Gå til innhold

Anbefalte innlegg

D har jeg gjort også:) så nå gjelder d å finne noe annet.. innbiller mg jo at d går bra uten mn d kan jeg ikke helt ta sjansen på

Så bra å høre, kjære deg:) Jeg vet godt at i ditt tilfelle er man veldig sårbar overfor andres kommentarer og meninger, spesielt det som retter seg mot alt "under din kontroll" hvis du skjønner. Vet det ikke er lett, men prøv så godt du kan å ikke la slike uttalelser bety for mye for deg. Rett og slett hårreisende at vedkommende psykolog som har gått en lang profesjonsutdanning og har klienter daglig, kan ordlegge seg slik. Hva i allverden er poenget med en slik behandling dersom psykologen ikke kan formulere seg mer i "psykologisk retning"

Fortsetter under...

Jeg hadde akkurat samme behandlingsmetode tidligere i år, men jeg sluttet av den grunn at behandlingen gjorde meg verre. Jeg gikk konstant og tenkte på hvilken mat jeg skulle spise og ikke spise, hvordan psykologen ville reagere om jeg spiste sånn og sånn, og det gikk utover hele hverdagen min.

setter pris på så mange gode og kloke svar! Dere har nok alle et poeng.Denne behandler er absolutt ikke ute etter å ta meg,såpass skjønner jeg. Likevel merket jeg at jeg følte sterkere trang til ikke å spiser etter å ha vært hos henne enn når jeg dropper timene våre (noe jeghar gjort e siste ukene nå). Mange vil nok finne henne nyttig og hjelpsom men for MEG funker ikke dette overhodet. Som spiseforstyrret mister en fort innsikten i hva som er "normal porsjonsstørrelse" -og når det da formuleres svar som "solid porsjon", "dette var mye"osv... så klarer en ike helt å se at det som sies er "godt jobba." En tolker det som "dette var mer enn du burde spist" eller "du spiser jo kjempe mye". Spiseforstyrrlesen tolker det som at du ikke eier kontroll, at du skeier ut osv... dette er jo syke tanker- men tanker som en spesialist i bahdnling av spiseforstyrrelser burde kjenne såpass godt til at de unngår slike uttalelser.

Jeg har prøvd å forklare henne at jeg forstår tanken bak de tingene hun vil jeg skal gjøre, men at dette ikke fungerer for meg, at det trigger meg feil vei. Disse tingene innebærer da hovedsakelig to ting:

1. Veing - fult påkledd. Noe som øker utryggheten min på kroppen fordi vekta da viser +/- 2 kilo bare på grunn av klesvalg, tidspunkt på dages(les: matmengde/vann i kroppen). Jeg vil ikke veie meg. Den krisitiske fasen er over,og jeg forstår ikke hvorfor jeg skal skulle se på den j**** vekta hver eneste ganf.OK med kontrollveiinger innimellom for å kontrollere men ikke hver eneste gang og uten like forutsetninger før veiingene.

2. MATSKJEMA: Fylle ut tid, sted, hva en spiser - og det som er problematisk; å skrive ned hva en tenker/føler MENS en spiser. For meg blir dette en påminner om at jeg har et problem, at jeg ikke er frisk osv...å sitte å kjenne etter og analysere følelsene mine mens jeg spiser blir for meg helt feil. det sies at anoreksi ikke egentlig handler om mat, og derfor syntes jeg det er en smule rart at 99% av tiden jeg tilbringer hos behandler brukes på å diskutere mat. Det sies også at mat og følelser ikke skal blandes- så hvorfor skal jeg da sitte å analysere følelsene mine mens jeg spiser !?

Responsen jeg får er at; "ja, men det er slik vi gjør det her." Behandlingen virker til å være basert på en diagonse alene, og ikke på personen bak sykdommen. Mange anorektiske trekk og symptom er like, men vi er framdeles ulike mennesker som responderer ulikt på forskjelling ting. Behandlingen må vel dermed kunne tilpasses litt ?!

(Uuupp... UNNSKYLD; jeg ser jo nå at dette har sporet helt av fra å handle om iskremsporsjoner til behandling for spiseforstyrrelser. beklager avsporingen)

Helt enig i det du sier, jeg har ikke veid meg på flere uker, og føler meg bedre- og har det generelt bedre på denne måten. Behandlingen bør gå ut på å få fokus bort fra den konstante kontrollen rundt inntak, og det er jo det behandlingssystemet sier er målet med en behandling av spiseforstyrrelser, men det virker som at de gjør det stikk motsatte:p

Jeg går til psykolog selv... Og min erfaring med sånne teite utsagn er at de vil se hvordan du reagerer, hvordan du takler å få "motgang" .. Hvor langt du er komt i behandlingen osv ,.. :) men fack det hørtes godt ut med den isen nå!!!!

Om ikke overspising er et ord dere har brukt i samtaler (det kan være så banalt som at du syns 3 bananer er overspising f.eks) så syns jeg behandleren din har gått over grensa. Hvertfall ikke om det ble forklart ytterligere og at det ser ut til å gå igjen. Hvorfor syns behandleren din det er greit å si noe slikt til en som har lidd av alvorlige spiseforstyrrelser og fortsatt er i behandling?

Syns du skal konfrontere behandleren din. Om han/hun har en skjult agenda etc. så kommer det dårlig frem og virker totalt mot sin hensikt. Det burde vedkommende få slengt i fjeset.

Du har også rett til å bytte behandler.

Nå hører jo ikke vi tonefallet hun sier det i, men det høres veldig spesielt ut å komme med slike kommentarer.

Stusser også veldig på svaret "ja, men det er slik vi gjør det her"... Man kan da ikke ha en fastlåst mal for behandling av alle med sf?!

Mulig det er som nevnt over her for å fremprovosere en reaksjon, men når du sier at det virker mot sin hensikt, og svaret hennes ikke er bedre enn at det er slik de gjør det, så....

Du har kommet så langt, lagt ned så mye arbeid i dette, og du fortjener en behandler som tar deg på alvor, og som behandler deg som et unikt individ og lytter til DEG!

:)

Edit: for å svare on topic: enig med de andre her! Ikke noe big deal å kose seg med en boks is ;)

Annonse

Nå hører jo ikke vi tonefallet hun sier det i, men det høres veldig spesielt ut å komme med slike kommentarer.

Stusser også veldig på svaret "ja, men det er slik vi gjør det her"... Man kan da ikke ha en fastlåst mal for behandling av alle med sf?!

Mulig det er som nevnt over her for å fremprovosere en reaksjon, men når du sier at det virker mot sin hensikt, og svaret hennes ikke er bedre enn at det er slik de gjør det, så....

Du har kommet så langt, lagt ned så mye arbeid i dette, og du fortjener en behandler som tar deg på alvor, og som behandler deg som et unikt individ og lytter til DEG!

:)

Edit: for å svare on topic: enig med de andre her! Ikke noe big deal å kose seg med en boks is ;)

Takk =)=)

jeg tror også at det er så "lett" at kjemien oss imellom virkelig ikke fungerer. Slikt skjer desverre mellom enkelte, uansett hvor snille, hyggelige osv de er.. av og til bare kræsjer det og jeg tror det er tilfellet her. F.eks denne samtalen her: (som førte til at hele timen ble brukt til heftig diskusjon anngående om alt har en dypere mening...shoot me..!)

Hun: "Hva sier du dersom jeg sier at; DU er en interessant person" ?

Meg: "ehm... da sier jeg at det er flaks at du er psykolog. Passende yrke"

Jeg smiler for å vise at dette selvfølgelig var en smule ironisk ment - en spøk

hennes respons: "Hva mener du med det?"

Meg: "nei egentlig ikke noe. Det var bare forsøk på å lette stemningen litt... syntes det var så dystert"

Hun: "Men hva mente du med det."

Meg "ingenting..."

Hun: jo, du må da mene noe med det du sier. Du vet det at det er alltid en mening bak alt vi gjør og sier. Så hva mente du?

Meg: Seriøst...jeg mente ikke noe annet enn at det ikke er overraskende at du som psykolog er fascinert av mennesker. Folk som er interessert i datamaskiner blir f.eks dataingeniører, folk som er opptatt av mote kan bli stylister. Hvis du syntes mennesker er interessante så passer det vel bra at du er psykolog.

Hun: Men hvorfor sa du det ? Hva mente du med det?

Meg: INGENTING!!! Det var et dårlig forsøk på en spøk...

osv.............

Slik skal en blir frisk fra en spsieforstyrrelse..:banghead:

synes kanskje psykologen kunne trengt en annen metode,for hun virker jo som hun ikke vil hjelpe deg med å bli frisk men gjøre ting litt verre evt holde deg der du er nå der du er litt frisk og trenger litt hjelp enda...merkelig dame...dårlig psykolog. Finn deg en ny:) Jeg og sambo spiser lett en dream is hver :D

synes kanskje psykologen kunne trengt en annen metode,for hun virker jo som hun ikke vil hjelpe deg med å bli frisk men gjøre ting litt verre evt holde deg der du er nå der du er litt frisk og trenger litt hjelp enda...merkelig dame...dårlig psykolog. Finn deg en ny:) Jeg og sambo spiser lett en dream is hver :D

antar du ikke mener slike (minibeger):

1437143-11-1349275523669.jpg

men slike:

images?q=tbn:ANd9GcRMhPxHiCJ78TFZSbN5qehIUk0hdKMIMdZbpusmAERc7eS8bWVJrg

antar du ikke mener slike (minibeger):

1437143-11-1349275523669.jpg

men slike:

images?q=tbn:ANd9GcRMhPxHiCJ78TFZSbN5qehIUk0hdKMIMdZbpusmAERc7eS8bWVJrg

Ja de store ja:D Hehe,først like etter jeg skrev innlegget tenkte jeg..nå håper jeg ingen tenker t jeg mente de små:p

Jeg er jo på "slankern" men når jeg først mener å kose meg så vil jeg ikke ha lite is:eek::lol: !

Mulig at denne terapauten din også er litt forstyrra når det kommer til mat?

nja.. tror ikke det altså. Hun er over 50 år.. (tror jeg) - det virker heller som om hun lever på 1960-tallet. Både måten hun snakker,kler seg osv...Jeg får f.eks BREV istedenfor email o.l av henne. Av andre behandlere kan en få mail, og sms med info anngående endring av timer osv. jeg får brev.Sånn skikkelig retro med frimerke og håndskreven adresse ...hihi!

Dette virker nok veldig frekt - men jeg må bare si det likevel. Jeg mista mye respekt for henne da jeg fant hun at hun ikke vet hva tetris er.... eller sudoku...!!!!! (ja jeg overreagerer fordi jeg er skikkelig nerd...). Hun ba meg finne distraksjonsteknikker for å takle uroen etter måltid. jeg lo å sa at tetris fungerte forbaskede bra. Men det viste hun ikke var. Og vi kunne ikke gå videre i timen før jeg hadde forklart hva det var fordi dette visstnok var viktig for å se om dette var en "god nok" løsning

Takk =)=)

jeg tror også at det er så "lett" at kjemien oss imellom virkelig ikke fungerer. Slikt skjer desverre mellom enkelte, uansett hvor snille, hyggelige osv de er.. av og til bare kræsjer det og jeg tror det er tilfellet her. F.eks denne samtalen her: (som førte til at hele timen ble brukt til heftig diskusjon anngående om alt har en dypere mening...shoot me..!)

Hun: "Hva sier du dersom jeg sier at; DU er en interessant person" ?

Meg: "ehm... da sier jeg at det er flaks at du er psykolog. Passende yrke"

Jeg smiler for å vise at dette selvfølgelig var en smule ironisk ment - en spøk

hennes respons: "Hva mener du med det?"

Meg: "nei egentlig ikke noe. Det var bare forsøk på å lette stemningen litt... syntes det var så dystert"

Hun: "Men hva mente du med det."

Meg "ingenting..."

Hun: jo, du må da mene noe med det du sier. Du vet det at det er alltid en mening bak alt vi gjør og sier. Så hva mente du?

Meg: Seriøst...jeg mente ikke noe annet enn at det ikke er overraskende at du som psykolog er fascinert av mennesker. Folk som er interessert i datamaskiner blir f.eks dataingeniører, folk som er opptatt av mote kan bli stylister. Hvis du syntes mennesker er interessante så passer det vel bra at du er psykolog.

Hun: Men hvorfor sa du det ? Hva mente du med det?

Meg: INGENTING!!! Det var et dårlig forsøk på en spøk...

osv.............

Slik skal en blir frisk fra en spsieforstyrrelse..:banghead:

Hehe, herlig og meningsfull samtale :p

Vil nå også tenke at hun er vant til at de hun behandler bruker ironi og spøk etc til å slippe å svare på ubehagelige spørsmål.

Men det betyr jo ikke at det alltid ligger en dypere mening bak det man sier. Vi vanlige mennesker funger ihvertfall sånn. Må være lov å fjase litt innimellom ;)

Kjemi er alfa og omega, tenker jeg. Har selv hatt mine greier å bearbeide da jeg var yngre, og gikk til psykolog. Kjemien mellom oss var avgjørende. Man må evne å se individet, ikke bare en pasient i "den kategorien så da kjører vi den og den oppskriften". Du kan godt være dyktig på papiret, og du kan være hyggelig som person, men det gjør deg ikke nødvendigvis til en god terapeut.

Annonse

Stress ned og pust ut, det er kanskje det sunneste du kan gjøre - Fitnessbloggen

Kan jo være et greit innlegg i ditt tilfelle. Ikke tenk for mye på hva alle andre sier, selv om det er såkalte "eksperter". Synes du har vært kjempeflink så langt og jobba drit bra! Det er bare å være stolt over. Viktig å roe ned en gang i blant og kose deg, som rådgiveren din sa. Stå på!

nja.. tror ikke det altså. Hun er over 50 år.. (tror jeg) - det virker heller som om hun lever på 1960-tallet. Både måten hun snakker,kler seg osv...Jeg får f.eks BREV istedenfor email o.l av henne. Av andre behandlere kan en få mail, og sms med info anngående endring av timer osv. jeg får brev.Sånn skikkelig retro med frimerke og håndskreven adresse ...hihi!

Dette virker nok veldig frekt - men jeg må bare si det likevel. Jeg mista mye respekt for henne da jeg fant hun at hun ikke vet hva tetris er.... eller sudoku...!!!!! (ja jeg overreagerer fordi jeg er skikkelig nerd...). Hun ba meg finne distraksjonsteknikker for å takle uroen etter måltid. jeg lo å sa at tetris fungerte forbaskede bra. Men det viste hun ikke var. Og vi kunne ikke gå videre i timen før jeg hadde forklart hva det var fordi dette visstnok var viktig for å se om dette var en "god nok" løsning

Hun er tydlig forstyrra, vet ikke hva dagens hjernetrim er? Men hun hqr sikkert et komplisert forhold til mat, synes at 300g er mye....

Jeg også reagerer på at det var en mildt sagt merkelig kommentar å komme med fra en behandler (skulle nesten tro at vedkommende ikke har kjennskap til hva begrepet overspising innebærer).Synes det er veldig bra at du faktisk stiller spørsmålstegn ved dette!

Jeg spiser glatt en hel boks! :) 300 gr iskrem ville bare være en liten teaser for min del :D:p

Kjemi er alfa og omega, tenker jeg.

This.

Dersom det er slik at 02-snapper har tatt opp disse problemene med behandleren sin og ikke fått gehør, så kan det rett og slett være det at kjemien ikke stemmer dem i mellom. Det er en ærlig sak. Mange går gjennom en lang rekke behandlere før de endelig finner den hvor kjemien stemmer dem i mellom.

Det viktige er å ikke gi opp – bare fordi en ikke har god kjemi med en bestemt behandler betyr ikke at behandling ikke virker. Det er bare å finne den rette behandleren. :)

ønsker ikke å plage noen , men nettopp dette med porsjonsstørrelser er interessant . de fleste pakker med mat beskriver normal porsjon, hvor mange det er beregnet til ol . ellers finnes det fine retningslinjer i kokebøker og skolebøker. foreksempel er ikke en pose potetgull normalt, derimot er 30 gram en porsjon. men ønsker ikke trå noen på tærne med dette . tror 300 gram is er normal . normal mengdene is er sånn 2 til 3 dl. beregnet ut fra gjennomsnittet kvinne på en normal dagarasjon ca 2000 cal.

ønsker ikke å plage noen , men nettopp dette med porsjonsstørrelser er interessant . de fleste pakker med mat beskriver normal porsjon, hvor mange det er beregnet til ol . ellers finnes det fine retningslinjer i kokebøker og skolebøker.

Men skolebøker/kokebøker eller retningslinjene til helsedirektoratet tar jo ikke nødvendigvis mye hensyn til behovene til enkeltpersoner da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...