Gå til innhold

Derfor tror jeg styrketrening ikke passer meg


Link

Anbefalte innlegg

Det er vedtatt sant? At alle mennesker har godt av styrketrening, og oppnår helsegevinster ved trening?

Vel... jeg har drevet med styrke- og kondisjonsbasert trening de siste ti årene (jeg er 28 og veier 83 kg med fett% 14). Treningen har vært en livsstil, og jeg har opplevd fremgang, økning, oppnåelse av teknikk og selvsagt litt overtrening på kjøpet.

Jeg har elsket det, men nå er jeg ikke så sikker på om jeg vil drive med denne formen lenger. For 1,5 måned siden hadde jeg en drop i motivasjonen, og tok meg noen uker treningsfri. Det skulle gjøre meg bedre enn jeg ante.

Det første som skjedde var at behovet for mat sank betraktelig. Endelig kunne jeg slippe taket på matregimet, der jeg ikke kunne gå mer enn 3,5 timer før magen knurret etter mer næring. Ikke kjenner jeg sulteverket i musklene heller. All treningsverk og stølhet er også borte.

I tillegg gikk jeg ned noen kilo, og føler meg lettere både i kroppen og til sinns. Fettprosenten gikk også ned ettersom jeg ikke hiver innpå like mange kalorier lenger. Alt føles egentlig enklere. Humøret har også stabilisert seg. I treningsperioder kunne jeg bli ekstra irritabel, trøtt, sliten, deppressiv og verkende i kroppen dersom jeg ikke fikk meg nok søvn eller hvile. Nå er ikke dette noe problem lenger.

Som følge av vektnedgangen har jeg blitt mye raskere og bedre i fotball. Det gjør godt når en skal til dyst med gjengen på løkka!

Jeg spiser fortsatt sunt, trener regelmessig kondisjon og holder meg i form, men etter ti år vurderer jeg nå å droppe styrketreningen. Jeg tror rett og slett ikke jeg orker å måtte leve rigid, uten å føle meg sulten, verkende, støl, trøtt, irritabel lenger.

Et slikt forum har godt av å få et innspill av denne typen fra en fallen pumpe-engel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fw4Cs2Q.gif

downloader.php?file=McNabb_Stare.gif

Spøk til side så har du antakeligvis trent/spist på feil måte hvis du syns det ikke har vært noe for deg. På en annen side så kan det hende du bare bør bli en cardiobunny og leve livet ditt akkurat som du føler for.

Jeg forstår ikke helt hvordan du konstant var sulten da? Hvor mye spiste du? Snakker om gram matvarer, antall måltider, og makronæringsstoffer.

Har du forresten prøvd deg på periodisk fasting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legger du skylden på styrketreningen for måten du spiser på? Det er vel ingen som sier at A: Hvis du trener styrke , så følger alltid B: Da må du spise sånn og sånn.

Jeg ville kanskje sett på om jeg kunne gjort ting annerledes og mer fleksibelt. Jo mer rigid noe er, jo kjipere er det i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, artige gif`s :)

Det kan godt hende jeg har gjort ting feil, men i løpet av tjueårene har jeg stadig prøvd å suge til meg kunnskap og meislet inn disiplin til å trene, spise og hvile riktig.

Ang det med styrketrening og matkonsum så øker apetitten min betraktelig når jeg trener styrke - naturlig nok. Ettersom jeg ikke gidder å sulte meg, fører nok det til en spisehverdag der jeg stadig vekk såvidt bikker over kalorigrensen som sakte men sikkert plusser på fettprosenten, i tillegg til muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, artige gif`s :)

Det kan godt hende jeg har gjort ting feil, men i løpet av tjueårene har jeg stadig prøvd å suge til meg kunnskap og meislet inn disiplin til å trene, spise og hvile riktig.

Ang det med styrketrening og matkonsum så øker apetitten min betraktelig når jeg trener styrke - naturlig nok. Ettersom jeg ikke gidder å sulte meg, fører nok det til en spisehverdag der jeg stadig vekk såvidt bikker over kalorigrensen som sakte men sikkert plusser på fettprosenten, i tillegg til muskelmasse.

Jeg tror fortsatt hele tråden venter på svar på hvordan treningen din, matvanene dine(kalorier, makronæring, måltidssammensetting) var før? Man kan ikke bare slippe en bombe uten å backe det opp litt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uansett det var et tøft tema av deg å ta opp. Det finnes masse folk som ALDRI trener i form av styrke og cardio på treningssenter, men som alikevel holder seg greit aktive ved å gå turer og ikke sitte så mye stille generelt. Jeg har alltid lurt på hvordan det er å leve et sånt liv, uten ordentlig "trening". Jeg har dog ikke kommet dit at jeg ønsker å prøve det ut enda. Ingenting er som å perse i knebøy og kjenne musklene jobbe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mandag

Rygg, bakre skuldre og biceps:

3 sett Nedtrekk foran, bredt grep

3 sett Kabelroing med V-grep

2-3 sett Omvendte flyes i pec dec maskin

3 sett Bicepscurl med EZ-stang

3 sett Bicepscurl med hantler

Onsdag

Bryst og triceps

3 sett Benkpress med hantler eller stang

3 sett Skråbenkpress med hantler eller stang

3 sett Pecdec

2 sett Cablecross

3 sett Kabelpushdown med stang

2 sett Dips

Torsdag eller fredag

Bein, mage og skuldre

3 sett Knebøy eller beinpress

3 sett Beinspark, maskin for fremre lår

3 sett Lårcurl, maskin for bakre lår

2 sett Gorillapress, maskin eller hantler

2 sett Sidehev maskin eller hantler

2 sett Shrugs

Kosthold:

En vanlig dag - sånn roughly:

Frokost

Havregryn m/frosne bringebær og melk

Proteinshake whey

Speilegg

Eple

Valnøttkjerner

Multivit & Omega 3

Lunsj

Eurospar-salat med Kjøtt, egg, salat, skinke, ørlite pasta osv

Eller

Lunsjkaker (karbonader med grønnsaker)

Valnøttkjerner

Middag (pre-workout)

Kylling

Pølse

Grovskiver

Valnøttkjerner

Eple

Avacado

Middag nr.2 (post-workout)

Det samme som i middag nr. 1, more or less.

Kveldsmat

Forskjellige varianter av de foregående.

Det skal nevnes at jeg ikke spiser alt dette i hvert måltid. Dette er simpelthen de ulike matvarene jeg sjonglerer mellom fra dag til dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mer eller mindre det regimet jeg levde med de siste ti årene - med enkelte variasjoner selvsagt.

Felice: Ja, jeg er enig i at det er digg å føle musklene jobbe, strutte og vokse, men nå føler jeg meg så tilfreds uten at jeg vet ikke hva jeg skal tro lenger.

La det bare være klart at jeg fortsatt er blodig opptatt av trening, sunt kosthold og fysisk aktivitet! Jeg vet bare ikke om pumpegodstoget er my right ride lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro JB: Jeg har èn superheltstyrke i livet - og det er at jeg aldri blir særlig lei av ting. Jeg kan spise det samme hver dag om jeg må. Det er heller effekten av styrketreningen og kosten som får meg til å tvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekten av styrketreningen, mener du da at du ikke fikk de resultatene du ønsket? For selvom du aldri blir særlig lei av ting så blir kroppen din vant til øvelsene og maten du spiser. Om den alltid blir "utsatt" for det samme og aldri blir utfordra med noe nytt, da trenger den heller ikke utvikle seg noe særlig, altså gi deg den effekten du ønsker.

Du kan ikke prøve å variere treningen din litt mer da? Styrketrening med høyrep og lavrep, crossfit, boksing, styrke med bare kroppsvekt, evt. saltimer med fokus på styrketrening..? Bare noen små tips (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er din superheltstyrke din akilles.

Man får sjelden fremgang ved å kjøre samme program over lengre tid med tanke på at kroppen har blitt vant med det, det lønner seg å ha variasjon så at kroppen får brynt seg på andre øvelser.

Stusser også mangelen over faste baseløft. Du har "eller" benkpress og knebøy, og hvor er markløft?

Er ikke rart at du mister motivasjonen når du har brukt 10 år på livet med å kjøre samme program som promoterer bruk av apparater foran baseløft og frivekter.

Jeg ville kanskje ha prøvd i 1 år til, minst, men med et program som promoterer bruk av baseløft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill folkens!

Jeg er 1.84 høy.

Det kan også godt hende jeg burde variert mer. Det er sikkert mye jeg kunne gjort annerledes, inkl mer fokus på baseløft! Poenget er at jeg fikk fremgang! Jeg økte i muskelmasse, jeg økte i maxløftene mine og jeg ble særs fornøyd med det jeg så i speilet. Selvsagt hadde jeg perioder med ovetrening, motivasjonsdropp osv, men det har vel alle fra tid til annen. Hovedsaklig trivdes jeg med styrketreningen.

Problemet (som jeg nå ser etter å ha vært av karusellen en periode) er det store behovet for mat og hvile i rette mengder til rette tider, og den påfølgende slitenheten og verket som kommer hvis man ikke følger dette.

Dette gjelder jo kun meg, men jeg poster her for å skape en liten debatt, og for å se om det var noen andre som følte det på samme måten. Skjønner hvis dette kan provosere, men det er ikke formålet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lloyd - jeg varierer med repsmengden. I tunge uker kjører jeg 6-8, mens i deload-uker kan det være 12-15.

Pleier ikke å veie maten. Så hardcore er jeg ikke :) (men respekt og piece out til alle som gjør det altså!)

Kanskje det bare koker ned til at jeg har fått andre verdier på mine eldre dager. Det føles egentlig veldig godt å bare være tynn, lett og rask igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener.

Jeg trener mye styrke og har mye kunnskap om kosthold, og det er i beste fall et tveegget sverd. Jeg synes ikke det er vanskelig å innrømme at jeg på mange måter hadde det bedre da jeg ikke hadde like stort fokus på disse tingene. Misforstå meg rett, jeg har mye glede av treningen, men jeg har selvinnsikt nok til å se at det ikke er udelt positivt.

Jeg er en av dem som synes det er mye vanskeligere å gå ned i vekt med høy treningsmengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...