Gå til innhold

Stor skeptisk til proteinpulver.


Hjuso

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Proteintilskudd og andre kosttilskudd som kreatin, bcaa osv er jo vel og bra det, men jeg tør påstå at man klarer seg helt fint uten dersom man spiser sunt, variert og nok. Om du får i deg nok kcal, nok protein og noen raske karbohydrater og lettopptakelige proteiner etter trening syns jeg at det er undøvendig å bruke proteintilskudd, særlig om du er skeptisk til det. Det er verdt å nevne at proteinpulver er billig i forhold til matvarer og er en veldig bra proteinkilde, særlig etter trening.

Selv har jeg kun brukt proteintilskudd over en liten periode på et par uker i løpet av de årene jeg har trent. Jeg klarer meg fint uten kosttilskudd, men det kommer jo selvsagt an på hvor høye mål en har med treningen. Om du trener ørten ganger i uken og har vanskeligheter for å få i deg nok protein i løpet av en dag er vel proteintilskudd et must.

#MENERJEG.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteintilskudd og andre kosttilskudd som kreatin, bcaa osv er jo vel og bra det, men jeg tør påstå at man klarer seg helt fint uten dersom man spiser sunt, variert og nok. Om du får i deg nok kcal, nok protein og noen raske karbohydrater og lettopptakelige proteiner etter trening syns jeg at det er undøvendig å bruke proteintilskudd, særlig om du er skeptisk til det. Det er verdt å nevne at proteinpulver er billig i forhold til matvarer og er en veldig bra proteinkilde, særlig etter trening.

Selv har jeg kun brukt proteintilskudd over en liten periode på et par uker i løpet av de årene jeg har trent. Jeg klarer meg fint uten kosttilskudd, men det kommer jo selvsagt an på hvor høye mål en har med treningen. Om du trener ørten ganger i uken og har vanskeligheter for å få i deg nok protein i løpet av en dag er vel proteintilskudd et must.

#MENERJEG.no

Det heter jo tilskudd av en grunn. Jeg sier det samme som deg, at man bør helst få alt via fast føde. Men tilskudd er bra å ha fordi det er konsentrert på den næringen du skal ha, og du slipper å spise deg ihjel for å få det du trenger. Kvaliteten er jo forskjellig, så selv prøver jeg så godt det lar seg gjøre å få i meg alt via fast føde. Etter trening er proteintilskudd veldig bra, for det blir tatt opp raskere i systemet siden det kommer i væskeform.

Men om man trener sporadisk, så er det vel ikke et must med proteinpulver. Har man ikke kontroll på kostholdet så vil jo proteiner bare øke kcal inntaket ytterligere.

Så om man skal ha nytte av proteinpulver, uten å legge på seg kilovis med fett, så burde man også ha kontroll på kostholdet.

MENERJEG.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter jo tilskudd av en grunn. Jeg sier det samme som deg, at man bør helst få alt via fast føde. Men tilskudd er bra å ha fordi det er konsentrert på den næringen du skal ha, og du slipper å spise deg ihjel for å få det du trenger. Kvaliteten er jo forskjellig, så selv prøver jeg så godt det lar seg gjøre å få i meg alt via fast føde. Etter trening er proteintilskudd veldig bra, for det blir tatt opp raskere i systemet siden det kommer i væskeform.

Men om man trener sporadisk, så er det vel ikke et must med proteinpulver. Har man ikke kontroll på kostholdet så vil jo proteiner bare øke kcal inntaket ytterligere.

Så om man skal ha nytte av proteinpulver, uten å legge på seg kilovis med fett, så burde man også ha kontroll på kostholdet.

MENERJEG.no

Hvordan vil hurtigheten på opptaket være hensiktmessig i henhold til treningen som foregikk før inntaket?

Hva er sammenhengen mellom proteinpulver og treningsfrekvens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på hvor du vil med spørsmålene dine. Men jeg skal svare slik jeg forstår dem.

  1. at noe blir tatt fort opp i kroppen. er jo positivt. ikke det at du MÅ drikke proteinshake eller spise rett etter trening, men det skader ikke å gjøre det. Om du spiser fast føde, så skal dette brytes ned før det blir sendt videre til tykktarmen som tar opp næringstoffene, om du drikker det i væskeform, så må det også brytes ned litt, men på langt nært så lenge som fast føde. Jeg drikker alltid eller spiser proteiner, og litt karb da rett etter trening. Men det er en vanesak for meg, jeg gjør det ikke bare for han/hun sier det.
  2. Det er en stor sammenheng skal jeg si deg. Om du putter i deg proteinpulver hver dag, uten å ha styr på kostholdet ditt, så vet du jo heller ikke hvor mye kcal du allerede inntar, i tillegg til proteinshaken som du tar innpå. Så med andre ord, om du trener mye sporadisk, men er en flittig bruker av proteishake, så har ikke det noe hensikt å få i seg masse og mere proteiner om det gir deg et overskudd som aldri blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det de fleste andre her har sagt ooog...min mening..gjør som kristine weber...spis proteinpulveret ditt,ikke drikk det:D Bare tøys å drikke kaloriene med mindre du skal opp i vekt mener jeg:) Aldri villet drukket kaloriene mine jeg ivertfall bortkasta:p

Eh... hva?

Forklar :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holder på å skrive artikkel rundt dette nå, den er basert på min bachelor-oppgave "Hvilken rolle har essensielle aminosyrer i forhold til muskulær proteinsyntese"

.

Bare så du vet det: I forhold til betyr sammenlignet med. Forholdismeviruset krever daglig nye ofre. Ikke bli et av dem! Bare i tilfelle du ikke ville ha en forholdismefeil i tittelen på oppgaven din;-) Knyttet til eller med tanke på er fine (og korrekte) erstatninger.

Jeg er helt nazi på dette når jeg retter;-)

Forholdisme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...