.

Får man får vondt i sener/muskeler under en passiv bevegelse av feks armen så sitter skaden en plass omkring leddet og ikke i selve leddet. Dvs en annen holder igjen armen samtidig som du strammer musklene.

Får man vondt i leddet av en passiv bevegelse så sitter skadet i leddet. Dvs en annen beveger armen din uten at du bruker musklene til dette.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...