Gå til innhold

Hva er bra benk?


Laushel

Anbefalte innlegg

TILSVARENDE MÅL FOR KVINNER

For kvinner som veier 50-70 kg, vil de tilsvarende meget avanserte styrkemålene være:

Benkpress: kroppsvekt x 0,9

Pullups/chins: kroppsvekt x 1,1

Knebøy: kroppsvekt x 1,5

Markløft: kroppsvekt x 1,8

http://fitnessbloggen.no/kukerundtsyndrom/

Jeg tar ca. 0,8 KV i benk, 1,1 KV i bøyen, og 1,2 KV i mark. Er visst litt uroposjonalt sterk i overkroppen :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Sunn holdning må jeg si. Sikkert fornuftig i forhold til å rekruttere nye medlemmer her også, og motivere dem til å fortsette å trene.

Hvis din motivasjon til å trene og bli bedre avhenger av hva en forum bruker sier. En som i tillegg er kalt opp etter en dataspill figur som sparker romvesner i hodet og tisser på dem, da har du faktisk større problemer i livet ditt. Var jo selvfølgelig ment som en spøk, men jeg vil hevde at menn bør lett løfte 100 kilo i benk iløpet av det første året sitt med semiseriøs trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett deg komme med lignende "spøker" veldig ofte på forumet, så ikke så rart jeg tror (trodde?) det er slik du er. Heller ikke nødvendig å komme med personangrep i din siste post.

Jeg kan jo komme med helt 100% svar også, så fjerner vi alt menneskelig fra det å ha et forum:

På denne siden er Norges rekordene i benkpress for kvinner, fint fordelt etter kroppsvekt. Da ser du hvordan de beste i landet ligger på sin kroppsvekt. Ikke at du skal måle deg opp mot dem, men her ser du hva som er mulig og skal man ha kategorien bra benk, bør man i alle fall ligge på 60-70% av dette.

http://resultater.styrkeloft.no/rekorder.php?kjonn=K&aldersklasse=4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo komme med helt 100% svar også, så fjerner vi alt menneskelig fra det å ha et forum:

På denne siden er Norges rekordene i benkpress for kvinner, fint fordelt etter kroppsvekt. Da ser du hvordan de beste i landet ligger på sin kroppsvekt. Ikke at du skal måle deg opp mot dem, men her ser du hva som er mulig og skal man ha kategorien bra benk, bør man i alle fall ligge på 60-70% av dette.

http://resultater.styrkeloft.no/rekorder.php?kjonn=K&aldersklasse=4

Nå har jeg bare trent i en drøy måned, så er leeeenge til jeg kan sammenligne meg med "bra benk", men 60-70% av 230kg i benk er vertfall helt drøyt mye. For min del er et noe langsiktig mål å komme opp på min egen kroppsvekt (som er ca 70kg), og så får jeg ta ting derfra. Alle må begynne et sted, og ta ting steg for steg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare trent i en drøy måned, så er leeeenge til jeg kan sammenligne meg med "bra benk", men 60-70% av 230kg i benk er vertfall helt drøyt mye. For min del er et noe langsiktig mål å komme opp på min egen kroppsvekt (som er ca 70kg), og så får jeg ta ting derfra. Alle må begynne et sted, og ta ting steg for steg.

Jeg glemte å legge ved at jeg er en jente på 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg bare trent i en drøy måned, så er leeeenge til jeg kan sammenligne meg med "bra benk", men 60-70% av 230kg i benk er vertfall helt drøyt mye. For min del er et noe langsiktig mål å komme opp på min egen kroppsvekt (som er ca 70kg), og så får jeg ta ting derfra. Alle må begynne et sted, og ta ting steg for steg.

Nå skal det sies at den 217,5benken er med benkskjorte og tidenes korteste løftebane. Ikke akkurat representativt for Ola Nordmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

På trening har vi en 19 år gammel jente som veier 50 blank og råbenker 77kg. Det er forsåvidt 7kg over norgesrekorden, som hun helt sikkert kommer til å ta ved første stevne. Etter henne er de beste på 1-1.2xBW. Hadde også nylig besøk av en snowboardjente som aldri hadde benket før. Prøvde benken min her hjemme - 65kg på første forsøk. Omtrent det samme i egenvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå har jeg bare trent i en drøy måned, så er leeeenge til jeg kan sammenligne meg med "bra benk", men 60-70% av 230kg i benk er vertfall helt drøyt mye. For min del er et noe langsiktig mål å komme opp på min egen kroppsvekt (som er ca 70kg), og så får jeg ta ting derfra. Alle må begynne et sted, og ta ting steg for steg.

Ikke meningen å være ufin. Men dersom du ikke har fått opp 70kg enda og har trent siden 2013, så gjør du mer en èn ting feil. Du kan ikke bli butt-hurt fordi standarden for hva noen mener er "bra benk" er en del høyere en det du tar. Og nei, 60-70% av 230kg er ikke helt drøyt mye, spesielt ikke med utstyr, uansett hva du måtte mene. En slik "alle er like flinke" mentalitet som du viser fører bare til middelmådighet. Helt greit at alle må begynne et sted, men man kan ikke forvente å bli sett på som god i noe før man faktisk er det.

Personlig vil jeg si at 1xkv for jenter og 1,5xkv for gutter (raw) er et minimum for å kunne kalle seg sterk i benkpress.

 

EDIT: Ser at nevnte innlegg ikke akkurat er ferskt :p my bad. Men poenget står uansett.

Endret av gøns
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere faktorer som spiller inn på benkpressstyrke. Noen har helt feil plasserte muskelfester til å noensinne klare mye i benk mens andre med mer gunstig vektarm kan løfte veldig tungt uten egentlig å være sterkere enn en med ugunstige plasserte muskelfester.

Lengde på armene er også en faktor.

Ingen som sier noe på det. Selvfølgelig er kroppslige proporsjoner viktig i en hver øvelse og idrett forøvrig. Akkurat på samme måte som at en person med korte armer og ben vanskeligere blir en god svømmer.

1xkv og 1,5xkv burde uansett være innafor for de aller aller fleste uansett etter et par års trening.

Endret av gøns
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...