Gå til innhold

Ny pers i markløft!


Anbefalte innlegg

YAY, MÅ få skryte litt, persa med 110 kg i markløft i dag, 110 kg x 3 reps. Låsegrep funka, har terpa litt på det i det siste, for i forrige uke klarte jeg bare 100 kg, men i dag føltes 110 kg egentlig helt greit. Så jeg har stor tro på 130 kgs (2 x egen kroppsvekt) innen året er omme! Kred mottas med takk! :p

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Populære innlegg

YAY, MÅ få skryte litt, persa med 110 kg i markløft i dag, 110 kg x 3 reps. Låsegrep funka, har terpa litt på det i det siste, for i forrige uke klarte jeg bare 100 kg, men i dag føltes 110 kg egentli

Spør du virkelig hva som er vitsen med å løfte 50kg mer i markløft med reimer enn uten reimer? Er det ikke opplagt at å løfte 50kg mer betyr at du er betydelig sterkere enn om du løfter 50kg mindre? H

Drareimer er juks. Fortsett som nå.

Takk! :-) Det er jo ikke mer enn et par mnd siden jeg begynte å terpe mark... Så er rimelig godt fornøyd med fremgangen! Bruker ikke drareimer da, men det blir etter hvert. Føler det er litt "juks", men det er kanskje ikke det?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Bra løft, uten reimer

Minuset med reimer er at du underutvikler grepsstyrken din. Jeg kjenner personer som drar 205kg i mark med reimer, men bare 150 uten, ikke resulterer det i en noenlunde shady teknikk men også at du blir avhengig hvis du bruker reimer.

Mitt tips til meg, og tror alle er enige;

Tren uten reimer og hansker, mye av den mentale styrken ligger i hvor hardt du kan klemme/brekke den stanga

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en dose broscience fra meg:

grepet tåler mindre trening enn mange andre muskelgrupper. dessuten er grepsintensive øvelser utmattendeofor nervesystemet (eller kanskje det er omvendt: når nervesystemet er slitent, så blir grepet svakere). å bruke reimer på noe av treningen sin hindrer grepet i å bli overtrent.

det er ikke nødvendigvis slik at mer trening og utmattelse fører til mer fremgang.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
en dose broscience fra meg:

grepet tåler mindre trening enn mange andre muskelgrupper. dessuten er grepsintensive øvelser utmattendeofor nervesystemet (eller kanskje det er omvendt: når nervesystemet er slitent, så blir grepet svakere). å bruke reimer på noe av treningen sin hindrer grepet i å bli overtrent.

det er ikke nødvendigvis slik at mer trening og utmattelse fører til mer fremgang.

Var en del broscience der. Utmattelse og mer trening vil føre til fremgang hvis du eter riktig og overholder hviledager.

Når det kommer til grep så bruker jeg å si at det er kroppen sin måte å si fra at det er for tungt. Man er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd og ved hjelp av reimer så vil man kunne dra mer vekter men med fare for at man får lekkasje i teknikken.

Du vil få en bedre mentalitet den dagen du drar tyngre uten reimer enn med og hva gjør det ikke for motivasjonen om du skulle glemme å ta med reimene?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Var en del broscience der. Utmattelse og mer trening vil føre til fremgang hvis du eter riktig og overholder hviledager.

Når det kommer til grep så bruker jeg å si at det er kroppen sin måte å si fra at det er for tungt. Man er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd og ved hjelp av reimer så vil man kunne dra mer vekter men med fare for at man får lekkasje i teknikken.

Du vil få en bedre mentalitet den dagen du drar tyngre uten reimer enn med og hva gjør det ikke for motivasjonen om du skulle glemme å ta med reimene?

med den logikken er det alltid best å trene til failure og jo mer man trener, jo bedre er det.

om teknikken svikter på tyngre vekter må man vurdere individuelt. at man løfter mer med reimer sier bare at grepet er det svakeste leddet, ikke at de andre leddene også er svake.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aldri sett greia med reimer og mixed grip. Kjører konsekvent med overhånd. Som det blir skrevet her; du er ikke sterkere enn ditt svakeste ledd.

Hvis det fungerer for deg, så er det flott, men det vanlige er å kunne løfte ganske mye mer i markløft med mixed grep enn med double overhand. De fleste vil holde tilbake fremgangen sin hvis de begrenser seg til vekter de kan løfte med double overhand. Det er lenger mellom dem som greier 200 kg i double overhand markløft fra over knærne enn mellom dem som greier 200 kg med mixed grep i markløft fra gulvet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En typisk nybegynnerfeil er at man hele tiden tenker hvor mye man skal løfte, hvor mye man skal trene, trene failure 7 dager i uken, post-pre exhaust med pausereps og maxing annenhver uke og ha i seg så mye tilskudd som mulig. (påstår ikke at en nybegynner tenker alle de ovenfor, men enkelte av kategoriene)

Egoet tar rett og slett overhånd.. Det _ER_ akseptert å trene opp en svak del av kroppen med mindre kilo vekter på en stang, det _ER_ akseptert å ta hensyn til kroppen.

Jeg har møtt folk som drar 205 kilo i mark og er så stolt over å "perse" på det, helt til jeg selv spør de om hvor mye de tar _UTEN_ reimer, og da svarer de som oftest rundt 150-160 og blir litt lang i maska når jeg drar en 3 serie på 160 uten reimer.

Ja, du tar mye mer med reimer, men hva er vitsen? fore egoet sitt? Er mer stas å dra 205 uten reimer i en serie og ha grep som en mann enn som ei kjerring (no offence ladies <3 )

I låsegrep så blir den skuldra som er supinert, utsatt for en mye større belastning enn den skuldra som er overhåndsgrep, derfor er det anbefalt å kjøre overhåndsgrep til man når toppsettet, som i mitt tilfellet blir 3x1 rep.

Du har også noe som heter ryggstrekkere, og dette er broscience fra min del, og de blir utsatt for ulik belastning og ender opp med å bli skjeve hvis man konstant kjører låsegrep og ikke bytter på (kan noen bekrefte dette? hørte det fra gamle kara på gymmen)

  1. 5x80 Overhånd
  2. 5x90 Overhånd
  3. 5x100 Overhånd
  4. 5x110 Overhånd
  5. 5x120 Overhånd
  6. 3x130 Låsegrep

Jeg brukte reimer før og sleit med 140kg i mark, startet med noe som heter Madcow som er et program hvor du starter på 40% av din 1RM, som i mitt tilfelle da var 110kg 1RM. Jeg bestemte meg at skal jeg starte så lavt som 50KG så trener jeg uten reimer og med skikkelig teknikk, det funket..16 uker etterpå dro jeg 165kg i sumo og noen uker etter der så dro jeg 175kg i konvensjonell markløft

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest
Hvis det fungerer for deg, så er det flott, men det vanlige er å kunne løfte ganske mye mer i markløft med mixed grep enn med double overhand. De fleste vil holde tilbake fremgangen sin hvis de begrenser seg til vekter de kan løfte med double overhand. Det er lenger mellom dem som greier 200 kg i double overhand markløft fra over knærne enn mellom dem som greier 200 kg med mixed grep i markløft fra gulvet.

Jeg har aldri sagt noe annet. Jeg løfter selv mer med mixed grep enn det jeg gjør med overhånd. Men har konsekvent trent med overhånd i lang periode nå. Nettopp fordi jeg jobber med svake ledd. Hva får jeg ut av dette? Jeg får et enda sterkere fundament å bygge videre på. På toppsettene bruker jeg hookgrip. Løfter like bra med hookgrip som mixed. Selvfølgelig skal man få lov til å bruke mixed på toppsett, men mye av min filosofi er at man ikke er sterkere enn sitt svakeste ledd. Etter at jeg startet på scratch med alle baseløft, samt fokuserte på svakheter hver økt har fremgangen vært stor.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...