Gå til innhold

Stor skeptisk til proteinpulver.


Hjuso

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Slimchance: Du kaller mitt svar usaklig og kommer så med 5 linker til studier som du ikke har lest og som heller ikke er gjennomført på relevante populasjoner. Well done you.

Trådstarter har enda ikke fortalt noen hva hun faktisk spiser, så å ta stilling til hvorvidt tilskudd er nødvendig er helt umulig. Derfor får vi heller ta utgangspunkt i gjennomsnittstall, og nordmenn får i gjennomsnitt i seg 100g protein. http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/utviklingen-i-norsk-kosthold-2012/Publikasjoner/Utviklingen2012_03.pdf

Folk som trener ligger jevnt over i øverste del av og over normalområdet.

Hvis vi skal ta utgangspunkt i hva som har vitenskapelig dokumentasjon, så er et proteininntak på 1,6-1,8g/kg det som har vist seg tilstrekkelig for idrettsutøvere, som har et noe høyere behov enn normalbefolkningen. Unge utøvere som fremdeles er i vekst kan med fordel ligge rundt 1,8-2,0g/kg. Mosjonister klarer seg lenge med mindre enn dette, og er man over 1,5g så er det ingen grunn til å bekymre seg.

En relativt ny metaanalyse på proteintilskudd:

Protein supplementation augments the adaptive... [Am J Clin Nutr. 2012] - PubMed - NCBI

Leser du fullteksten så finner du at med proteintilskudd så mener de mer protein fra enten mat eller tilskudd, der det i de fleste studiene er brukt vanlig mat. Cutoff for høyproteingruppene er satt til >1.2g/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var diskusjonen i utgangspunktet om det er et reelt behov fra tilskudd. Så da kan med fordel unngå å kalle andres kommentarer "usaklige" Det er lett å snu dette opp ned og si "Skulle gjerne likt å sett at å være i en større positiv nitrogenbalanse er bedre enn å være i en liten positiv nitrogenbalanse".

Diskusjonen ser ut til å utarte seg om kosten i seg selv dekker dette, og personer med fokus mot muskelvekst spiser som regel mer proteinrike matvarer som kjøtt, egg og meieriprodukter. Tar vi utgangspunkt at utskillelsen flater ut etter 1,2-1,8gram hos de fleste og hos en referanseperson på 70 kg vil vi få mellom 84-126 gram. Ved en vektreduksjon er det av fordel å øke inntaket av proteiner i forhold til en økt metthetsfølelse og da være av fordel å spise mat som metter. Det økte proteininntaket hjelper lite i forhold til å spare endogene "proteinlagre" og dessverre er det mange som drikker seg en shake etter et proteinrikt måltid i frykt for å ikke få dekket dette. Karbohydrater har for øvrig en "AS-sparende" effekt. Som et resultat går deretter mange sultne i og med at "kalori-budsjettet" er sprengt. Spesielt jenter kan være mer utsatt for dette og kan over en lengre tids hard diett gå glipp av alle disse "gratis-passasjerene" som kostproteiner bidrar med.

Om en person igjen på 70kg ønsker å spise 2g/p/kg betyr dette 140g x 4kcal = 560 kalorier fra proteiner. Dette lar seg lett gjøre med relative lette endringer ved en vektreduksjon, her vil man fokusere på de matvarene som metter - ofte betyr dette matvarer med mye proteiner.

Ja, et gjennomsnitt er et gjennomsnitt og SD-avviket kan være stort. En 16åring som bor hjemme kan ha noen vanskeligheter med kost hvor mye raffinerte matvarer står på kosten mens andre igjen spiser mer kjøtt og meieriprodukter. Ellers kan jeg bare sitere meg selv at jeg på ingen måte mener at tilskudd kan dra ditt pepper gror. Men her og nettet generelt blir behovet for protein veldig ofte overestimert, og det er dette jeg ønsker å påpeke.

Edit: Ser at Vegard svarte på dette her mens jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående proteiner ved vektnedgang så vil jeg også si at det ikke nødvendigvis er snakk om en absolutt økning. Det som bør prioriteres er å opprettholde inntaket, noe som medfører at andelen åpenbart vil gå opp. Dette ble diskutert på årets LHL-konferanse.

Det er heller ikke slik at proteinpulver er unyttig, det er for all del ikke det jeg prøver å si. Tvert imot så er det et kjempepraktisk og nyttig tilskudd til dager der kosten ikke strekker til.

Clamilla: For å kunne si noe om hvorvidt proteinpulver er noe for deg så må du nesten informere litt mer om hva du spiser til daglig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slimchance: Du kaller mitt svar usaklig og kommer så med 5 linker til studier som du ikke har lest og som heller ikke er gjennomført på relevante populasjoner. Well done you.

Trådstarter har enda ikke fortalt noen hva hun faktisk spiser, så å ta stilling til hvorvidt tilskudd er nødvendig er helt umulig. Derfor får vi heller ta utgangspunkt i gjennomsnittstall, og nordmenn får i gjennomsnitt i seg 100g protein. http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/utviklingen-i-norsk-kosthold-2012/Publikasjoner/Utviklingen2012_03.pdf

Folk som trener ligger jevnt over i øverste del av og over normalområdet.

Hvis vi skal ta utgangspunkt i hva som har vitenskapelig dokumentasjon, så er et proteininntak på 1,6-1,8g/kg det som har vist seg tilstrekkelig for idrettsutøvere, som har et noe høyere behov enn normalbefolkningen. Unge utøvere som fremdeles er i vekst kan med fordel ligge rundt 1,8-2,0g/kg. Mosjonister klarer seg lenge med mindre enn dette, og er man over 1,5g så er det ingen grunn til å bekymre seg.

En relativt ny metaanalyse på proteintilskudd:

Protein supplementation augments the adaptive... [Am J Clin Nutr. 2012] - PubMed - NCBI

Leser du fullteksten så finner du at med proteintilskudd så mener de mer protein fra enten mat eller tilskudd, der det i de fleste studiene er brukt vanlig mat. Cutoff for høyproteingruppene er satt til >1.2g/kg.

Hei.

Ser dette er begynnelsen på nok et usaklig innlegg fra din side ; Du skriver eksempelvis "studier som du ikke har lest" etc, som jeg ikke tror du kan uttale deg om. Så jeg fatter meg i korthet:

Tror ikke du har lest hele innlegget mitt. Jeg sier også at en gjennomsnittsperson får i seg 100 gr protein/dag.

Du skriver at "folk som trener ligger i gjennomsnitt i øverste del av og over normalområdet" Det vil i utgangspunktet bare si at de som trener ønsker å øke proteininntaket. Om dette gjøres ved å spise mer biff, eller ved å ta proteintilskudd, er det samme. Dette vil uansett ikke være et "gjennomsnittlig" kosthold lenger.

Om du leser ditt eget innlegg, så skriver du selv at en person på 70 kg KAN ha nytte av opptil 126 gram. Gjennomsnittskostholdet på 100 gram proteiner KAN altså være suboptimalt. Ved vektreduksjon, 1000 kcal i underskudd, får denne personen bare 70 gram proteiner. Altså under grensen på 86 g som du selv oppgir. Her tyder altså DINE EGNE "kilder" på at gjennomsnittspersonen får signifikant mindre protein enn optimalt.

Siden hver enkelts kosthold kan være veldig ulikt gjennomsnittet, har jeg altså anbefalt trådstarter å gjøre et overslag over SITT proteininntak.

Du biter deg selv i halen. Lykke til med å få godkjent masteroppgaven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver selv

"Gjør man et kjapt søk på for eksempel pubmed, vil man få opp for eksempel (Tok de 5 første som var relevante"
Å kalle en spade for en spade var alt Vegard gjorde og slik du ordlegger deg er det mer entydig enn tvetydig at du ikke har lest de studiene du selv linker til. Muligens du har en oppfatning at abstraktet dekker en forsknings-artikkel, noe det selvsagt ikke gjør og det er både tidskrevende samt det krever relevant kunnskap å tolke disse rapportene. Tro du meg, diskusjonsdelen behøver ikke å samsvare med konklusjonen så dette samt studie-designet trengs ekstra oppmerksomhet. Problemet ligger i at de fleste overvurderer evnen til å forstå hva det snakkes om og tolke i sitt eget favør. Det er også noe forfatterne av noen studier også gjør og derfor skal rapporter leses nøye. Har du virkelig lest de 5 nøye når du selv sier at du tok de "første 5 relevante" du kommer over? Hvilke kriterier valgte du når du valgte spesifikk de 5? Hvilke/n søkestreng/er? For meg virker det som om du valgte de 5 første og beste som etter ditt hode fremmet ditt synspunkt best mulig. Er noenlunde skeptisk at du på et magisk vis tryllet fram et par ekstra timer ut av hatten din.

Jeg er ikke helt sikker hva man egentlig er uenige om her, virker som om dette gjelder ved en vektreduksjon. Det jeg personlig stusser over er at du påpeker (igjen) usakligheter i overnevnte post så avslutter du med en total usaklig og egentlig unødvendig setning, nesten som om du neglisjerer her. Hvor kommer masteroppgaven hans inn i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Ser dette er begynnelsen på nok et usaklig innlegg fra din side ; Du skriver eksempelvis "studier som du ikke har lest" etc, som jeg ikke tror du kan uttale deg om. Så jeg fatter meg i korthet:

Gjør man et kjapt søk på for eksempel pubmed, vil man få opp for eksempel (Tok de 5 første som var relevante, det finnes titalls artikler/forsøk rundt dette):

Snakket du om å bite seg selv i halen? Det kan jo selvfølgelig være at du fant frem fulltekster og satte av et par timer til å lese disse fem artiklene skikkelig, i såfall beklager jeg :)

Uavhengig av dette. Den kommentaren du dro frem som usaklig i utgangspunktet var et direkte svar på påstanden om at "Det er ingen grunn til ikke å spise proteinpulver". Mener du virkelig at det var en usaklig kommentar til den påstanden?

Du skriver at "folk som trener ligger i gjennomsnitt i øverste del av og over normalområdet" Det vil i utgangspunktet bare si at de som trener ønsker å øke proteininntaket. Om dette gjøres ved å spise mer biff, eller ved å ta proteintilskudd, er det samme. Dette vil uansett ikke være et "gjennomsnittlig" kosthold lenger.

Jeg har ikke sagt at det er et gjennomsnittlig kosthold lenger. Jeg understreker at i en populasjon som trener så er proteininntaket jevnt over høyere enn i normalpopulasjonen.

Om du leser ditt eget innlegg, så skriver du selv at en person på 70 kg KAN ha nytte av opptil 126 gram. Gjennomsnittskostholdet på 100 gram proteiner KAN altså være suboptimalt. Ved vektreduksjon, 1000 kcal i underskudd, får denne personen bare 70 gram proteiner. Altså under grensen på 86 g som du selv oppgir. Her tyder altså DINE EGNE "kilder" på at gjennomsnittspersonen får signifikant mindre protein enn optimalt.

Forutsatt at andelen protein holdes stabilt. "Mine egne kilder" sier ikke noe som helst om dette.

Lykke til med å få godkjent masteroppgaven :)

Ser ingen grunner til at det skal bli noe problem. Men takk ;) (og når vi var inne på usaklighet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen grunn til å ikke spise proteinpulver, enn at man får i seg nok, er at det (kanskje) ikke smaker godt. Synes jeg (og mange andre).

Der kan vi være enige. Mye proteinerpulver smaker ekkelt. Men de fleste whey/casein-proteinpulvere med sjokoladesmak smaker greit sammen med melk. Eggeprotein er imidlertid virkelig grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard L:

Tror ikke det er noen vits i å diskutere mer, for det virker som om vi stort sett er enige ? Artiklene både du og jeg linker til tyder på at det "optimale" proteininntaket ligger over det man får fra gjennomsnittskostholdet. Igjen - ofte er tallene rundt 1,6-1,8g/kg. At de som trener får dekket dette, da de har et "bedre" kosthold enn andre, er kjempeflott, og viser at vi er bevisste på at et høyere proteininntak kan være gunstig. Det endrer likevel ikke det faktum at man ENTEN må endre kostholdsrutiner, ELLER må bruke tilskudd.

Så- skal vi være enige om å være enige ? :p

Ps: Jeg synes fortsatt det er usaklig med villedende og ubegrunnede påstander om at "de færreste behøver mer protein i kosten. ", selv som svar på en annen kommentar. Om du leser tråden en gang til, så begynte diskusjonen å gå inn på om proteinpulver er "sunt". Selters påpekte da bare at selv om du ikke får i deg alt mulig vitaminer/mineraler/fettsyrer i proteinpulveret, så er det fortsatt mat. - Defor sier han at det ikke er noen spesiell grunn til IKKE å spise prot pulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard L:

Tror ikke det er noen vits i å diskutere mer, for det virker som om vi stort sett er enige ? Artiklene både du og jeg linker til tyder på at det "optimale" proteininntaket ligger over det man får fra gjennomsnittskostholdet. Igjen - ofte er tallene rundt 1,6-1,8g/kg. At de som trener får dekket dette, da de har et "bedre" kosthold enn andre, er kjempeflott, og viser at vi er bevisste på at et høyere proteininntak kan være gunstig. Det endrer likevel ikke det faktum at man ENTEN må endre kostholdsrutiner, ELLER må bruke tilskudd.

Så- skal vi være enige om å være enige ? :p

Ps: Jeg synes fortsatt det er usaklig med villedende og ubegrunnede påstander om at "de færreste behøver mer protein i kosten. ", selv som svar på en annen kommentar. Om du leser tråden en gang til, så begynte diskusjonen å gå inn på om proteinpulver er "sunt". Selters påpekte da bare at selv om du ikke får i deg alt mulig vitaminer/mineraler/fettsyrer i proteinpulveret, så er det fortsatt mat. - Defor sier han at det ikke er noen spesiell grunn til IKKE å spise prot pulver.

Vegard L er jo "ernæringsekspert", visste du ikke dette?:joyful:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard L er jo "ernæringsekspert", visste du ikke dette?:joyful:

Strong username to post ratio.

Vegard L er utdannet ernæringsfysiolog, og er svært aktiv på ernæringsfronten, samt driver siden egen nettside om ernæring. I tillegg så tar han master i klinisk ernæring. Jeg vet strengt talt ikke hvem som kan uttale seg om ernærings hvis ikke en ernæringsfysiolog kan det? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strong username to post ratio.

Vegard L er utdannet ernæringsfysiolog, og er svært aktiv på ernæringsfronten, samt driver siden egen nettside om ernærings. I tilegg så tar han master i klinisk ernæring. Jeg vet strengt talt ikke hvem som kan uttale seg om ernærings hvis ikke en ernæringsfysiolog kan det? :S

Uuuuuuuuuhhh, so "hardcore"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker som om tråder her på fb har en tendens til å gå totalt over styr. Man svarer på en tråd, og vips så er det gjort. Motargumenter ramler inn, folk slår seg vrang, ufaglærte googler en artikkel som kk har skrevet eksempelvis, og da står man fast på sitt, så lenge det står skrevet en plass på google sine søkemotorer så tror man at man automatisk har rett.

Nei jeg hører heller på en som har utdanning enn å tro på en random som henviser til en link som han/hun sikkert ikke forstår så mye av.

Til syvende og sist så er alt pekepinner, og hva som funker eller ikke finner en selv ut av.

Jeg ligger på 2,5 g proteiner pr kg kroppsvekt. Men heller for mye enn for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...