Gå til innhold

Er det bare jeg som føler...


Sondre Aalbotsjord

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

PlastBox sa akkurat det jeg tenkte.

Hvor er dette presset? Hvor er disse usympatiske menneskene som sender stygge blikk? Hvor er de som presser deg til å spise ting du ikke har lyst på, og ikke spise ting du har lyst på? Hvor er alle haterne som gjør livet surt for andre ved å være så ekle og dømmende? Hvor ER de?

Jeg ser dem virkelig ikke. Hvorfor? Fordi jeg ikke GIDDER å konstruere og utøve et så stort kunstig press overfor meg selv fordi jeg tror alle andre bryr seg så vanvittig om meg og hva jeg gjør. Det er selvfølgelig enormt naivt å tro at man ikke lar seg påvirke av samfunnsnormer og andres oppfatninger, men det går vitterlig an å gjøre en innsats for å være den personen man selv ønsker å være i stedet for å være den personen som man tror andre vil at man skal være.

Dette presset er i bunn og grunn noe man skaper HELT SELV. Punktum.

Siterer bare fordi dette er så SPOT ON! Eksempel: Igår var jeg ute en liten tur på byen, ble sulten at stakk innom Mcdonalds. Hadde halloweenkostyme som viser armene, og når jeg spiser burgern sier ei jente: Oi du var trent, kan du spise mcern mat da? Jeg har nå to valg. Ta dette inn på meg, føle presset jeg selv lager og komme med en dårlig unnskyldning. Eller tenke som så at denne jenta vet ikke bedre, selvfølgelig kan man spise mcern mat, det skulle vel 6 treningsøkter i uka veie opp for, også ikke bry seg mer om det. Svarte forøvrig: Klart jeg kan, sulten skjønner du vel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ser disse folka (dog mindre enn jeg gjorde før) da jeg har vært ekstemt usikker på meg selv og hva andre folk mener om hva jeg gjør/mener/sier/tenker. Jobber imidlertid med det, så legger jo stadig mindre merke til det. Det er hovedsaklig i situasjoner hvor jeg har en hel del sunne valg i matkruven, og hiver på noe usunt på toppen. Eksempelvis var det en periode jeg ikke klarte å få i meg noe fast føde på morgenen, så det gikk på Nutrilett-shake. Når man da kjøper 20pk Nutrilett, salat, magert kjøtt og en stor plate melkesjokolade, så... Vel... Jeg nøt den plata!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de heller er misunnelige. De ser veltrente mennesker som koser seg med skjokolade/smågodt/pizza u name it, og som LIKEVEL ser bra ut. Også skulle de ønsker at de var like flinke til å trene og (ellers) spise sunt også.

Ser jeg noen med masse digg (ting som blir referert til som usunt) i handlekurven tenker jeg som så; her er det noen som skal kooose deg, så bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det handler om misunnelse i det hele tatt. Hvorfor må alt handle om misunnelse :(

Vi liker dessverre å tro det for da kan vi føle oss vellykket og litt bedre enn andre. Vi har jo den selvkontrollen feite slasker mangler.

Edit: Jeg skriver vi, men må ekskludere meg sjæl litt. Er den feite slasken som misunner tynne mennesker som belønner sin sunnhet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om folk slutter å tenke at mat handler om belønning og straff, så forsvinner nok mange av de andre mørke tankene og selv-konstruerte sosiale forventninger/krav.

Ro ned og tenk langsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg mente ikke at alt må handle om misunnelse, heller ikke at alle er misunnelige på andres livsstil. Det jeg ville frem til er at jeg tror at i mange (ikke alle) av blikkene som folk refererer til som "stygge", ligger det misunnelse i bunn.

Poenget er: 99.99999999% av de "stygge" blikkene andre sender deg finnes bare i ditt eget hodet. Ingen bryr seg om hva du spiser eller ikke spiser, de har nok med seg selv. De fleste tenker heller på handlelista si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger stadig vekk med på hva andre handler. Dømmer tjukke folk som kjøper sjokolade og burger og gir de stygge blikk gjør jeg også :))) (Og nekter å tro at jeg er den eneste, slik som denne tråden skal ha det til).

Jeg også. Spesielt om de har barn, da er det krig i hodet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser overvektige med usunn mat eller fitnessfolk/syke mennesker med utelukkende ´´ren mat´´ tenker jeg på de utrolige kontrastene som finnes i vårt samfunn rundt kosthold, trening og helse.

Vi er både feitere og tynnere enn før. Vi spiser mindre og trener mer og spiser mer og trener mindre enn før. Ikke kan man gi råd til en del av befolkningen, for da tar den andre delen det til seg og går ENDA MER TIL DET EKSTREME på sin egen side. Makan for noe styr. Kontrastene er overveldende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som dømmer tjukke folk som kjøper sjokolade: At dere tør! Hva vet vel dere? Kanskje tjukkasen allerede har tatt av 10 kg etter å ha lagt om livsstilen, men skal på sykebesøk til bestemor... og derav har kjøpt med seg yndlingssjokoladen hennes??

Ikke døm andre så hardt før du er sikker på at du selv er feilfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som dømmer tjukke folk som kjøper sjokolade: At dere tør! Hva vet vel dere? Kanskje tjukkasen allerede har tatt av 10 kg etter å ha lagt om livsstilen, men skal på sykebesøk til bestemor... og derav har kjøpt med seg yndlingssjokoladen hennes??

Ikke døm andre så hardt før du er sikker på at du selv er feilfri.

Ser poenget ditt, men når ~36% av Amerika er grovt overvektige (BMI over 40) og andelen som er overvektige og grovt overvektige utgjør ~70%...

La meg gjøre det litt klarere: av 10 tilfeldige mennesker du ser er 7 overvektige, og halvparten av disse 7 er det man på godt (politisk korrekt be damned) norsk vil kalle feite.

Tror du virkelig noen betydelig andel av disse har gått ned 10kg og kjøper sjokolade (eller frossenpizza, loff, sjokoladepålegg, brus, juice, sukker-"yoghurt", potetgull, kaker, osv.) til sin stakkars, dødssyke bestemor?

Virkelig..? :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget ditt, men når ~36% av Amerika er grovt overvektige (BMI over 40) og andelen som er overvektige og grovt overvektige utgjør ~70%...

La meg gjøre det litt klarere: av 10 tilfeldige mennesker du ser er 7 overvektige, og halvparten av disse 7 er det man på godt (politisk korrekt be damned) norsk vil kalle feite.

Tror du virkelig noen betydelig andel av disse har gått ned 10kg og kjøper sjokolade (eller frossenpizza, loff, sjokoladepålegg, brus, juice, sukker-"yoghurt", potetgull, kaker, osv.) til sin stakkars, dødssyke bestemor?

Virkelig..? :shifty:

Det er et fett hva som er grunnen til at de kjøper usunn mat. Så lenge usnn mat fortsatt er lovlig å kjøpe, så kan de gjøre whatever the fuck they wanna do.

Om folk er så sykelig opptatt av sitt eget kosthold at de må vurdere og dømme andres kosthold, så er det strengt tatt de som har problemet. Å sende stygge blikk vitner bare om dårlig folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et fett hva som er grunnen til at de kjøper usunn mat. Så lenge usnn mat fortsatt er lovlig å kjøpe, så kan de gjøre whatever the fuck they wanna do.

Om folk er så sykelig opptatt av sitt eget kosthold at de må vurdere og dømme andres kosthold, så er det strengt tatt de som har problemet. Å sende stygge blikk vitner bare om dårlig folkeskikk.

Jaja, sier ikke jeg sender stygge blikk. Jeg havner tross alt i kategorien liberalist (tror jeg), og mener folk bør få velge selv så lenge det kun påvirker dem. Du vet, Kardemommeloven. Det påvirker dog ikke bare deg selv når du blir så overvektig og syk at det går utover din evne til å jobbe, bidra til samfunnet, være en forelder, og frarøver fremtidige barnebarn en besteforelder (eller i værste fall frarøver barna en forelder). Matvaner går også i arv, så kjører begge foreldrene helsa si så på skakke at de veier det dobbelte av det de burde er det et ganske safe bet at barna deres ikke har verdens beste utgangspunkt i livet.

I sånne tilfeller forbeholder jeg meg faktisk retten til å mentalt riste på hodet, selv om jeg selvsagt ikke sender folk stygge blikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, sier ikke jeg sender stygge blikk. Jeg havner tross alt i kategorien liberalist (tror jeg), og mener folk bør få velge selv så lenge det kun påvirker dem. Du vet, Kardemommeloven. Det påvirker dog ikke bare deg selv når du blir så overvektig og syk at det går utover din evne til å jobbe, bidra til samfunnet, være en forelder, og frarøver fremtidige barnebarn en besteforelder (eller i værste fall frarøver barna en forelder). Matvaner går også i arv, så kjører begge foreldrene helsa si så på skakke at de veier det dobbelte av det de burde er det et ganske safe bet at barna deres ikke har verdens beste utgangspunkt i livet.

I sånne tilfeller forbeholder jeg meg faktisk retten til å mentalt riste på hodet, selv om jeg selvsagt ikke sender folk stygge blikk. :)

Å sende stygge blikk var ikke heller rettet mot deg, men til de 2-3 lenger oppi tråden som tydeligvis gjør det. Sånn sett ble det kanskje feil å svare deg og ikke sitere innleggene lenger oppe ;)

Jeg er kjent med risikoen ved fedme og jeg er heller ikke den risikogruppa (selvom BMI'en min viste 25,2 i dag som klasifiseres som overvekt :roflmao:).

Poenget mitt er at de som dømmer folk utfra hvordan de ser ut/hva de handler, og viser dette ved å sende stygge blikk til vedkommende, har en ganske ufordragelige adferd. Hva en tenker i sitt stille sinn har alle rett til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sende stygge blikk var ikke heller rettet mot deg, men til de 2-3 lenger oppi tråden som tydeligvis gjør det. Sånn sett ble det kanskje feil å svare deg og ikke sitere innleggene lenger oppe ;)

Jeg er kjent med risikoen ved fedme og jeg er heller ikke den risikogruppa (selvom BMI'en min viste 25,2 i dag som klasifiseres som overvekt :roflmao:).

Poenget mitt er at de som dømmer folk utfra hvordan de ser ut/hva de handler, og viser dette ved å sende stygge blikk til vedkommende, har en ganske ufordragelige adferd. Hva en tenker i sitt stille sinn har alle rett til å gjøre.

Okei, dumt formulert av meg kanskje. For jeg kan ikke si at jeg sender stygge blikk. Jeg vet at jeg tenker mitt og kikker veldig og har lyst til å si noe, spesielt da om det er barn involvert, for som Plastbox har skrevet lenger opp, så går matvarer i arv. Bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...