Gå til innhold

Har cardio noen påvirkning om kaloriunderskuddet er likt?


Anbefalte innlegg

Så vidt jeg vet anbefaler Børge Fagerli, Lyle McDonald, Alan Aragon og Layne Norton i hvert fall å holde kardio så lavt som absolutt mulig. Layne kaller det metabolic damage når man lar kroppen venne seg til kardio for tidlig.

Layne kaller det metabolsk tilpasning når du har hatt en kombo av høy kardiomengde og lavt kcal-inntak over en lengre periode som har resultert i at vektnedgangen har stagnert til tross for ekstremt lite mat og ekstrem mengde kardio.

Kardio bruker som regel ikke være noe problem sålenge man begrenser seg og har et relativt høyt kcalinntak.

Ved høyt kutt i kcal så bør man holde kardio til et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Layne kaller det metabolsk tilpasning når du har hatt en kombo av høy kardiomengde og lavt kcal-inntak over en lengre periode som har resultert i at vektnedgangen har stagnert til tross for ekstremt lite mat og ekstrem mengde kardio.

Kardio bruker som regel ikke være noe problem sålenge man begrenser seg og har et relativt høyt kcalinntak.

Ved høyt kutt i kcal så bør man holde kardio til et minimum.

Og det du beskriver med underskudd og kardio passer i denne konteksten, gjør det ikke?

Så hva er vitsen, når OP spør om underskudd, med å holde kaloriene høyt og skape underskudd med kardio i stedet for å minimere kardio i underskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa tidligere i tråden så er det et bedre alternativ å kutte i kcal-inntaket enn å styre med masse kardio, men 10-15 min med rask gange annenhver dag skader ikke, så vi er jo faktisk enige.

Jeg hengte meg bare opp i den upresise forklaringen av metabolsk tilpasning, my bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa tidligere i tråden så er det et bedre alternativ å kutte i kcal-inntaket enn å styre med masse kardio, men 10-15 min med rask gange annenhver dag skader ikke, så vi er jo faktisk enige.

Jeg hengte meg bare opp i den upresise forklaringen av metabolsk tilpasning, my bad.

Ok - jeg forsøkte å forklare den metabolske biten opp mot konteksten her og tenkte mer på høyere intensitet. Lavintensitet (LISS) har jeg veldig sansen for og forsøker selv å få 30-60 minutter med det om dagen på diett. Løping, spinning, intervaller og alt mulig sånt forsøker jeg å holde meg unna - det passer bedre på overskudd for å øke vo2max.

Men ja, da høres det ut som om vi er stort sett enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...