Gå til innhold

Er det bare jeg som føler...


Sondre Aalbotsjord

Anbefalte innlegg

Sosial persepsjon omhandler om hvordan vi observerer og tolker andre mennesker og våre sosiale omgivleser. Denne fortolkningen legger igjen grunnlag for hvordan vi i neste omgang handler. Det er slik at vi forholder oss til verden akkurat slik vi oppfatter den. Ofte tar vi for gitt at virkeligheten faktisk ER slik vi opplever og oppfatter den. Når vi tar det forgitt glemmer vi at det er komplekse prosseser bak våe opplevelser, og at virkeligheten "der ute" ikke er noe som er gitt oss direkte, men som vi er aktivt er med på å skape en opplevd versjon av. Spissformulert kan vi si at vi ikke kan oppleve virkeligheten direkte, vi kan bare oppleve vår versjon av den. (Ekeland 2011 for de som leser psykologi)

Leser faktisk ikke psykologi selv om jeg burde det (er interessert i det), men den konklusjonen har jeg faktisk klart å komme til selv. Ble litt imponert over meg selv. Det er samtidig overraskende at det er så mange som ikke forstår (eller ønsker å forstå) det konseptet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leser faktisk ikke psykologi selv om jeg burde det (er interessert i det), men den konklusjonen har jeg faktisk klart å komme til selv. Ble litt imponert over meg selv. Det er samtidig overraskende at det er så mange som ikke forstår (eller ønsker å forstå) det konseptet.

Konseptet er komplekst, kan være derfor. Har ikke peiling på hvorfor, men om man legger det til grunn er det mer forståelig å skjønne hvordan kulturer og subkultere oppstår. Er grunnleggende psykologi, men komplisert. Og så skal det sies at det er en en skole av psykologien som ser på det slik osv osv, allerede der har du det gående. Skyter litt i mørket her, men folk er ikke interresert og det må man godta og leve med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det såkalte "fitness-presset" er vel tanker man selv har dannet seg om hva som er akseptabelt for deg selv å gjøre, og om du selv føler at du ikke trenger den potetgull-påsan så blir du vel også mer opptatt av hva andre tenker om du kjøper den. De aller fleste er vel opptatt av at valgene vi tar blir akseptert av de vi omgås med osv. Et eksempel jeg selv har opplevd flere ganger er at jeg kan ha vært å handla med en kamerat, han skulle ikke ha sjokolade, men når han så meg plukke opp en plate så følte han nok at da var det greit for han selv å ta med en så da ombestemte han seg, for da var han ikke den eneste. Vi er alle verdensmestere i å finne opp unnskyldninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaks at det er så mange selvutnevnte psykologer som kan diagnostisere andre forumbrukere her da. Og hvis påstand er korrekt, hva er så verdien i å påpeke at noen er selvsentrerte og utrygge på seg selv?

Verdien ligger i å påpeke at alle andre mennesker er minst like selvsentrerte som du selv er, og dermed driter laaaaaaaaaaangt i hva du måtte legge på handlebåndet på Kiwi, ha på deg av klær, og den lille kvisa di.

Videre har det verdi å innse at om noen hadde tenkt ufine ting om valg du gjorde... vel, hva så? Påvirker en fremmeds tanker deg? Kan du endre den fremmedes tanker om deg, uten noen kostnad til deg selv (gitt at kostnaden ved å drite i hva andre tenker og tror er lik null)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdien ligger i å påpeke at alle andre mennesker er minst like selvsentrerte som du selv er, og dermed driter laaaaaaaaaaangt i hva du måtte legge på handlebåndet på Kiwi, ha på deg av klær, og den lille kvisa di.

Videre har det verdi å innse at om noen hadde tenkt ufine ting om valg du gjorde... vel, hva så? Påvirker en fremmeds tanker deg? Kan du endre den fremmedes tanker om deg, uten noen kostnad til deg selv (gitt at kostnaden ved å drite i hva andre tenker og tror er lik null)?

Så verdien i å fortelle noen at de er selvsentrerte og usikre er å bevistgjøre de på dette så de kan slutte å være det? Er det så enkelt at det er noe en bare kan "skru av"? Jeg trodde ikke det, men jeg har som sagt ingen kompetanse innenfor psykologi. Jeg bare stusser over at enkelte her inne fjerndiagnoserer andre forumbrukere, og jeg synes ikke det er noe en skal gjøre.. derav min sarkastiske kommentar.

Når det gjelder selve saken, så er jeg jo helt enig med deg i at det sannsynligvis ikke er noen som ser etter hva en har i handlekurven. Dersom noen virkelig gjør det,så er det vel sannsynligvis fitnessfolk som Keegil var inne på. Som jeg skrev tidligere i denne tråden, så har jeg aldri selv opplevd at noen har vurdert eller hatt noen som helst mening om det jeg har handlet på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så verdien i å fortelle noen at de er selvsentrerte og usikre er å bevistgjøre de på dette så de kan slutte å være det? Er det så enkelt at det er noe en bare kan "skru av"? Jeg trodde ikke det, men jeg har som sagt ingen kompetanse innenfor psykologi. Jeg bare stusser over at enkelte her inne fjerndiagnoserer andre forumbrukere, og jeg synes ikke det er noe en skal gjøre.. derav min sarkastiske kommentar.

Når det gjelder selve saken, så er jeg jo helt enig med deg i at det sannsynligvis ikke er noen som ser etter hva en har i handlekurven. Dersom noen virkelig gjør det,så er det vel sannsynligvis fitnessfolk som Keegil var inne på. Som jeg skrev tidligere i denne tråden, så har jeg aldri selv opplevd at noen har vurdert eller hatt noen som helst mening om det jeg har handlet på butikken.

Du gjør det jeg mener litt for enkelt, men ja. Å få noen til å forstå at de bare er ét av flere hundre mennesker personen i kassa har i synsfeltet sitt den dagen bør hjelpe dem til å forstå at de ikke er så forbasket viktig for alle andre. Det samme gjelder det å innse at selv om du er så selvsentrert at du tror hele verden holder øye med deg, så er det mer sannsynlig at alle andre er akkurat like selvsentrerte og tror det samme om alle andre (inkludert deg).

..og ja, vi som trener og skravler med likesinnede på diverse nettfora er kanskje litt spesielle. Jeg tar meg i allefall fra tid til annen i å mentalt sukke når jeg ser far på 150kg, mor på 110, og alle tre barna som veier 1.5-2 ganger mer enn de burde (og ikke kan vente til de er gjennom kassa på en tirsdag før de får godiset sitt) fylle handlekurven med kneip, juice, Litago-sukkerbomber, HaPå/Prim/brunost, frossenpizza, fiskepinner, potetmos-poser, boller, og et lass godteri siden alt det andre er så sunt (kornprodukter, juice, yoghurt, fisk, grønnsaker).

Facepalms aplenty to be had. :facepalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør det jeg mener litt for enkelt, men ja. Å få noen til å forstå at de bare er ét av flere hundre mennesker personen i kassa har i synsfeltet sitt den dagen bør hjelpe dem til å forstå at de ikke er så forbasket viktig for alle andre. Det samme gjelder det å innse at selv om du er så selvsentrert at du tror hele verden holder øye med deg, så er det mer sannsynlig at alle andre er akkurat like selvsentrerte og tror det samme om alle andre (inkludert deg).

..og ja, vi som trener og skravler med likesinnede på diverse nettfora er kanskje litt spesielle. Jeg tar meg i allefall fra tid til annen i å mentalt sukke når jeg ser far på 150kg, mor på 110, og alle tre barna som veier 1.5-2 ganger mer enn de burde (og ikke kan vente til de er gjennom kassa på en tirsdag før de får godiset sitt) fylle handlekurven med kneip, juice, Litago-sukkerbomber, HaPå/Prim/brunost, frossenpizza, fiskepinner, potetmos-poser, boller, og et lass godteri siden alt det andre er så sunt (kornprodukter, juice, yoghurt, fisk, grønnsaker).

Facepalms aplenty to be had. :facepalm:

Her har du egentlig et veldig godt poeng. Vi er alle selvsentrerte. Kanskje spesielt selvsentrerte når vi er på butikken og har en oppgave å gjøre. Jeg enser knapt omgivelsene mine når jeg handler, for jeg har lyst til å bli fortest mulig ferdig og komme meg videre (og jeg antar det gjelder de fleste). Unntaket er kanskje når en står i kassa og venter på tur, for da har en ikke noe annet å gjøre enn å vente (og kanskje observere). Da er det vel også lettere å legge merke til den feite familien med handlevogna full av snop, enn den gjennomsnittlige personen med de vanlige handlevarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Byttnavn
Personlig kunne ikke jeg ha gitt mer faen i hva folk synes om handlekurven min. Om jeg hadde vist at folk dømmer meg etter handlekurven så hadde jeg kjøpt agurker, auberginer, pakke kondomer og boks vaselin, på pure F

Jeg lurer på å starte en motsats til Mary Kay, bare min forretnings ide er nedbrytbare "økodildos" agurker og auberginer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holyfuck, det der traff meg noe så jævlig. Det er NØYAKTIG det jeg "depper for" for tiden, men å trene hver dag hjelper på den følelsen :p

Jeg har for så vidt ingen issues å spise en tilfeldig Peppes eller en plate sjokkis/pose chips. Det skjer ikke ofte, fordi jeg er så superfokusert på målet mitt, at jeg holder meg til lean mat 95% av tiden. Jeg har heller ikke syk craving for 3-4 sjokoladeplater i uka, med pose chips og 3-4 1.5L flasker Cola lenger. (jeg var ille på sukker/pølser/pizza fronten før, bikka 98kg før.....). Selv om jeg spiser lean, så har jeg ikke så skikkelig "fy fy" syn på junk heller. Jeg elsker kebaben min, og sjokkis plata FÅR du bare ikke. Det er bare det at jeg har sjeldnere lyst på det :)

Hehehe, den kosten høres veldig ut som det jeg spiste før. Gjerne frossenpizza ~4 ganger i uka, often en Freia-plate for dag (kjøpte gjerne 3 i slengen, spesielt om det var 3 for 2 tilbud), minst en pakke 4x1.5 liter Cola i uka, og potetgull mange ganger i uka. Har kutta ut ALT det de siste par månedene, og det går greit, men jeg har ikke noe imot å stappe en slik Freia-plate ned gapet en gang i blant... :D

Er også i en litt kjip livssituasjon, og det blir jo gjerne slik at man ser på venner, studievenner, andre bekjente og sammenligner seg med det, og ser at man henger etter på nær sagt alle fronter. Ikke så kult. Synes også det blir feil å si at det bare sitter i ens eget hodet, som noen andre her prater om (dog mest i konteksten av mat), siden det er visse krav i samfunnet i dag, en slags norm de fleste lever etter, og når man ikke er der selv så føler man seg "utenfor", som om man ikke helt passer inn på en måte, eller rett og slett har et mindre suksessfullt liv enn de fleste rundt seg.

Trening hjelper heldigvis veldig bra på selvfølelse osv, så er veldig glad for at jeg begynte seriøst med det for ca 2 mnd siden :)

Det som er litt merkelig nå når jeg har spist sunt en stund, er at jeg ikke har lyst på det meste av den usunne maten jeg spiste før. Har fortsatt en Grandiosa liggende i frysen, men selv om jeg kikker i kjøleskapet og ikke finner noe fristende så stikker jeg heller på butikken enn inn på kjøkkenet for å skru på ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også i en litt kjip livssituasjon, og det blir jo gjerne slik at man ser på venner, studievenner, andre bekjente og sammenligner seg med det, og ser at man henger etter på nær sagt alle fronter. Ikke så kult. Synes også det blir feil å si at det bare sitter i ens eget hodet, som noen andre her prater om (dog mest i konteksten av mat), siden det er visse krav i samfunnet i dag, en slags norm de fleste lever etter, og når man ikke er der selv så føler man seg "utenfor", som om man ikke helt passer inn på en måte, eller rett og slett har et mindre suksessfullt liv enn de fleste rundt seg.

Poenget mitt var og er at uansett sosiale normer og slikt som måtte finnes er det helt og holdent ditt eget valg å påtvinge deg selv å leve etter dem. Ingen pisker deg for å ikke like Bieber, ingen låser deg inne for å ikke velge "riktig" utdanningsløp, og du blir ikke satt i gapestokk for å henge etter (hva enn grunnen og omstendighetene måtte være). Den eneste som kan straffe deg for å ikke etterleve sosiale normer er deg selv.

Trening hjelper heldigvis veldig bra på selvfølelse osv, så er veldig glad for at jeg begynte seriøst med det for ca 2 mnd siden :)

Det som er litt merkelig nå når jeg har spist sunt en stund, er at jeg ikke har lyst på det meste av den usunne maten jeg spiste før. Har fortsatt en Grandiosa liggende i frysen, men selv om jeg kikker i kjøleskapet og ikke finner noe fristende så stikker jeg heller på butikken enn inn på kjøkkenet for å skru på ovnen.

Sounds good! Bra du har funnet fornuftige ting som hjelper på humøret og selvfølelsen, sånt er viktig. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den tråden her ble plutselig litt sånn "se hvor faen jeg gir i hva andre tenker om meg." Du gir ikke virkelig faen før du, med hevet hode, slenger hårruller, en dameroman og en boks med Dream belgisk sjokolade på rullebåndet, på Mega. Been there, done that.

Hva med en pose chips, 4-pack Pepsi max, rømme, holiday dip mix, en kinder Maxi og en pakke bind, iført pysjbukse, klokka 10:15 en lørdag morgen, på butikken over gata der du er flere ganger i uka B-) been there! Good old Rema st.hanshaugen, etter x antall pinlige handleturer gir man zero fucks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en pose chips, 4-pack Pepsi max, rømme, holiday dip mix, en kinder Maxi og en pakke bind, iført pysjbukse, klokka 10:15 en lørdag morgen, på butikken over gata der du er flere ganger i uka B-) been there! Good old Rema st.hanshaugen, etter x antall pinlige handleturer gir man zero fucks :)

Skulle glatt ha greid den handlelista der også. Den hadde blitt komplett med en dameroman på toppen. :) De som gjenkjenner meg i min lokale blir gjerne møtt med et blikk som sier "bare prøv å døm meg fuckface".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en pose chips, 4-pack Pepsi max, rømme, holiday dip mix, en kinder Maxi og en pakke bind, iført pysjbukse, klokka 10:15 en lørdag morgen, på butikken over gata der du er flere ganger i uka B-) been there! Good old Rema st.hanshaugen, etter x antall pinlige handleturer gir man zero fucks :)

Hva med COCA COLA ? (den med 90% sukker) Enda bedre :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, pepsi max er det beste. Men for å få litt ekstra oppmerksomhet i form av stirrende blikk ville jeg satset på cola. :D

Gjør det da ikke for oppmerksomhet :p:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...