Gå til innhold

Si farvel til import av kosttilskudd fra EØS-området....


Perks

Anbefalte innlegg

Regjeringen har nå vedtatt å stoppe all privatimport av legemidler fra EØS-området. Så nå får du snart ikke importert noe mer interessant enn det du i dag finner i din lokale helsekostbutikk.

http://www.dagbladet.no/2013/06/03/nyheter/innenriks/politikk/regjeringen/helse/27494744/

Eneste måten å få stoppet dette på er å kontakte/spamme representanter i helse og omsorgskomiten som i disse dager har vedtaket oppe til behandling.

E-postadresser finnes her:

=nyttfelt_01&asearchopt_nyttfelt_01=Equals&value_nyttfelt_01=Storting+-+Helse-+og+omsorgskomiteen&orderby=anavn]Folkevalgtes epostadresser og telefonnummere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

At det blir importforbud på legemidler synes jeg er helt greit. Så lenge man ønsker at legemidler skal kjøpes etter å ha fått resept fra en lege så blir det jo idiotisk å skulle ha et smutthull fra dette ved å importere fra andre land.

Det som burde vært endret er lovlig dosering på enkelte vitaminer slik at vi kunne få kjøpt sterk nok D-vitamin i Norge. Men nå er jo dette under revidering så forhåpentligvis skjer det forbedringer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Retten til å bestemme over egen helse", som noen påberoper seg her, er jo i utgangspunktet en "vakker" tanke. Men, en slik filosofi må vel innebære å ta ansvar for egen helse også. Med dette mener jeg at dersom du importerer et eller annet som du mener du bare ha som ikke legen vil gi ut, eller som ikke er godkjent for salg i Norge, ja da får du ta konsekvensene også hvis noe går galt. Blir helt feil hvis alle og enhver skal selvmedisineres, for deretter å forvente at helsevesenet skal rydde opp i etterkant. Jeg er helt for ideen om retten til å bestemme over egen helse, men ikke retten til å belaste mine skattekroner når du bestemte feil. Derfor er ting reseptbelagt, derfor er det importforbud og restriksjoner. For å hindre folk i å gjøre feil valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det blir importforbud på legemidler synes jeg er helt greit. Så lenge man ønsker at legemidler skal kjøpes etter å ha fått resept fra en lege så blir det jo idiotisk å skulle ha et smutthull fra dette ved å importere fra andre land.

Det som burde vært endret er lovlig dosering på enkelte vitaminer slik at vi kunne få kjøpt sterk nok D-vitamin i Norge. Men nå er jo dette under revidering så forhåpentligvis skjer det forbedringer her.

Jeg synes at et slikt syn er avledet av naiv barnetro og et ønske om å ikke ta ansvar for egen helse. Hvorfor ikke legge seg inn på institusjon og la staten ta alle avgjørelser for seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Jeg er helt for ideen om retten til å bestemme over egen helse, men ikke retten til å belaste mine skattekroner når du bestemte feil. Derfor er ting reseptbelagt, derfor er det importforbud og restriksjoner. For å hindre folk i å gjøre feil valg.

Retten til å belaste "dine" skattekroner er det mange som allerde har. På tåpligere grunnlag enn feilmedisinering på eget inteniativ(folk som spiser seg til dårlig helse, ikke trener, røyker, drikker etanol, navere).

Personlig skulle jeg ønske at vi fikk ansvar og frihet tilbake i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Naiv barnetro" er et relativt vagt begrep, forklar gjerne litt nærmere hva du mener dette. Jeg synes det er mer infantilt og sammenligne reseptbelagte medikamenter med "å legge seg inn på institusjon og la staten ta alle avgjørelser for seg..." I tillegg har jeg vanskeligheter med å se at å få foreskrevet legemidler og behandling av lege (som har mye mer kunnskap om dette), er et ønske om å ikke ta ansvar for egen helse. Det motsatte er mer logisk. Selv-medisinering uten adekvat kunnskap synes mer ansvarsløst.

En tro som du som voksen har tatt med deg fra barnsben av uten større bevissthet for hvorfor tror det du tror.. Du er altså født inn i en (som regel) destruktiv struktur som du som voksen ikke har evnet å bryte ut av. Men begrepet er vel egentlig selvforklarende..?

Hvis du ukritisk legger deg på rygg for autoriteter og styrende institusjoner, så kan du vel like så godt legge seg inn på en institusjon. Da trivselen da burde være på topp.. Andre igjen er mer interessert i personlig utvikling og råderett over egen kropp og helse. Litt intellektuell modenhet må kunne forventes, men jeg har forståelse for at det kan være vanskelig å manøvrere i gråsonene mellom de lett forståelige ytterpunktene som du legger til grunn for dine synspunkter.

Det er ingen absolutt sannhet i at en med utdannelse innen medisin er mer kvalifisert til å foreskrive noe over en normalt oppegående person som selv har gjort adekvate undersøkelser. 25% av befolkningen har universitets- eller høyskoleutdannelse, og blant den yngre delen av befolkningen er vel denne prosentsatsen betydelig større. Hvem som helst kan søke opp etablert praksis fra tunge medisinske miljøer (MD Anderson, Karolinska, etc,etc,..) og speile dette opp mot norsk praksis. Er denne avvikende er det grunn til å begynne og stille spørsmål, og eventuelt bestille andre medikamenter enn det du blir tilbudt på dette berget.

Det er ikke fri flyt av narkotika, steroider med mer som ønskes, men i det minste en opprettholdelse av dagens regelverk der du som individ har større frihet til å kunne benytte deg av nyere viten eller medisinsk konsensus fra land som Sverige,Tyskland, USA, Israel og England. Det er heller ulogisk å tro at et samlet norsk medisinsk miljø (tilsvarer et bydels-sykehus i New York) skal kunne tilby det ytterste av medisinsk behandling for alle og enhver. En slik forståelse er i så fall avledet av en manglende forståelse for dynamikken i medisinsk forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvis man ser en hensikt med at enkelte legemidler er underlagt en reseptordning, så kan det kun skyldes naiv barnetro og en ukritisk holdning ovenfor autoriteter og styrende institusjoner? Ut av den logikken vil enhver som ikke er anarkist falle inn under den kategorien. Kom gjerne med spesifikke behandlingsmetoder hvor den norske konsensusen divergerer kraftig fra de landene du nevner. Mange behandlingsregimer er sterkt influert av andre lands forskning og erfaringer. Dette er rimelig hensiktsmessig, da det som du nevner, er et begrenset medisinsk miljø her til lands. At det ikke er "en absolutt sannhet i at en med utdannelse innen medisin er mer kvalifisert til å foreskrive noe over en normalt oppegående person som selv har gjort adekvate undersøkelser" er godt mulig, men stort sett så mener jeg at det er realiteten (eller sant om du vil). Det er også en grunn til at enkelte ting er lovpålagt gjort av elektriker, rørlegger etc... Godt mulig oppegående mennesker kunne funnet ut av dette selv også. Men jeg tror mange av disse reguleringene er hensiktsmessige. Mulig det bare er naiv barnetro og en ukritisk tro på autoriteter og styrende instutisjoner..........

Nei, nei. En DLFer med phd i wikipedia kan dette bedre enn spesialister :rolleyes:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis man ser en hensikt med at enkelte legemidler er underlagt en reseptordning, så kan det kun skyldes naiv barnetro og en ukritisk holdning ovenfor autoriteter og styrende institusjoner? Ut av den logikken vil enhver som ikke er anarkist falle inn under den kategorien. Kom gjerne med spesifikke behandlingsmetoder hvor den norske konsensusen divergerer kraftig fra de landene du nevner. Mange behandlingsregimer er sterkt influert av andre lands forskning og erfaringer. Dette er rimelig hensiktsmessig, da det som du nevner, er et begrenset medisinsk miljø her til lands. At det ikke er "en absolutt sannhet i at en med utdannelse innen medisin er mer kvalifisert til å foreskrive noe over en normalt oppegående person som selv har gjort adekvate undersøkelser" er godt mulig, men stort sett så mener jeg at det er realiteten (eller sant om du vil). Det du forespeiler minner mer om naiv barnetro eller sviktende realitetssans etter min mening. Det er også en grunn til at enkelte ting er lovpålagt gjort av elektriker, rørlegger etc... Godt mulig oppegående mennesker kunne funnet ut av dette selv også. Men jeg tror mange av disse reguleringene er hensiktsmessige. En del regulativer er også kommet i kjølevannet av at enkelte har overvurdert egne evner og kompetanse, og av regelrett toskete oppførsel. Å evne å se sine egne begrensninger er ofte en sterkt undervurdert egenskap. Du nevner selv et økende andel høyt utdannende mennesker som et argument for større frihet, i et velfungerende demokrati skulle ikke det være noe problem. Det ser derimot ut til at flertallet (de høytutdannede inkl. ) synes å ikke mene at dette er et stort problem.

Min kommentar var rettet mot ønsket om totalforbud mot privatimport av legemidler, og det var det du kommenterte i innlegget ditt over. At enkelte legemidler er underlagt en reseptordning er en helt annen diskusjon...

For å ta et eksempel, så er man åpne for å symptombehandle personer med symptomer på stoffskifteproblemer i Sverige. I Norge ser man kun på blodprøvene og behandler ut i fra dette. Du kan altså ha alle symptomene på lavt stoffskifte, men så lenge prøvene er innenfor "normalen", så nekter legen å behandle deg. Om du setter spørsmålstegn ved misbruk av referanserammer og gruppestatistikk, og således mener at norsk etablert praksis på dette området mangler enhver logikk, så har du et problem, for snart kan du ikke lenger importere medikamenter for å følge svenske retningslinjer.

Ikke mange, men alle behandlingsregimer er sterkt influert av andre lands forskning, da forskning ikke skjønner seg på landegrenser. Problemet er kapasitetsmessig og rent kulturelt/institusjonelt...

Selvfølgelig er mange av disse reguleringene hensiktsmessige, men jeg mener at lovverket f.eks. sier at en flyelektrikker ikke lovlig kan sette opp en stikkontakt i sin egen stua...? Og det må man da kunne smile litt av..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ulogisk å tro at et samlet norsk medisinsk miljø (tilsvarer et bydels-sykehus i New York) skal kunne tilby det ytterste av medisinsk behandling for alle og enhver. En slik forståelse er i så fall avledet av en manglende forståelse for dynamikken i medisinsk forskning.

Jepp, for Norge gjør det fryktelig dårlig når det kommer til generell helsetilstand og sånn. Det vi gjør er nok langt dårligere enn det som skjer i andre land... (Og det er selvfølgelig heller ikke basert på internasjonal konsensus, for all del).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, for Norge gjør det fryktelig dårlig når det kommer til generell helsetilstand og sånn. Det vi gjør er nok langt dårligere enn det som skjer i andre land... (Og det er selvfølgelig heller ikke basert på internasjonal konsensus, for all del).

Vi har det nå godt her, med eller uten kostilskudd syntes nå jeg! :) hoho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at et slikt syn er avledet av naiv barnetro og et ønske om å ikke ta ansvar for egen helse. Hvorfor ikke legge seg inn på institusjon og la staten ta alle avgjørelser for seg....

Å ta ansvar for egen helse trenger ikke å bety at man må importere reseptbelagte legemidler på egenhånd. Noen ganger kan det faktisk være greit å ha enkelte regler å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta ansvar for egen helse trenger ikke å bety at man må importere reseptbelagte legemidler på egenhånd. Noen ganger kan det faktisk være greit å ha enkelte regler å forholde seg til.

Det trenger det ikke, men i veldig mange tilfeller kan det være nødvendig å importere legemidler for og kunne leve et forholdsvis normalt liv, holde en jobb eller redde sitt eget liv... Ditt standpunkt som er et totalforbud innebefatter i ytterste konsekvens at det er byråkratiet som skal få lov til å bestemme om et individ skal få lov til å leve eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...