Gå til innhold

Si farvel til import av kosttilskudd fra EØS-området....


Perks

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det trenger det ikke, men i veldig mange tilfeller kan det være nødvendig å importere legemidler for og kunne leve et forholdsvis normalt liv, holde en jobb eller redde sitt eget liv... Ditt standpunkt som er et totalforbud innebefatter i ytterste konsekvens at det er byråkratiet som skal få lov til å bestemme om et individ skal få lov til å leve eller ikke...

Kan du nevne et eksempel på en situasjon der det å importere legemidler er nødvendig for å redde sitt eget liv eller beholde jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro
Kan du nevne et eksempel på en situasjon der det å importere legemidler er nødvendig for å redde sitt eget liv eller beholde jobben?

Har vel vært flere saker i media hvor kreftsyke ikke får medisinen i Norge pga den er for dyr. Ved forbud vil de ikke ha anledning til å kjøpe denne selv fra utlandet.

Jeg blir for øvrig dritkvalm av å lese hvor viktig det er for enkelte å bestemme over andre, fredelige og opplyste mennesker sine liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel vært flere saker i media hvor kreftsyke ikke får medisinen i Norge pga den er for dyr.

Fordi den er for dyr, eller fordi den ikke har noen hensikt i en gitt situasjon? Det kan vel ikke være sånn at onkologene har litt bedre grunnlag for å fatte en slik beslutning, det kan jeg aldri tenke meg..

Hvorfor dette behovet for å rakke ned på beslutningene til disse fredelige legene som gjør sitt beste for å gi pasientene best mulig behandling i den enkeltes situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir for øvrig dritkvalm av å lese hvor viktig det er for enkelte å bestemme over andre, fredelige og opplyste mennesker sine liv.

Hvem er det du mener dette lovforslaget rammer hardest?

Forhåpentligvis er "fredelige og opplyste mennesker" opplyste nok til å dra til legen for medisiner. Så hvem sitter man igjen med da? De som ikke vet bedre? Er det da forsvarlig at disse menneskene slår seg løs på medikament-shopping over Internett?

PS:

Man skal ha det ganske greit i et land når man begynner å klage over lovforslag mot sketchy medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den er for dyr, eller fordi den ikke har noen hensikt i en gitt situasjon? Det kan vel ikke være sånn at onkologene har litt bedre grunnlag for å fatte en slik beslutning, det kan jeg aldri tenke meg..

Hvorfor dette behovet for å rakke ned på beslutningene til disse fredelige legene som gjør sitt beste for å gi pasientene best mulig behandling i den enkeltes situasjon?

Enig med deg, Vegard

Hender jo at en medisin blir vurdert for dyr til å dekkes av det offentlige i forhold til sjans for suksess. I slike tilfeller betales det noen ganger privat. Men det trenger jo ikke bety at importen trenger være privat. I veldig spesielle tilfeller hvor det ikke finnes annen god behandling er ofte sykehusene villlige til å prøve ut slike medisiner om de kan få det finansiert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prop. 168 L (2012–2013) - regjeringen.no

Men lovendringen slik jeg forstår den endrer ikke på hva som er lovlig eller ikke lovlig å importere av legemidler, narkotika og kostilskudd. Endringen sier derimot noe med hva som blir gjort med det som blir stoppet; tidligere har det som blir stoppet og blir beslaglagt måtte returneres til avsender, mens nå åpnes det for at det skal bli lovlig for tollvesenet å destruere dette uten å gå gjennom politianmeldelse, som tidligere har vært lite brukt da politiet stort sett beslaglegger slike anmeldelser fordi dosene er for små som regel og på grunn av begrensede ressurser hos politiet. (Jeg beklager grammatikken)

Om jeg har forstått lovendringen rett vil det altså ikke ha noen betydning for deg som kjøper kostilskudd som er litt "på kanten" på nett, uten om at det som eventuelt blir stoppet blir destruert i stedet for returnert til avsender, noe som kan medføre høyere risiko for selger og muligens mindre tilbøyelighet til å sende til Norge. Så lenge kjøper aksepterer å bære risiko dersom noe skulle bli stoppet ser jeg derimot ikke hvorfor dette skulle være et problem...

At det blir importforbud på legemidler synes jeg er helt greit. Så lenge man ønsker at legemidler skal kjøpes etter å ha fått resept fra en lege så blir det jo idiotisk å skulle ha et smutthull fra dette ved å importere fra andre land.
-Oddis

Mulig jeg er dum så jeg spør igjen, har det tidligere vært lov å importere reseptbelagte legemidler fra EØS land privat dersom denne privatpersonen ikke innehar resept på legemiddelet? Som du impliserer her? Eller misforstår jeg? Jeg synes i hvertfall at det høres utrolig merkelig ut.. så hvis jeg hadde hatt lyst på litt valium så var det ikke verre enn at jeg bare kjøpte det på nettet tidligere? Helt lovlig? Det nekter jeg å tro.. jeg kan heller ikke se at forslaget til lovendringen har noe med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro
Fordi den er for dyr, eller fordi den ikke har noen hensikt i en gitt situasjon? Det kan vel ikke være sånn at onkologene har litt bedre grunnlag for å fatte en slik beslutning, det kan jeg aldri tenke meg..

Hvorfor dette behovet for å rakke ned på beslutningene til disse fredelige legene som gjør sitt beste for å gi pasientene best mulig behandling i den enkeltes situasjon?

Det er ikke leger som regulerer vår anledning til å erverve medikamenter. Det er politikere; folk uten noe som helst relevant utdanning eller særlig kunnskap annet enn at de elsker å utøve makt. Dette er mennesker som tenner seksuelt på å regulere fredelige individer.

Og vedr spørsmålet ditt:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10101349

Sa nei til dyr kreftmedisin - Dagens Medisin

Kreftmedisin som virker blir for dyr - TV 2 Nyhetene

http://www.dagbladet.no/2013/03/16/nyheter/kreft/helse/innenriks/forskning/26239442/

– Kunne ha forlenget livet mitt med to år | oa.no

Medisinen for dyr | rb.no

Lena får ikke livsviktig kreftmedisin - fordi den er godkjent - Nyheter - Tønsbergs Blad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro
Hvem er det du mener dette lovforslaget rammer hardest?

Forhåpentligvis er "fredelige og opplyste mennesker" opplyste nok til å dra til legen for medisiner. Så hvem sitter man igjen med da? De som ikke vet bedre? Er det da forsvarlig at disse menneskene slår seg løs på medikament-shopping over Internett?

PS:

Man skal ha det ganske greit i et land når man begynner å klage over lovforslag mot sketchy medisin.

Jeg synes det er bedre å la de prøve og eventuelt feile med medikamenthandel utenlands enn å sette dem i fengsel for å gjøre et forsøk. Det er ikke akkurat sånn at de ikke har anledning til å kontrollere helsen sin gjennom legen under bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prop. 168 L (2012–2013) - regjeringen.no

-Oddis

Mulig jeg er dum så jeg spør igjen, har det tidligere vært lov å importere reseptbelagte legemidler fra EØS land privat dersom denne privatpersonen ikke innehar resept på legemiddelet? Som du impliserer her? Eller misforstår jeg? Jeg synes i hvertfall at det høres utrolig merkelig ut.. så hvis jeg hadde hatt lyst på litt valium så var det ikke verre enn at jeg bare kjøpte det på nettet tidligere? Helt lovlig? Det nekter jeg å tro.. jeg kan heller ikke se at forslaget til lovendringen har noe med dette å gjøre.

Dette er dagens regler:

Legemidler og kosttilskudd

Publisert: 04.10.2012

Det er mulig å handle legemidler og kosttilskudd fra utlandet for eksempel på internett, men du må sette deg godt inn i regelverket. Det kan være forbud og restriksjoner på slike varer.

Legemidler

Det er tillatt å importere legemidler du har kjøpt på internett hvis følgende betingelser er oppfylt

  • du må være fylt 18 år
  • legemidlet må være til eget personlig bruk
  • mengden du kjøper kan ikke være for mer enn tre måneders forbruk
  • legemidlet må være anskaffet på en lovlig måte i anskaffelseslandet

Det er bare tillatt å få legemidler tilsendt fra land innenfor EØS.

Se hvilke land som er i EØS-området

Følgende legemidler er ikke tillatt å innføre

  • legemidler som inneholder stoffer som anses som narkotika eller dopingmidler
  • legemidler til dyr.

Tollvesenet kan be om dokumentasjon på at legemidlet er til personlig bruk, ved en resept eller en legeerklæring.

Legemiddelverket har ansvaret for reglene om import av legemidler, og du må kontakte dem hvis du har spørsmål om regelverket.

Før du handler legemidler på en nettbutikk eller -apotek, bør du være oppmerksom på risikoen for at du kjøper falske eller ulovlige legemidler.

Det er ikke toll på legemidler og merverdiavgiften er på 25 prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bedre å la de prøve og eventuelt feile med medikamenthandel utenlands enn å sette dem i fengsel for å gjøre et forsøk. Det er ikke akkurat sånn at de ikke har anledning til å kontrollere helsen sin gjennom legen under bruk.

Link til historie om noen som har havnet i fengsel for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dagens regler:

Tollvesenet kan be om dokumentasjon på at legemidlet er til personlig bruk, ved en resept eller en legeerklæring.

Så det har aldri vært lovlig å importere reseptbelagte legemidler fra EØS dersom man ikke har resept... så jeg forstår ikke hvorfor du insunierer at denne lovendringen kommer til å påvirke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke leger som regulerer vår anledning til å erverve medikamenter. Det er politikere; folk uten noe som helst relevant utdanning eller særlig kunnskap annet enn at de elsker å utøve makt. Dette er mennesker som tenner seksuelt på å regulere fredelige individer.

Mens den enkelte pasient selvfølgelig har bakgrunnen for å vurdere hvordan en annen behandling ville virket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke blitt straffbart enda.

Nuvel, det blir ikke MER straffbart heller. Tvert i mot, etter lovendringen har tollvesenet lov til å destruere legemidler uten å politianmelde forholdet. Tollvesenet har derimot selvsagt fremdeles ikke lov til å kaste noen i fengsel .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det har aldri vært lovlig å importere reseptbelagte legemidler fra EØS dersom man ikke har resept... så jeg forstår ikke hvorfor du insunierer at denne lovendringen kommer til å påvirke dette?

Det står at tollvesenet kan be om resept eller erklæring fra lege for å vise at det er til personlig bruk. Er jo litt forskjell på det og forbud mot import av legemidler.

Men, ja, det er jo ikke helt fritt å bestille hva du vil med dagens regler heller. Det har du selvsagt rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro
Mens den enkelte pasient selvfølgelig har bakgrunnen for å vurdere hvordan en annen behandling ville virket.

Nei det er ikke nødvendigvis sant. Men har pasienten bedre av straffeforfølgelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at tollvesenet kan be om resept eller erklæring fra lege for å vise at det er til personlig bruk. Er jo litt forskjell på det og forbud mot import av legemidler.

Men, ja, det er jo ikke helt fritt å bestille hva du vil med dagens regler heller. Det har du selvsagt rett i.

Woop-i-doop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro
Det med straffeforfølgelse er din stråmann.

Hehe, lol? Er det ikke slik at forbud ved lov er ganske uløselig knyttet til straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...