Gå til innhold

Stor skeptisk til proteinpulver.


Hjuso

Anbefalte innlegg

Har alltid trenet regelmessig, men har fortiden tenkt til å legge en ekstra innsats i styrketrening enn bare jogg.

Jeg ser mye motivasjon i det å trene styrke, så jeg bestemte meg her en dag for å kjøpe proteinpulver. Jeg har hørt mye bra om det, men også veldig mye som får meg til å bli litt skeptisk.

Om jeg tar det, vil jeg legge på meg? (kontra, bli feit)

Jeg er tross alt jente, forbrenningen min er skral. Hvor og når skal jeg ta det?

Tenkte først en gang hver dag + evnt. etter trening. Dette er jo tross alt tillskudd (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du skeptisk til ost? Til kyllingfilet? Til melk? Til fisk?

Hvis ikke er det ingen grunn til å være skeptisk til proteinpulver. Ta det når det passer og så mye du vil for å dekke ønsket proteininntak.

Proteinpulver er ikke mer behandlet enn halvparten av det du finner i hyllene på Rimi eller Rema er. Proteinet e utvunnet av melk. Proteinfabrikken får sine råvarer fra Tine meierier.

Du får i deg det antall kalorier som det står at det er på proteinpulverpakka. Er du i kaloriunderskudd tar du av deg kroppsmasse. Er du i kalorioverskudd legger du på deg. Akkurat som med all annen mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som selters sier, er det det totale kaloriinntaket som avgjør om du går opp, ned eller står stille på vekten.

Proteininntak har vist seg å være viktig for å beholde/bygge muskelmasse. I første omgang trenger du ikke tenke så mye på hvilken proteinkilde du bruker. Totalt vil jeg anbefale at du får i deg 1-2 gram/kg kroppsvekt. Veier du 60 kg, vil dette for eksempel være 60-120 gram protein til dagen. Dette kan dekkes igjennom vanlig mat (egg, melk, kyllingfilet, karbonadedeig etc.) eller tilskudd (proteinpulver).

Proteinpulver har en del fordeler:

- Lett å tilberede

- Raskt å drikke (Du trenger ikke sitte ned i 15 min for å innta måltidet)

- Billig pr gram protein

- De aller fleste kaloriene i proteinpulveret kommer fra protein. (I et kokt egg, for eksempel, er bare 1/3 av kaloriene fra protein. Resten er fra fettet i eggeplommen). Dette gjør det lettere å øke proteininntaket, uten å få i seg for mange kalorier.

Det vanligste proteinpulveret, myse (whey på engelsk), blir fort tatt opp av kroppen. Det er derfor ekstra gunstig rett etter trening. Ulempen er at det ikke er like mettende som en del andre former for protein. Om du er redd for å legge på deg, så må du altså passe litt på her :)

M.a.o:

Ta proteinpulver de dagene du ikke har tid/råd/mulighet til å få i deg nok protein. Om det er på en treningsdag, så ta det rett etter trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til vi får enda bedre forståelse av

1) Hvor mye proteiner som virkelig er nødvendig for optimal muskelvekst og hvor store konsekvenser et suboptimalt (75-95% av optimalt f.eks) fører til

2) Hvorvidt det å styrte proteinshake rett etter trening for å ikke tape gainz bare er en seiglivet myte. Eller er denne avlivet?

3) Hvorvidt jenter som TS faktisk får noen merkbare, kvantifiserbare fordeler ved å innta proteinpulver. Spørsmålene får en til å tenke i de baner at hun ikke nødvendigvis kan altfor mye om ernæring og trening og at det derfor er bortkastet.

Proteinpulverindustrien er neppe ulik andre bransjer, hvor det altoverskyggende målet er profitt slik at en bør ha reflektert litt rundt dette før man blir et pawn. :'D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til vi får enda bedre forståelse av

1) Hvor mye proteiner som virkelig er nødvendig for optimal muskelvekst og hvor store konsekvenser et suboptimalt (75-95% av optimalt f.eks) fører til

2) Hvorvidt det å styrte proteinshake rett etter trening for å ikke tape gainz bare er en seiglivet myte. Eller er denne avlivet?

3) Hvorvidt jenter som TS faktisk får noen merkbare, kvantifiserbare fordeler ved å innta proteinpulver. Spørsmålene får en til å tenke i de baner at hun ikke nødvendigvis kan altfor mye om ernæring og trening og at det derfor er bortkastet.

Proteinpulverindustrien er neppe ulik andre bransjer, hvor det altoverskyggende målet er profitt slik at en bør ha reflektert litt rundt dette før man blir et pawn. :'D

Holder på å skrive artikkel rundt dette nå, den er basert på min bachelor-oppgave "Hvilken rolle har essensielle aminosyrer i forhold til muskulær proteinsyntese"

Og det er slik du sier; proteinbehovet blir ikke bare overestimert i forhold til trening. Men rådene baserer seg på spis nok proteiner så deretter spis nok i den rekkefølgen. Dette er et paradoks i og med at en økning i matinntak vil så og si alltid bidra med nok proteiner. Men forteller man en løgn lenge nok så blir det til en sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til vi får enda bedre forståelse av

1) Hvor mye proteiner som virkelig er nødvendig for optimal muskelvekst og hvor store konsekvenser et suboptimalt (75-95% av optimalt f.eks) fører til

2) Hvorvidt det å styrte proteinshake rett etter trening for å ikke tape gainz bare er en seiglivet myte. Eller er denne avlivet?

3) Hvorvidt jenter som TS faktisk får noen merkbare, kvantifiserbare fordeler ved å innta proteinpulver. Spørsmålene får en til å tenke i de baner at hun ikke nødvendigvis kan altfor mye om ernæring og trening og at det derfor er bortkastet.

Proteinpulverindustrien er neppe ulik andre bransjer, hvor det altoverskyggende målet er profitt slik at en bør ha reflektert litt rundt dette før man blir et pawn. :'D

Jeg TROR at

1) suboptimalt proteininntak ikke spiller veldig mye inn, så lenge man har et minimum av proteiner (1,2 gram proteiner pr kg fettfri kroppsmasse)

2) nødvendigheten av å ta proteiner "as soon as the weight hits the floor" er kraftig overdrevet.

3) jeg tror det kan være nyttig hvis de faktisk klarer å drikke proteinshake i tillegg til vanlig mat, ikke i stedet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du skeptisk til ost? Til kyllingfilet? Til melk? Til fisk?

Hvis ikke er det ingen grunn til å være skeptisk til proteinpulver.

Ost, kylling, melk og fisk er matvarer, med flere nyttige næringsstoffer. Feks. ost har både protein, fett, kalsium og andre mineraler som er bra for kroppen. Fisk har omega 3, mye protein og masse næringsstoffer som vitaminer (A, D, B12) og mineraler som selen og jod.

Proteinpulver er kun laget for å fremstille protein (naturlig nok) og inneholder derfor ikke så mye mer enn protein.

- Kroppen trenger faktisk andre ting enn bare protein, og for å slippe å ta masse tilskudd kan man spise "vanlig mat", da får man automatisk i seg fler næringsstoffer.

Proteinpulver er ikke mer behandlet enn halvparten av det du finner i hyllene på Rimi eller Rema er. Proteinet e utvunnet av melk. Proteinfabrikken får sine råvarer fra Tine meierier.

At proteinpulver ikke er mer bearbeidet enn mange matvarer man finner i dagligvarebutikken har jo ikke noe å si, det er bare hvor man kjøper produktet, det betyr ikke at proteinpulver blir "friskmeldt" om "vanlige" matvarer er like mye bearbeidet (det gjør de bare like bra/dårlige).

Ikke alle proteinpulver er utvunnet fra melk.

Det er liten vits i å få i seg alt for mye protein, og du trenger faktisk ikke proteinpulver om du spiser et (eller flere) gode kjøtt/fiskemåltid om dagen, kjøttpålegg/ost på skiva/knekkebrød, og drikker melk.

Det er ikke sånn "jo mer jo bedre" av protein (gjelder kanskje det meste..).

Men så til en annen ting: å bruke det i sunnere bakst, eller hvis du er vegetarianer el og vet du får i deg for lite protein, det kan være en greie :)

Mener JEG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme er at det alltid er skinnycunts som skal fraråde bruk av proteinpulver, kosttilskudd mm.

Samtidig som 9/10 mennesker som ser bra ut bruker protein, kosttilskudd generelt, spiser solid osv.

Jeg satser heller på for mye, enn for lite. Og basert på min ekstremt dype konklusjon over, er det erfaringsmessig best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsome er at at de store gutta som reklamerer for kosttilskudd ikke alltid har "rent mel i posen" I dokumentaren "I wanna look like that guy" så ble det gitt et intervju sammen med en bodybuilder som også laget reklame hvor påstanden var "Jeg ser sånn ut takket være dette proteinpulveret" Når det ble spurt om det ikke var en grad hyklersk i og med at han også brukte steroider så mente han at det ikke var hans problem at folk ikke skjønte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost, kylling, melk og fisk er matvarer, med flere nyttige næringsstoffer. Feks. ost har både protein, fett, kalsium og andre mineraler som er bra for kroppen. Fisk har omega 3, mye protein og masse næringsstoffer som vitaminer (A, D, B12) og mineraler som selen og jod.

Proteinpulver er kun laget for å fremstille protein (naturlig nok) og inneholder derfor ikke så mye mer enn protein.

- Kroppen trenger faktisk andre ting enn bare protein, og for å slippe å ta masse tilskudd kan man spise "vanlig mat", da får man automatisk i seg fler næringsstoffer.

Proteinpulver har essensielle aminosyrer. Omega 3 og 6 essensielle fettsyrer. Hvis fisk er sunt fordi det inneholder essensielle fettsyrer, så er vel proteinpulver sunt fordi det inneholder essensielle aminosyrer?

Når man har fått i seg dagsbehovet for næringsstoffer i form av vitaminer/mineraler/whatever, så er det ikke noe å hente på å få i seg mye mer av dem. Når dagsbehovet er dekket, så bryter meningen med begrepet "sunt" sammen, og det eneste som teller etter det, er kalorimengde.

Jeg tviler ikke på at det kan være noe sunnere å bare leve av ferske, økologiske, uforurensede, rene, vakre, skjønne matvarer enn på mye prosessert mat, men det er heller ikke veldig mye dokumentasjon på at de fleste normale industrielt fremstilte matvarer utgjør noen helserisiko for vanlige mennesker.

Det er greit at du sier nei til proteinpulver, men skal du være prinsippfast, bør du da også si nei til margarin, Hapå, Prim, ALLE Toro-produkter, Fjordland, Nugatti, Norvegia osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det heller snakk om at naturlige kilder til proteiner også bidrar til bioaktive komponenter som kan ytterlige forsterke signalisering for muskulær proteinsyntese, f.eks helmelk er et eksempel på dette og idrettsernæring framover blir spennende å følge med på. Det jeg tror Blondina x ville fram til at det er komponenter i matvarer som vi ikke helt har isolert/vet om enda som kan bidra med positive effekter og når det i utgangspunktet ikke er et problem å få dekket behovet for dette (ved forbehold ved tilstander som vanskeliggjør et adekvat inntak) så er det intet grunnlag for å anbefale tilskudd. For personer som liker og tåler meieriprodukter er melk muligens den perfekte sportsdrikken.

Ikke misforstå her, ved situasjoner kommer tilskudd absolutt til sin rette men per dags dato så blir dette sett på en total nødvendighet for å maksimere den muskulære proteinsyntesen, noe det ikke er holdepunkter for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinpulver har essensielle aminosyrer. Omega 3 og 6 essensielle fettsyrer. Hvis fisk er sunt fordi det inneholder essensielle fettsyrer, så er vel proteinpulver sunt fordi det inneholder essensielle aminosyrer?

Ikke nødvendigvis. Man trenger både fettsyrer og aminosyrer + andre næringsstoffer. Bare protein vil aldri holde.

Når man har fått i seg dagsbehovet for næringsstoffer i form av vitaminer/mineraler/whatever, så er det ikke noe å hente på å få i seg mye mer av dem.

- Det samme gjelder protein. Uansett: om man har et mangelfullt kosthold og supplerer med proteinpulver er det mye man går glipp av, nemlig makro og mikronæringsstoffer.

Det er greit at du sier nei til proteinpulver, men skal du være prinsippfast, bør du da også si nei til margarin, Hapå, Prim, ALLE Toro-produkter, Fjordland, Nugatti, Norvegia osv. osv.

Hihi, jeg spiser ikke margarin, hapå, nugatti, prim, sjokade osv. (liker ikke), og spiser sjeldent toro produkter. Hva er galt med Norvegia forresten? Er jo ganske ren ost det..

Uansett, poenget er ikke at jeg ikke spiser behandla mat, men at når jeg spiser velger jeg matvarer som inneholder flere nyttige ting enn bare protein, så slipper jeg ta så mye ulike greier for å dekke dagsbehovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Proteinpulver er ikke bare en lettvint måte å få i seg nok protein i hverdagen, men utrolig praktisk etter trening. Det er billigere enn å gå på butikken å kjøpe noe etter-trening-mat hver gang man har vært på trening. Før jeg hadde pulver svidde jeg av mye penger på dette. Utrolig lettvint å bare hive i seg en shake i farten viss man har dårlig tid om morgenen også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme er at det alltid er skinnycunts som skal fraråde bruk av proteinpulver, kosttilskudd mm.

Samtidig som 9/10 mennesker som ser bra ut bruker protein, kosttilskudd generelt, spiser solid osv.

Jeg satser heller på for mye, enn for lite. Og basert på min ekstremt dype konklusjon over, er det erfaringsmessig best.

Opplever du det som forferdelig at mennesker (les: skinnycunts) ønsker en bredere forståelse av virkeligheten? Har 9/10 av de som ser bra ut blitt slik som en følge av proteinpulver- og kosttilskuddinntakene eller er dét bare en konsekvens av at de søker å optimalisere og er redd for å gå glipp av gainz hvis treningsparadigmet deres avviker fra de tradisjonelt oppleste og vedtatte rammene? N=1, men du bekrefter min antakelse i siste avsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinpulver tar man nettopp fordi man ikke vil ha makronæringsstoffene karbohydrat og fett.

Proteinpulver er rest etter ostelaging. det er bare bra at menneskeheten spiser opp ting som ellers bare ville blitt kastet :)

Det er ingen grunn til ikke å spise proteinpulver (selv om det riktignok kanskje finnes grunner for ikke å spise noen av tilsetningsstoffene i pulveret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinpulver tar man nettopp fordi man ikke vil ha makronæringsstoffene karbohydrat og fett.

Proteinpulver er rest etter ostelaging. det er bare bra at menneskeheten spiser opp ting som ellers bare ville blitt kastet :)

Det er ingen grunn til ikke å spise proteinpulver (selv om det riktignok kanskje finnes grunner for ikke å spise noen av tilsetningsstoffene i pulveret).

Man trenger karbohydrater og fett også, hvertfall fett. NOE karbohydrater er uansett å anbefale.

Javel.. Er det ikke noe som heter erteprotein osv da? Kan da umulig være fra ost alt sammen.

En annen grunn til å ikke spise proteinpulver, enn at man får i seg nok, er at det (kanskje) ikke smaker godt. Synes jeg (og mange andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Det virker som om det bare er jeg og Selters som har forsøkt å svare spørsmålene til trådstarter. Etter dette, er det blitt en diskusjon om hvor mye som er optimalt proteininntak, hvorvidt en vanlig person får i seg nok proteiner igjennom "hverdagskostholdet", og om næringsstoffer i andre matvarer.

Dette synes jeg ev. kunne tas i en egen tråd. Gjerne uten mange av de usaklige kommentarene ("De færreste har behov for mer protein enn de får i seg gjennom kostholdet", etc. Her mangler både kilde til studier som viser hva proteinbehovet er, og studie over gjennomsnittskostholdet. Det er ikke uvanlig å få i seg 50-60 g protein til dagen. Skulle gjerne sett studier som viser at dette er like bra som et kosthold med høyere andel protein.)

Gjør man et kjapt søk på for eksempel pubmed, vil man få opp for eksempel (Tok de 5 første som var relevante, det finnes titalls artikler/forsøk rundt dette):

A controlled trial of protein enrichment of meal repl... [Nutr J. 2008] - PubMed - NCBI

Effects of energy-restricted high-protein, lo... [Am J Clin Nutr. 2012] - PubMed - NCBI

Efficacy of low-calorie, partial meal repla... [int J Clin Pract. 2009] - PubMed - NCBI

Increased protein intake reduces lean b... [Med Sci Sports Exerc. 2010] - PubMed - NCBI

Normal vs. high-protein weight loss ... [Obesity (Silver Spring). 2013] - PubMed - NCBI

Disse peker alle på at et høyt inntak av proteiner er bedre enn et lavt, når man ønsker å bedre kroppssammensetningen. Siden man har et begrenset antall forsøkspersoner (20-100 i disse studiene), kan man ikke trekke en konklusjon om nettopp hvor høyt et optimalt proteininntak er på. Dette vil nok variere mtp Kjønn, alder, hormonnivå, aktivitetsnivå +++. Tror derimot at det ikke er noen tvil om at et noe høyere enn vanlig proteininntak er gunstig. 1,6-1,8 g/kg er en gjenganger i mange av artiklene. Det finnes også studier med enda høyere proteininntak (4g/kg), men disse har ikke vist signifikante resultater.

Så : Ifølge helsekostopplysningen.no/Artikler/Gjennomsnittsbehov-av-proteiner/, så får vi at "I Norden ligger det gjennomsnittlige proteininntaket på 14-18 E%"

Skal vi ta noen eksempelverdier:

Vektnedgang : 1500 kcal/dag = 60 gram proteiner

Ingen Vektendring : 2500 kcal/dag = 100 gram proteiner

Vektøkning : 3500 kcal/dag = 140 gram proteiner

Så ja, jeg kan være enig i at når man ligger i kalorioverskudd, så vil man kunne dekke "proteinbehovet" med hverdagskost. Når man ønsker å beholde kroppsvekten, eller gå ned i vekt, vil mange derimot få i seg sub-optimale mengder protein (husk at dette er gjennomsnittsverdier, så mange har også LAVERE proteininntak)

Så til trådstarter: Jeg ville regnet ut proteininntaket en "vanlig" dag, for å finne ut om DU trenger mer proteiner med DITT kosthold :) . (ev. hvor mye). Ville fortsatt prøvd å sikte på 1-2 g / kg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:

Du vil legge på deg om du spiser mer enn du forbrenner, uansett om det kommer fra proteinpulver, chips eller vanlig mat.
:)
(Heller ikke sånn at PP automatisk "blir til" muskler.)

Hvor og når ta det?
Når det passer deg. Ta gjerne med på trening, og drikk det like etter trening/på vei hjem el., spesielt hvis det er mer enn 1 time til måltid/til du kommer hjem og kan ta deg mat.

Ja, proteinpulver er et tilskudd.
("og skal ikke erstatte variert kost" blablabla..)

En gang daglig er kanskje litt mye, men det kommer an på hvor godt du liker det og lommeboka di, hehe. Men har du lyst har du lov
;)

Er jo ikke sånn at for å få fremgang på stykefronten MÅ du ta proteinpulver, men det er en fin måte å få i seg nok protein på
:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...