Gå til innhold

Irritabel tarm


fitnesslove

Anbefalte innlegg

Da ser det ut til at jeg også ender opp med denne diagnosen etter at jeg i dag var på siste utelukkingsundersøkelse. Jeg har spist glutenfritt siden mars, og hadde en god periode, men nå har jeg vært dårlig siden august.

Jeg har ikke hatt sjans til å trene i det hele tatt, vet noen hvordan jeg kan komme i gang igjen? Magen er øm og vond, og energien er nærmest ikke-eksisterende.

Skal teste FODMAP, må bare lese meg opp først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spennende lesning! Uansett er jeg nok uenig.

FODMAP-redusert diett er den behandlingsformen som har best evidens når det kommer til behandling av IBS, og foreløpige tall tilsier at 2/3 blir symptomfrie på denne. Det er den dietten som primært benyttes i behandling av IBS, hvertfall ved Haukeland der jeg selv har erfaring fra behandlerståsted. Det har forøvrig ingenting med matallergi å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig sensitiv mage selv (IBS, sier legen. "Du vet ikke hva det er" kaller jeg det).

Jeg ser gjennom liste med FODMAP nå, og vil si er det 50/50 hva jeg tåler og ikke.

Mens FODMAP-tillatt mat som banan, druer og (rå) gulrøtter tåler jeg dårlig.

Jeg ser ingen logisk sammenheng mellom hva jeg tåler og ikke: for eksempel er ikke yoghurt eller cc så bra for meg, mens andre meieriprodukter går helt fint. Det med glutenprodukter er et poeng, da...jeg tåler det ikke spesielt godt, men er for glad i bakverk til å leve uten (jeg kutter det ut i dårligere perioder).

Jeg har mange ting jeg vet jeg tolererer så som så (noen ganger går det greit), mens andre ting har jeg gitt helt opp, som sopp og rå gulrøtter.

Selv tåler jeg mange flere grønnsaker bedre når de er kokt/bakt. Rene salater er døden for meg!

Har slitt med magen siden begynnelsen av 20-årene, men har alltid reagert på rå salater. Føler jeg er mye bedre nå enn tidligere, men noe av grunnen til det er vel fordi jeg har bedre oversikt over hva som går greit og ikke.

Jeg tror det mest slitsomme med "IBS" er at jeg kan tåle noe helt fint en stund, og så plutselig begynne å reagere på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og der passer jo ikke den derre FODMAP-teorien inn: jeg tåler kaffe bedre med melk i, men melk er jo fy-fy.

Ikke for å sette en diagnose på deg, OBS OBS, osv, men MIN erfaring med kaffe og alko (og alt annet som er syrlig egentlig) er at det føkker magen min. Men det er det en god grunn til, jeg har GERD og går på Nexium (syrepumpehemmende). Tåler kaffe og alko bedre med Nexium da :)

Jeg bare slenger det ut her, fordi IBS er jo "jeg aner ikke hva som er galt"-diagnosen leger setter på oss. For min del, så er det en combo av GERD og IBS. Om FODMAP gir lite mening, vurder å ta en titt på dine syrenivåer med fastlegen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og der passer jo ikke den derre FODMAP-teorien inn: jeg tåler kaffe bedre med melk i, men melk er jo fy-fy.

Tingen med FODMAP er at det er flere klasser, og ikke alle trenger å være et problem. Laktose er en av klassene, og det ser da ikke it til å være et problem for din del. Poenget med denne dietten er å kartlegge hva som lager krøll, og så kutte ut bare det nødvendigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...