Gå til innhold

Si farvel til import av kosttilskudd fra EØS-området....


Perks

Anbefalte innlegg

Ja vi har nok enige om å være uenige da vi har ulik standpunkt. :) Av og til er det nødvendig å beskytte befolkningen mot seg selv da det er slik samfunnet fungerer på både godt og vondt. Her må det tas hensyn til helheten. Å finne sin egen diagnose har historisk sett vist seg å slå negativt ut i favør.

Selvsagt kan du risikere at sykehuset ikke har den perfekte kompetanse innenfor å finne rett diagnose/behandling, men hvorfor i all verden skal Norge være unike her? Dette gjelder vel overalt i hele verden vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det stemmer det, noe annet vil være galskap å tro... Forslaget vil hindre innbyggere i Norge fra å benytte forskning og klinisk praksis fra kompetansemiljøer fra alle andre land enn Norge.

Ja, forskning er noe som bare foregår innenfor landegrensene, og hvert land har sin egen forskning. Det er ikke sånn at all forskning er internasjonalt tilgjengelig og at behandlig bygger på internasjonal konsensus eller noe sånt. For all del...

Og bare for ordens skyld - majoriteten av alt kunnskapsgrunnlaget praksisen i det norske helsevesenet bygger på er gjort i alle andre land enn Norge.

Jeg tror ikke du helt skjønner hva som kreves av tid og ressurser for å bygge opp og drive et kompetansemiljø som har til hensikt å være verdensledende innenfor et såpass vidt fagfelt med en slik kompleksitet.

Og derfor bygger man ikke slike miljøer isolert, men bygger på internasjonal konsensus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forskning er noe som bare foregår innenfor landegrensene, og hvert land har sin egen forskning. Det er ikke sånn at all forskning er internasjonalt tilgjengelig og at behandlig bygger på internasjonal konsensus eller noe sånt. For all del...

Og bare for ordens skyld - majoriteten av alt kunnskapsgrunnlaget praksisen i det norske helsevesenet bygger på er gjort i alle andre land enn Norge.

Og derfor bygger man ikke slike miljøer isolert, men bygger på internasjonal konsensus.

Jeg viste tildligere i tråden til behandling av lavt stoffskifte, der trenger en ikke å dra lenger enn til Sverige før man følger andre retningslinjer enn de norske... Ja, fastlegen din baserer seg på en slags internasjonal konsensus, men ser en på kompetansjemiljøer innenfor ulike spesialiseringer, så kan det være tildels store forskjeller i etablert praksis.

Jeg prøver også å få frem at majoriteten av alle fremskritt skjer utenfor Norges grenser...;) Og om du tror at av- og innlæring av ny kunnskap skjer over en natt, så bør du nok ta en runde til før du skriver ned dine vurderinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se bare når det gjelder treningskunnskap, det skulle sånn sett være relativt enkelt for de fleste og skaffe seg grei kunnskap om dette, allikevel ser man veldig mange kukerundt på treningssentre i årevis uten nevneverdig resultater (også her mange med god utdannelse). Fint med sunn skepsis, men er redd det ikke alltid er tilstrekkelig.

Når jeg begynte med vekttrening på slutten av 90-tallet en gang, så var man et utskudd om man trente på et "helsestudio". Og folks flest sin oppfatning av slik trening var at det kun var "bolere" som drev med slikt. Onkelen min med sin røykefot advarte meg til og med mot vekttrening, og sa at man ikke ble sterkere av slik trening, men kun oppblåst.

Heldigvis går verden fremover, og kunnskap om kosthold og trening er nå generelt høy i befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldigvis går verden fremover, og kunnskap om kosthold og trening er nå generelt høy i befolkningen.

Nei, det er den ikke. Derimot tror folk at dem har dype kunnskaper innenfor ernæring og trening for når man løfter vekter noen ganger i uken og steker kjøttdeig så danner man seg en oppfatning at "trening og ernæring? Dette kan jeg" Dette her er AKKURAT hva emnet handlet om og er overførbart til den store gullmedaljen. Hva folk tror dem kan og hva dem reelt kan ligger på mottsatt ende av alfabetet og derfor ville det vært skummelt å la folk tenke "Oi, denne medisinen lover gull og grønne skoger og jammen meg litt til, dette er jo mye bedre enn hva kjipe norske helsevesenet har gitt meg, seems legitt" --> Bestille --> ?? (Ærlig talt har du sett hva som diskuteres på foras innenfor ernæring og trening, øynene mine BLØR av å lese noen av påstandene som blir akseptert som en sannhet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viste tildligere i tråden til behandling av lavt stoffskifte, der trenger en ikke å dra lenger enn til Sverige før man følger andre retningslinjer enn de norske... Ja, fastlegen din baserer seg på en slags internasjonal konsensus, men ser en på kompetansjemiljøer innenfor ulike spesialiseringer, så kan det være tildels store forskjeller i etablert praksis.

Jeg prøver også å få frem at majoriteten av alle fremskritt skjer utenfor Norges grenser...;) Og om du tror at av- og innlæring av ny kunnskap skjer over en natt, så bør du nok ta en runde til før du skriver ned dine vurderinger...

Du har jo åpenbart ingen innsikt i medisinske miljøer selv om du ser ut til å tro at du har det. Kanskje vi skal slutte å synse nå?

At det er variasjoner i praksis fra land til land betyr ikke at de baserer seg på helt ulike ting. Medisinske fremskritt skjer først og fremst som følge av internasjonalt samarbeid. At mesteparten av dette ikke skjer innenfor Norges landegrenser er veldig åpenbart. Men forskning publiseres fremdeles internasjonalt, og de retningslinjene i det enkelte land bygger på konsensus fra de store, internasjonale institusjonene som eksempelvis WHO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kunnskapsnivået innen ernæring er på et høyt nivå er det dummeste jeg har lest på en stund. Ernæring er derimot det fagfeltet som de aller fleste selv mener å vite masse om. Eller dunning kruger om du vil (som ikke hovedsakelig gjelder amerikanere). Hovedfokuset på ernæringsstudiet er fysiologi og biokjemi, ikke "hvem skal spise hva". Dette legger grunnlaget for å kunne forstå hvodan ting henger sammen, og da blir det fort veldig åpenbart at vi er fryktelig langt fra noe som ligner på en fasit. Uten dette grunnlaget så er det ganske lett å lese litt rundt på internett og tro man kan masse, men egentlig så kan man rett og slett så lite at man ikke er i stand til å se det selv.

Vi vet fryktelig lite eksakt om ernæring når alt kommer til alt. Og de som i det hele tatt tror at kunnskapsgrunnlaget innen ernæring er spesielt solid har ikke mye innsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro

Minner om at WHOs tidligere direktør, Gro Harlem Brundtland, "lider" av el-overfølsomhet. Dat troverdighet:)

Jeg jobber innenfor helsesystemet (Universitetssykehus) og omgås leger og klinisk praksis daglig. Jeg kan bekrefte at klinisk praksis der jeg jobber overhodet ikke følger forskning og metoder fra tilsvarende og relevante institusjoner utenlands. Jeg gjentar min oppfordring om at enkelte her virkelig bør lese Semmelweis. Leger er faktisk ikke Gud, og politiske organer som WHO og FN er ikke allvitende og u-kritiserbare kompetansebærere.

Og jeg som skulle prøve å holde meg unna denne tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis universitetssykehuset i stavanger følger en praksis som avviker mye fra konsensus så er det et problem. Hva gjør du der forresten, ettersom du sier at du er involvert i klinisk praksis til daglig. Regner med det er noe relevant ettersom du også har innsikten til å bedømme den kliniske praksisen og forskningen den bygger på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nobro
Hvis universitetssykehuset i stavanger følger en praksis som avviker mye fra konsensus så er det et problem. Hva gjør du der forresten, ettersom du sier at du er involvert i klinisk praksis til daglig. Regner med det er noe relevant ettersom du også har innsikten til å bedømme den kliniske praksisen og forskningen den bygger på?

Detaljer rundt mitt ansettelsesforhold har jeg ingen kommentar til utover at jeg jobber innenfor et sykehussystem i Rogaland. Har forsåvidt min siste uke i denne jobben da jeg begynner i full stilling i privat sektor mye på grunn av dette.

Min innsikt bygger mye på min bacheloroppgave hvor jeg gjorde en kvalitativ undersøkelse (hvor bla. leger var en del av utvalget) og sammenligent klinisk praksis der mot resultater fra Keropudas sykehus i Finland, hvor de gjennom nye metoder har klart å redusere antallet innleggelser radikalt, og redusert bruk av nevroleptika like radikalt. Praksisen har vist seg å være bærekraftig og effektiv. I motsetning til her, hvor nevroleptika administreres som nonstop og innleggelsestider strekker seg lengre.

For mer lesning se bla Seikkula(2005), Seikkula & Arnkil(2007) og Hertz(2011) som mitt kunnskapsgrunnlag bygger mye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er den ikke. Derimot tror folk at dem har dype kunnskaper innenfor ernæring og trening for når man løfter vekter noen ganger i uken og steker kjøttdeig så danner man seg en oppfatning at "trening og ernæring? Dette kan jeg" Dette her er AKKURAT hva emnet handlet om og er overførbart til den store gullmedaljen. Hva folk tror dem kan og hva dem reelt kan ligger på mottsatt ende av alfabetet og derfor ville det vært skummelt å la folk tenke "Oi, denne medisinen lover gull og grønne skoger og jammen meg litt til, dette er jo mye bedre enn hva kjipe norske helsevesenet har gitt meg, seems legitt" --> Bestille --> ?? (Ærlig talt har du sett hva som diskuteres på foras innenfor ernæring og trening, øynene mine BLØR av å lese noen av påstandene som blir akseptert som en sannhet)

Det er rapportert et fåtall (håndfull) bivirkninger av egenbruk av legemidler og kosttilskudd.. Sett opp i mot at det importeres 44 000 pakker med legemidler/kosttilskudd hver dag, så er problemet helt marginalt. Du kan tro og mene hva du vil, men fakta sier noe annet...

Det er uheldig å basere lover og regler på ideologi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo åpenbart ingen innsikt i medisinske miljøer selv om du ser ut til å tro at du har det. Kanskje vi skal slutte å synse nå?

At det er variasjoner i praksis fra land til land betyr ikke at de baserer seg på helt ulike ting. Medisinske fremskritt skjer først og fremst som følge av internasjonalt samarbeid. At mesteparten av dette ikke skjer innenfor Norges landegrenser er veldig åpenbart. Men forskning publiseres fremdeles internasjonalt, og de retningslinjene i det enkelte land bygger på konsensus fra de store, internasjonale institusjonene som eksempelvis WHO.

Jeg gav et konkret eksempel om lavt stoffskifte der det er stor forskjell mellom norsk og svensk praksis. Jeg vet også at praksis avviker mellom ved Institutt for indremedisin ved Haukeland og Rikshospitalet når det kommer til diagnostisering av hveteallergi. Haukeland har stor kompetanse på området, men Rikshospitalet kan ikke akkurat sies å ha tatt til seg denne kunnskapen fra Haukeland... Jeg har også opplevd at Rikshospitalet har tilbudt en kurativ operasjon der et regionssykehus kun har tilbudt en livsforlengende - og det uten å ha opplyst om det kurative alternativet ved Rikshospitalet...

Jeg tror kanskje du bør skaffe deg litt erfaring og realitetsorientere deg før du lirer av deg mer pubertale ytringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro

Vi kan også trekke inn situasjonen rundt Borreliose som har fått en del oppmerksomhet i det siste. Feks Lars Monsen som av norske leger hevdes å ikke ha noe ulumskheter i blodet, testet seg i utlandet og fikk påvist borreliose ut av en annen verden. Som han sa selv, det er ganske skummelt å tenke på at han uten problem kunne blitt blodgiver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav et konkret eksempel om lavt stoffskifte der det er stor forskjell mellom norsk og svensk praksis. Jeg vet også at praksis avviker mellom ved Institutt for indremedisin ved Haukeland og Rikshospitalet når det kommer til diagnostisering av hveteallergi. Haukeland har stor kompetanse på området, men Rikshospitalet kan ikke akkurat sies å ha tatt til seg denne kunnskapen fra Haukeland... Jeg har også opplevd at Rikshospitalet har tilbudt en kurativ operasjon der et regionssykehus kun har tilbudt en livsforlengende - og det uten å ha opplyst om det kurative alternativet ved Rikshospitalet...

Jeg tror kanskje du bør skaffe deg litt erfaring og realitetsorientere deg før du lirer av deg mer pubertale ytringer...

Ok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan også trekke inn situasjonen rundt Borreliose som har fått en del oppmerksomhet i det siste. Feks Lars Monsen som av norske leger hevdes å ikke ha noe ulumskheter i blodet, testet seg i utlandet og fikk påvist borreliose ut av en annen verden. Som han sa selv, det er ganske skummelt å tenke på at han uten problem kunne blitt blodgiver...

Nå har jeg ikke satt meg inn i Lars Monsen sitt tilfelle, men disse "alternative" testene som tilbys er på ingen måte noe sikkert bevis på kronisk borreliasmitte og det er et meget dårlig grunnlag for å anbefale 12 mnd antibiotikakurer. Spesielt med tanke på de store problemene antibiotikaresistens bringer med seg.

Ting som dette er grunnen til at vi lar eksperter ta seg av medisinering. Folk flest tror på alt de leser i aviser, og det er ikke noe nytt. Jeg hadde mange veninner på vgs som var overbevist om at de hadde candida albicans infeksjon (for 10 år siden var dette som var den skumle og kroniske infeksjonen som leger ikke annerkjente, men som altiene selvfølgelig kunne kurere).

Det er bare å se rundt på nettet så finner man flust av eksempler på tull som dette. Folk som hevder at sølvvann kurerer AIDS, at aprikoskjerner er det beste for å bli kvitt kreft og at datamaskinen din sender ut skummel stråling som gjør deg syk om du ikke kjøper en fantastisk dyr "isolator". Folk har rett og slett ikke peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...