Gå til innhold

Irritabel tarm


fitnesslove

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lest alt her, så beklager om jeg bare gjentar andre.

Mannen min sliter med det samme, men for tre uker siden la vi om kostholdet til glutenfritt, og det har hjulpet betraktelig. Han er ikke kurert, selvfølgelig, men han melder om at smertene er borte, og at dobesøkene ikke er like prioritert lenger.

Tidligere spiste han immodium som godteri hver eneste dag, men har ikke rørt en tablett på over to uker nå.

Det kan jo hende det kunne vært noe for flere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke lest alt her, så beklager om jeg bare gjentar andre.

Mannen min sliter med det samme, men for tre uker siden la vi om kostholdet til glutenfritt, og det har hjulpet betraktelig. Han er ikke kurert, selvfølgelig, men han melder om at smertene er borte, og at dobesøkene ikke er like prioritert lenger.

Tidligere spiste han immodium som godteri hver eneste dag, men har ikke rørt en tablett på over to uker nå.

Det kan jo hende det kunne vært noe for flere :)

hah.....interessant.....Jeg var på Ahus her om dagen til konsultasjon. Han nevnte at jeg kunne faktisk ha IBS uten at jeg har fått noe diagnose. Glutenfritt høres slit ut da, men det finnes vel verre situasjoner å havne i.

Kan prøve :)

PS: Jeg har GERD da. Ikke helt det samme, men "immodium som godteri" hørtes kjent ut hehe. Jeg trenger heldigvis ikke det HELE tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hah.....interessant.....Jeg var på Ahus her om dagen til konsultasjon. Han nevnte at jeg kunne faktisk ha IBS uten at jeg har fått noe diagnose. Glutenfritt høres slit ut da, men det finnes vel verre situasjoner å havne i.

Kan prøve :)

PS: Jeg har GERD da. Ikke helt det samme, men "immodium som godteri" hørtes kjent ut hehe. Jeg trenger heldigvis ikke det HELE tiden.

Det er en del å tenke over til å begynne med når man legger om til glutenfritt, men etter et par uker går det meste automatisk :) for ham var det verst å kutte ut øl, helt til vi fant ut at Ringnes lite ikke inneholder gluten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del å tenke over til å begynne med når man legger om til glutenfritt, men etter et par uker går det meste automatisk :) for ham var det verst å kutte ut øl, helt til vi fant ut at Ringnes lite ikke inneholder gluten ;)

De fleste øltyper inneholder så lite gluten at det ikke er et problem annet enn for de aller mest sensitive cøliakierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste øltyper inneholder så lite gluten at det ikke er et problem annet enn for de aller mest sensitive cøliakierne.

det er ikke magen min helt enig i, og jeg er ikke "syk nok" til å bli kalt cøliatiker..

Men om man er misfornøyd med legens innsats for å finne ut hva som er galt, så bør man A) tenke over hva man faktisk sier til legen "jeg har vondt i magen, jeg må være allergisk mot noe" er ikke det mest efektive for å få skikkelig hjelp, du gir ikke legen noe særlig informasjon om hva og hvor stor påvirkning dette har i hverdagen, B) gir du faktisk legen rikelig informasjon om hva som er galt og hvor lenge det har fåregått og alt annet legen bør vite, og du enda ikke får tilstrekkelig hjelp, da BYTTER man lege. Vanskligre er det stortsett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det kanskje ikke gluten som er problemet :)

Ifølge div tester er det en av mange ting jeg har en reaksjon på(men i svak grad ifølge legen, dermed intollerant), men det er også det som gir meg mest smerte om jeg får i meg noe av det. Men glutenfri øl er null problem, så det er ikke gjæra eller hummla jeg reagerer på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble 80% bedre etter akupunktur behandlingen hos en dyktig kinesisk dame, det koster litt og jeg har vært litt skeptisk i begynnelse, men nå kan jeg spisse alt nesten smertefri. Jeg har vært på 8 behandlingen ,nesten hverdag og nå skal jeg gå en gang i uken.

Dette er jeg svært skeptisk til. Hvordan skal akupunktur som i seg selv ikke akkurat har noe solid dokumentert effekt kunne bedre IBS? Og ikke minst hva har det å si at hun er kinesisk? Hvordan er man 80% bedre? Og at det koster mye er ikke det samme som at det er bra...

Alternativ medisin, og da i form av nålestikk mot irritabel tarm? Denne må du utdype

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80% bedre betyr at je før jeg hadde smerter hverdag og ikke kunne søve pga. av smertene, nå har jeg en gang i blant når jeg spiser fet mat.

jeg skal ikke bevise noe.

her er hennes websiden http://www.kinesisk-akupunktur.no/new/akupunktur.html

Du skjønner at det virker sketchy for deg å opprette en bruker for å snakke varmt om dette og så henvise til nettsiden? Reklame?

Men ok, kan du finne noen bevis for det som er uthevet i rødt?

Gjennom akupunktur kan man rette opp balansen i kroppen ved å stimulere punkter langs de ulike meridianene (energibaner) som finnes i enhver levende organisme. Menneske kroppen (orddeling?) utsettes for ulike indre og ytre påvirkninger som gjøre at den kommer ut av balanse. Disse kan være matvarer man spiser, luften man puster inn, dagsrutiner, stress o.s.v. Ved å regulere energisirkulasjonen langs meridianene med nåler, fjernes blokkeringer av energiflyten. Dermed lindres sykdomene og kroppens harmonien gjenopprettes. (kroppens harmonien?)

Alt dette er hentet fra siden, og det er jo bare tull det som står der, vagt, upresist og udokumentert. Ikke for å være en suring her, men til de som måtte slite med IBS, så trenger de ikke bruke masse penger på dette.

For å vri litt på det, hvor logisk virker dette:

"IBS skyldes som regel en ubalanse i energiflyten i menneskekroppen. Denne energien er i ubalanse på grunn av hva man spiser og kan rettes ved å sette nåler i energibanene. Dette øker energisirkulasjonen og fjerner energiblokkeringene som forårsaker irritabel tarm"

(Ps: Det er ikke engang brukt en energi på å prøve å forklare hva slags "energi" det er snakk om engang, som om at det var den største selvfølge at det er slik)

Golk har ofret geiter i tusenvis av år, uten at det gjør at geiteofringer er et effektiv middel for noe. Så at det er stukket nåler i folk og fe i Kina i flere tusen år, betyr ikke at det fungerer.

Takk for meg og god nat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tro hva du vil. Om jeg hadde anbefalt en lege, ble det sikkert ikke oppfattet som reklame

Da hadde du i alle fall anbefalt en fagperson du likte som kanskje viste noe om dette, eller kunne henvise videre og ikke voodoo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som regel snakk om ressurser og ikke fastleger som ikke bryr seg. Virker her som om leger skal vite alt :woot:

Er man plaget av noe så blir man sendt til spesialist og man må jo også ta noe ansvar selv og si at du må om legen ikke har fortstått at det er et problem over gjennsomsnitt. De sender deg ikke vidre om du ikke "må", og bra er det. Det er sløsing med ressurser

Jeg ble sendt til en privat klinikk av min fastlege ang allergi,nese og lunge. Litt ventetid når ting ikke er livstruende, men det tåler vi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror her er en side hvor man deler sine erfaringer ,jeg har vært hos flere leger og ingen kunne hjelpe meg, heter det voodoo da?;)

For all del, anbefal hva du vil. Det er alltid det samme, om det er hypnose, akupunktur, homeopati, energikrystaller eller whatnot.

I hvor stor grad har du tenkt på at IBS også har en psykologisk faktor, mht stress m.m? Du kan altså ikke se NOEN annen sammenheng en at nåler i dine energibaner har gjort tarmen din bedre? Ikke lagt om kosten, stresset ned, mosjonert, evt din tro på behandlingen har gjort at du opplever det som bedre, spesielt siden du bruker mange penger på det?

Men som sagt! Go tarm og go natt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror her er en side hvor man deler sine erfaringer ,jeg har vært hos flere leger og ingen kunne hjelpe meg, heter det voodoo da?;)

Placebo funker til et vist punkt, men da er man også mest sannsynlig hypokonder

Tror du burde se dokumentaren som har vært sendt på nrk om alternativ behandling. Svada er konklusjonen, eller mer forstålig: svindel

Folk som av en aller annen grunn absolutt skal bruke alternativ behandling som lider av alvorlige sykdommer fremfor medisinks behandling stryker som regel med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! Så denne tråden, og tenkte jeg skulle gi mine råd til akkurat denne "sykdommen".

IBS kommer i flere varianter (tenker da på diaré, luftplager og forstoppelse), fellesnevneren er derimot at det ikke er noen klar årsak til plagene. Det har vært mye forskning på IBS, og den ledende teorien er at det er en feil i nervesystemet som sender signaler til tarmens muskulatur, som fører til at den peristaltiske bevegelsen ikke fungerer som den skal.

Det finnes dessverre ingen kur for IBS, men det er noen generelle tips som kan være med på å lette symptomene:

1. Nok og regelmessig søvn.

2. Et kosthold som er variert og ikke innehar for mye sukker/sukkeralkoholer (ref. aspartam etc. kunstig søtningsstoffer).

3. Fiber for å hjelpe tarminnholdet.

4. Unngå kullsyre.

5. Probiotika

Det som er viktig i forhold til IBS er å helst drikke kunstig sukkerholdige produkter i moderate mengder. Dette er fordi det kunstige sukkeret i seg selv har en avføringsskapende komponent (ref. pakningsvedlegg på de fleste sukkerfrie produktene), og de som har IBS trenger ikke mer som setter fart på tarmen.

Kullsyre er heller ikke å anbefale, og øl o.l. er derfor ikke gunstig for de med IBS da kullsyren ikke hjelper på de allerede plagsomme luftplagene personer med IBS ofte opplever. Vin kan og være plagsomt, men da er det heller på grunn av garvesyren vin ofte inneholder.

Da det ikke finnes noen kur eller behandling for IBS er det beste som kan gjøres symptomlindring. Det har vært en del forskning på bruken av Lactobacillus Rhamnosus (LGG) som er en melkesyrebakterie. De fleste studiene konkluderer med symptomreduksjon hos pasienter med IBS. Jeg kjenner flere som har IBS som bruker kosttilskudd med LGG og opplever symptombedring. Det er små tyggetabletter som fås på apoteket og brukes ofte i behandlingen av omgangssyke og reisemage. Disse plagene er svært like de som de med IBS opplever, hvilket gjør det logisk at effekten kan være tilstede hos de som har IBS.

De som har mye luftplager kan forøvrig prøve Minifom, men de fleste jeg kjenner sier de ikke har opplevd store bedringen av denne.

Det siste tipset er at hvis du kjenner avføringstrang, gå på do. Helst med en gang du kjenner det da du ikke sitter å stopper avføringen fra å komme ut. I tarmen har vi muligheten til å tvinge avføringen tilbake i tarmen, det er det som skjer når vi holder oss. Dette forverrer da den allerede forstyrrede peristaltikken og luftplagene forverres som gir knip.

Legger ved forskningsartikkel om LGG og IBS hos barn fra universitetet i Warsawa:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21507030

"The use of Lactobacillus rhamnosus GG moderately increases treatment success in children with abdominal pain-related functional gastrointestinal disorders, particularly among children with IBS."

For generelle råd i forhold til IBS:

http://www.apotek1.no/mage-tarm/irritabel-tarm-syndrom

Denne teksten er basert på erfaringer, og noe faglitteratur. Er du usikker eller mye plaget oppsøk lege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne vil være interessant for deg Try89. En reviewartikkel fra British Dietetic Association som ble publisert i fjor:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-277X.2012.01242.x/pdf

Det er ikke anbefalt å prøve probiotika (melkesyrebakterier) før man har prøvd å kutte FODMAPs. Når det gjelder søtstoffer så er den lakserende effekten først og fremst noe som gjelder sukkeralkoholer, ikke de søtstoffene man finner i kunstig søtet drikke (aspartam, acesulfam k, sukralose).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne vil være interessant for deg Try89. En reviewartikkel fra British Dietetic Association som ble publisert i fjor:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-277X.2012.01242.x/pdf

Det er ikke anbefalt å prøve probiotika (melkesyrebakterier) før man har prøvd å kutte FODMAPs. Når det gjelder søtstoffer så er den lakserende effekten først og fremst noe som gjelder sukkeralkoholer, ikke de søtstoffene man finner i kunstig søtet drikke (aspartam, acesulfam k, sukralose).

Spennende lesning! Uansett er jeg nok uenig. De fleste som har fått diagnosen IBS har som kjent ikke en matallergi som er ledd i testingen av IBS. Dessuten opplever mange med IBS plager UTEN at de har spist mat men kan opptre i sosiale eller stressende situasjoner (som påvirker nervesysteme, ref. autonome nervesystemet). Forøvrig er det svært vanskelig å "overdosere" seg på probiotika, og de kapslene er rimeligere enn Biola! :)

Forøvrig var det feilskrevet av meg det angående aspartam etc., jeg mente selvfølgelig sukkeralkoholer som xylitol, malitol etc. (se på klokkeslettet så skjønner du kanskje hvorfor det gikk litt i surr! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjalp meg litt var faktisk Vi-Siblin (fiber lol). Weird shit. Literally. Men det hjelper noe.

Det jeg lurer på er hvor mye fiber må man spise før en oppnår samme mengde som 1-scoop Vi-Siblin, slik at jeg slipper å kjøpe tilskudd, og heller spiser "riktig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjalp meg litt var faktisk Vi-Siblin (fiber lol). Weird shit. Literally. Men det hjelper noe.

Det jeg lurer på er hvor mye fiber må man spise før en oppnår samme mengde som 1-scoop Vi-Siblin, slik at jeg slipper å kjøpe tilskudd, og heller spiser "riktig".

Vi-siblin inneholder store mengder kostfiber av den ikke-løselige varianten som kun er der for å bevege tarminnholdet. Vanskelig å finne mat som inneholder slike mengder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...