Gå til innhold

Irritabel tarm


fitnesslove

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått vite at jeg har irritabel tarm i stor grad, er det noen andre med dette som kan komme med noen tips til å få sykdommen til å fungere i hverdagen. Reagerer på omtrent alt av mat, er det noe mat som er helt trygg? Og er det noe annet (feks en treningsform) som hjelper på irritabel tarm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har samme diagnose. Har forstått det som at denne diagnosen egentlig betyr "aner ikke hva feilen er". Jeg blir syk av og til med magesmerter og feber. Har vært til maaange typer undersøkelser, og har nå blitt bedt om å teste et kosthold uten laktose. Om dette ikke hjelper, droppe gluten. Regner med du har andre symptomer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.friskogfunksjonell.no/irritabel-tarm-hvordan-behandles-det/

Anbefaler også denne siden :)

Jeg har også diagnosen. Det er veldig individuelt hvordan man reagerer, og hva man reagerer på. Du blir nesten nødt til å prøve deg frem. Men gluten og laktose er nok noe av det vanligste folk reagerer på. Det, og ofte søtstoffer. Jeg tåler f.eks. ikke aspartam. Har også lett for å spise på meg reaksjoner, hvis jeg spiser en ting ganske ofte. Og typiske ting som folk flest får oppblåst mage etc av, blir ofte ti ganger verre enn for "vanlige" folk, i alle fall opplever jeg det sånn:P Jeg reagerer også på sukker. Og diverse typer frukt, spesielt eple. Men litt går bra. Ofte er det slik at du kan spise en ting en dag, men om du spiser den for ofte, eller sammen med andre ting du reagerer på, kan det gjøre utslag. Mange har på en måte en terskel for hvor mye av disse matvarene man tåler før det skjer noe. Jeg kan for eksempel spise et eple en dag, men hvis jeg i tillegg spiser løk og drikker noe med aspartam, så vet jeg at jeg kommer til å bli dårlig. Men spiser jeg bare en av tingene, kan det gå bra

Vet ikke om dette var til noe hjelp, men. Du er i alle fall ikke alene! Det er mange som har denne diagnosen, eller som sliter med diffuse mageproblemer. Det finnes ikke noe fasit på hva som fungerer for deg, men bruk tid på å sette deg inn i det, og begynn med å spise det du er mest trygg på. Deretter kan du enten luke ut matvarer du tror du reagerer på, eller prøve å innføre matvarer om det går bra å spise det du gjør. Tar tid, men er ikke så mange andre måter å gjøre det på. Vet også at mange blir bedre med et lavkarbokosthold. Men det står om det på frisk og funksjonell sin side, anbefaler å lese der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt med det i ca 2 år nå, har blitt værre og værre. Det er noe som ligger i familien, bestemor og kusinen min har det også, tillegg til Morbus Chron.

Symtomene er flere, men det er oppblåst mage som absolutt er det største og værste. Det er helt ekstremt, blir oppblåst av ALT, og går 24 timer i døgnet med oppblåst mage. Kan ikke gå i normale klær og når det er på det værste tør jeg ikke å være blant folk. Ser ut som jeg er gravid i 12. mnd. Har også søvnproblemer, sure oppstøt og store smerter i neders av magen.

Har prøvd meg frem ganske lenge nå, men det er vanskelig å se forskjell når jeg blir oppblåst av alt. Det jeg synes funker bedre er veldig små porsjoner og cardio trening. Spurte legen og ærneringsfysiologen om det var lurt å kutte gluten og laktose, men de sa nei fordi jeg ikke er allergisk mot det. De sa jeg faktisk skulle spise det hver dag, men spessiellt laktose føler jeg jeg reagerer veldig på. Føler jeg ikke kan høre på/stole på legene. Men kålchips og light brus er der absolutt værste.

Tusen takk for svar dere, det setter jeg pris på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hovedgrunnen til at du sliter med dette er med stor sannsynlighet fordi du i lengre tid har spist alt for lite. Dette går utover tarmen, og dårlig toleranse for mat er en veldig vanlig konsekvens av undervekt. I lengden så er det derfor mer mat som må til for at dette skal ordne seg. Å spise mindre og mer restriktivt, kombinert med å trene mer utholdenhet kan føles som om det hjelper der og da, men det er ikke veien å gå for å bli frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen til at du sliter med dette er med stor sannsynlighet fordi du i lengre tid har spist alt for lite. Dette går utover tarmen, og dårlig toleranse for mat er en veldig vanlig konsekvens av undervekt. I lengden så er det derfor mer mat som må til for at dette skal ordne seg. Å spise mindre og mer restriktivt, kombinert med å trene mer utholdenhet kan føles som om det hjelper der og da, men det er ikke veien å gå for å bli frisk.

Hvordan vet du at h*n har spist for lite? Forklaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat fått vite at jeg har irritabel tarm i stor grad, er det noen andre med dette som kan komme med noen tips til å få sykdommen til å fungere i hverdagen. Reagerer på omtrent alt av mat, er det noe mat som er helt trygg? Og er det noe annet (feks en treningsform) som hjelper på irritabel tarm?

Du sier det ligger i familien din, men kan dere rette problemet mot noe spesifikt da? Om det er omstendigheter som gjør situasjonen værre, for eksempel etter inntak av matvarer med en spesifikk ingrediens? Ettersom det handler om familien din vil jeg tro dere er undersøkt. Nettet er som kjent et vanskelig sted å gi råd over da man gjerne skulle visst rundt deg. Dette med kosthold er såklart utrolig vanskelig, ettersom det er ekstremt mye meninger og en del bob-bob informasjon ute og går. I tillegg er mye individuelt med tanke på hva man tåler/ikke tåler. Etter egen erfaring mener jeg et kosthold uten gluten og melk bør være nevneverdig (som også er knyttet opp mot Irritabel Tarm Syndrom i flere tilfeller). Men du må nesten vurdere det selv. - ved mistanke/usikkerhet vil det uansett ikke skade å legge om kosten i et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har slitt med det samme i "alle" år. Ganske intense magesmerter ved matinntak og ekstremt oppblåst mage (utrolig irriterende å alltid måtte ta høyde for at man i kan gå fra å være slank til å se ut som man er fødeklar på 1-2-3; veldig ubehagelig i sosiale sammenhenger). Var samtidig også en typisk kardiojente som løp og løp og løp på tredemøllen. Har nå gått over til (hovedsaklig) å trene styrke, samt å spise mer, og oftere. Har kuttet ut brød og pasta, og spiser mer proteiner enn tidligere. Merker STOR forskjell. Magen min vil nok alltid være ganske sensitiv, men jeg kan nå også spise små mengder av ting som var helt krise tidligere (f.eks. fløtekrem; for et halvt år siden hadde jeg omtrent vært sengeliggende i en hel dag om jeg hadde fått det i meg...)

Har også en teori om at all løpingen var med på å irritere tarmene pga all "humpingen" det medførte, men kan godt være at det er helt på jordet, ikke vet jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har levd med irritabel tarm i årevis, og har funnet ut at det er vanskelig å finne ut ha som passer å spise for det har en tendens til å være forskjellige triggere alt etter dagsform osv. Periodisk faste hare hjulpet meg veldig mye, da får tarmene hvile og så lenge jeg holder meg unna f.eks. for mye brød, melk med laktose, halvfabrikata sauser fungerer det bra. Har testet iperioder med å spise måltider jevnt over i løpet av dagen men ubehaget og doløpingen er ikke verdt det...

Her er en video som forklarer hva det er for noe, etterpå er det noen kostholdsråd også tror jeg, men jeg har ikke sett videre fra den grafiske forklaringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd med irritabel tarm i årevis, og har funnet ut at det er vanskelig å finne ut ha som passer å spise for det har en tendens til å være forskjellige triggere alt etter dagsform osv. Periodisk faste hare hjulpet meg veldig mye, da får tarmene hvile og så lenge jeg holder meg unna f.eks. for mye brød, melk med laktose, halvfabrikata sauser fungerer det bra. Har testet iperioder med å spise måltider jevnt over i løpet av dagen men ubehaget og doløpingen er ikke verdt det...

Her er en video som forklarer hva det er for noe, etterpå er det noen kostholdsråd også tror jeg, men jeg har ikke sett videre fra den grafiske forklaringen

Har aldri hørt om at periodisk faste er bra for IBSere, elsker den spisemåten selv, men måtte stoppe fordi det gjorde meg helt ekstremt oppblåst. Og da mener jeg HELT ekstremt. er overbevist at det ikke er et menneske på jord som er mer oppblåst enn meg. Her snakker vi tvillinger i 9 mnd. Det går ikke ned etter dobesøk eller nattesøvn heller. Det eneste som gjør det bedre er rett og slett å ikke spise. Men takk for deling av video, veldig nyttig!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om at periodisk faste er bra for IBSere, elsker den spisemåten selv, men måtte stoppe fordi det gjorde meg helt ekstremt oppblåst. Og da mener jeg HELT ekstremt. er overbevist at det ikke er et menneske på jord som er mer oppblåst enn meg. Her snakker vi tvillinger i 9 mnd. Det går ikke ned etter dobesøk eller nattesøvn heller. Det eneste som gjør det bedre er rett og slett å ikke spise. Men takk for deling av video, veldig nyttig!! :)

Det er vel forskjellig fra person til person, jeg har prøvet og feilet x antall ganger og kommer tilbake til PF. HVIS jeg spiser i løpet av dagen er luft mitt største problem. Underlig hvor forskjellig vi kan reagere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også "irritabeltarm" plager. Men aldri vært til doktot, og gidder ikke ta den tid det tar og først gå til lege, så få henvisning til sykehus for kamera opp i rattata og evt avføringsprøver, og til slutt få konklusjon; du ahr "irritabel tarm"..Prøv oghold deg unna hvetemel, melk, noen typer frukt osv osv....Som om man på nesten 40 år ike har prøvd alt.......

Så sier familie da at man BØR sjekke, i tilfelle det er noe "farlig" som er skyld i plagene...Joda, hadde de dukket opp de siste årene, men har hatt mage og avføringsproblem siden jeg kan huske, så om det er noe "farlig" hadde jeg nok vært død :) ER det flere som kvier seg for og få "diagnosen" på papir, pga samme tanker? ER det noen som faktiks HAR fått hjelp av undersøkelse og funnet tilstand som er "kurerbar" , altså ikke "irritabel tarm" men "sykdom",- som ikke er farlig(da hadde jeg jo vært død som sagt), men likevel en sykdom som kan behandles, iallefall symptomene....Om noen har det, vil jeg gjerne hør, så skal jeg vurdere litt mer om jeg skal gjøre noe med mageproblemne..Hadde vært greit og ikke ha vondter i varierende grad og i variernde varighet HVER dag........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irritabel tarm er en diagnose som stilles ved eksklusjon av organiske sykdommer som gir mange av de samme symptomene. Cøliaki, chrons, ulcerøs kolitt osv. Å selvdiagnostisere seg med irritabel tarm er en veldig dårlig ide.

Joda, ser den...Men det er liksom ille nok den "andre" underlivsundersøkelsen vi kvinner må gjennom regelmessig,- har liten lyst på en "ekstra", bare for at man ikke skal finne noe..Det gjør man jo ikke på den andre heller da,- men den føler jeg fortsatt er MIDNRE intim enn det som KAN komme til og skje om jeg går for og sjekke magen... neste gang semrtene slår til for fullt,- kanskej skal jeg ringe legen da? Blir alltid til at man skal vente litt, og se..også blir smertene mer "utholdelig";- også er det sikkert lenge til enste gang det blir like ille..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...