Gå til innhold

Har cardio noen påvirkning om kaloriunderskuddet er likt?


Anbefalte innlegg

Vil ned i fettprosent, og lurer på om det har noe å si HVORDAN man oppnår kaloriunderskuddet.

F.eks Er det noen forskjell om jeg spiser tilsvarende 500 kalorier i underskudd, i forhold til om jeg spiser tilsvarende balanse og løper bort 500 kalorier?

Spesielt med tanke på å bevare evt øke i muskemasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes grunner for og imot begge deler.

500 minus i kosthold:

- mindre stress

- mindre kortisol

500 minus vha løping:

- bedre kondisjon

- mer stress

- mer kortisol

JEG ville tatt i bruk kostholdet (og det er denne framgangsmetoden jeg bruker nå under konkurransediett) som verktøy da det er lettere å spise 500kcal i underskudd enn det er å løpe det vekk. Blir kroppen i tillegg veldig stresset av kardioen så produseres det mer kortisol som hemmer vektnedgang og øker muskelnedbrytning (selv om det skal ganske mye til før du havner der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en forenklet modell (kalori inn - kalori ut) så er det ikke noen forskjell. Men kroppen din kan respondere ulikt på om du kutter i maten eller om du øker aktivitetsnivået. Har du allerede et høyt aktivitetsnivå kan det kanskje være smartest å redusere på inntaket, mens om du er relativt inaktiv så vil det lønne seg å øke aktivitetsnivået. Det beste er bare å prøve ut hva som fungerer best for deg. Ofte er en middelvei det beste.

Skal du løpe bort 500 kalorier til dagen så blir det også mye løping (minst 1 time til dagen med relativt høy intensitet) og det vil kunne øke stressnivåene i kroppen din som kan motvirke fettforbrenningen.

Edit: FrkHoel kom meg i forkjøpet der. Enig i det hun skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bedre vo2 vil man kunne bli flinkere til å oksidere fett. Kondisjon vil også hjelpe til på restitusjonsevne. Spørsmålet er bare - hva er nok. Jeg tror man får alle fordelene ved moderat kondisjon og at alt over det bare påfører mer stress og derfor er eneste "kardio" jeg driver med rolig gåing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for svar! Jeg HATER cardio og den eneste formen jeg trives med er the fun kind, type sport. Så godt å høre at jeg ikke nødvendigvis taper noe ved å i større grad benytte kostholdet. Man får jo lett følelsen av at skal du ned i vekt må du opp på mølla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kroppskomposisjonen spiller det svært liten rolle hvordan du oppnår underskuddet. For helsen er det liten tvil om at du har godt av helseeffektene av kardio, som økt hjertekapasitet. Dette vil gi bedre restitusjon, bedre søvn osv.

Det er bare å velge etter hva som er viktigst for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For kroppskomposisjonen spiller det svært liten rolle hvordan du oppnår underskuddet. For helsen er det liten tvil om at du har godt av helseeffektene av kardio, som økt hjertekapasitet. Dette vil gi bedre restitusjon, bedre søvn osv.

Det er bare å velge etter hva som er viktigst for deg :)

Helt enig i dette. Ser ut til at alle folk her inne gir litt beng i helsa, sålenge magerutene kommer frem. Ganske ironisk igrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gåturer/fjellturer med lavt, jevnt tempo men hvor pulsen stiger(i bakker feks).

Det trenger du ikke å bekymre deg for. Klart om du skal gå Norge på langs så vil du antageligvis miste litt muskelmasse under turen hvis du fra før av har endel, men noen turer i uken er kun positivt for helsen. Bare sørg for å spise nok i forhold til aktivitetsnivået og tren styrke for å vedlikeholde og øke muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sier det er det samme om kaloriunderskuddet kommer fra kardio eller kutting av mat. Jeg er ikke helt overbevist av forskning som baserer seg på analyser av vevsprøver istedenfor empiriske undersøkelser som måler nedgang/oppgang av fett/muskelmasse/styrke.

Tom Venuto, som forholder seg til en blanding av erfaring og fagstoff, anbefaler kardio i stedet for å kutte maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mer kortisol får man i kroppen av en gåtur på 60 minutter?

Normalt regner man med at gåturer vil senke kortisolnivået, ihvertfall på sikt. Men jeg har ikke konkrete tall til deg på dette. De umiddelbare svingningene under og rett etter en treningsøkt er uansett ikke det man skal være redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Venuto, som forholder seg til en blanding av erfaring og fagstoff, anbefaler kardio i stedet for å kutte maten.

Så vidt jeg vet anbefaler Børge Fagerli, Lyle McDonald, Alan Aragon og Layne Norton i hvert fall å holde kardio så lavt som absolutt mulig. Layne kaller det metabolic damage når man lar kroppen venne seg til kardio for tidlig.

Hva er Tom sin grunn for å anbefale kutt gjennom kardio når det er mye lettere å kutte 20g ris og 10g fett om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...